روانشناسی و روان‌درمانی

اعتیاد چیست؟ علائم و راه‌های درمان آن

معمولاً افراد در جمع های دوستانه با مواد مخدر آشنایی پیدا می کنند و از طرف جمع به مصرف مواد ترغیب می شوند. مصرف مواد مخدر برای هر فردی متفاوت است و به وضعیت جسمی یا روحی فرد بستگی دارد. ممکن است فرد گاهگاهی  بعنوان یک تفریح مواد مخدر استعمال کند و به همین ترتیب ادامه دهد. اما برخی از افراد نیز هستند که پس ازاولین مصرف مواد مخدر به مصرف  بیشترآن روی می آورند و به مرور فواصل مصرف را کم می کنند و به آن اعتیاد پیدا می کنند . این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

موادمخدر

 نوعی داروی طبیعی و شیمیایی مانند (شیشه و تریاک) است که با مصرف آن در فرد وابستگی شدیدی ایجاد می شود. اما نه تنها افراد به این مواد معتاد می شوند، بلکه فرد می تواند به شدت به دخانیات معتاد شود. یعنی بعد از کشیدن سیگار، سیگار بعدی را زود روشن کند.

ترک اعتیاد

ترک اعتیاد

معمولا خانواده ها برای رهایی از اعتیاد عزیزانشان زجر زیادی می کشند. آنها سعی می کنند فرد را چه در خانه و چه از طریق کمپ ها و کلینیک های ترک اعتیاد از این بیماری نجات دهند.

البته کلینیک ها و کمپ های ترک اعتیاد بهترین و مناسب ترین راه برای کمک به معتادان برای ترک سیگار هستند و در عین حال می توانند به خانواده ها کمک کنند تا هر چه زودتر فرد معتاد را از این بیماری روانی رها کنند.

کمپ و کلینک ترک اعتیاد

کمپ ها و کلینیک های سم زدایی دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی بوده و توسط متخصصین مجرب اداره می شود. این مراکز با درمان های دارویی، روانشناختی و توانبخشی به معتادان کمک می کند تا به مرور زمان به میان جامعه برگردند.

همانطور که گفته شد ترکیب داروهای شیمیایی و طبیعی در انسان اعتیادآور است. موادی مانند تریاک و شیشه برای انسان بسیار اعتیاد آور است. اما برای درمان آن با ترک موادی مانند تریاک و شیشه چه اقداماتی می توان انجام داد؟

ترک تریاک

بهترین راه برای رهایی از اعتیاد مراجعه به کلینیک ها یا کمپ های مخصوص ترک اعتیاد است. متخصص علاوه بر اینکه به تدریج به بیمار کمک می کند تا اعتیاد را ترک کند،  در کنار آن از روش های مختلف روان درمانی استفاده می کند تا او را به سطح اعتماد به نفس برساند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا بدن فرد نسبت به تریاک سم‌زدایی شود، حدود ۱۰ روز بوده و مدت زمانی که اعتیاد او به طور کامل درمان شود، به مدت ۵ تا ۱۲ ماه است.

اما برای ترک تریاک چه داروهایی نیاز است تا بخوریم؟

اما برای ترک تریاک چه داروهایی نیاز است تا بخوریم؟

یکی از رایج ترین داروها برای ترک مواد افیونی، قرص B2 است. اما اگر مصرف این دارو بدون تجویز پزشک مصرف گردد ممکن است بیشتراز تریاک اعتیاد آور باشد…

عده ای برای ترک تریاک ،مراکز سنتی درمان مواد مخدر را انتخاب می کنند و به داروهای سنتی و گیاهی روی می آورند .مصرف این داروها تائیدیه پزشکی ندارند. طبق آزمایشات مختلف نشان داده شده که این داروها خود حاوی مواد مخدر دیگری هستند و افراد ممکن است به آنها اعتیاد پیدا کنند.

بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم، که بهترین گزینه  برای ترک تریاک، مراجعه به مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد تائید شده می باشد . ورزش و رژیم غذایی مناسب در کنار درمان دارویی بسیار مهم است. 

ترک شیشه

شیشه یک ترکیب صنعتی از موادی به نام آمفتامین‌ها است که به عنوان یک محرک بسیار قوی شناخته می‌شود. این ماده اولاً در آلمان برای درمان افسردگی، بیش فعالی و چاقی استفاده می‌شد، اما امروزه به عنوان یکی از قویترین نوع‌های آمفتامین‌ها شناخته می‌شود و با نام‌های مت، آیس و کراک به ویژه در میان جوانان.معروف است.

عوارض مصرف شیشه

مصرف شیشه می‌تواند عوارض جدی و شدیدی در افراد بوجود آورد  از جمله:

  • تنگی نفس
  • اسهال
  • تب
  • گیجی وضعف
  • بالا رفتن فشارخون وضربان قلب
  • آسیب‌های شدید کلیه و ریه
  • آنمی شدید
  • افکار خودکشی
  • اختلال در روابط جنسی

 علائم مصرف شیشه

علائم مصرف شیشه شامل : داشتن انرزی زیاد، توهم و تخیل شدید، زل زدن به یک نقطه و حرکات مخاطره آمیز است

زمانی که آثار شیشه از بدن فرد خارج شود، ممکن است فرد تا ۲ روز احساس خستگی و خماری کند و همچنین سردردهای شدیدی تجربه کند

ترک شیشه

ماده شیشه، یک ماده صنعتی قوی‌ای است که مصرف آن خطرات جسمی و روانی زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. به همین دلیل، ترک این نوع ماده مخدر بسیار سخت است.

هرگز به شما توصیه نمی‌شود که در منزل به فرد معتاد ترک این مواد را ترویج دهید، زیرا در بیشتر موارد، این تلاش با شکست مواجه شده و اثرات منفی شدیدی را به دنبال دارد. بهترین راه برای ترک شیشه، مراجعه به کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد است تا زیر نظر متخصصان مجرب این فرایند را آغاز کنید .

آزمایش اعتیاد

آزمایش اعتیاد

آزمایش اعتیاد می‌تواند به شناسایی میزان اعتیاد فرد به مواد مخدر کمک کند.

 آزمایش ادرار یکی از مهمترین تست‌هایی است که جهت تشخیص مصرف مواد مخدر مانند شیشه انجام می‌شود. همچنین آزمایش خون نیز یکی دیگر از تست‌های مهم برای تشخیص اعتیاد به شیشه می‌باشد.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

بعد از تشخیص اعتیاد، اقداماتی از سوی اعضای خانواده ممکن است در منزل برای کمک به ترک موفق اقدام شوند..

ترک شیره تریاک در منزل

معمولا برای ترک ماده مخدر  تریاک نیازی به بستری شدن نیست. اما نباید خود سرانه و بدون تجویز پزشک به مصرف دارو مبادرت کرد زیرا داروهایی مثل متادون که در زمان ترک مواد مخدر استفاده می شوند میتوانند با دوز نامناسب و مصرف نابجا خود اعتیاد آور شوند.

تا اینجای مقاله در مورد شیشه و تریاک صحبت کردیم. اما آیا افراد سیگاری نمی‌توانند معتاد باشند؟ سیگار جزء مواد مخدری است که بسیاری از افراد ممکن است به صورت تفننی از آن استفاده کنند. اما گاهی شدت مصرف به قدری افزایش میابد که فرد را معتاد می‌کند.

اما برای ترک سیگار چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

قرص ترک سیگار

داروی وارنیکلین  دارویی است که برای کاهش میل به سیگارکشیدن استفاده میشود .در حل حاضر درمان انتخابی ترک سیگار در داخل کشور است. از روز هشتم مصرف این دارو  نشانه‌های ترک سیگار در فرد نشان داده می شود.

ترک مصرف شیشه

شیشه از دسته موادی است که بشدت اعتیادآور است و وابستگی زیاد ایجاد می کند .ترک کردن مصرف آن حتما باید زیر نظر پزشک باشد. در غیر اینصورت مشکلاتی مانند تپش قلب، تنگی نفس و اختلالات عصبی همراه خواهد داشت .

عوارض ترک مصرف شیشه

ترک شیشه باعث ایجاد خماری و مدهوشی  در افراد می‌شود. علائم آن می‌تواند برای افراد یکی نباشد  که مهمترین این علائم شامل موارد ذیل است:

مهمترین علایم خماری

  • رخوت و خستگی
  • بیخوابی
  • توهم
  • تب
  • گیجی و منگی
  • حالت تهوع
  • اضظراب
  • ضعف عضلانی
  • افسردگی شدید
  • خشونت

جدیدترین داروهای ترک اعتیاد

جدیدترین داروهای ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد با توجه به نظر پزشک روانشناس، بهترین درمان دارو درمانی است. داروهای زیر برای ترک اعتید استفاده می شوند:

  1. بوپرنورفین
  2. شربت تریاک
  3. متادون
  4. حب جدوار یا حب الشفاء
  5. نالوکسان
  6. نالتروکسان

مسکن قوی برای ترک اعتیاد

درد های ناشی از ترک اعتیاد را می توان با  مسکن های بوپرونورفین و یا B2 به عنوان ضد درد و جایگزین مواد مخدر تسکین داد.. این دارو به بیمار کمک می‌کند تا بتواند دردهای شدیدی که ناشی از ترک اعتیاد است را تحمل کند.

 درمان اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر همانند بیماری های دیگر مانند  بیماری قلبی و یا دیابت یک بیماری محسوب می شوند. آنها نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و باید برای ترک مواد مخدر زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرد.

اگر اعتیاد شدید باشد مانند سایر بیما ری های نیازمند بستری و مراقبت ویژه  برخورد می شود و فرد بستری می گردد.تا بر درمان نظارت کامل صورت گیرد.

هیچگاه با فرد معتاد به مثابه مجرم برخورد نکنید .فرد معتاد احتیاج زیادی به یاری شما و حمایت دیگران دارد.

آزمایش عدم اعتیاد

آزمایش عدم اعتیاد

آزمایش عدم اعتیاد به پزشک کمک می‌کند تا به روند درمان بیماری فرد پی‌بری کند. این آزمایش‌ها نشان می‌دهند آیا فرد درمان را جدی گرفته است یا خیر. انجام این تست‌ها باید با رضایت فرد صورت بگیرد و نباید به عنوان یک آزمون اخلاقی نادرست تلقی شود

نتیجه گیری

باید توجه داشت که هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی به مصرف مواد مخدر روی آورده باشد. اما مهم است که ما این افراد را به عنوان یک مسئولیت انسانی بپذیریم و به جای محاکمه کردن آنها، در تلاش برای کمک به آنها در درمان و رفع مشکلاتشان باشیم. بهترین راه برای درمان اعتیاد، مراجعه به کلینیک‌ها یا کمپ‌های ترک اعتیاد است و موثرترین راه برای درمان این بیماری، زیر نظر متخصصان و کادر درمانی مجرب است .

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا