روانشناسی و روان‌درمانی

بهترین روش برای ترک اعتیاد در خانه

با توجه به مشکلات زیادی که در زندگی هر شخص وجود دارد، از این رو همه اشخاص برای حل مشکلات زندگی به دنبال راه حل مناسب می‌گردند. این مشکلات گاهی به قدری عمیق می‌شوند که شخص نمی‌تواند به تنهایی از پس آنها بر بیاید. بعضی از اشخاص چون قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارند ابتدا با یک فرد متخصص و یا یک مشاور مشورت می‌کنند و پس از آن برای مشکلشان راه حل پیدا می‌کنند. اما بعضی اشخاص رفتارهای ناهنجاری از خود نشان می‌دهند. بعضی به مواد مخدر روی می‌آورند و بعضی نیز دست به خودکشی می‌زنند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

نوعی بیماری خانمان سوز که همه افراد خانواده را می‌سوزاند اعتیاد می‌باشد که باعث تحمیل درد و رنج فراوانی به خود فرد و بقیه اعضای خانواده می‌شود. ترجیح خانواده‌ها این است که فردی که اعتیاد دارد در مراکز ترک اعتیاد بستری شود و آنجا تحت درمان باشد. ولی گاهی ترجیح خانواده‌ها این است که فرد با کمک روش‌های مختلف اعتیاد خود را ترک کند. در همین راستا ما در این مقاله بیان می‌کنیم که شما چگونه به فردی که اعتیاد دارد و در خانواده قصد این را دارد که اعتیاد خود را ترک کند، کمک کنید.

اعتیاد چیست؟

اعتیاد چیست؟

گرایش مجدد اشخاص به مصرف یک ماده مخدر از جمله داروهای شیمیایی و طبیعی اعتیاد می‌باشد. مواد مخدری مانند شیشه و تریاک موادی هستند که اشخاص، گرایش به مصرف مجدد به آنها پیدا می کنند.

آیا فقط موادی مانند شیشه و تریاک باعث اعتیا در اشخاص می‌شوند؟ آیا سیگار باعث اعتیاد در اشخاص می‌شود؟ قطعا جواب مثبت می‌باشد. به این معنی اگر کسی به دفعات زیاد در طول روز سیگار بکشد، آن شخص یک معتاد است. ممکن است شما فردی را دیده باشید که یک یا دو بسته سیگار را در طول روز بکشد. آن شخص همانند اشخاص معتاد برای ترک کردن سیگار، به حمایت دیگران نیاز دارد.

ترک اعتیاد چیست؟

اشخاص معتاد نیز همانند سایر اشخاص بیمار به حمایت نیاز دارند تا توانایی ترک اعتیاد را داشته باشند. ترک اعتیاد نیز مثل درمان بیماری‌های دیگر (دیابت) به داروهای پزشکی نیاز دارد.

شخصی که اعتیاد دارد باید تحت نظر یک پزشک متخصص باشد و با کمک داروهائی که پزشک مشخص می‌کند بتواند اعتیاد را ترک کند.

کمپ ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد

کمپ‌های ترک اعتیاد یکی از مراکزی هستند که  اشخاص معتاد را به منظور ترک اعتیاد حمایت می‌کنند. به طور معمول در این کمپ‌ها اشخاص معتاد زیر نظر متخصص هستند و اعتیاد خود را با دارو درمانی ترک می‌کنند.

بستری شدن اشخاص معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد مشکلاتی نیز به همراه دارد. همین مشکلات سبب می‌شود که ترجیح خانواده‌ها بر این باشد که شخص معتاد در خانه اعتیاد خود را ترک کند و درمان شود.

از مشکلاتی کپ‌های ترک اعتیاد، شخص معتاد به مدت 21 روز از خانواده دور می‌باشد. مشکل دیگر رعایت نکردن اصول اولیه بهداشت است که ممکن است بیماری مراقبتی مانند هپاتیت ایجاد شود.

چگونه می‌توانید به شخصی که در خانواده شما به تریاک معتاد است کمک کنید؟ چه مواد غذایی و یا چ داروهایی باید مصرف کند تا آن شخص بتواند اعتیاد خود را ترک کند؟

برای ترک اعتیاد به تریاک چه بخوریم؟

علاوه بر داروهایی که یک شخص معتاد زیر نظر پزشک متخصص باید استفاده کند تغذیه نیز در هنگام ترک اعتیاد اهمیت بالایی دارد.

اشخاصی که به تریاک اعتیاد دارند ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه در بدن آنها کاهش می‎‌یابد. به همین دلیل عملکرد دستگاه عصبی و سطح هوشیاری آنها کاهش می‌یابد.

به همین جهت باید برای سلامتی خود از غذاها و مواد معدنی که دارای فولیک اسید، اسید آمینه و ویتامین B هستند استفاده کنند.

از دیگر موادی که دارای اسید آمینه و ویتامین‌ها هستند می‌توان به انواع گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، تخم مرغ، گوجه قرمز، سیب‌زمینی، جو، گندم، عدس، انواع مغزها، شیر، موز، میگو، انواع پنیر و انواع ماهی‌ها را می‌توان نام برد.

ترک تریاک

تریاک یک ماده مخدر است که در تاثیر کمی بر سلامت جسمی و روانی اشخاص دارد، ولی در درازمدت اگر مصرف شود باعث تاثیرات مخربی در سلامتی اشخاص می‌شود. بیشتر کسانی که تریاک مصرف می‌کنند بر این باورند که می‌توان آن را در خانه ترک کرد.

ترک کردن تریاک نیازی به بستری شدن ندارد ولی باید تحت نظر پزشک و همچنین رژیم غذایی مناسب شخص معتاد به تریاک آن را ترک کند.

عوارض مصرف شیشه چیست؟

نوع دیگری از مواد مخدر شیشه است که اشخاصی که آن را مصرف می‌کنند در یک مدت معین دچار توهم می‌شوند و احساس شادی و نشاط دارند. ولی این احساس شادی موقتی می‌باشد و شخص برای تجربه دوباره آن مجددا به مصرف شیشه روی می‌آورد.

مصرف کردن طولانی مدت شیشه، علاوه بر تاثیر روی مشکلات جسمی شخص بر روی مغز اشخاص نیز اثر می‌گذارد و باعث ایجااد آسیب‌های شدید روحی برای شخص می‌شود. از آسیب‌های شدید روحی می‌توان توهم، بیماری افسردگی و پارانوئید نام برد. همچنین استفاده طولانی مدت از شیشه ممکن است باعث ایجاد سکته مغزی در اشخاص شود.

علائم مصرف شیشه چیست؟

چگونه می‌توان فهمید یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزانمان به شیشه معتاد شده است؟ در حال حاضر با افزایش مصرف شیشه در بین جوانان و نوجوانان، خانواده‌ها در بین جوانان خود از نگرانی بیشتری نسبت به گذشته برای مصرف شیشه دارند.

مهمترین علائمی که نشان دهنده مصرف شیشه در اشخاص می‌باشد شامل موارد زیر است:

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

  • خماری و خواب آلودگی
  • افزایش ضربان قلب
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • خشکی دهان
  • افزایش دمای بدن
  • بوی بد دهان
  • لرزش دست‌ها
  • خراب شدن دندان‌ها

مهمترین علامتی که نشان می‌دهد فرد اعتیاد دارد این است که خواب آلودگی و خماری دارد.

علائم خماری ترک شیشه

اشخاصی که شیشه مصرف می‌کنند از انرژی مضاعفی هنگام مصرف شیشه برخوردارند. اما بعد از کاهش اثر مصرف شیشه، شخص دچار خماری و خواب‌آلودگی می‌شود و برای بدست آوردن دوباره نشاط، به مصرف مجدد شیشه روی می‌آورند.

ترک شیشه

به خاطر عوارض شدیدی که مصرف شیشه دارد به بیماران پیشنهاد می‌شود در کلینیک‌های ترک اعتیاد بستری شوند. مدت زمانی که طول می‌کشد شخص شیشه را ترک کند طولانی است و به میزان وابستگی اشخاص بستگی دارد.

این مقاله در زمینه بهترین روش‌های ترک اعتیاد آماده شده است. ولی وا وابستگی شدیدی که توسط شیشه ایجاد می‌شود نباید نادیده گرفته شود. به طور معمول مدت زمانی که در نظر گرفته می‌شود که شیشه ترک شود بین ۲ تا ۸ ماه متغیر است.

عوارض ترک شیشه

شیشه یک نوع ماده مخدر است که باعث وابستگی زیادی در شخص می‌شود. به همین جهت ترک کردن آن باعث ایجاد تاثیرات بسیار منفی در زندگی شخص می‌شود که این تاثیرات شامل چند مورد زیر است:

  • توهم
  • افسردگی
  • پرخوری و گرسنگی بیش از حد
  • خماری
  • پرخاشگری
  • اضطراب شدید
  • اختلالات پارانوئید
  • ضعف در اندامهای بدن

ترک سیگار

ترک سیگار

انجمن ریه آمریکا بررسی هایی انجام داده که سالانه حدود 480000 مرگ و میر در اثر مصرف سیگار در این کشور ثبت می‌شود. روش‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که مردم استفاده می‌کنند ولی مهم ترین روش استفاده از پزشک متخصص و دارو درمانی است.

کلینیک ترک اعتیاد

در کلینیک‌های ترک اعتیاد وجود پزشکان و متخصصان مجرب به بیماران معتاد کمک می‌کند تا بتوانند اعتیاد خود را ترک کنند.

در این کلینیک‌ها اولین فرایند سم زدایی می‌باشد، پس از آن تحت نظر پزشک متخصص داو درمانی و روان درمانی انجام می‌شود. با انجام این کارها آسیب‌های بعد از ترک اعتیاد کاهش می‌یابد. 

 آزمایش اعتیاد چیست؟

به منظور فهمیدن اینکه آیا شخصی به سوء مصرف مواد مبتلا است، از انواع تست‌های اعتیاد و انواع آزمایش‌ها برای وضعیت وضعیت مصرف شخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمایش‌های اعتیاد شامل چند مورد ذیل است:

– آزمایش بزاق

– آزمایش خون

– آزمایش ادرار

– انجام تست‌های غربالگری روانشناسی

– آزمایش موی سر

 داروهای ترک اعتیاد

بهترین روش برای درمان اعتیاد، دارودرمانی می‌باشد. همانطور که بارها گفته شد روش دارو درمانی تحت نظر یک پزشک متخصص باید انجام شود. از جمله داروهایی که به منظور ترک اعتیاد استفاده می‌شود موارد ذیل را می‌توان نام برد:

  • شربت تریاک
  • متادون
  • نالوکسان
  • سابوکسون
  • بوپرنورفین
  • نالتروکسان

قرص ترک سیگار

ترک کردن سیگار به بهبود زندگی افراد کمک می‌کند. موثرترین و جدیدترین روش ترک سیگار که از نظر پزشکان پیشنهاد می‌شود مصرف قرص وارنیکلین می‌باشد که یک قرص ترک سیگار است.

ترک شیشه در منزل

ترک کردن شیشه در خانه بدون حمایت شدن از سمت خانواده مقدور نخواهد بود. چون شخصی که به شیشه اعتیاد پیدا کند وابستگی شدیدی به این ماده مخدر دارد.

افزون بر خانواده، شخص باید تحت نظر یک پزشک ممتخصص باشد تا با مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب بتواند اعتیاد به شیشه را ترک کند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که ترک کردن شیشه درخانه به دلیل وابستگی شدید شخص به شیشه، با مشکلات زیادی همراه است.

آزمایش ترک اعتیاد

آزمایش ترک اعتیاد

ادرار، پلاسمای خون و بزاق دهان راه‌های تشخیص داشتن اعتیاد در اشخاص می‌باشد.

نتیجه نهایی

اعتیاد یکی از مشکلات خانمان سوزی است که متاسفانه بسیری از خانواده‌ها درگیر آن شده‌اند. افزایش اعتیاد در جوانان و نوجوانان نسبت به گذشته نداشتن امید به زندگی در آنها است.

اعتیاد را نباید به صورت خودسرانه درمان کرد. علاوه بر اینکه باید یک رژیم غذایی مناسب داشت باید تحت نظر یک پزشک متخصص در مراکز معتبر و کلینیک‌ها درمان را انجام داد.

با زیر نظر پزشک متخصص بودن بیمار، عوارضی که به دلیل ترک اعتیاد برای بیمار بوجود می‌آید کاهش می‌یابد. بیمار بعد از تکمیل دوره درمانی با داروها، ببخاطر اینکه دوباره به سمت مواد گرایش پیدا نکند زیر نظر پزشک متخصص بقیه مراحل درمان خود را طی کند و ادامه دهد. همچنین روانشناس به بیمار این کمک را می‌کند که قدرت تصمیم گیری بیمار افزایش یابد و اینگونه می‌تواند مشکلات خود را با راه حلی مناسب‌تر حل کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا