مغز و اعصاب

چه داروهایی سردرد را کاهش می‌دهد؟

از جمله دردهای روزمره‌ای که بسیاری از مردم با آن دست به گریبان هستند، درد در ناحیه سر (شدید یا خفیف) است. معمولا افرادی که دچار در در ناحیه سر میشوند، آنقدر از این مشکل در عذاب هستند که حتی بدون دانستن علت آن تنها به دنبال مسکنی برای حل این مشکل هستند.

اگرچه استفاده از قرص برای تسکین درد در سر میتواند برای رفع آن کمک کننده باشد، اما در صورتی که سردرد به دلیل سایر بیماریها باشد، ایجاد تغییر در شیوه‌ی زندگی علاوه بر مراجعه به پزشک لازم و ضروری است. عوامل سردرد میتواند هرچیزی از جمله کم‌خوابی یا حتی پر‌خوابی، استعمال سیگار و الکل زیاد از حد و … باشد. به‌عنوان مثال، اگر فرد مقدار زیادی الکل مصرف کند، به ‌دنبال آن مغز آب زیادی از دست خواهد داد و همین کم‌آبی اطراف مغز نیز باعث ایجاد سردرد شدید خواهد شد. در ادامه به بررسی انواع مسکنهای سردرد اعم از قرص و آمپول و … میپردازیم، پس ما را همراهی کنید.این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سردردهای متفاوت و مسکن‌هایی برای سردرد

هر سر دردی در هر شخصی میتواند ناشی از یک چیز متفاوت باشد، برای مثال سردرد میگرنی و سر دردی که از عفونتی مانند سینوزیت به‌ وجود آمده باشد، هر کدام نشانه و علامت مخصوص خود را دارد. در صورتی که فردی از سردردی همیشگی رنج میبرد، ضروری است که دلیل این درد را بداند. اگرچه مصرف هر دارویی باید تحت نظر پزشک باشد و برای انواع متفاوت سردرد نمیتوان خود درمانی کرد و دارو مصرف کرد، اما اگر سردرد به دلیل فشار کار روزانه پیش آمده باشد، میتوان آن را با یک قرص ضد سردرد برطرف کرد.

درمانی برای سردردهای عصبی

درمانی برای سردردهای عصبی

 اگر فرد به دلیل داشتن شغلی که باید همواره در آن تمرکز بالا و دقت داشته باشد و بسیار مسئولیت ‌پذیر باشد و همین امر باعث شود که فرد مرتب در تمام روز دچار تنش و اضطراب باشد، پس امکان اینکه فرد به دلیل فشار زیاد به مغز و کم آب شدن بدنش دچار درد در ناحیه سر شود، وجود دارد. در این‌ صورت، فرد میتواند برای رفع این مشکل از یک قرص مسکن قوی استفاده کند و لزومی نیست که با پزشک ملاقات کند.

درمانی برای سردردهای ناشی از میگرن

برعکس سردرد عصبی که ناشی از فشار کار بود، سردرد میگرنی ارتباطی به فشار روزانه ندارد و هر فردی که مبتلا به میگرن باشد حتی بدون اینکه کاری سخت انجام دهد، ممکن است از سردرد رنج ببرد. سردرد میگرنی که به آن میگرن نیز میگویند، میتواند ارثی باشد و فرد آن را از پدر یا مادر خود به ارث برده باشد. اما حتی در اینصورت هم نباید فرد دچار میگرن بازهم به صورت خودسرانه دارویی برای رفع آن استفاده کند.

درمانی برای سردرد به وجود آمده در اثر کم‌خوابی

بدن هر انسانی میتواند خود را سرپا نگهدارد و درست شبیه به یک ساعت کار میکند، با این ‌حال اگر فرد به اندازه کافی استراحت نکند و به میزان لازم نخوابد، پس بدن هم نمیتواند انرژی را که برای سرپا نگه داشتن خودش لازم دارد، بدست آورد و در اینصورت سردردهای شدیدی رخ خواهند داد. از این رو فرد برای رفع سردرد عصبی خود اقدام به مصرف قرص ضد سردرد میکند، اما باید توجه داشت که تغییر دادن شیوه زندگی نیز در این شرایط کمک کننده‌ست. برای مثال اگر فرد قادر به خوابیدن راحت در شب نیست میتواند در اینصورت از قرص خواب استفاده کند. در اکثر موارد، این نوع سردردها با تنظیم خواب بهتر شده و در اینصورت دیگر لزومی نیست که قرص ضد سردرد یا آمپول استفاده کرد.

سردرد ایجاد شده در اثر پر خوابی

به طوری که کم‌ خوابی میتواند باعث بروز سر درد شود، پرخوابی نیز میتواند چنین تاثیری داشته و باعث ایجاد سردرد شود. هورمون سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است، در هوشیاری فرد نقش بسزایی داشته و در صورتی که فرد زیاد بخوابد، عملکرد ترشح این هومرمون دچار مشکل شده و این امر موجب سرردر خفیف یا حتی شدید خواهد شد.

همچنین ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) با خواب زیاد در طول روز دچار مشکل خواهد شد. لازم به یاداوری است که مغط ساختاری دقیق و منظم میباشد که اگر عاملی باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شود، مغز پیامهایی را مانند درد ایجاد کرده و بدین ترتیب به بدن هشدار خواهد داد.

درمان سر درد شدید با ناپروکسن

اغلب کسانی که به طور مداوم مبتلا به سر درد هستند، پیشنهاد میکنند که از قرص ناپروکسن استفاده شود. ناپروکسن میتواند مسکنی موثر برای سر درد وهمچنین برای دردهای قاعدگی خانمها باشد. البته لازم به ذکر است که ناپروکسن در کنار مزایایی که دارد دارای عوارضی نیز میباشد که از آن جمله میتوان به تاثیر شدید آن روی زخمهای گوارشی اشاره کرد، لذا بهتر است کسانی که مبتلا به زخم معده هستند از ناپروکسن استفاده نکنند، چون ممکن است دچار خونریزی داخلی شوند.

درمان میگرن با استامینوفن و ایبوبروفن

درمان میگرن با استامینوفن و ایبوبروفن

دو قرص شناخته شده دیگر که در کنار ناپروکسن که برای سر دردهای شدید به کار میرود، استفاده میشوند، استامینوفن و بروفن هستند. تقریبا همه افرادی که در اثر فشار کار روزانه دچار سر درد میشوند از استامینوفن استفاده میکنند. اما باید دقت کرد که استامینوفن نیز مانند سایر داروها میتواند دارای عوارض باشد و در استفاده از آن باید حد اعتدال را رعایت کرد.

مسکنی که برای سر درد شدید و دردناک که قابل تحمل نیست به کار میرود، ایبوبروفن است. سر درد خفیفی که در برابر فشار بیرونی قرار گیرد به سر دردی مبتلا میشود که باید برای تسکین آن از ایبوبروفن استفاده کرد. تاثیر ایبوبروفن شدید بوده و در کمترین زمان ممکن میتواند سر درد را تسکین دهد، از این رو اگر فرد در شرایطی قرار داد که میخواهد سردرد خود را در کمترین زمان رفع کند میتواند از ایبوبروفن که قرص ضد سردردی بسیار قوی است، استفاده کند

ادوالژین، سریعترین قرص برای سردرد

ممکن است گاهی اوقات سردرد آنقدر شدید باشد که فرد نتواند آن را تحمل کند، در این صورت میتوان از قرص ادوالژین استفاده کرد. از آنجا که این قرص سرعت جذب بالایی داشته و به خوبی میتواند روی سیستم عصبی اثر بگذارد، برای درمان سر درد میگرنی مناسب است. به عبارتی دیگر، قرص ادوالژین برای درمان سریع آن دسته از سر دردهایی استفاده میشود که دردناک و آزار دهنده میباشند.

نکته مهم این است که در مصرف این قرص هم در صورت وجود زخم معده باید احتیاط کرد، چرا که ممکن است باعث ایجاد خونریزی معده و بیشتر شدن درد شود.

درمان سردرد با نوافن و ژلوفن

شرکتهای سازنده دارو دو قرص نوافن و ژلوفن را به شکل کپسولهایی با رنگهای آبی و قرمز روانه بازار میکنند. ژلوفن خطراتی را برای سلامتی انسان دارد، اما با این همه و با وجود اینکه قرصی بسیار سنگین است اما برای سردردهای شدید میتواند موثر باشد. از قرص نوافن نیز برای دندان درد استفاده میشود، با این ‌حال هر دردی که در بدن انسان رخ دهد، از سیستم عصبی بدن ناشی میشود و برای همین هم داروهای ضد درد همگی دارای مکانیسم یکسانی هستند.

درمان سر درد توسط آمپول

افراد زیادی هستند که به طور خیلی جدی دچار سر درد شده و از سردردهای میگرنی و عصبی دردناک بسیار رنج میبرند. اما امروزه با برخی درمانها این مشکل حل شده است. یکی از این درمانها تزریق بوتاکس میباشد که پیش از این برای درمان نارسایی پوستی بکار میرفت، اما امروزه میتوان از آن برای درمان سردرد هم استفاده کرد.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

رایجترین آمپول برای درمان سر درد، آمپول بوتاکس میباشد. البته در هنگام تزریق بوتاکس، در نظر داشته باشید که سردرد ممکن است علاوه بر منشا عصبی یا میگرنی دلیل دیگری نیز داشته باشد. برای مثال کمبود ب-کمپلکس در بدن میتواند باعث ایجاد سردرد و بدن درددر فرد شود. از آنجایی که ب-کمپلکس شامل تمامی ویتامینهای ب است، لذا اگر بدن غنی از این ویتامینها باشد، سردرد نیز در فرد کمتر میشود. لذا بهتر است بجای استفاده از قرص مسکن و آمپول برای سر درد، ویتامین بدن تامین شود. در این زمینه و برای اینکه علت سر درد مشخص شود، متخصص مغز و اعصاب میتواند بیشتر از هر کسی به فرد کمک کند.

درمان سردرد با آمپول کترولاک

در صورت ابتلا به سر درد شدید نیز میتوان برای درمان آن از آمپول کترولاک استفاده کرد. از آنجایی که کترولاک آمپولی ضد التهاب و ضد درد است، در درمان سر درد میتواند بسیار موثرتر از قرص عمل کند. اما استفاده خود سرانه و مکرر آن برای سر درد روزمره، صحیح نیست.

نکته قابل توجه این است که این آمپول با داروهای بسیاری مانند داروی لیتیوم که در درمان افسردگی به کار میرود، تداخل داشته و ضمن استفاده از آن، استفاده از آن داروها مجاز نیست. مثالی دیگر از این داروها که با کترولاک تداخل دارند، هپارین است که برای مشکلات خونی استفاده میشود و در صورت استفاده از آن باید در مورد استفاده از کترولاک دقت کرده و با پزشک مشورت کنید.

درمان سردرد با مورفین

درمان سردرد با مورفین

یکی از داروهای قدیمی که از سالها قبل در بیمارستانها و توسط پزشکان برای تسکین درد بیماران در هر ناحیه‌ای از بدن تجویز میشود، مورفین است. این دارو ضد درد است که میتواند درد را تسکین داده و بدن را از درد برهاند. با این‌حال مورفین را نیز نمیتوان بدون مشورت با پزشک مصرف کرد و متخصص‌های مغز و اعصاب میتوانند بعد از اینکه فرد را معاینه کرده و دلیل در را پیدا کردند، مورفین تجویز کنند.

مسکن‌های دیگری که به عنوان مسکن ضد‌ درد تزریق میشوند

مطالعات پزشکی نشان میدهند که تزریق مسکن میتواند تاثیری قویتر و سریعتر در آرام کردن و تسکین درد داشته باشند. نا گفته نماند که دسترسی به مسکن و تزریق آن به سادگی امکان‌ پذیر نیست. با‌ این ‌حال، در صورت وجود سردرد موروثی در فرد و بی اثر بودن قرص ضد درد در سردردهای مزمن، میتوان با مشورت پزشک راهی به جز استفاده از قرص برای درمان سر درد استفاده کرد.

سوالاتی که در مورد قرصهای مسکن برای سر درد مطرح میشوند

  • سر دردهای عصبی با کدام نوع کپسول درمان میشوند؟

داروهایی مانند بروفن، استامینوفن و ادوالژن برای سر درد استفاده میشوند و البته کپسولهای نوافن و ژلوفن نیز برای درمان سر درد مناسب هستند.

  • آیا میتوان سردرد را با تزریق آمپول درمان کرد؟

به طوری که بیان شد، تزریق آمپول بوتاکس میتواند به درمان سردرد کمک کرده و به اعتقاد متخصصان این آمپول میتواند سر درد را کاهش داده و حملات را تا چند ماه به تاخیر بیندازد.

اکنون به ‌غیر از استفاده از قرص ضد درد برای درمان سر درد، میتوان از تزریق آمپول بوتاکس برای درمان سردرد میگرنی نیز استفاده کرد.

  • کدام قرص مسکن سر درد از بقیه بهتر است؟

در واقع بهترین قرص برای درمان سر درد میگرنی و موضعی ناپروکسن و ایبوبروفن میباشند که قادر هستند سر درد آزار دهنده را تسکین داده و بدین ترتیب زندگی فرد تحت تاثیر سردرد عصبی نباشد. لازم به ذکر است که در صورتی که سردرد فرد به صورت مداوم و تکرار شونده باشد، باید مطمئن شد که این سردرد منشایی مانند یک بیماری عصبی نداشته باشد. چون در صورتی که فرد به یک بیماری عصبی مبتلا باشد، نه تنها استفاده از قرص مسکن درد را کاهش نمیدهد، بلکه ممکن است باعث بدتر شدن بیماری نیز بشود.

  • کدام قرص ضد سر درد از سایر قرصها قوی تر است؟

درصورتی که فرد سالها مبتلا به سر درد باشد، خوردن قرصهایی مانند استامینوفن، نوافن و بروفن و ژلوفن را نیز تجربه کرده است، زیرا این قرصها معمول ترین و رایج ترین قرصها برای تسکین سردرد بین افراد هستند و به عنوان قرصهای مسکن سر درد معروف هستند.

البته باید توجه داشت که برای درمان سردرد بهتر است اول علت آن مشخص شود، چون اگر سردرد دلیلی غیرمعمول داشته باشد راههای به جز مصرف قرص برای درمان آن تجویز میشود.

  • چه قرصی برای درمان سریع سردرد استفاده میشود؟

سردردهای شدید را میتوان با قرصهایی مانند ادوالژین و بروفن و ژلوفن به سرعت درمان کرد. اما در صورتی که فرد دچار سر دردی شدید و همیشگی باشد و مسکن نیز هیچ تاثیری ندارد، باید حتما به یک پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرد.

  • چه دارویی برای سر درد کودکان مناسب میباشد؟

برای درمان سر درد کودکان لازم است که علت آن مشخص شود و حتما باید به یک پزشک اطفال مراجعه کرد. امام اگر سردرد کودکان تنها به دلیلی ساده باشد میتوان برای درمان آن از قرص استامینوفن استفاده کرد. اما اگر این سردرد ادامه ‌دار باشد حتما باید به متخصص مراجعه کرد.

  • زمان مراجعه به پزشک در هنگام سر درد، چه زمانی است؟

پزشکان بر این عقیده هستند که اگر فرد به دردی مبتلا شود که او را آزار میدهد، نباید برای درمان آن عجله کرده و قرص استفاده کند. گاهی میتوان درد را به عنوان نشانه‌ ای برای اقدام جهت درمان در نظر گرفت و در این صورت باید با مشورت با یک پزشک مشکلی را که ممکن است سلامتی بدن را به خطر بیندازد، یافت.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا