داروها

قرص ناپروکسن برای چیست؟ عوارض و موارد مصرف

قرص ناپروکسن متعلق به دسته ای از داروها است که به نام دارهای ضدالتهاب و فاقد کورتون معروف هستند. ناپروکسن در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)، رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان، کمردرد، نقرس و دردهای قاعدگی کابرد دارد. این گروه دارویی را به اصلاح NSAIDs می نامند.
این دارو با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند. اما دکتریاب به شما توصیه می‌کند که این دارو را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید.


ناپروکسن چگونه عمل می‌کند؟

ناپروکسن با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، منجر به کاهش ساخت ماده‌ای شیمیایی به نام پروستاگلاندين در بدن می‌شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه‌ی آسیب دیده می‌باشند.در نتیجه با مهار آنزیم‌های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندين، درد و التهاب کاهش می‌یابد.

ناپروکسن در چه اشکال دارویی وجود دارد؟

داروی ناپروکسن به صورت‌های زیر وجود دارد و مصرف می‌شود؛

  • قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرمی
  • قرص ناپروکسن انتریک کوتد (Enteric coated) ۵۰۰ میلی‌گرمی
  • شیاف ناپروکسن ۵۰۰ میلی‌گرمی

ناپروکسن 250

ناپروکسن 250 در واقع ضعیف‌ترین دوز این دارو است که بیشتر در دردهای ملایم مانند سردردهای معمولی و به عنوان تب بر استفاده می شود و برای پیشگیری از عوارض گوارشی بهتر است بعد از غذا مصرف شود و مصرف این دارو همراه با سایر داروهای مسکن توصیه نمی‌شود.

ناپروکسن 500

قرص ناپروکسن 500 به دلیل دوز بالایی که دارد در موارد درد شدید استفاده می شود و حتما لازم است بعد از غذا مصرف شود. در بیماران قلبی حتما لازم است با نظر پزشک متخصص قلب استفاده شود. مصرف قرص ناپروکسن 500 در دراز مدت توصیه نمی‌شود.

How to use naproxen oral
Take this medication by mouth as directed by your doctor, usually 2 or 3 times a day with a full glass of water (8 ounces/240 milliliters). Do not lie down for at least 10 minutes after taking this drug. To prevent stomach upset, take this medication with food, milk, or an antacid. نحوه مصرف ناپروکسن خوراکی
این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً 2 یا 3 بار در روز با یک لیوان پر آب (8 اونس/240 میلی لیتر) از طریق خوراکی مصرف کنید. پس از مصرف این دارو حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید.
منبع : webmd

ناپروکسن در کرونا

گرچه ناپروکسن در دردهای ناشی از کرونا ویروس قابل استفاده است، ولی برخی از پزشکان بر این اعتقادند که داروهایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن ممکن است علائم کووید 19 را تشدید کنند بنابراین سازمان بهداشت جهانی WHO توصیه کرده است که تا دریافت نتایج دقیق حاصل از مطالعات بالینی از مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن در بیماران مبتلا به کووید19 یا همان کرونا پرهیز شود.

قرص ناپروکسن و تاثیر آن بر قاعدگی

قرص ناپروکسن نیاز به نسخه ندارد و برای دردهای معمول مانند درد قاعدگی و پریودی در داروخانه قابل دسترس است و باتوجه به شدت درد از دوز قوی ناپروکسین می‌توان استفاده کرد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ناپروکسین، سطوح پروستاگلاندین را در دوران قاعدگی، کاهش می‌دهند. این داروها اثر موثری بر دوره‌های دردناک قاعدگی دارد.

قرص ناپروکسن برای خانم‌های باردار و شیرده

ناپروکسن معمولاً برای خانم‌های باردار و یا بانوانی که در تلاش برای بارداری هستند توصیه نمی‌شود. چرا که این دارو می‌تواند در روند باروری و رشد جنین اختلال ایجاد کند. همچنین، استفاده از ناپروکسن در طول بارداری به خصوص در زمان لقاح می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

آیا ناپروکسن برای گلودرد مناسب است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که ویروس‌ها اغلب باعث گلودرد می‌شود؛ بنابراین گلودرد با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود. داروهای ضد التهابی مانند آسپرین یا ناپروکسن می‌تواند به کاهش التهاب و تورم گلو کمک کند.

دیفن هیدرامین بیشتر بخوانید: شربت دیفن هیدرامین، موارد مصرف و بهترین نحوه مصرف

قرص ناپروکسن برای درد دندان

قرص ناپروکسن (Naproxen) یک مسکن و ضد التهاب است که به‌ خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و به عنوان یک قرص دندان درد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که ناپروکسن نباید در بارداری به خصوص سه ماهه سوم بارداری مصرف شود.

عوارض مصرف ناپروکسین

برخی عوارض ناشی از مصرف ناپروکسن عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • تهوع
  • سوزش سر دل
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خس خس سینه یا مشکل در تنفس، تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.

درصورت وجود زخم فعال گوارشی نباید مصرف شود. منبع : ویکی‌پدیا فارسی

اگر پس از مصرف ناپروکسن علائم زیر را داشتید، استفاده از ناپروکسن را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید:

  • تنگی نفس (حتی با اعمال خفیف)
  • تورم یا افزایش سریع وزن
  • اولین علامت بثورات پوستی ، مهم نیست چقدر خفیف باشد.
  • علائم خونریزی معده  مدفوع خونی یا قیری ، سرفه کردن خون یا استفراغ شبیه به قهوه.
  • مشکلات کبدی، تهوع ، درد بالای معده ، خارش ، احساس خستگی ، علائم شبیه آنفولانزا ، از دست دادن اشتها ، ادرار تیره ، مدفوع خاک رس ، زردی (زردی پوست یا چشم)
  • مشکلات کلیوی، کمی یا بدون ادرار ، ادرار دردناک یا مشکل ، تورم در پا یا مچ پا ، احساس خستگی یا تنگی نفس
  • گلبولهای قرمز خون پایین (کم خونی)، رنگ پریدگی پوست ، احساس سبکی یا تنگی نفس، ضربان قلب سریع
  • مشکل در تمرکز
  • واکنش شدید پوستی، تب ، گلودرد ، تورم در صورت یا زبان ، سوزش در چشم ها ، درد پوستی به دنبال بثورات پوستی قرمز یا بنفش که گسترش می یابد (به خصوص در صورت یا قسمت فوقانی بدن) و باعث ایجاد تاول و لایه برداری می شود.

You should not use naproxen if you have a history of allergic reaction to aspirin or other NSAID (nonsteroidal anti-inflammatory drug).

Naproxen can increase your risk of fatal heart attack or stroke, especially if you use it long term or take high doses, or if you have heart disease. Even people without heart disease or risk factors could have a stroke or heart attack while taking this medicine. اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپرین یا سایر NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید.
ناپروکسن می تواند خطر حمله قلبی یا سکته کشنده را افزایش دهد، به خصوص اگر از آن برای مدت طولانی استفاده می کنید یا دوزهای بالا مصرف می کنید، یا اگر بیماری قلبی دارید. حتی افراد بدون بیماری قلبی یا عوامل خطر ممکن است در حین مصرف این دارو دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شوند.
منبع : drugs.com

چه مدت پس از مصرف ناپروکسن، درد تسکین می‌یابد؟ 

یک ساعت پس از مصرف ناپروکسن باید احساس بهتری داشته باشید. با این‌حال، اگر ناپروکسن به طور منظم دو بار در روز مصرف کنید، ممکن است 3 روز طول بکشد تا به درستی تاثیرگذار باشد.

توصیه‌های عمومی ناپروکسن

ممکن است در ابتدای مصرف، پزشک شما جهت کاهش احتمال بروز عوارض گوارشی، ناپروکسن را با مقدار کم تجویز نماید. با این‌حال در صورتی‌که نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید، پزشک می‌تواند همراه آن، از داروهای محافظت کننده از معده تجویز نماید تا عوارض کاهش یابد.
در صورت مصرف طولانی مدت، تحت نظر پزشک خود بمانید تا آزمایش‌ها و معاینات دوره‌ای لازم، انجام شود. در صورتی‌که مبتلا به آسم می‌باشید، ممکن است علائمی مانند خس خس سینه و مشکل تنفسی در شما با مصرف این دارو تشدید شود. در صورت بروز این عوارض، این دارو را قطع کنید و به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

اگر بیش از حد ناپروکسن مصرف کنم چطور؟

اگر به طور تصادفی بیش از حد قرص ناپروکسن مصرف می‌کنید به احتمال زیاد برخی از عوارض جانبی رایج را مشاهده خواهید کرد. بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

ناپروکسن با چه داروهایی اختلال دارد؟

ناپروکسن می‌تواند با برخی از داروها اختلال جدی ایجاد کند. ازجمله داروهای دارای اختلال با ناپروکسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسپرین
  • مهار کننده‌های ACE
  • داروهای ضد انعقاد
  • دیورتیک ها مثل فورزماید و تریامترن
  • لیتیوم

چه داروهای دیگری بر ناپروکسن تأثیر می گذارد؟

اگر از داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اسیتالوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (زولوفت)، ترازودون یا ویلازدون استفاده می کنید، قبل از استفاده از ناپروکسن از پزشک خود سوال کنید. مصرف هر یک از این داروها همراه با NSAID ممکن است باعث کبودی یا خونریزی آسان شما شود.

4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا