مغز و اعصاب

علت سردرد کودکان ؟ درمان سردرد بچه ها

یکی از دردهای آزار دهنده سردرد می‌باشد که همه اشخاص را در هر سنی ممکن است درگیر کند. سردرد در کودکان 10 ساله یا زیر 10 سال باعث نگرانی والدین می‌شود. میخوایم در این مبحث به این سوالات  که: علت سردرد کودکان چیه و برای درمان سردرد چه چیزی خوبه پاسخ بدیم. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اگر در این حیطه نیازمند اطلاعات دقیق هستید تا مطالب به پایان می‌رسد همراه ما باشید.

کودکان نیز مثل بزرگسالان تجربه سردرد و ناراحتی در سر را دارند. ولی علتی که باعث سردرد در کودکان می‌شود با علتی که باعث سردرد در بزرگسالان می‌شود متفاوت می‌باشد. در حقیقت غالبا سردرد در کودکان 5 ساله و بزرگتر از آن به علت سرماخوردگی است و خطرناک نیست. با این وجود اگر کودک از سردرد رنج ببرد باید در اولین اقدام علت آن را پیدا کنید.

علت سر درد کودکان چیست؟

علت سر درد کودکان چیست؟

به نسبت شدتی که سر دردی که در کودکان تجربه می‌کنند باعث از بین رفتن کیفیت زندگی آنها می‌شود. با نگرش به اینکه به طور معمول سردرد به دلیل یک علت ثانویه در اثر مبتلا شدن به یک بیماری خاص رخ می‌دهد دکتر متخصص در زمینه سردرد ابتدا تلاش می‌کند عامل زمینه‌ای را تشخیص دهد تا بتواند سردرد را درمان کند و باعث از بین بردن علت سردرد در کودکان شود. دلایل سردرد در کودکان به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌شود.

سردرد کودکان با علت اولیه

مهم ترین دلایل سردرد در کودکان 5 ساله و بزرگتر از آن در زیر آمده است این موارد دارای علت اولیه هستند و علائم بیماری خاصی نیستند. به دلایل تغییراتی که در بافت مغز رخ می‌دهد این سردردها وجود دارند و غالبا شامل سردردهای کودکان می‌شود. سردرد در کودکان 6 ساله یا کوچکتر از آن یا بزرگتر از آن اتفاق می‌افتد و به سن خاصی اختصاص ندارد.

  • سردرد تنشی کودکان

این نوع سردرد چند دقیقه به طول می‌انجامد و علت سردرد پیشانی در کودکان می‌باشد. بروز این دردها در دو طرف سر کودک و در شقیقه است و این سردرد در کودکان باعث اختلال در خواب آنها و به هم زدن الگوی خواب شود و یا در قسمت پشت گردن باعث انتشار درد شود. این نوع سردرد در کودکان ممکن است همراه با عوارض پوستی رخ دهد.

این نوع سردرد در بالای سر کودکان استو باعث نگرانی شدید در والدین می‌شود؛ اغلب والدین این سوال را دارند که سردرد کودکان نشانه چیست؟

حقیقت این است استرس باعث سردرد یا بی قراری در بعضی از کودکان می‌شود. در کودکان 7 ساله، علت سردرد معولا ترس و استرس برای ورود به مدرسه می‌باشد. و یا ممکن است کودکانی که والدین آنها با همدیگر اختلاف دارند و تجربه تشنج را دارند ممکن است دارای سر درد باشند.

  • سردرد میگرنی کودکان

سر درد مربوط به میگرن به سن و سال خاصی مربوط نمی‌شود و از نوزادان، کودکان تا بزرگسالان درگیر آن می‌شوند. اگرچه در کودکان دارای سن بالاتر بیشتر از نوزادان سردرد میگرنی مشاهده می‌شود. با این وجود هنوز علت سردرد در کودکان 8 ساله یا بزرگتر که به میگرن مبتلا هستند مشخص نیست. ولی احتمال دارد مسائل ژنتیکی باعث ایجاد آن باشد. حساسیت به نور، سردرد و حالت تهوع در کودکان می‌تواند نشانه‌های جدی در سردرد میگرنی باشند. داروهای میگرن در کودکان 6 ساله و بالاتر از آن توسط پزشک تجویز می‌شود.

سردرد با علت ثانویه

اگر در اثر یک ضربه، عفونت، یا یک بیماری خاص سردرد اتفاق بیافتد سردرد با علت ثانویه گفته می‌شود.

  • عفونت و تب کودکان

سردرد در کودکان در اثر مبتلا شدن به عفونت‌هایی مثل سینوزیت، عفونت گوش و گلو، شایع ترین علت سردرد می‌باشد. اگر کودک علاوه بر سردرد، تب نیز داشته باشد باید مشکوک به عفونت شد. 

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب  به علائم بالینی که با سردرد همراه است توجه می‌کند و با استفاده از روش‌های تشخیصی به دنبال علت سر درد است تا مناسب‌ترین دارو را بتواند تجویز کند.

  • ضربه سر

ضربه به سر کودک باعث بروز سوانح و ایجاد سردرد در کودک می‌گردد. اگر کودک با این دلیل با سردرد مواجه شود باید برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع جسمی کودک اقداماتی ضروری برای تشخیص انجام داد.

آسیب مغزی چیست؟ علائم و نحوه درمان آن بیشتر بخوانید: ضربه مغزی چیست؟ علائم و نحوه درمان آن

اگر هنگام سانح رانندگی یا هنگامی که کودک از بلندی پرت شود دچار سردرد گردد مراجعه به دکتر مغز و اعصاب برای تعیین دقیق دلیل سردرد ضروری است.

  • مشکلات مغزی کودکان

با وجود شایع نبودن سردرد به دلیل تومور، دلیل سردرد در بعضی کودکان آبسه یا تومور مغزی  می‌باشد که فشار روی مغز را ایجاد می‌کند. ابتلا به این بیماری در کودکان باعث ایجاد علائمی مانند سرگیجه، بینایی و عدم تعادل و هماهنگی می‌شود.

  • سردرد کودکان به علت غذاهای خاص

گاهی سردرد در کودکان به علت استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خاص بروز می‌کند. نوشیدنی‌هایی مانند قهوه که دارای کافئین است یا خوراکی‌های استفاده شده در گوشت پخته که به عنوان نگهدارنده هستند و دارای نیترات هستند می‌توانند باعث بروز سردرد در کودکان شوند. مصرف سوسیس، کالباس (بیکن) نیز خیلی از اوقات در کودکان 6 ساله باعث ایجاد سردرد می‌شود. در این حالت به جای اسنکه از قرص و شربت برای درمان استفاده شود بهتر است از مصرف این خوراکی‌ها جلوگیری شود.

  • سردرد کودکان در سرماخوردگی

اگر هنگام سرماخوردگی، سردرد بروز کند خطرناک نیست و معمولا با آبریزش بینی، عطسه، بی‌اشتهایی همراه است. در این نوع سردرد (سردرد پیشانی) که به علت سرماخوردگی رخ می‌دهد کودکان را بیحال و خسته می ‌کند.

برای درمان سردرد پیشانی که در هنگام سرماخوردگگی رخ می‌دهد می‌توانید از طب سنتی و شیوه‌های آن در درمان سردرد استفاده کنید و درد را کاهش دهید.

شیوه تشخیص علت سردرد در کودکان چگونه است؟

شیوه تشخیص علت سردرد در کودکان چگونه است؟

اگر هنگام سردرد کودک به پزشک برای یافتن علت آن مراجعه کنید، اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد معاینه فیزیکی و پرسیدن شرح حال از بیمار است. برای همین منظور پزشک از زمان بروز سردرد و شدت آن و همچنین از شرایط روحی کودک، اتفاقات اخیر و بیماری‌هایی که کودک به آن مبتلا است سوال می‌پرسد. همچنین ضروری است پزشک درباره الگوهای رفتاری، شخصیتی کودک بپرسد و همچنین با بررسی الگوی خواب کودک بتواند در ارزیابی بهتر وضعیت کودک عمل کند. سپس برای اقدام دوم به منظور بررسی دقیق‌تر و تشخیص درست استفاده از آزمایش‌های دقیق ضروری می‌باشد. از آزمایش‌های زیر می‌توان استفاده کرد.

  • آزمایش خون
  • سی‌تی‌اسکن
  • MRI
  • پلی‌سومنوگرام

شیوه‌های درمان سردرد کودکان چگونه است؟

شیوه‌های درمان سردرد کودکان چگونه است؟

درمان سردرد کودکان غالبا توسط والدین و در خانه انجام می‌شود. اقداماتی مانند استراحت کردن، مصرف داوری سردرد که بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌شود و افزایش نوشیدن مایعات درمان خانگی سردرد می‌باشد.

دارو برای سردرد کودکان

داروهایی که ضد درد هستند و بدون نسخه می‌توان تهیه کرد و سردرد در کودکان را درمان می‌کند استامینوفن و آسپرین می‌باشند. در مصرف آسپیرین دو نکته حائز اهمیت است: اولین نکته آن است که مصرف آسپرین باید برای کودکان بالای دو سال است که در دوران بهبودی بیماری ویروسی یا آنفولانزا نباشد. و نیز باید بدانید استفاده از آسپرین باعث بروز علائم سندرم ری در کودکان می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک به علت سردرد به استفراغ، تب، اختلال در بینایی دچار شود و یا کاهش سطح هوشیاری رخ دهد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

 سوالات متداول سردرد کودکان

·        سردرد کودکان و کرونا ارتباطی به هم دارد؟

کرونا در کودکان باعث بروز علائمی مانند سردرد، گلو درد، تب و سرفه و ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ می‌شود.

·        آیا درمان سردرد در سن و سال کودک تاثیری دارد؟

ازآنجایی که پزشک به نسبت سن و سال بیمار دارو برای درمان سردرد تجویز می‌کند درمان متفاوتی در کودکان ۶ ساله با کودکان بزرگتر وجود دارد.

چه چیزی برای پیشگیری از سر درد در کودکان خوبه؟

با انجام اقدامات مهمی مثل مدیریت استرس، داشتن خواب کافی و منظم و ورزش کردن می‌توان باعث پیشگیری از بروز سردرد در کودکان شد. والدین نیز باید خوراکیهایی که باعث تحریک سر درد می‎‌شود را باید بشناسند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا