روانشناسی و روان‌درمانیسلامت جنسیکلیه و مجاری ادراری

خودارضایی چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

در این مقاله شما خواهید خواند

خودارضایی از اعمال جنسی است که می‌توان گفت هر پسر و دختری بعد از به بلوغ جنسی رسیدن آن را تجربه کرده است. هر فردی که به بلوغ جنسی رسیده باشد باید به‌دنبال شریک زندگی برای خود باشد تا بتواند به این نیاز پاسخ دهد. اما به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد بسیاری از افراد در سن بلوغ جنسی، نمی‌توانند ازدواج کنند و متاسفانه به سمت ارضای جنسی خود از طریق خوداراضایی کشیده می‌شوند.

در ادامه سعی می‌کنیم به سوالاتی همچون عوارض خودارضایی، عوارض خود ارضایی از نظر علمی، تاثیرات خود ارضایی، جق زدن چه ضرری دارد؟ و راه درمان خودارضایی در مردان و زنان بپردازیم.

خودارضایی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

خودارضایی یا جَلق زدن (به انگلیسی: masturbation) که در متون اسلامی از آن با عبارت استمنا یاد می‌شود، یکی از روش‌های ارضای میل جنسی است و در واقع همانطور که از نام آن مشخص است، به ارضای جنسی که توسط خود فرد صورت بگیرد، خودارضایی گفته می‌شود. در این روش فرد با لمس و مالیدن قسمت‌هایی از بدن خود به خصوص آلت تناسلی، تحریک و لذت جنسی را تجربه می‌کند.

خودارضایی در زنان به نسبت آقایان کمتر دیده می‌شود و در برخی موارد بعضی از خانم‌ها در طول زندگی‌شان خودراضایی را تجربه نمی‌کنند. خودارضایی در زن‌ها همانند آقایان با لمس و مالش و حتی ضربه زدن به نواحی تناسلی انجام می‌شود که برخی خانم‌ها از اسباب بازی‌های جنسی ویبره‌دار برای این کار استفاده می‌کنند. تحریک سینه‌ها و نقطه جی در خانم‌ها از راه‌های دیگر برای رسیدن به ارگاسم است.

خودارضایی پسران عموماً با در دست نگه داشتن آلت تناسلی به صورت حلقه کردن دست به دور آن و حرکت دست به سمت بالا و پایین که گاهی اوقات همراه با خیال پردازی است، انجام می‌شود. روش دیگری که معمولا در آقایان دیده می‌شود، مالیدن آلت به سطوح صاف و نرم مثل بالش یا تشک است.

دلایل خودارضایی چیست و چرا افراد خودارضایی می‌کنند؟

خودارضایی در مردان و زنان و در رده‌های سنی مختلف انجام می‌شود. خودارضایی در نوجوانان با هدف کنجکاوی در خصوص دستگاه‌های تناسلی انجام می‌شود و در کودکان نیز این عمل دیده می‌شود که کودک با تجربه لذت با تماس دست با اندام تناسلی این کار را انجام می‌دهد که همراه با انزال نیست.

معمولا در بزرگسالان به علت عدم امکان ازدواج، عدم رضایت از رابطه جنسی و گاهی اوقات برای رهایی از تنش‌های جنسی انجام می‌شود. خودارضایی گاهی به منظور رفع اضطراب و رسیدن به آرامش صورت می‌گیرد.

تاثيرات خود ارضایی

یکی از سوالاتی رایجی که در بین افرادی که خودارضایی را انجام می‌دهند این است که علائم خودارضایی چیست؟، آیا خودارضایی باعث ریزش مو می‌شود؟، آیا خودارضایی باعث سردمزاجی می‌شود؟ و آیا خودارضایی باعث نازایی می‌شود؟

بعضی از افراد علائمی را برای خودارضایی مطرح می‌کنند که برخی از آن‌ها پایه علمی ندارند، به‌عنوان مثال خودارضایی باعث نابینا شدن می‌شود، خودارضایی باعث سرطان مغز می‌شود و … که سعی می‌کنیم به صورت خلاصه به سوالات رایج پاسخ دهیم پس با دکتریاب همراه شوید.

ریزش مو با خودارضایی

آیا خودارضایی باعث ریزش مو می‌شود؟

در پاسخ به سوال ریزش مو می‌بایست گفت که ریزش مو می‌تواند علل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، وراثت، عفونت پوست سر و غیره داشته باشد. خودارضایی از علل ریزش مو محسوب نمی‌شود، اما برخی پزشکان بر این باورند که عدم تعادل هورمونی ناشی از خودارضایی می‌تواند علتی برای ریزش مو باشد.

آیا خودارضایی باعث سردمزاجی می‌شود؟

این مشکل بیشتر برای زوج‌ها مطرح است. برخی از افراد به‌علت عدم دریافت لذت کافی در رابطه جنسی به سمت خودارضایی می‌روند. عدم رضایت از سکس می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد که شما می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس خوب و مطرح کردن مشکل، به راحتی این مورد را برطرف کنید. اعتیاد به خودارضایی می‌تواند شما را نسبت به رابطه جنسی دل‌سرد کند که این موضوع می‌تواند به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی زناشویی شما تاثیر بگذارد و شما را در ادامه زندگی دچار مشکل کند.

آیا خودارضایی باعث سرطان می‌شود؟

یکی از نگرانی‌هایی که در آقایان بیشتر مطرح است سرطان پروستات است. به علت اینکه پروستات در انزال نقش دارد، این سوال مطرح می‌شود که آیا خودارضایی باعث سرطان پروستات می‌شود؟. در پاسخ به این سوال باید گفت که هنوز شواهد و مدارک قطعی مبنی بر تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات وجود ندارد. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرچه تعداد انزال مردان در یک ماه بیشتر شود، احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتر می‌گردد. البته هیچ اثباتی وجود ندارد که انزال بیشتر باعث ابتلای کمتر به سرطان پروستات شود. هم‌چنین برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی از مردان، به ویژه مردان جوان، که بیشتر خودارضایی می‌کنند، احتمال سرطان پروستات در آن‌ها کمی بیشتر است. جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد.

آیا خودارضایی باعث ضعف و خستگی می‌شود؟

معمولا بعد از سکس و رابطه جنسی بین زوجین در حالت طبیعی نیاز به استراحت دارد. برخی از مردان بعد از رابطه جنسی و یا خودارضایی احساس خواب آلودگی دارند که این حالت برای جبران انرژی از دست رفته است. افرادی که به خودارضایی اعتیاد داشته باشند و هر روز این کار را انجام دهند، فرد در طول روز احساس خستگی داشته و حتی استراحت نمی‌تواند این احساس خستگی و ضعف را برطرف کند.

خودارضایی باعث بی‌اختیاری در ادرار می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد به علت اینکه در انزال، پروستات نقش دارد، اگر به این کار اعتیاد پیدا کنید، پس از مدتی اندازه پروستات بزرگ شده و شما به بی‌اختیاری ادرار مبتلا می‌شوید.

عوارض خودارضایی

خودارضایی چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

قبل از بررسی مضرات خودارضایی پسران از نظر علمی، باید گفت که هر کاری که تحت کنترل و به اندازه انجام شود، می‌تواند ریسک خطرات را کاهش دهد. خودارضایی نیز هم به‌مانند سایر کارها اگر به عادت تبدیل شود می‌تواند مضر باشد. همان‌طور که اشاره شد، یکی از عوارض جق زدن مرد، سرمزاجی است که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکل جدی کند. در ادامه به برخی از مواردی که جق زدن چه ضرری دارد خواهیم پرداخت.

  • باعث می‌شود از اجتماع دور شوید و به دنبال تنهایی باشید.
  • به مرور زمان منجر به سرد مزاجی جنسی شده و مشکلات زناشویی ایجاد می‌کند.
  • ضعف بدنی و عدم تمرکز
  • ریزش مو در صورت اعتیاد به خودارضایی
  • ایجاد گودی در کمر در صورت استمرار
  • زودانزالی
  • آسیب به آلت تناسلی
  • بدخوابی و بی‌خوابی
  • کم تحمل شدن
  • احساس افسردگی
  • احساس گناه
  • ارضا شدن فقط در خودارضایی
  • اختلال در فعالیت‌های روزمره و اجتماعی
  • خطر ابتلا به مشکلات پروستات در آقایان

چگونه خودارضایی كنیم كه ضرر نداشته باشد؟

این سوال بیشتر در بین افرادی که سعی کرده‌اند خودارضایی را ترک کنند اما متاسفانه موفق نشده‌اند، رایج شده است که چگونه این کار را انجام دهند که برای بدن آن‌ها ضرر نداشته باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر به این عمل عادت داشته باشید تقریبا هیچ راهی برای جلوگیری از عوارض خودارضایی وجود ندارد. در ادامه به نکاتی اشاره می‌شود که می‌تواند به کاهش اثرات آن کمک کند.

دفعات خودارضایی را کاهش دهید

تلاش کنید که فاصله بین خودارضایی را افزایش دهید. اگر هرروز به این عمل عادت دارید، سعی کنید هر یک روز درمیان و سپس به هر دو روز یکبار تبدیل کنید. این عمل علاوه بر کاهش دفعات به ترک خودارضایی کمک خواهد کرد.

تماشای فیلم پورن ممنوع

سعی کنید سراغ فیلم‌های پورن نروید به خصوص در زمان انجام خودارضایی می‌تواند علاوه بر ضررهایی که به شما می‌رساند، شما را معتاد به تماشای اینگونه فیلم‌ها می‌کند و ترک خودارضایی برای شما سخت می‌شود. اگر عادت به تماشای فیلم پورنوگرافی دارید، در وحله اول پینهاد می‌شود آن را ترک کنید زیراکه پورنوگرافی باعث می‌شود برداشت‌های نادرست جنسی در شما به‌وجود آید و در آینده با همسر خود با مشکل مواجه شوید. همچنین بسیاری از افراد با دیدن این فیلم‌ها نسبت به افراد نزدیک‌‌شان نگاه جنسی پیدا می‌کنند.

خودارضایی با استفاده از اجسام را ترک کنید

خودارضایی با برخی از اجسام به خصوص در خانم‌ها می‌تواند ایجاد جراحت و یا عفونت کند.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

از صابون و شامپو استفاده نکنید

خودارضایی همراه با شوینده‌هایی همچون صابون و شامپو سبب می‌شود که لذت جنسی در برخی افراد افزایش پیدا کند. تکرار این عمل و ورود مواد شوینده به داخل مجرای ادرار، در دراز مدت، می‌تواند آسیب رسان و خطرناک باشد.

آیا خودارضایی فوایدی هم دارد؟

امن‌ترین راه برای داشتن لذت جنسی می‌باشد که هیچ خطری برای بارداری یا بیماری‌های مقاربتی ندارد. در برخی از افراد خودارضایی باعث رهایی از انواع تنش جنسی می‌شود که در صورت عدم وجود شریک جنسی، ممکن است به وجود بیاید. با توجه به بی‌خطر بودن خودارضایی در روابط جنسی و حتی گناه نبودن آن برای زوج‌ها از نظر مراجع تقلید، زوج‌ها در صورتیکه مشکلی برای روابط زناشویی داشته باشند، می‌توانند تا زمان برطرف شدن مشکل از خودارضایی توسط همسر خود اقدام کنند.

چگونه خودارضایی كنيم كه گناه نداشته باشد؟

برخی از افراد این سوال را دارند که چگونه خودارضایی کنیم که گناه نباشد و یا اینکه آیا خودارضایی گناه است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم. نظر مشهور فقهای شیعه ممنوعیت خودارضایی است، اما سید محمدحسین فضل‌الله فقیه لبنانی معتقد است که خودارضایی زنان نمی‌تواند مصداق کاری باشد که در روایات منع شده و در نتیجه منع شرعی ندارد. حتی به اعتقاد برخی مراجع دینی، خودارضایی از «گناهان کبیره» است. با این حال بنا بر فتوای اکثر مراجع اگر خودارضایی به‌دست همسر انجام شود، گناه به حساب نمی‌آید. هرچند که برخی از علمای اهل تشیع نظیر علامه حلی، خودارضایی به دست همسر و کنیز را نیز جزوی از استمناهای حرام می‌دانند.

اهل سنت نظرات متفاوتی را در مورد خودارضایی دارند. برخی (علمای شافعی و مالکی) آن را به‌طور کلی حرام می‌دانند، برخی (تابعین) آن را کاملاً مجاز می‌شمارند و سرانجام گروهی دیگر (حنفی و حنبلی) مواردی آن را مجاز می‌شمارند که شخص مجرد باشد و در صورت عدم انجام ترک ارتکاب زنا داشته باشد.

تعداد دفعات خودارضایی

دفعات خودارضایی دغدغه مشترک به ویژه در بین جوانان است. معمولاً از هیچ تا چندین بار در روز، هفته یا ماه متغیر است. هر چند وقت یکبار استمناء مشکل محسوب نمی‌شود، مگر اینکه تکرار آن همراه با اختلال وسواس باشد که در این صورت بارها تکرار می‌شود. زیست شناسان معتقدند که خودارضایی بیش از حد مکرر باعث کاهش کیفیت اسپرم می‌شود.

تعداد دفعات خودارضایی توسط عوامل متعددی تعیین می‌شود. از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت فرد نسبت به کشش جنسی
  • سطوح هورمونی که برانگیختگی جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • عادت‌های جنسی
  • تأثیر دوستان و همتایان
  • وضعیت سلامتی فرد
  • نگرش فرد به خودارضایی که توسط فرهنگ پیرامون فرد شکل می‌گیرد.
  • برخی از موارد درمانی و پزشکی نیز می‌توانند بر تعداد دفعات خودارضایی اثر بگذارند.
آموزش ترک خودارضایی

راه درمان خودارضایی در مردان و زنان

خودارضایی زمانیکه که به عادت تبدیل شود، نیاز است که این عادت تَرک شود. اعتیاد به خودارضایی همان طور که گفته شد، می‌تواند در روابط جنسی و اجتماعی شما تاثیرگذار باشد و کیفیت زندگی شما را دچار مشکل کند. در ادامه به برخی از روش‌های ترک خودارضایی اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید که برای ترک اصولی بهتر است به دکتر روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید.

ورزش کنید

ورزش انرژی اضافی شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شما انرژی کافی را برای خودارضایی نداشته باشید. ورزش‌هایی مانند یوگا می‌تواند آرامش و اضطراب ناشی از ترک لذت از خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و آرامش بیشتری را به همراه داشته باشد.

با آب سرد دوش بگیرید

زمانی که برای خودارضایی وسوسه می‌شوید، دوش آب سرد معجزه می‌کند این روش می‌تواند از هر گونه تکرار عمل ارضاء نفس جلوگیری کند.

از فیلم‌های پورنوگرافی دوری کنید

فیلم‌های پورن و تصاویر مربوط به صحنه‌های سکسی به طور یقین یکی از عوامل محرک به سمت خودارضایی است که افراد با کمی تلاش می‌توانند از دیدن آن صرف نظر کنند. برای ترک این عمل می‌توانید بعد از وسوسه شدن از خانه خارج شوید و در جمع دوستان خود قرار بگیرید و یا به صورت تلفنی با دوستان خود صحبت کنید.

بیشتر در اجتماع باشید

افرادی که بیشتر اوقات تنها هستن و یا برنامه‌ای برای پُر کردن تایم‌های خالی خود ندارند، بیشتر به سمت خودارضایی کشیده می‌شوند. البته تنها بودن به منظور انجام حتمی آن نیست، بلکه افرادی که به این عمل عادت کرده‌اند در زمان تنهایی بیشتر راغب به این کار می‌شوند. سعی کنید زمان‌های خالی خود را با گذراندان با خانواده و یا کلاس‌های آموزشی پُر کنید و از یادگیری لذت ببرید.

از لباس‌های تنگ دوری کنید

لباس‌های تنگ گاهی اوقات باعث تحریک افراد می‌شود و به کسانی که در تلاش برای ترک خودارضایی هستند، توصیه می‌شود که از پوشیدن این‌گونه لباس‌ها خودداری کنند.

تغذیه خود را کنترل کنید

از عواملی که برای ترک خودارضایی باید کنترل شود تغذیه است. برخی از مواد خوراکی محرک‌ و افزایش دهنده میل جنسی هستند که در برخی افراد متناسب با عادت‌های جنسی‌ که دارند، ممکن است منجر به خودارضایی شود. سعی کنید خوردن مواد غذایی مثل تخم مرغ، زعفران، خرما، پیاز، فلفل، گوشت قرمز و غذاهای چرب را کاهش دهید.

روی شکم نخوابید

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود شما به سمت خودارضایی تحریک شوید، خوابیدن بر روی شکم است. در این حالت با توجه به تماس و فشاری که به آلت تناسلی وارد می‌شود، فرد ممکن است به این عمل تحریک شود.

بر افکار جنسی غلبه کنید

در صورتی‌که افکار جنسی باعث تحریک شما می‌شود، سعی کنید خود را با کار دیگری مشغول کنید و یا به پیاده‌روی بروید. شما می‌توانید کارهای متفاوتی مانند تماس به یک دوست، آواز خواندن، پیاده‌روی، ورزش کردن و یا هرکار دیگه را امتحان کنید و نتیجه را بررسی کنید که در کدام حالت افکار جنسی از شما دور می‌شود و سپس هرزمان که افکار جنسی به سراغ شما آمد با انجام آن کار، خودتان را از آن‌ها دور کنید.

با روانشناس صحبت کنید

اگر راه‌های متفاوتی را امتحان کرده‌اید اما باز برای ترک این عمل شکست خورده‌اید، لهتر است با یک روانشناس صحبت کنید و از اتفاقاتی که برای شما رخ داده است، گفتگو انجام شود. روانشناس می‌تواند با بررسی دقیق علت را پیدا کند و با ارائه راه‌کارهای علمی به شما به ترک خودارضایی کمک کند. اگر برای مراجعه به روانشناس خجالت می‌کشید و یا در شهر شما مراکز روانشناسی وجود ندارد، می‌توانید به راحتی از طریق مشاوره تلفنی دکتریاب، به صورت تلفنی با روانشناسان خوب و با تجربه صحبت کنید. برای انجام مشاوره تلفنی کافی است از لینک‌های زیر استفاده کنید :

برای دستسرسی به لیست بهترین روانشناس در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید مشاوره تلفنی با روانشناس روانشناس خوب در تهران

فواید ترک خود ارضایی بر چهره

افرادی که به خودارضایی معتاد شده باشند، به علت انرژی‌ای که بدن برای تولید مجدد باید صرف کند، آثاری مانند لاغر شدن صورت، گودی و یا سیاهی زیر چشم ممکن است در چهره شما نمایان شود که با ترک این عمل، باعث بهبود گردش خون در پوست، کاهش رنگ پریدگی، کاهش جوش صورت و التهابات پوستی می‌شود.

آیا خودارضایی در زنان باعث تغییر شکل واژن می‌شود؟

خانم‌هایی که به عمل خودارضایی اعتیاد داشته باشند و یا بیش از حد خودارضایی داشته باشند، ممکن است اندام واژن آنها دچار خراش و حتی شل شدگی شود که در ادامه ممکن است شریک جنسی شما از این تغییر شکل رضایت نداشته باشد و زندگی شما را با مشکل مواجهه کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا