مغز و اعصاب

شوک مغزی چیست ؟ کاربرد و نحوه اجرا

گاهی اوقات درمان دارویی برای رفع مشکلات روانی کافی نیست. در این صورت، نیاز به یک روش و عامل قوی خارجی برای بهبودی داریم. این عامل شوک مغزی نام دارد که با ایجاد تشنج الکتریکی در مغز، بر روی اختلالات روانی اثر می‌گذارد. شما باید بدانید که این روش در بیش از ۷۰ درصد موارد با موفقیت همراه بوده است. به همین خاطر، پزشکان از این روش استقبال می‌کنند. چگونه شوک مغزی انجام می‌شود؟ آیا این روش عارضه‌ای دارد؟ در ادامه به شما اطلاعات کاملی درباره شوک درمانی ارائه خواهیم داد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

شوک مغزی چیست؟

این گونه شوک، ارتعاش‌های ناچیزی در مغز هستند که معمولا با توقف مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی ایجاد می‌شوند. این شوک با اسامی دیگری، مانند تحولات مغزی، ارتعاش‌های مغزی، ضربان‌های مغزی و … هم معروف هستند.

شوک در مغز را می‌توان مانند جرقه‌های الکتریکی بسیار ضعیف تصویر کرد. برخی از افرادی که این شوک را تجربه کرده‌اند، آن را ارتعاش مختصر مغز می‌نامند. این ارتعاش‌های مغزی ممکن است در طول روز چندین بار رخ دهند. حتی ممکن است سبب اختلال در خواب فرد شوند.

این عارضه معمولا دردآور نیست، اما بسیار ملال آور و خسته‌کننده است. به همین خاطر اکثر افراد دنبال راه‌حلی برای رهایی از آن هستند. مشاوره با دکتر مغز و اعصاب یکی از راه‌های درمان است.

شوک درمانی چیست؟

درمان شوک مغزی یک روش درمانی است که با استفاده از برق صورت می‌گیرد. هدف از این روش اصلاح اختلالات مغزی است که با ضربه به سر ایجاد شده‌اند. برای این کار از یک دستگاه خاص به نام شوک درمانی استفاده می‌شود. این دستگاه جریان برقی کم قدرت را از طریق دو الکترود به مغز می‌فرستد. الکترودها روی پوست سر قرار می‌گیرند و با مغز اتصال برقی دارند.

این درمان باید به شکل شوک انجام شود. یعنی مدت زمان شوک بیش از یک ثانیه نباشد. این شوک در این مدت کوتاه، تحریک‌های عصبی فراوانی را به مغز می‌رساند.

بعد از درمان شوک مغزی، ممکن است بیمار چیزهایی را که چند دقیقه پیش اتفاق افتاده‌اند، فراموش کند. این موضوع طبیعی است و حافظه بیمار پس از چند ساعت به حالت قبلی باز می‌گردد. این درمان معمولا چند بار با فاصله‌های زمانی معین تکرار می‌شود. این تکرار ممکن است باعث سردرگمی بیمار شود که پس از مدتی رفع خواهد شد.

شوک مغزی چه کاربردی های داره؟

شوک مغزی چه کاربردی های داره؟

شوک درمانی یک روش درمانی است که با برق انجام می‌شود. این روش برای درمان اختلالات روانی و عصبی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خصوص افسردگی‌های شدید که با شوک درمانی بهبود یافته‌اند. شوک درمانی یکی از روش‌های درمانی است که نتایج سریعی دارد.

این روش با تغییر شیمیایی مغز، علایم افسردگی را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات فراوان، شوک درمانی تاثیر مستقیمی بر مولکول‌ها و سلول‌های مغزی افراد افسرده دارد. بطور میانگین ۷۰ درصد از بیمارانی که این روش را انتخاب می‌کنند، پاسخ خوبی نشان می‌دهند. البته قبل از شروع شوک، پزشک باید تمامی آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهد.

درمان اعتیاد با استفاده از شوک مغزی

درمان اعتیاد یک فرآیند سخت و پیچیده است که نیاز به توجه و حساسیت دارد. اعتیاد به هر ماده‌ای، نشانه‌ای از نیاز به یک عامل قوی برای رهایی از آن است. این عامل می‌تواند دارو یا شوک درمانی باشد.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

داروهای خاص برای برخی از اعتیادها مفید هستند، اما برای همه کارساز نیستند. بنابراین، بیمار علاوه بر اعتیاد، با مشکلات روانی متعددی مانند استرس، افسردگی، توهم و … روبرو می‌شود.

در این موقعیت، فقط دارو کافی نیست و باید از یک عامل قوی دیگر به نام شوک درمانی استفاده شود. شوک درمانی با برق، توهمات و اختلالات روانی را از بین می‌برد. البته این روش فقط یک راه حل موقت است و باید با سایر درمان‌ها همراه باشد. این روش معمولا برای درمان اعتیاد در افراد سالخورده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با پزشک متخصص مغز و اعصاب آنلاین صحبت کنید.

اقدامات لازم قبل از شوک درمانی

در این روش درمان، برای داشتن نتیجه بهتر، باید قبل از شروع پروسه چند نکته را رعایت کنید. آمادگی قبل از درمان، سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. فرایند آمادگی تا ریکاوری این روش حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

چون شوک مغزی در حالت بیهوشی کلی انجام می‌شود، باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنید. تیم درمان دستور‌العملی برای مصرف مواد غذایی به شما می‌دهند. همچنین ممکن است برای قلب و ریه آزمایش‌هایی لازم باشد. شوک مغزی فواید زیادی برای بسیاری از افراد دارد.

پس از تزریق سرم وریدی به دست بیمار، پد الکترود روی سر قرار می‌گیرد. جریان‌های برقی دستگاه شوک الکتریکی از این پدها به مغز می‌رسند. داروی بیهوشی و آرام‌بخش عضلات از طریق سرم وریدی به بدن فرد می‌روند و شوک درمانی شروع می‌شود.

 عوارض شوک درمانی

 عوارض شوک درمانی

شوک مغزی برای بسیاری از بیماران مفید است و باعث بهبودی آن‌ها می‌شود. اما این روش هم مانند سایر روش‌ها، عوارضی دارد. عوارض شایع شوک مغزی، سردرگمی و گیجی پس از شوک هستند. این عوارض نسبت به عوارض دیگر روش‌ها کمترند.

عوارض دیگری که ممکن است پیش بیایند، درد و کوفتگی عضلات هستند که با داروهای معین بهبود می‌یابند. گاهی هم ممکن است فرد تشنج بگیرد. این تشنج هم موقتی است و زود رفع می‌شود.

عارضه دیگری که ممکن است رخ دهد، فراموشی کوتاه مدت است. بیمار ممکن است چند دقیقه قبل از شوک را به یاد نیاورد. این عارضه هم جدی نیست و با دارو کنترل می‌شود. در کل این روش عوارض و خطرات کمی دارد. عوارض شوک مغزی هم موقتی هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. هزینه شوک مغزی هم مناسب است.

نتیجه گیری

شوک مغزی یک روش درمانی است که برای اختلالات روانی کاربرد دارد. در این روش با قرار دادن پدهای الکتریکی روی سر، جریان برقی کم قدرت را به مغز می‌فرستند. این جریان، تحریک‌های عصبی فراوانی را به سیستم عصبی می‌رساند. این شوک که در زیر یک ثانیه رخ می‌دهد، باعث تغییر شیمیایی مغز می‌شود و اختلالاتی مانند افسردگی شدید را درمان می‌کند. البته این روش هم مانند سایر روش‌ها، عوارضی دارد. عوارض شایع شوک مغزی، فراموشی کوتاه مدت، گیجی، سردرگمی و تشنج هستند. اما نگران نباشید؛ زیرا این عوارض موقتی هستند و با داروهای معین کنترل می‌شوند.

سوالات رایج در زمینه­ی شوک مغزی

  • شوک مغزی خطرات جدی به همراه دارد؟ در برخی موارد خیلی کم‌رخ، ممکن است عوارضی ایجاد شود.
  • ایا شوک مغزی در بهبود اختلالات روانی موثر است؟ این روش بسیاری از این اختلالات را درمان می‌کند.
  • شوک مغزی چقدر زمان می­برد ؟ این روش فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا