روانشناسی و روان‌درمانی

ترک تریاک ; عوارض و راهکار های عملی ترک در خانه

با وجود اینکه قرن ها از مصرف مواد مخدر به دلایل مختلف در جوامع انسانی می‌گذرد ولی زمان آشنایی انسان با این مسئله را نمی‌توان به درستی مشخص کرد. طبق تحقیقات 36 درصد از جوانانی که به مواد مخدر معتاد شده‌اند دچار یاس و نا امیدی نسبت به زندگی هستند و ساکنان حاشیه شهرها، بخش قابل ملاحظه‌ای از معتادان را تشکیل می‌دهد.

تفاوت معتادان کشور ایران با کشورهای دیگر در نوع ماده مخدری است که مصرف می‌کنند. در کشورهای دیگر موادی مثل ماری جوآنا، شیشه و کوکائین به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است ولی در ایران مشهور ترین ماده مخدر تریاک و مشتقات آن است که حدود 65 درصد از معتادان از این ماده مصرف می‌کنند.

تریاک (opium) دارویی مخدر و اعتیاد آور است که از عصاره خشک شده گیاه خشخاش بدست می‌آید و از خراشین کپسول بذر این گیاه تولید می‌شود. مورفین 12 درصد از تریاک را تشکیل می‌دهد که به طور معمول بعضی افراد برای تسکین دردهای بدنی از آن استفاده می‌کنند.

تفکری که نسل به نسل منتقل شده است این است که داروی مخدر درمان بسیاری از بیماری‌ها و امراض است. از عواملی زمینه‌ساز وابستگی به مواد تریاکی شده است می‌توان تاثیر باورهای خرافی که تریاک درمان بخش است، فقر، وجود فرد  معتاد در خانواده، اختلالات شخصیتی، عوامل اجتماعی و طلاق والدین را نام برد.

متاسفانه مشکلات زیادی برای افرادی که به مواد مخدر وابسته می‌شوند پیش می‌آید. در این حین عده‌ای از افراد تصمیم دارند به روش‌های مختلف آن را ترک کنند. ما نیز در این مقاله اطلاعاتی درباره روش‌های ترک تریاک ارائه خواهیم داد. پس تا انتها همراه ما باشید که جواب سوال ترک تریاک چگونه است را پیدا کنید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

ترک تریاک چه عوارضی دارد

اگر هر دارویی بیش از اندازه استفاده شود عوارض و بیماری‌های احتمالی در پی دارد. در زیر عوارض تریاک نامیرده می‌شود. 

  • آرامش
  • تاثیر گذاشتن روی سلامتی، وزن و قد مصرف‌کننده
  • تنگی تنفس
  • شادی
  • یبوست موقت
  • کندی ضربان قلب
  • قائدگی نامنظم و بارداری سخت
  • کاهش حرکات روده و معده
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • تشنج
  • بی‌حسی و کرخی
  • فشار خون پایین

 

اوردوز

اگر در یک روز به مقدار زیاد از تریاک استفاده کنید در واقع اوردوز کرده‌اید. اوردوز علائمی مثل از دست دادن هوشیاری و تنفس خیلی آرام است. اگر اوردورز به موقع درمان نشود باعث می‌شود به مغز آسیب برسد و یا منجر به مرگ شود.

ترک تریاک در منزل با راهکارهای عملی

ترک تریاک در منزل با راهکارهای عملی

روش‌های که در زیر ذکر می‌شود در ترک تریاک در خانه به شما کمک می‌کند.

آرام ماندن و ایمن بودن

پیشنهاد می‌شود تا جایی که امکان دارد آرامش داشته باشید و با روش‌های مختلف مثل کتاب، فیلم یا وسایل دیگر خود را سرگرم کنید. اطمینان داشته باشید که پتوی نرم و اضافی دارید چون به علت تعرق شدید مجبور می‌شوید وسایل خواب را عوض کنید.

همچنین از این مسئله اطمینان یابید که اعضای خانواده و و دوست آگاه هستند که شما می‎‌خواهید این ماده مخدر را ترک کنید. چون در این دوران لازم است که شخصی شما را همراهی کند.

کاری کنید که ذهنتان سرگرم و مشغول باشد و کارهایی که باعث افزایش هورمون اندورفین در بدن شما می‌شود را انجام دهید. اگر به این نکته توجه کنید در فرایند ترک اعتیاد به تریاک، شانس موفقیت خود را افزایش می‌دهید.

پیدا کردن پشتیبانی

ترک کردن مواد مخدر یا تریاک به تنهایی می‌تواند مسئله خطرناکی باشد. بنابراین از یک پزشک ترک اعتیاد یا پزشک بهداشت روان مشاوره بگیرید. پزشکان می‌توانند برای کمک به روند درمان شما داروهایی تجویز کنند تا بتوانید راحت‌تر بهبودی را بدست آورید. همچنین دکتر به کاهش عوارض جانبی شدید در صورت وجود کمک می‌کند.

به طور معمول پزشکان داروی لیبریوم (کلردیازپوکساید) برای شما تجویز می‌کنند که برای کاهش آشفتگی باید آن را مصرف کنید. همچنین از داروی دیگری که برای ترک اعتیاد موثر است ترازودون است می‌توان نام برد، چون در هنگام ترک تریاک بیخوابی به عنوان یک مشکل شایع وجود دارد.

ممکن است در دوران ترک اعتیاد، غذا خوردن و نوشیدن برایتان مشکل باشد. بنابراین اگر به شما حالت تهوع دست داد با پزشک ترک اعتیاد در تماس باشید. سعی کنید گروه‌های حمایتی ترک اعتیاد را پیدا کنید در هوشیاری بیشتر به شما کمک می‌کند. اگر در این گروه‌ها شرکت کنید احتمال اینکه در آینده دوبراه تریاک مصرف کنید را کاهش می‌دهد.

حواس خود را به چیزهای مختلف پرت کنید

اگر بدن درد دارید سعی کنید با درد مبرزه نکنید و همچنین در برابر با لرزش‌هایی که مواجه می‌شوید مقاومت نکنید. به منظور تحمل کردن لرزش‌های ناشی از ترک اعتیاد باید حواس خود را به کارهای مختلف از جمله فالیت‌های سرگرمی پرت کنید تا تحمل برایتان آسانتر شود.

لیستی از اهداف خود برای ترک تریاک تهیه کنید

هنگامی که می‌خواهید اقدام کنید تا اعتیاد خود را ترک کنید ممکن است با توجه دلایل محکمی که دارید دوباره به مصرف آن روی بیاورید. به همین دلیل اگر به طور جدی تصمیم دارید اقدام کنید یک فهرست از دلایلی که به خاطر آنها میخواهید ترک کنید را بنویسید. از طریق این روش، شما هر روز با دین فهرست انگیزه پیدا می‌کنید که بار دیگر دنبال مواد مخدر نروید.

افکار منفی را از خود دور کنید

وقتی می‌خواهید برای ترک تریاک اقدام کنید از افکار منفی مثل نمی‌توانم آن را انجام دهم یا از پس آن بر نمی‌آیم خودداری کنید و آن ها را تشخیص دهید تا تمرکز خود را روی افکار مثبت بگذارید. مثلا با خودتان تکرار کنید «با اینکه می‌دانم کار سختی است ولی من از پس آن بر می‌آیم». همچنین پیشنهاد می‌شود اگر با این مسئله مشکل دارید و نمی‌توانید از افکار منفی دوری کنید با یک پزشک روانشناسی عمومی مشورت کنید و از توصیه‌های او کمک بگیرید.

خواب درست

هنگامی که شروع به ترک این ماده مخدر می‌کنید ممکن است مشکل خواب یرایتان پیش بیاید و یا احساس خواب آلودگی کنید. یکی از عوامل موثر که باعث بهبود سریعتر شما می‌شود خواب است به همین جهت از راهکارهای زیر می‌توانید استفاده کنید.   

برنامه‌ریزی اصولی

اگر برای زمان خواب و بیدار شدن برنامه ریزی داشته باشید در بهتر شدن روند بهبودی کمک می‌کند.

محیط خواب بهتر

خنک نگه داشتن دمای اتاق باعث می‌شود زمان به خواب رفتن را سریعتر می‌کند. همچنین اتاق را آرام و تاریک نگه دارید، می‌توانید از گوش‌گیر برای آرام کردن اتاق استفاده کنید. 

زمان خواب منظم

یک ساعت قبل از خواب به صفحه گوشی همراه خود و یا کامپیوتر نگاه نکنید و آرامش داشته باشید. از چای یا شیر داغ برای بهبود خواب کمک بگیرید.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

استفاده از ملاتونین

بعضی اشخاص برای راحت‌تر خوابیدن از از ملاتونین استفاده می‌کنند. ملاتونین یک قرص مکمل غذایی است که عوارض کمی دارد. طبق گزارشات مشخص شده است که اشخاصی که از ملاتونین استفاده می‌کنند به مدت زمان 7 دقیقه زودتر از بقیه می‌خوابند.

ورزش کردن

ورزش کردن باعث ترشح هورمون اندورفین به صورت طبیعی می‌شود و تاثیر زیادی در روند بهبودی شما دارد. همچنین ورزش کردن باعث بهبودی خواب، کاهش تنش و استرس، بهبود عملکرد مغز و تقویت اعتماد به نفس به طور مثبتی تاثیر گذار است.

گذشته را بپذیرید

احساس شرمساری یا احساس گناه در مورد اعتیاد یک فرایند طبیعی است ولی باید آن را بپذیرید تا قادر باشید مجددا سلامت جسمی خود را کسب کنید. اگر از لحاظ روحی مشکل دارید و احساس نا امیدی را تجربه می‌کنید می‌توانید با یک روانپزشک ارتباط بگیرید و کمک بخواهید.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

در دوران ترک اعتیاد، تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای پاسخ به این سوال که در دوران ترک اعتیاد چه نوع غذاهایی بخوریم باید بیان کرد که به منظور جلوگیری از افزایش قند در دوران نقاهت، استفاده از مواد پروتئینی و غلات سبوس دار اهمیت دارد. به طوری که 20-15 گرم پرونتئین در هر وعده غذایی باید مصرف کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود نباید گرسنه شوید و از یک غذای کم حجم در هر 2 تا 4 ساعت یکبار استفاده کنید.

هنگامی که در دوران ترک اعتیاد هستید یعنی همان دوران نقاهت می‌باشد نیم ساعت بعد از اینکه از خواب بیدار شدید صبحانه بخورید و از پروبیوتیک برای عملکرد بهتر معده و روده استفاده کنید. تخم مرغ به دلیل آنکه سرشار از امگا3 می‌باشد از مواد غذایی مهم است باید در رژیم غذایی بگنجانید.

علاوه بر موادی که ذکر شد خوردن آب نیز از مهم‌ترین مواردی است که خیلی اهمیت دارد. آب مایع حیات است و هنگام ترک مواد مخدر به درمان خیلی کمک می‌کند. آبمیوه طبیعی نیز می‌توانید مصرف کنید.

مکمل‌های دارویی

برای بهبود قدرت جسمانی خود در دوران ترک تریاک می‌توانید از مکمل‌های دارویی زیر که نامبرده شده استفاده کنید.

مکمل N استیل سیستئین

این نوع باعث کاهش موثر در میل به مواد مخدر مخصوصا تریاک می‌شود و در دوران ترک اعتیاد بهتر است به میزان 500 میلی‌گرم از آن را بون غذا در طی یک یا چهار روز مصرف شود.

ویتامین ث

همانگونه که آگاه هستید ویتامین ث برای بدن بسیار مفید است. استفاده از این مکمل نیز باعث کاهش تمایل شما به مصرف مواد مخدر می‌شود. پیشنهاد می‌شود میزان مصرفی آن ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌گرم در هر روز است.

ب کمپلکس

مکمل ب کمپلکس از داروهایی است که در دوران ترک اعتیاد باید مصرف کنید. این مکمل باعث تقویت عملکرد کبد می‌شود و اجازه نمی‌دهد به مصرف مجدد تریاک بیاندیشید.

پروبیوتیک‌ها

احتمال دارد کلمه پروبیوتیک را شنیده باشید، ماست نیز دارای این ماده می‌باشد. این ماده باعث می‌شود روده‌ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

ترک تریاک با خود تریاک امکان پذیر است؟

آیا می‌شود با خود تریاک، ترک کرد یکی از سوالاتی که امکان دارد برایتان پیش بیاید. لازم است بگوییم بله این روش یک روشی سنتی است که به این صورت است که باید مقدار تریاک را روزبه‌روز کاهش دهید.

همچنین بعضی از مصرف کنندگان از شیره تریاک به جای خود تریاک مصرف می‌کنند، آنها براین باورند که شیره دارای ضرر کمتری می‌باشد. نکته قابل توجه آن است که برای ترک آن باید از بهداشت روان کمک بگیرید.

داروی گیاهی برای ترک شیره تریاک

به اعتقاد بعضی اشخاص دارو‌های گیاهی به ترک تریاک به طور تدریجی کمک می‌کنند و باید ذک شود که استفاده از داروهای گیاهی به تنهایی در روند درمان تاثیری ندارند فقط باعث بهبود روند درمان می‌شوند. حتی ممکن است مصرف بیش از حد آنها باعث ایجاد عوارضی نیز بشود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با دکتر روانپزشک ترک اعتیاد خود مشورت کنید.

در ذیل تعدادی گیاه که مصرف آنها به همراه روش‌های دیگر باعث می‌شوند روند دوره درمان ترک شیره تریاک بهبود یابد نامبرده می‌شود.

بابونه

بابونه در درمان بی خوابی، بهبود درد معده نقش دارد و یک داروی ضذ التهاب است. و اگر بیش از حد مصرف شودعوارضی مانند استفراغ و واکنش آلرژیک به همرا خواهد داشت.

قاصدک

از داروهایی دیگر که برای ترک کردن شیره تریاک موثر است قاصدک نام دارد. این دارو می‌تواند باعث بهبود عملکرد کبد و بهبود حافظه کوتاه مدت می‌گردد. با این حال عوارضی مانند سوء هاضمه و واکنش آلرژیک دارد.

جینکو

از داروهایی دیگر که برای ترک کردن تریاک موثر است جینکو نام دارد که باعث تمرکز و جذب بهتر گلوکز و همچنین بهبود حافظه کوتاه مدت موثر می‌باشد. همچنین باعث دادن انرژی زیادی به شما می‌شود. با این وجود اگر بیش از حد استفاده شود باعث گیجی و تپش قلب خواهد شد.

سخن نهایی

متاسفانه قیمت پایین تریاک در ایران نسبت به افغانستان دلیلی برای اعتیاد جوانان است. بررسی های انجام شده در سال 1392 نشان داد که 13 درصد از مردم ایران یعنی حدود ده میلیون نفر درگیر مواد مخدر بودند.

طبق آمار بدست آمده، جوانان 25 تا 29 ساله بیشترین گروه سنی مصرف کننده در ایران هستند. والدین نیز از روی رفتار و مشکلات ظاهری فرزندانشان، متوجه اعتیاد آنها شده اند. و این موضوع باعث سخت تر شدن فرایند درمان در هنگام ترک اعتیاد می‌شود. چون هر چه زمانی که تریاک مصرف شده است طولانی تر باشد درمان آن نیز مشکل تر خواهد شد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا