روانشناسی و روان‌درمانی

تریاک چیست؟ عوارض مصرف آن

تریاک، کهن ترین و نام آشنا ترین ماده مخدر اعتیاد آور در جهان است. کاربرد این ماده مخدر در طب سنتی برای درمان برخی بیماری ها، پیشینه ای طولانی دارد. اما در عصر حاضر، با افزایش دسترسی و کاهش قیمت، اعتیاد به این ماده به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. همه ما کمابیش نام تریاک و عوارض جانبی آن را شنیده ایم؛ اما در این نوشتار، نگاهی عمیق تر به این ماده مخدر خواهیم انداخت و با علائم، دلایل اعتیاد و روش های ترک آن آشنا خواهیم شد. اگر شما یا اطرافیانتان به دنبال راهی برای رهایی از بند اعتیاد به تریاک هستید، بهتر است به روانشناس یا در موارد حادتر به روانپزشک مراجعه کنید.

تریاک (گل خشخاش) چیست؟

تریاک یا اوپیوم از شیره نارس و خشک شده هسته دانه گل خشخاش تهیه می شود. گل خشخاش حاوی ترکیبات شیمیایی متعددی از جمله مورفین، کدئین و تبائین است که برای تولید انواع مواد افیونی مورد استفاده قرار می گیرند. پس از پالایش، تریاک به طور معمول به عنوان یک ماده افیونی و مخدر برای تسکین درد یا به عنوان ماده ای تفریحی مصرف می شود.

گیاه خشخاش با نام علمی “Papaver somniferum” گونه ای از گیاهان علفی گلدار است. این گیاه که بومی منطقه مدیترانه است، در مناطق معتدل رشد می کند. بوته گیاه خشخاش پس از رشد کامل به ارتفاع تقریبی ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی متر می رسد. گلبرگ های این گیاه بسته به نوع آن، به رنگ های قرمز، سفید و بنفش با شاخه ها و برگ های نقره ای هستند.

تریاک در واقع، واژه ای فارسی است که از کلمه عربی “تریاق” گرفته شده است. معادل انگلیسی تریاک، اوپیوم (Opium) است و در دسته مواد مخدر افیونی قرار دارد. جالب است بدانید که در گذشته، به دلیل خاصیت تسکین دهی، از تریاک به عنوان “پادزهر” یا “ضد سم” استفاده می شد و برای درمان بیماری هایی مانند مارگزیدگی و مسمومیت کاربرد داشت.

در طول تاریخ، تریاک به واسطه خواص تسکین دهندگی و وجود ماده ای به نام مورفین، به عنوان یک داروی بی حسی در عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گرفته است. نکته جالب توجه این است که افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و اروپا به عنوان بزرگترین مصرف کننده این ماده مخدر در جهان شناخته می شوند. اثرات مصرف تریاک به طور معمول بین ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن باقی می ماند، اما مدت زمان و شدت این اثرات به میزان مصرف و وضعیت جسمانی فرد بستگی دارد. در صورت مواجهه با فردی معتاد به تریاک، بهترین اقدام، تماس با یک متخصص روانشناسی است.

ساختار شیمیایی تریاک به گونه ای است که شباهت زیادی به انتقال دهنده های عصبی خاصی به نام نوروفین ها دارد و به همین دلیل با ایجاد اختلال در عملکرد این انتقال دهنده ها در مغز، منجر به کاهش جریان خون در مغز و در نتیجه ایجاد احساس سرخوشی و بی حسی می شود. علاوه بر وابستگی جسمانی، تریاک وابستگی روانی شدیدی ایجاد می کند که عوارض بسیار جدی تری را برای فرد و اطرافیان او به همراه دارد.

بیش از ۱۲ درصد از تریاک را ماده ای به نام مورفین تشکیل می دهد که نوعی آلکالوئید محسوب می شود. مصرف طولانی مدت مورفین باعث ایجاد تحمل در بدن می شود که به معنای نیاز به دوزهای بالاتر برای کسب همان اثر اولیه است و در نهایت منجر به اعتیاد می شود. مورفین با تأثیر بر عملکرد مغز و تضعیف سیستم ایمنی بدن، عوارض کوتاه مدت و بلندمدتی را ایجاد می کند.

هروئین یکی از مشتقات تریاک است که به دلیل افزایش تقاضا، اغلب به صورت مصنوعی و با استفاده از مواد شیمیایی تولید می شود. این نوع هروئین نسبت به هروئینی که از تریاک خالص تهیه میشود، عوارض شدیدتری دارد. هروئین از طریق ترکیب مورفین با سایر مواد شیمیایی تولید می شود.

علاوه بر هروئین، بسیاری از مواد مخدر دیگر هم با استفاده از مواد شیمیایی و به صورت مصنوعی تولید می شوند، در حالی که در گذشته از تریاک استخراج می شدند.

انواع تریاک و خشخاش کدامند؟

پیشتر به گونه های دارویی و ترکیبات فعال موجود در تریاک و گیاه خشخاش پرداختیم. تریاک، یکی از انواع مواد مخدر، پس از فرآیند تولید به شکل استوانه های کوچک یا تکه های نامنظم با رنگ تیره به بازار عرضه می شود.

این ماده مخدر طعمی بسیار تلخ دارد و برخی به اشتباه، آن را تقویت کننده قوای مردانه می پندارند و در مصرف آن زیاده روی می کنند؛ در حالی که مصرف بیش از حد آن می تواند به مرگ منجر شود. از جمله انواع تریاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع تریاکویژگی آنها
تریاک خامشیره طبیعی و غلیظ   شده تریاک
تریاک پروردهبا نام شیره که از سوخته تریاک حل و جوشانده شده در آب استخراج می شود. بعد از صاف کردن، بقیه محلول را دوباره حرارت داده و خمیری سفت و غلیظ که بسیار قوی تر و اعتیاد آورتر از تریاک است به نام «شیره» به  دست می آید.
مخدر تریاک خام و پزشکیاین نوع حاوی درصد کمی تریاک خام مخلوط با مواد بی اثر برای مصارف پزشکی مثل تسکین درد استفاده می شود.
سوخته تریاکپس از دود کردن (تدخین) تریاک با بافور، ماده قهوه ای رنگ به  جا می ماند که آن زا تریاک سوخته می نامند. این ماده را در آب حل نموده و شربت بنفش آن را برای مواردی مانند تریاک برای درد سیاتیک استفاده می کنند که البته این شربت هم نوعی مخدر قوی می باشد.

انواع تریاک و ویژگی هر کدام

خشخاش هم گونه های مختلفی دارد و گل های آن کاربردهای دارویی فراوانی دارند. از معروف ترین انواع خشخاش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشخاش شرقی (سفید)
  • خشخاش سیاه
  • خشخاش زینتی

روش های مصرف تریاک و فرآورده های آن:

متأسفانه به دلیل همسایگی ایران با افغانستان و در دسترس بودن آسان مواد مخدر، آمار مصرف تریاک در کشور رو به افزایش است. مصرف این ماده در میان جوانان و افراد مسن بسیار شایع است. روش های معمول مصرف تریاک عبارت اند از:

  • دود کردن یا کشیدن تریاک: با استفاده از وسایل مخصوص مانند پیپ یا قلیان یا ….
  • بلعیدن تریاک: به طور معمول خوردن مستقیم تریاک امکان پذیر نیست و مرگ آور است. به همین دلیل برخی برای سهولت بیشتر اغلب از شربت های حاوی شیره یا عصاره تریاک یا قرص های تریاک قابل حل در آب استفاده می کنند. برخی دیگر عصاره تریاک را روی قند ریخته و اصطلاحا آن را “حب” می کنند.
  • تزریق: در این روش، تریاک پس از حل شدن در آب، روی یک قاشق فلزی گرم می کنند. سپس پنبه یا اسفنج را به آن آغشته کرده و با سرنگ کشیده و تزریق می کنند.

صابون تریاک اصل (تریاک افغانستان)

تریاک در پزشکی کاربرد درمانی گسترده دارد و در محصولات بهداشتی نظیر صابون جامد هم مورد استفاده قرار می گیرد. صابون افیونی، آلودگی ها و چربی های پوست را به طور کامل پاک کرده و به پوست طراوت و شادابی می بخشد. توصیه می شود پیش از استفاده، صابون را به مدت کوتاهی در آب خیس کنید. صابون افیونی سیاه، آمیزه دلنشینی از رایحه قهوه، وانیل و گل های معطر دارد.

 شامپو تریاک

در تولید شامپو خشخاشی از شیره و عصاره گیاه خشخاش استفاده شده است و به طور مستقیم با پوست سر در تماس است. به همین دلیل، امکان اعتیاد به آن وجود ندارد. فرمولاسیون طبیعی این محصول، کمترین آسیب را به موها وارد می کند.

 شیره تریاک

شیره تریاک، ماده ای اعتیادآور و خطرناک است که از عصاره گیاه خشخاش به دست می آید. این ماده رنگ تیره و بوی بسیار تندی دارد و عوارض مصرف آن بسیار جدی تر از خود تریاک است.

Opium is an extract of the juice of the poppy plant Papaver somniferum and has been used for thousands of years to induce euphoria, sleep, and analgesia and to stop diarrhea. sciencedirect تریاک عصاره شیره گیاه خشخاش است و هزاران سال است که برای ایجاد سرخوشی، خواب، تسکین درد و جلوگیری از اسهال مورد استفاده قرار می گیرد.

شیره تریاک برای سرماخوردگی

برخی افراد به طور اشتباه اعتقاد دارند که دود کردن شیره تریاک می تواند در درمان بیماری های تنفسی مانند کرونا و سرماخوردگی موثر باشد. اما این باور کاملا غلط است و مصرف تدخینی شیره تریاک نه تنها به سلامت سیستم تنفسی کمکی نمی کند، بلکه بسیار مضر است و احتمال ابتلا به بیماری را به شدت افزایش می دهد.

شیره تریاک برای سرطان

مصرف شیره تریاک نه تنها تاثیری در درمان سرطان ندارد، بلکه می تواند عوارض جانبی بسیار جدی از جمله سرطان رحم و ناباروری در زنان را به دنبال داشته باشد.

آیا خوردن شیره تریاک باعث لاغری می شود؟

یکی از عوارض جدی مصرف شیره تریاک، کاهش شدید وزن است. این ماده اشتها را به شدت کاهش می دهد و منجر به لاغری بیش از حد می شود.

پادزهر شیره تریاک

تاکنون پرمنگنات پتاسیم به عنوان پادزهر مسمومیت با تریاک و مشتقات آن شناخته شده است.

شیره تریاک چند روز در بدن می ماند؟

طول ماندگاری تریاک در بدن بین ۳ تا ۱۰ ساعت است. شیره تریاک امکان دارد در برخی باعث ایجاد اعتیاد، وابستگی فیزیکی و تحمل درد آن گردد. چنانچه احساس درد شدید یا ناراحتی در تنفس و عملکرد قلب داشتید، حتما به روانشناس یا دکتر عمومی رجوع کنید.

 شربت تریاک

شربت افیونی اثرات مشابه هروئین دارد و حرکت روده ها را کند کرده و باعث یبوست می شود. همچنین می تواند دهان و بینی را خشک کند.

گل تریاک یا خشخاش

گیاه خشخاش، با نام علمی Papaver somniferum، از دیرباز به دلیل خواص تسکین دهندگی اش شناخته شده است. شیره این گیاه، تریاک، منبع اصلی استخراج ترکیبات قدرتمندی مانند مورفین، کدئین و هروئین است. این ترکیبات، سالهاست در پزشکی برای تسکین دردهای شدید و درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سوخته تریاک

هنگامی که تریاک حرارت می بیند، ماده ای غلیظ و قهوه ای رنگ به نام سوخته تریاک تولید می شود. این ماده، پایه اصلی تهیه شربت تریاک است که در طب سنتی کاربردهای فراوانی داشته است.

چه داروهایی از خشخاش استخراج می  شود؟

چه داروهایی از خشخاش استخراج می  شود؟

از دل گیاه خشخاش، طیف گسترده ای از داروهای مهم استخراج می شود که در درمان بیماری های مختلف مؤثر هستند. برخی از این داروها عبارت اند از: مورفین (مسکن بسیار قوی)، کدئین (ضد سرفه)، اکسی کدون، هیدروکدون، تبائین و مپریدین.

روغن خشخاش از خواص تریاک

روغن استخراج شده از دانه های خشخاش، از گذشته تاکنون به عنوان تسکین دهنده دردهای عضلانی، درمان اسهال و گرفتگی شکم مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه هم از این روغن به عنوان مسکن، ضد سرفه و در برخی روش های درمانی استفاده می شود.

 کرم تریاک و پماد خشخاش

دانه های خشخاش، به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی، در تولید کرم ها و پمادهای مراقبت از پوست کاربرد دارند. این محصولات، به کاهش التهاب و عفونت های پوستی کمک کرده و برای درمان اگزما و سوختگی مفید هستند.

Opium has been known for millennia to relieve pain and its use for surgical analgesia. pubmed تریاک برای هزاران سال از دیرباز به عنوان التیام گر انواع دردها شناخته شده و درحال حاضر هم از آن برای بی حسی در جراحی ها استفاده می گردد.

 استفاده از خشخاش در طب سنتی

در طب سنتی، به تریاک و دانه های خشخاش طبع سرد و تر نسبت داده می شود. این گیاه به دلیل خواص خواب آوری، ضد درد و ضد اسهال، برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های عصبی مورد استفاده قرار می گرفته است. دانه های خشخاش هم به دلیل غنی بودن از آهن، فسفر و کلسیم، برای تقویت استخوان ها، بهبود حافظه و درمان برخی بیماری ها مفید هستند. از تریاک برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات شامل موارد زیر استفاده می گردد:

  • یکی از مهم ترین خواص تریاک، اثر آرام بخش و خواب آور آن است که به دلیل طبع سردش به دست می آید. از این رو، در گذشته برای درمان اختلالات عصبی و اسهال از آن بهره می بردند.
  • اما بیشترین خواص دارویی در بخش دانه های خشخاش نهفته است. مصرف همزمان دانه خشخاش و عسل، تعادل در مزاج ایجاد کرده و سرفه های مزمن را تسکین می دهد.
  • دانه های این گیاه سرشار از مواد معدنی ارزشمندی مانند آهن و فسفر است که برای سلامت استخوان ها حیاتی هستند. علاوه بر این، وجود کلسیم و مهمیم در آن ها به تقویت حافظه و تمرکز کمک شایانی می کند.
  • روغن استخراج شده از دانه خشخاش حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که در پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان نقش مؤثری ایفا می کند.
  • همچنین، ترکیب پودر دانه خشخاش با جوشانده های گیاهی، درمان مؤثری برای زخم های دهانی محسوب می شود.

استفاده از خشخاش در زیبایی

دانه های خشخاش در حوزه زیبایی هم کاربرد دارند. ماسک های تهیه شده از دانه خشخاش و شیر، به نرمی و لطافت پوست کمک کرده و باعث طراوت و شادابی آن می شوند. توجه داشته باشید که استفاده از هرگونه دارو یا گیاه دارویی، حتی گیاه خشخاش، باید با نظر پزشک انجام شود. خوددرمانی می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

خواص تریاک (افیون): تأثیر تریاک در درمان بیماری ها

خواص تریاک (افیون): تأثیر تریاک در درمان بیماری ها

برای سالیان متمادی، بسیاری از افراد به دلیل باورهای سنتی و عادت، از تریاک (افیون) به عنوان درمانی برای بیماری هایی همچون قند خون بالا، چربی خون، فشار خون و بیماری های قلبی استفاده کرده اند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف طولانی مدت تریاک امکان دارد منجر به کاهش کلسترول و بهبود اسهال شود. اما آیا فواید این ماده مخدر بر عوارض جدی آن می چربد؟

تأثیر تریاک بر کبد چرب:

تحقیقات محدود نشان می دهد که مصرف تریاک می تواند باعث افزایش تعداد گیرنده های خاصی در بدن شود. این افزایش می تواند به آسیب DNA و در نهایت به سرطان کبد منجر شود. بنابراین، تریاک نه تنها برای کبد چرب مفید نیست، بلکه می تواند به آن آسیب جدی وارد کند.

تریاک و تسکین درد سیاتیک:

امکان دارد استفاده کوتاه  مدت از تریاک برای تسکین دردهای حاد مانند کمردرد، گردن درد و سیاتیک مؤثر باشد. اما مصرف طولانی مدت این ماده مخدر می تواند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشد که به مراتب از فواید آن بیشتر است.

تشخیص اعتیاد به افیون:

اولین و مهم ترین قدم برای ترک اعتیاد به افیون، تصمیم جدی فرد معتاد و حمایت خانواده از او است. پس از مراجعه به پزشک یا کلینیک ترک اعتیاد، پزشک با بررسی علائم فیزیکی و جسمانی فرد، به تشخیص اولیه می رسد. برای تأیید تشخیص، آزمایش های مختلفی مانند آزمایش خون، بزاق، تعریق، مو و ادرار تجویز می شود.

توجه داشته باشید تریاک ماده ای اعتیادآور است و عوارض جانبی بسیار جدی دارد. هرگونه تصمیمی برای مصرف این ماده باید با مشورت پزشک و آگاهی کامل از خطرات آن گرفته شود. باورهای سنتی و تجربیات شخصی نمی توانند جایگزین توصیه های پزشکی شوند.

آزمایش ادرار برای تشخیص اعتیاد به تریاک

رایج ترین شیوه برای تشخیص وابستگی و اعتیاد به تریاک، آزمایش ادرار است. از آنجا که نمونه های خون و بزاق تنها برای چند ساعت پس از مصرف مواد می توانند به عنوان مدرک اعتیاد مورد استفاده قرار گیرند، لذا نتایج حاصل از این نمونه ها چندان قابل اطمینان نیست.

آزمایش ادرار به طور معمول با استفاده از نوارهای آزمایشی یا کروماتوگرافی انجام می شود. نوارهای آزمایشی را می توان حتی به صورت کیت های خانگی تشخیص اعتیاد از داروخانه ها تهیه کرد و در منزل مورد استفاده قرار داد. اما روش دوم، یعنی کروماتوگرافی، دقیق تر بوده و مواد موجود در ادرار را به طور دقیق تری تجزیه و تحلیل می کند. با این حال، آزمایش تریاک در ادرار گرچه روشی موثر است، اما تضمینی برای تشخیص قطعی اعتیاد نیست.

آیا آزمایش مو قادر است مصرف تریاک را تشخیص دهد؟

بله، آزمایش مو دقیق ترین روش برای تشخیص اعتیاد به تریاک است. این آزمایش می تواند مصرف مواد را از ۶ ماه پیش از انجام آزمایش شناسایی کند. با این حال، به علت هزینه زیاد این آزمایش و محدودیت دسترسی به امکانات لازم، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در آزمایش مو، با بررسی ۸۰ تا ۱۲۰ رشته تار مو، اثرات مصرف مواد مخدر، نوع ماده مصرفی و میزان مصرف آن مشخص می شود.

تریاک چند روز داخل بدن باقی می ماند؟

یکی از سوالات متداول پیش از انجام آزمایش اعتیاد این است که تریاک تا چه مدت در بدن باقی می ماند؟ مدت زمان ماندگاری تریاک در بدن بین چند ساعت تا ۱۲ ساعت متغیر است.

An opiate test checks for traces of opioids in your urine, blood, or saliva. webmd آزمایش تریاک وجود داشتن مواد افیونی را در ادرار، خون یا بزاق فرد را مورد بررسی قرار می دهد.

مسیر رهایی از اعتیاد به تریاک: روش های درمانی و علائم اعتیاد

Getting rid of opium addiction

پیش از آنکه به بررسی راهکارهای رهایی از چنگال اعتیاد به تریاک بپردازیم، شناخت علائم این وابستگی مخرب حائز اهمیت است. تشخیص اولیه اعتیاد به تریاک امکان دارد دشوار باشد؛ اما با گذشت زمان، نشانه های آن آشکارتر می شوند. حتی یک تجربه مصرف هم می تواند منجر به اعتیاد شود. چگونه می توانیم اعتیاد به تریاک را شناسایی کنیم؟

اگرچه امکان دارد فرد در مراحل اولیه بتواند برخی علائم و عوارض کوتاه مدت و بلندمدت را پنهان کند، اما نشانه های زیر می توانند گویای اعتیاد به تریاک باشند:

  • تغییر پیوسته درجه حرارت بدن مثل تعریق ناگهانی
  • سکسکه، عطسه و آبریزش بینی
  • حس سرمای مداوم
  • دل درد همراه با اسهال
  • افسردگی و بی خوابی
  • قوز کردن و بدن درد
  • کندی حرکات در کنار لرزش دست ها
  • ظاهر آشفته و ژولیده
  • نشانه هایی در بدن مانند جای سرنگ یا سوختگی
  • گشادی و اتساع مردمک چشم
  • نوسانات خلقی و دمدمی مزاج بودن
  • معده درد و سردرد
  • گوشه گیری
  • تحریک پذیری شدید
  • تغییرات ظاهری فرد مثل کاهش وزن یا تیرگی پوست و دندان ها
  • رفتارهای بی ثبات، پرخاشگری و درگیری با سایرین
  • بی حالی مفرط و غیرعادی.

شیوه سم زدایی سریع (UROD): ترک سریع اعتیاد به تریاک

یکی از روش های درمانی اعتیاد به تریاک، سم زدایی سریع (UROD) است. در این روش، با استفاده از داروهای سم زدا (آنتاگونیست ها)، فرآیند پاکسازی بدن از مواد مخدر تسریع می شود. بیمار در محیطی امن و تحت نظر تیم پزشکی بستری شده و با تزریق این داروها، علائم خماری به حداقل می رسد.

درمان دارویی و گیاهی برای ترک شیره تریاک

بسته به شرایط فرد معتاد، پزشکان امکان دارد ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی را برای تسریع روند ترک تریاک تجویز کنند. در پاسخ به پرسش متداول درباره داروهای ترک تریاک، می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بوپرنورفین: این دارو به عنوان یک مسکن قوی و جایگزین مواد مخدر، به کاهش علائم ترک کمک می کند.
  • شربت تریاک: اگرچه امکان دارد متناقض به نظر برسد، اما در برخی موارد و تحت نظر پزشک، شربت تریاک در روند ترک استفاده می شود.
  • متادون: این دارو به عنوان یک داروی نگهدارنده، وابستگی به هروئین و سایر مواد مخدر را کاهش می دهد.
  • حب جدوار: این دارو به عنوان یک مسکن قوی، بدون ایجاد وابستگی در فرد، به تسکین درد کمک می کند.
  • نالوکسان (برای تشخیص و بهبود مسمومیت ها با تریاک یا کمای ناشی از آن تجویز می شود).
  • نالتروکسان: این داروها به عنوان داروهای کمکی در درمان اعتیاد به کار می روند.
  • ویزارسین: مصرف همزمان ویزارسین با تریاک به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا احتمال تداخل دارویی وجود دارد. (این دارو برای درمان اختلال نعوظ در آقایان تجویز می شود و هرگز نباید بدون مشورت با پزشک همراه با تریاک مصرف گردد).

ترک تدریجی تریاک: روشی ایمن و موثر

بهترین روش برای ترک تریاک، ترک تدریجی تحت نظر پزشک و روانپزشک است. در این روش، مصرف ماده مخدر به تدریج کاهش یافته و در نهایت قطع می شود. در کنار آن، روان درمانی برای مقابله با عوارض روانی و پیشگیری از بازگشت به مصرف، ضروری است.

اثرات مصرف تریاک به طور معمول پس از 15 تا 60 دقیقه آغاز شده و تا 12 ساعت ادامه می یابد. دوز مورفین موجود در تریاک هم طی 72 ساعت از بدن دفع می شود. با این حال، اعتیاد به تریاک عوارض کوتاه مدت و بلندمدت جسمی و روانی جدی به دنبال دارد که برخی از مهم ترین علائم اولیه آن عبارتند از:

  • احساس گرما و خارش
  • سنگینی اندام ها و بی حالی
  • خشکی دهان
  • تغییرات چشمی مانند قرمزی و خطی شدن مردمک
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش فشار خون
  • کاهش احساس درد
  • تغییرات رفتاری و روانی

عوارض و پیامدهای درازمدت اعتیاد به تریاک

مصرف طولانی مدت و وابستگی به تریاک، طیف وسیعی از عوارض زیانبار را برای فرد به همراه دارد. علاوه بر افت محسوس در عملکرد شغلی و اجتماعی، این ماده مخدر، اختلالات جدی در بسیاری از سیستم های بدن ایجاد می کند.

سیستم عصبی یکی از نخستین قربانیان تریاک است. اختلال در درک درد، تضعیف حافظه و یادگیری، مشکلات تعادل و تشنج از جمله عوارض شایع عصبی ناشی از مصرف تریاک هستند. همچنین، این ماده مخدر بر روی سیستم گوارشی هم تأثیر مخربی داشته و منجر به یبوست مزمن، اختلال در عملکرد کلیه ها و کاهش اشتها می شود.

تریاک قلب و عروق را هم در معرض خطر قرار می دهد. آسیب به قلب و عروق، افزایش فشار خون و خطر سکته قلبی از جمله عوارض قلبی ناشی از مصرف این ماده هستند. علاوه بر این، تریاک بر روی سیستم هورمونی هم تأثیرگذار بوده و منجر به کاهش میل جنسی، اختلال در چرخه خواب و بروز مشکلات پوستی می شود.

سیستم ایمنی بدن هم در اثر مصرف طولانی مدت تریاک تضعیف شده و فرد را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند. همچنین، تریاک می تواند منجر به مشکلات تنفسی حاد، از جمله سرفه های شدید و حتی ایست تنفسی شود.

خطرات ترک ناگهانی تریاک

ترک ناگهانی تریاک بدون نظارت پزشکی، بسیار خطرناک است. در این حالت، فرد با علائم شدید ترک مانند درد شدید عضلانی، دل پیچه، اسهال، تعریق شدید، لرزش و بی خوابی مواجه می شود. این علائم می تواند منجر به عوارض جدی مانند تشنج، اغما و حتی مرگ شود.

اهمیت ترک تریاک در محیط درمانی و کلینیک های ترک اعتیاد

بهترین راه برای ترک اعتیاد به تریاک، بستری شدن در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد است. در این مراکز، فرد تحت نظر تیم پزشکی و روانشناسی قرار گرفته و از طریق روش های مختلف درمانی مانند دارودرمانی، روان درمانی و رفتار درمانی، به ترک اعتیاد کمک می شود. افرادی که این شیوه درمانی را برگزیده اند، به طور معمول به دام وسوسهٔ بازگشت به اعتیاد نمی افتند. طیف گسترده ای از خدمات حمایتی در این مرکز درمانی ارائه می شود که از جملهٔ آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه های روانکاوی
  • نظارت بر ورزش روزانه
  • نظارت بر رژیم غذایی
  • جلسات زوج درمانی
  • ویزیت روزانه
  • مشارکت های گروهی موثر در درمان اعتیاد و موفقیت در بازسازی روانی فرد معتاد.

ترک اعتیاد به روش های سنتی: آیا روشی امن است؟

تلاش برای ترک اعتیاد به تریاک در خانه و با اتکا به روش های سنتی، اقدامی پرخطر است که می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. نظر پزشکان متخصص و روان پزشکان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. آمارها نشان می دهند که موفقیت در ترک اعتیاد به این روش بسیار اندک بوده و به طور معمول با عوارض جانبی شدیدی همراه است.

قطع ناگهانی مصرف تریاک بدون نظارت پزشکی می تواند منجر به بروز علائم شدید جسمانی و روانی شود. بسیاری از افرادی که به این روش ترک اعتیاد می کنند، برای تسکین دردهای ناشی از ترک به مصرف داروهایی مانند متادون روی می آورند که خود نوعی وابستگی جدید ایجاد می کند.

برخی از روش های سنتی که برای ترک اعتیاد در خانه پیشنهاد می شود عبارتند از:

  • استفاده از گیاهانی مانند آلوئه ورا (برگ آلوئه ورا را به همراه عسل و شیره انگور هر ۸ ساعت یکبار برای کاهش علائم ترک استفاده کنید)
  • اسپند (مصرف ۲ الی ۱۰ گرم دانه اسپند در کنار پودر و شاخه که به کاهش درد عضلانی کمک شایانی می کند. اسپند را به هیچ  عنوان پودر نکنید)
  • افتیمون (روزانه ۲ قاشق مرباخوری به همراه آب پنیر برای سم زدایی بیشتر و سریع تر)
  • برخی دمنوش های گیاهی( دمنوش بابونه، شقایق نعمانی، مریم گلی، آویشن، عناب و غیره همراه با عسل و آبلیمو برای بازگشت طبع فرد) برای کاهش علائم ترک.
  • حجامت و بادکش: اعتقاد بر این است که حجامت و بادکش می تواند در کاهش دردهای ناشی از ترک موثر باشد.
  • ماساژ درمانی: ماساژ با روغن های گیاهی مانند سیاه دانه و بادام تلخ برای تسکین دردهای عضلانی.

مسمومیت با تریاک و راهکارهای اولیه در خانه

Opium overdose

در صورت بروز مسمومیت با تریاک، اولین اقدام مصرف ویتامین C است. ویتامین C می تواند تا حدودی اثرات مخدر را خنثی کند. میوه هایی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند. با این حال، در صورت عدم بهبود علائم، مراجعه به اورژانس امری ضروری است.

برای کاهش استرس چی بخوریم؟ بیشتر بخوانید: برای کاهش استرس چی بخوریم؟ 7 خوراکی ضد استرس

اوردوز با تریاک و اقدامات اورژانسی

اوردوز با تریاک یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به اقدامات فوری پزشکی دارد. در بیمارستان، برای نجات جان فرد مسموم، اقداماتی مانند تزریق نالوکسان، بررسی عملکرد قلب، استفاده از سرم های دارویی، سی تی اسکن مغز، زغال فعال و لوله های تنفسی انجام می شود.

علائم ترک اعتیاد به تریاک

ترک اعتیاد به تریاک با علائم جسمی و روانی شدیدی همراه است. این علائم به طور معمول چند روز پس از قطع مصرف آغاز شده و به تدریج شدت می یابند. برخی از مهم ترین علائم ترک عبارتند از:

  • علائم جسمی: درد عضلانی، سردرد، تعریق، لرزش، تهوع، استفراغ، اختلالات خواب و اختلالات گوارشی.
  • علائم روانی: اضطراب، بی قراری، تحریک پذیری، افسردگی، بی خوابی، بی اشتهایی و احساس ناامیدی.

مدت زمان ترک تریاک چقدر است؟

رهایی از بند اعتیاد به تریاک، فرایندی دو مرحله ای است.

  • مرحله پاکسازی: دشوارترین بخش ترک است و به طور معمول بین ده تا شانزده روز به طول می انجامد. تحمل دردهای جسمی و روحی در شش روز نخست، کلید عبور از این مرحله است. روزهای آغازین، سخت ترین روزها هستند و فرد بیشترین شدت علائم ترک را تجربه می کند.
  • مرحله درمان: تعیین مدت دقیق درمان، پیچیده است و به عوامل روحی فرد بستگی دارد. این مدت می تواند کوتاه یا طولانی باشد.

پس از ترک تریاک چه رخ می دهد؟

احتمال بروز افسردگی و انزوای اجتماعی وجود دارد. از این رو، در طول دوره درمان، فرد به مراقبت های تخصصی نیاز دارد که شامل موارد زیر است:

  • جلسات گروه درمانی
  • مشاوره خانواده
  • درمان زوجین
  • روانکاوی جنسی
  • درمان اختلالات جنسی
  • ویزیت ماهانه توسط متخصصان روان

همراهی با فرد معتاد در طول ترک اعتیاد

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. پیوند محکم خانوادگی، بهترین راه برای پیشگیری از اعتیاد است. با تقویت روابط خانوادگی، زودتر از مشکلات روانی فرزند یا همسر آگاه شده و از بروز اعتیاد جلوگیری می کنیم. در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به اعتیاد، همراهی مداوم ضروری است. از رفتارهای تند و تنبیهی پرهیز کنید. موضوع را پنهان نکنید و با افراد آگاه مشورت کنید. برای درمان، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهترین پزشک برای ترک تریاک کیست؟

درمان اعتیاد به تریاک نیازمند همکاری تیمی از متخصصان مختلف از جمله پزشک داخلی، متخصص بیماری های تنفسی، روان درمانگر، مشاور خانواده و… است. بنابراین، اولین قدم، مراجعه به پزشک عمومی یا کلینیک ترک اعتیاد است تا فرد تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

عوارض و پیامدهای زیانبار تریاک:

تریاک، این ماده مخدر پرشمار در ایران، شیوع زیادی پیدا کرد و بر سلامت و زندگی بسیاری افراد جامعه اثر گذاشته است. باورهای نادرست و شایعاتی همچون تاثیرگذاری تریاک در درمان بیماری هایی مانند کرونا، بسیاری را به دام اعتیاد کشانده است. برای رهایی از این دام مرگبار، آگاهی از عوارض جبران ناپذیر تریاک امری حیاتی است.

تریاک، عنصری مشترک در بسیاری از مواد مخدر از جمله کراک، متادون و اکسی کودون است. با تداوم مصرف، دامنه مشکلات ناشی از آن گسترده تر شده و گاه به عواقبی غیرقابل جبران منجر می شود.

تاثیرات مخرب تریاک بر بدن:

سیستم ایمنی بدن، اولین قربانی تریاک است. افت فشار، احساس خماری و لرزش از جمله عوارض مستقیم این ضربه هستند. علاوه بر این، بسیاری از معتادان به تریاک به مواد مخدر دیگری همچون متادون هم اعتیاد پیدا می کنند.

کبد چرب و تأثیر تریاک بر آن:

باور رایج در خصوص تاثیر مثبت تریاک بر درمان کبد چرب، یک باور غلط و خطرناک است. آمارها نشان می دهند نه تنها تریاک کمکی به بهبود این بیماری نمی کند بلکه احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی و کبد چرب را تا سه برابر افزایش می دهد. مورفین، ماده اصلی تشکیل دهنده تریاک، در افراد مبتلا به کبد چرب، بیماری را تشدید کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را هم افزایش می دهد.

بارداری و تریاک:

عوارض تریاک در زنان به مراتب شدیدتر و ۱۲۰ برابر بیشتر از مردان است. مصرف تریاک در دوران بارداری، علاوه بر مادر، سلامت جنین را هم به خطر انداخته و عواقب جدی را به همراه دارد. از جمله این عوارض می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • افزایش ناگهانی فشار خون
  • زایمان زودرس
  • اختلالات قاعدگی، ناباروری
  • مرگ جنین (تا ۵۰ درصد احتمال بروز آن به علت افزایش اکسیژن در خون وجود دارد)
  • خفگی نوزاد

با توجه به تأثیر عمیق این ماده مخدر بر بانوان، امکان دارد مشکلاتی همچون انواع سرطان مری، بیماری های پوستی، یبوست مزمن، اختلالات کبدی و ریوی در زنان معتاد به تریاک سریع تر از مردان بروز نماید. حتی اگر بانوان در دوران بارداری مشکلی نداشته باشند، اعتیاد به تریاک عوارض جبران ناپذیری بر نوزاد وارد می کند. این عوارض شامل کاهش قند و کلسیم خون نوزاد، زردی، وزن کم هنگام تولد و حتی اعتیاد نوزاد هم می شود.

Maternal opium use during pregnancy is associated with increased risks of giving birth to a small for gestational age infant, as well as a term infant with short birth length or small head circumference. bmcpregnancychildbirth مصرف تریاک مادر در دوران بارداری، باعث بالا رفتن ریسک تولد نوزادان دچار کمبود وزن و بیش از کوچک کوچک در سنین بارداری و همچنین نوزاد با طول تولد کوتاه مدت (مرگ نوزاد پس از تولد) یا دور سر خیلی کوچک همراه است.

تأثیر مخرب تریاک بر روابط زناشویی

افرادی که به این ماده اعتیاد پیدا می کنند، به دلیل اختلال در تعادل هورمونی و کاهش یا افزایش ترشحات جنسی، دچار مشکلات متعددی از جمله خیانت، رفتارهای پرخطر جنسی، اعتیاد به رابطه جنسی، اختلال نعوظ و انزال، سردمزاجی و خشونت جنسی می شوند. این مشکلات در نهایت به فروپاشی خانواده ها منتهی می شود. تقویت کنترل شخصی و افزایش عزت و اعتماد به نفس می تواند نقش مهمی در پیشگیری و جلوگیری از اعتیاد به تریاک داشته باشد.

تأثیر مخرب شیره تریاک بر اسپرم

Opium on sperm

مصرف طولانی مدت مواد افیونی می تواند به سیستم تولید مثل مردان آسیب جدی وارد کرده و لقاح را دشوار کند. این ماده باعث کاهش قابل توجه تعداد، تحرک و شکل طبیعی اسپرم می شود.

تأثیر مخرب شیره تریاک بر قاعدگی

مصرف تریاک و داروهای اپیوئیدی در زنان می تواند باعث تغییرات هورمونی، ناباروری، اضطراب و افسردگی شود. این تغییرات هورمونی بر نظم عادت ماهانه تأثیر گذاشته و میل جنسی را کاهش می دهد.

عوارض وخیم شیره تریاک بر ریه

استنشاق دود تریاک و دم  گرفتن یا کشیدن دود از پیپ یا قلیان خانگی یا بافور یا قل قلی (چیزی شبیه به قلیان پلاستیکی) می تواند به طور مستقیم به شش ها آسیب برساند. به همین دلیل، سرفه های مداوم، خس خس سینه یا تنگی نفس در افراد معتاد به تریاک بسیار شایع است. باورهای نادرست درباره تأثیر شیره تریاک در درمان کرونا یا کشیدن دود تریاک برای درمان این بیماری را کنار بگذارید.

مصرف تریاک به شدت به دستگاه تنفسی آسیب می رساند و در برخی موارد باعث تنگی نفس شدید و مرگ بیماران کرونایی می شود. در واقع، مصرف تریاک احتمال درگیری ریه ها با ویروس کرونا را افزایش می دهد. متأسفانه، پخش شدن این باورهای غلط باعث شده است که در چند سال اخیر آمار اعتیاد به این ماده مخدر افزایش یابد.

از دیگر عوارض طولانی مدت اعتیاد به این ماده مخدر می توان به مشکلات قلبی عروقی، دیابت، آسیب ها و اختلالات دستگاه گوارش اشاره کرد. در موارد شدیدتر هم احتمال خفگی، تشنج، مسمومیت شدید و مرگ وجود دارد.

باورهای نادرست درباره تأثیر شیره تریاک در درمان کرونا یا کشیدن دود تریاک برای درمان کرونا یا استفاده از تریاک به جای شربت آلرگارد را کنار بگذارید. این ماده مخدر به شدت به دستگاه تنفسی آسیب می رساند و در برخی موارد باعث تنگی نفس شدید و مرگ بیماران کرونایی می شود. یادتان باشد که کرونا با همه عوارضش از عوارض اعتیاد به تریاک کم خطر است.

پیامدهای مصرف ترکیب تریاک و چای

برخی افراد، علی رغم عدم اعتیاد به تریاک، برای کاهش درد از مخلوط تریاک و چای بهره می برند. اثر این ترکیب به طور معمول پس از نیم ساعت آغاز شده و تا هشت ساعت پایدار می ماند. هرچند این روش امکان دارد موقتاً درد را تسکین دهد، اما عوارض جانبی متعددی به همراه دارد:

  • خواب آلودگی شدید
  • دل درد خفیف
  • سستی و حالت تهوع
  • خارش پوست
  • کندی تنفس
  • در موارد حاد و مصرف بیش از حد، احتمال مرگ بر اثر اختلال تنفسی یا ورود محتویات معده به ریه ها وجود دارد.

عوارض استعمال تریاک با لوله

از آنجا که تریاک خاصیت آرام بخشی دارد، مصرف کنندگان آن اغلب احساس خواب آلودگی کرده و مکان های تاریک را برای استراحت ترجیح می دهند. از عوارض شایع این روش مصرف می توان به آسیب بافت های ریوی، بیماری انسداد ریه و سرطان ریه اشاره کرد.

تبعات مصرف همزمان تریاک و شیره

مصرف همزمان تریاک و شیره به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا عوارض جانبی زیر را به دنبال دارد:

  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • سبکی سر و سرگیجه
  • خواب آلودگی مفرط
  • یبوست شدید

در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این علائم، سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از وضعیت نشسته یا خوابیده، به آهستگی تغییر وضعیت بدهید.

موارد احتیاط و منع مصرف تریاک و خشخاش

یکی از پرسش های اساسی این است که چه گروه هایی از افراد نمی توانند از فواید درمانی گیاه و دانه خشخاش بهره مند شوند؟ با وجود اینکه مصرف این گیاه به دلیل خاصیت اعتیاد آوری آن توصیه نمی شود، گروه های زیر باید از مصرف آن پرهیز کنند:

  • دانه خشخاش در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت می شود. پیش از مصرف، آزمایش آلرژی انجام دهید.
  • مصرف دانه خشخاش در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است. بهتر است در این مدت، مصرف این دارو گیاهی را متوقف کنید یا با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان از آن استفاده کنید.
  • جالب توجه است که مصرف خشخاش در ورزشکاران موجب مثبت شدن آزمایش دوپینگ می شود (حتی با مصرف بیش از اندازه نان های خشخاشی و سایر محصولات حاوی خشخاش هم این احتمال وجود دارد).
  • اعتیاد به مواد مخدر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن را افزایش می دهد و عوارضی مانند سکته مغزی و قلبی را به دنبال دارد.

چگونه تریاک حس نئشگی و سرخوشی کاذب ایجاد می کند؟

حتی با نخستین تجربه مصرف، مواد مخدر تأثیرات عمیقی بر مغز می گذارند. تریاک به طور مستقیم بر سیستم پاداش مغز اثر کرده و احساس خوشحالی کاذب و نئشگی را در فرد برمی انگیزد. بدن انسان برای کنترل درد از ماده شیمیایی ای به نام “اوپیوئید” بهره می برد. مصرف تریاک با تحریک گیرنده های اوپیوئیدی در سلول های عصبی، احساس کاهش درد را شبیه سازی می کند.

همچنین، با مصرف هروئین یا تریاک، مقادیر بسیار زیادی دوپامین در بدن آزاد می شود که منجر به حالات سرخوشی شدید، توهم یا احساس قدرتمندی کاذب می شود. هروئین به مراتب قوی تر از تریاک بر اوپیوئیدها اثر می گذارد، به همین علت است که مصرف آن شدیداً رواج یافته و اعتیادآور است.

دوز مرگبار: اوردوز با تریاک

بسیاری بر این باورند که امکان مرگ ناشی از مصرف تریاک یا اوردوز وجود ندارد. این تصور کاملاً نادرست است. اعتیاد طولانی مدت، مصرف مواد بی کیفیت یا دریافت دوز بیش از حد مورفین، می تواند به مرگ و ایست قلبی منجر شود. از جمله نشانه های خطرناک اوردوز با تریاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقباض شدید مردمک چشم
  • تشنج و لرزش شدید
  • ضعف عضلانی و بیهوشی
  • سرگیجه شدید و از دست دادن هوشیاری
  • کاهش شدید تنفس و ضربان قلب
  • تغییر رنگ لب ها، صورت و ناخن ها

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. گروه های پرخطر شامل افرادی هستند که:

  • چندین نوع ماده مخدر را همزمان مصرف می کنند
  • همزمان الکل مصرف می کنند
  • باردار هستند
  • از بیماری های زمینه ای مانند دیابت رنج می برند
  • اختلالات عصبی یا روانی دارند
  • پس از ترک کامل، مجدداً به مصرف تریاک روی آورده اند
  • پس از سم زدایی، قبل از پایان دوره ترک، مجدداً تریاک مصرف می کنند

در زمان اوردوز با تریاک چه باید کرد؟

اوردوز با تریاک می تواند به ایست قلبی و مرگ منجر شود. در صورت مشاهده علائم خطرناک، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. جهت درمان سریع و رفع اثرات مخدرهای حاوی مورفین مثل متادون، اکسی کدون و غیره، به طور معمول از داروی “نالوکسان” در مرحله نخست استفاده می شود. سپس شخص بیمار به بیمارستان انتقال می یابد.

تریاک بر فشار خون چه اثری می گذارد؟

مواد مخدر افیونی مانند تریاک قادرند سرعت تنفس را کاهش داده و ضربان قلب و فشار خون را پایین بیاورند. اما در صورت مصرف بیش از حد یا ترکیب با الکل، مواد مخدر غیرمجاز و برخی داروها، واکنش های خطرناکی امکان دارد در بدن ایجاد شود. در نتیجه، اگرچه تریاک امکان دارد به طور موقت فشار خون را کاهش دهد، اما می تواند منجر به افزایش قند خون و چربی های خون شود.

اطلاعات جامع تر در مورد تریاک و گیاه خشخاش

در جدول پایین، مشخصات کلی تریاک جمع آوری شده است. خود دانه های خشخاش حاوی تریاک نیستند. در عوض، ترکیبات فعال تریاک (مانند مورفین، کدئین و تبائین) در شیره خشخاش دیده می شوند که مایع سفید رنگی است که در زمان بریدن غلاف گیاه خارج می شود.

شکل های داروییعوارض جانبی شایعتداخلات دارویی
شیره تریاکبی اشتهایی و ابتلاء به سوء  تغذیهمواد مخدر دیگر
شربت تریاککاهش شدید میل جنسیداروهای ضد تشنج
کرم تریاکایجاد معضلات پوستی در بدن، مثل تیرگی پوست و لب هاستیریزین
سوخته تریاکمشکلات تنفسی حاد مثل سرفه پیوسته و شدیدکدئین

چه عواملی باعث می شوند تریاک اعتیاد آور شود؟

مشکلات شخصی، فشارهای روانی، تحت تاثیر قرار گرفتن توسط دوستان و عدم آگاهی کافی از خطرات مصرف مواد مخدر، از مهمترین دلایلی هستند که جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد. بسیاری از افراد با مصرف مواد مخدری مانند تریاک به دنبال فرار از دردها و مشکلات زندگی و تجربه احساس سرخوشی و لذت هستند.

همانطور که پیشتر اشاره شد، ساختار شیمیایی تریاک و مواد مشابه آن به گونه ای است که با افزایش مصرف مداوم، بدن به تدریج به موادی مانند مورفین مقاوم می شود. به همین دلیل، فرد برای تجربه مجدد احساس لذت و سرخوشی، مجبور است مقدار مصرف خود را افزایش دهد.

در واقع، تریاک و مشتقات آن، به ویژه هروئین، از خطرناک ترین و سریع ترین مواد مخدر اعتیاد آور در جهان به شمار می روند. تریاک با تاثیر مستقیم بر مرکز پاداش مغز و افزایش بیش از حد سروتونین، احساس شادی و سرخوشی شدیدی ایجاد می کند. در نتیجه، بیمار پس از پایان این حالت لذت بخش، برای تجربه مجدد آن به مصرف مجدد تریاک روی می آورد.

طبیعت تریاک چگونه است و دوره خماری آن چقدر طول می کشد؟

تریاک طبیعتی سرد دارد و دوره خماری آن به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۶ روز به طول می انجامد. بعد از تشخیص قطعی اعتیاد به تریاک، به هیچ وجه اقدام به ترک خودسرانه نکنید. ترک خودسرانه تریاک عوارض بسیار خطرناکی دارد و نه تنها منجر به ترک کامل نمی شود، بلکه امکان دارد در دوران سم زدایی با مصرف مجدد تریاک، فرد اوردوز کند.

چگونه خالص ترین تریاک را تشخیص دهیم؟

چگونه خالص ترین تریاک را تشخیص دهیم؟

خالص ترین تریاک عموماً خشک است یا پس از مدتی در معرض هوا خشک می شود. بر خلاف تریاک تقلبی، تریاک خالص این ویژگی را دارد. مرغوب ترین نوع تریاک زرد رنگ و خشک است که به آن “تریاک اعلا” می گویند. هرچه تریاک مدت زمان بیشتری کهنه شود یا ورز داده شود، روشن تر، حجیم تر و تلخ تر شده و کیفیت آن ارتقا می یابد.

فروش تریاک به صورت وزنی است. هر واحد وزن معادل تقریبی 68.4 گرم است که هر گرم آن قیمتی حدود 150 هزار تومان دارد. بسته های تریاک به طور معمول شانزده گرمی هستند.

حکم قانونی دادوستد تریاک چیست؟

بر مبنای قانون مقابله با مواد مخدر، مجازات حمل، فروش یا خرید تریاک یا فرآورده های آن به شرح زیر است:

  • تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
  • بیشتر از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  • بیشتر از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
  • بیشتر از پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس در صورت تکرار برای بار دوم.
  • تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
  • بیشتر از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  • بیشتر از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
  • بیشتر از پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم: شصت تا دویست میلیون تومان جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس در صورت تکرار برای مرتبه دوم، مجازات تشدید می شود.

روش استخراج تریاک

تریاک را با شکافتن غلاف نارس خشخاش پس از ریزش گلبرگ های آن به دست می آورند. پس از شکافتن غلاف، شیرابه ای سفید رنگ خارج می شود که به سرعت در مجاورت هوا اکسید شده و به رنگ قهوه ای در می آید.

در نهایت پس از خشک کردن و تصفیه این شیرابه، تریاک خالص با خلوص متفاوت به دست می آید. برای خارج کردن این شیرابه به طور معمول دور کاسه میوه خشخاش را با تیغ خراش می دهند.

همانطور که پیش تر اشاره شد، خشخاش در فصل تابستان گل می دهد. در اواخر بهار، گلبرگ های آن می ریزد و چیزی شبیه به میوه کروی شکل روی هر بوته باقی می ماند که به آن “تخمدان خشخاش” می گویند.

بعد از استخراج شیرابه خشخاش، آن را برای مدت یک شبانه روز در معرض هوا قرار می دهند تا به عصاره ای شیرازی رنگ و شبیه به صمغ قهوه ای تبدیل شود. سپس با تراشیدن، مالش، حرارت دادن یا قرار دادن در برابر نور خورشید (برای گرفتن آب اضافی) تریاک تولید می شود.

جمع بندی و راهنمای مراجعه به دکتر

پیامدهای اعتیاد به هر نوع ماده مخدر، از جمله تریاک، بسیار وخیم و اغلب جبران ناپذیر است. این عوارض گاه به شکل مشکلات جسمانی بروز کرده و گاه با اختلالات روحی و روانی همراه می شوند. متاسفانه در عصر حاضر، دسترسی به انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی بسیار آسان شده است. به همین دلیل، آگاهی دقیق در این زمینه، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اعتیاد و تشخیص زودهنگام آن ایفا می کند. با کسب اطلاعات کافی، می توان قبل از گرفتار شدن در دام اعتیاد، از آن پیشگیری کرد.

بسیاری از افرادی که به دام اعتیاد می افتند، از مشکلات روحی و روانی رنج می برند یا احساس خلا و پوچی می کنند. آن ها تصور می کنند که مواد مخدر می توانند این خلأ را پر کنند، غافل از اینکه اعتیاد خود مشکلی بزرگ تر را ایجاد می کند. واقعیت این است که اعتیاد بیشتر به مغز آسیب می رساند تا بدن فرد و مغز با ترشح هورمون های مختلف معتاد می شود.

سوالات متداول

آیا تریاک کاربرد پزشکی و درمانی دارد؟

بله، عصاره گیاه خشخاش و ماده موثره آن، مورفین، برای کاهش دردهای شدید و مزمن ناشی از بیماری ها، عمل های جراحی یا آسیب ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، داروهای مشابه افیون برای تسکین سرفه های شدید، اسهال و سایر مشکلات مشابه به کار می روند. متادون و بوپرنورفین هم در درمان اعتیاد به هروئین کاربرد دارند.

هر مثقال تریاک چند گرم است؟

هر مثقال تقریباً ۴.۶۸ گرم وزن دارد و هر گرم آن در بازار با قیمتی حدود ۱۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. به طور معمول لول های تریاک حاوی ۱۶ گرم از این ماده هستند.

تریاک مرغوب چه مشخصه ای دارد؟

تریاک در ابتدا به صورت شیره ای سفید رنگ است که در تماس با هوا به رنگ قهوه ای یا سیاه تغییر رنگ می دهد. هرچه این ماده بیشتر ورز داده شود، رنگ آن روشن تر شده و گویای کیفیت بالای آن است. بهترین نوع تریاک، «تریاک سناتوری» نام دارد.

اثرات تریاک تا چه مدت در بدن باقی می ماند و علائم مصرف آن چه زمانی ظاهر می شوند؟

اثرات تریاک بین ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن فرد باقی مانده و به طور معمول ۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف، علائم آن ظاهر می شود.

برای ترک تریاک چه باید خورد تا درد نکشیم؟

یا به عبارت دیگر، برای ترک شیره تریاک چه مواد غذایی مفید هستند؟ توصیه می شود که از گرسنگی طولانی مدت خودداری کرده و در وعده های غذایی خود به مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین ها توجه کافی داشته باشید. مصرف قرص ب۲ برای ترک کردن تریاک بایستی زیر نظر دکتر انجام شود.

آزمایش مصرف تریاک تا چه مدت مثبت باقی می ماند؟

تا حدود ۳ تا ۱۰ روز، اثرات تریاک در بدن قابل تشخیص است.

شیره تریاک برای چه بیماری هایی مفید است؟

مصرف خودسرانه تریاک عوارض جبران ناپذیری دارد و هیچ فایده ای ندارد. در واقع، تریاک و مشتقات آن در پزشکی تنها برای درمان بیماری هایی مانند افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

بی خوابی ناشی از ترک تریاک چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بی خوابی پس از ترک تریاک به میزان مصرف و شرایط فرد بستگی دارد و به طور معمول بین ۳ روز تا یک هفته ادامه می یابد.

طبع تریاک سرد است یا گرم؟

تریاک و دانه های آن طبع سرد و تری دارند، اما شیره تریاک طبع گرمی دارد.

بهترین دارو برای ترک تریاک چیست؟

متادون یکی از داروهایی است که برای ترک اعتیاد به تریاک به کار می رود. همچنین، برخی افراد از داروهای گیاهی مانند کپسول دادیکتا استفاده می کنند، اما مصرف هر دارویی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

هر سی سی شربت تریاک معادل چه مقدار تریاک است؟

هر سی سی شربت تریاک تقریباً برابر با هفت صدم گرم تریاک است(۰.۰۷ گرم تریاک).

چگونه می توان به فرد معتاد به تریاک کمک کرد؟

بهترین راه برای ترک اعتیاد، مراجعه به متخصص روانشناسی است. در حال حاضر، روش ماتریکس یکی از روش های مؤثر برای درمان اعتیاد به شمار می رود.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا