روانشناسی و روان‌درمانی

ترک اعتیاد به قرص متادون

علائم فرد معتاد به قرص متادون

متادون نوعی داروی مخدر صنعتی است. از متادون معمولاً برای ترک اعتیاد هروئین و دیگر مواد مخدر افیونی استفاده می‌شود؛ اما متأسفانه ترک هروئین با قرص متادون، روش درستی نیست و خود قرص متادون اعتیاد اور است

مصرف بیش‌ازحد قرص متادون ۵ میلی گرم و سایر دوزهای این قرص می‌تواند باعث اعتیاد شود. معمولاً افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند، بیماری خود را انکار می‌کنند و تمایلی به آزمایش اعتیاد به قرص متادون ندارند. با این حال، علائم ظاهری آن‌ها و تغییر رفتاری که دارند، خود گواه همه چیز خواهد بود. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

-تهوع

-خارش بدن

-دشواری در تکلم

-نامنظم شدن تنفس

-خواب‌آلودگی غیرطبیعی

-کاهش سرعت حرف زدن

-تورم صورت و کشیدگی پوست

-فراموشی، کاهش تمرکز و حافظه

عوارض اعتیاد به متادون

عوارض اعتیاد به متادون

قر ص متادون همانند مواد دیگر چنان که اشاره شد، سبب بر  اعتیاد می گردد و البته به غیر  از آن چه گفته شدف دارای عوارض جبران ناپذیری است که در ذیل به آنان اشاره خواهیم کرد.

-بالا رفتن آنزیم های کبد و در نتیجه سرطان کبد 

-افسردگی

-احساس پوچی

-اختلالات روانی

-ضربان نامنظم قلب

-پوسیدگی دندان‌‌ها

-عدم ثبات شخصیتی

-اختلال شدید تنفسی

ترک متادون

اگر ترک اعتیاد تحت نظر پزشک متخصص و در کلینیک‌های معتبر صورت گیرد،  هراسی در ترک آن نیست و به راحتی می توان خیلی راحت‌تر و سریع‌تر دوره خماری آن تمام می‌شود. همچنین گفتنی است که نشانه‌های ترک اعتیاد قرص متادون یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظهور کرده و سخت ترین روز ترک متادون، روز ششم است .پس بهتر است برای ترک اعتیاد قرص متادون به کلینیک ترک اعتیاد معتبر مراجعه شود؛ اما برای ترک قرص متادون در خانه معمولاً از دو روش نوین و دارویی یا روش سنتی استفاده می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم:

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

روش نوین ترک تضمینی متادون

در خانه  نیز می توان ترک اعتیاد کرد و آن با استفاده از داروهایی مانند بوپرنورفین، نالوکسون و کلونیدین است. این داروها برای آسان شدن ترک و نیز کاهش درد بسیار مؤثر هستند. ترک متادون با قرص کلونیدین منجر به کاهش علائمی مانند اضطراب، تحریک، درد عضلانی، عرق کردن، آبریزش بینی و گرفتگی مفصلی می‌شود.نالترکسون هم یک سم‌زدای قوی است که 3-2روز، علائم ترک را کاهش می‌دهد.

روش سنتی ترک قرص متادون

 در این روش 7-5 هفته زمان لازم است.  ابتدا مصرف متادون را تا 30میلی گرم در روز کاهش می‌دهند. سپس در هر هفته، مصرف را به میزان 5میلی‌ گرم کاهش می‌دهند تا میزان مصرف به 20میلی گرم برسد. سپس میزان مصرف در هر هفته کم‌تر از 5میلی گرم کاهش داده می‌شود تا جایی که به صفر برسد. این روش از ترک ناگهانی متادون و ترک یکدفعه متادون بهتر و مؤثرتر است.

بهترین روش ترک مصرف متادون

بهترین روش ترک مصرف متادون

1. سم‌زدایی تدریجی بدن از متادون

در این نوع از ترک  که به ندرت سم از بدن خارج می گردد ، اما باید توجه داشت که درد ناشی از ترک متادون بسیار دشوار است و حتما باید از طریق پزشک انجام گردد.

2. سم‌زدایی سریع بدن از متادون

این روش با استفاده از تشخیص و گذراندن آزمایشات متععد حاصل می گردد و در صورت تأیید پزشک سم زدایی سریع انجام می گیرید..

نشانه های ترک قرص متادون

-گیجی

-یبوست

-سرگیجه

-حالت تهوع

-درد عضلانی

-تعریق شدید

-مشکلات خواب

-مشکل در تنفس

 علائم حاد ترک متادون

-افسردگی

-بی‌خوابی

-آبریزش بینی

-لرز و گرگرفتگی

-بی‌قراری و اضطراب

-رد عضلانی یا درد مفاصل

-تمایل شدید به مصرف متادون

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا