زنان، زایمان و نازایی

علت و درمان پریود نامنظم

برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟

یکی از مشکلاتی که خانم‌ها در طول زندگی خود با آن روبرو خواهند بود، مشکلات قاعدگی است. برخی از خانم‌ها از پریود شدن نامنظم، برخی از دردهای شدید قاعدگی و برخی برای از دست دادن خون زیاد شکایت دارند. در این مطلب سعی داریم به موضوع علت‌های قاعدگی نامنظم و روش‌های درمان و جلوگیری از آن بپردازیم و همچنین به سوالاتی از جمله قاعدگی نامنظم به چه معناست؟ ، قرص و دارو برای پروید نامنظم ، آیا پریود شدن نامنظم خطرناک است؟ ، آیا یائسگی با پریود نامنظم ارتباط دارد؟ و کلی سوالات دیگر که به آنها اشاره خواهیم کرد. پس خانم‌ها و دخترهایی که مشکل قاعدگی نامنظم دارند همراه ما بمانید.

منظور از پریود نامنظم چیست؟

به طور کلی و در حالت طبیعی چرخه قاعدگی خانم‌ها بین 21 تا 35 روز می‌باشد. اگر این چرخه کمتر از 21 روز و یا بیشتر از 35 روز شود، می‌توان گفت شما دچار این عارضه شده اید.

علاوه بر توضیحات بالا اگر شرایط زیر هم برای شما ایجاد شد، شما نیز دچار مشکل قاعدگی نامنظم هستید:

  • اگر تعداد روزهایی که خونریزی دارید با ماه‌های قبل متفاوت است. یعنی روزهای هرماه با ماه قبل تفاوت دارد.
  • ممکن است چرخه قاعدگی شما در محدوده طبیعی یعنی همان 21 الی 35 روز باشد، اما هرماه قاعدگی‌تان بین 7 الی 9 روز عقب یا جلو بیفتد به طوریکی شما نمی‌توانید تشخیص دهید چه روزی پریود می‌شوید، شما دچار پروید نامنظم هستید.
  • در حالی که باردار نیستید و قاعدگی‌تان بیش از 2 الی 3 ماه به‌طول انجامیده

آیا قاعدگی نامنظم با آزمایش و بررسی پزشک قابل تشخیص است؟

بله قابل تشخیص است. در برخی موارد به علت مشکلات رحم مانند پلیپ‌ها و یا اینکه مصرف برخی داروها و یا مشکلاتی هورمونی ممکن است دچار این عارضه شوید.

اگر دچار این اختلال شده باشید و به پزشک مراجعه کنید، بهترین دکتر زنان در ابتدا ناحیه لگنی را معاینه می‌کند و سپس سوالاتی در خصوص سابقه درمانی از شما می‌پرسد. در صورتی‌که هر گونه داروی و یا مکملی استفاده می‌کنید آن را بایستی به پزشک اطلاع دهید. بر اساس علائمی که بروز کرده و صلاح‌دید پزشک یکی از آزمایشات زیر تجویز می‌شوند:

  • تست پاپ اسمیر: در این بررسی، وجود هر گونه عامل عفونی و یا بدخیمی در رحم، بررسی و تشخیص داده می‌شود
  • آزمایش خون: در این آزمایش مواردی همچون کم خونی، اختلالات انعقادی خون و عملکرد تیروئید ارزیابی می‌شود
  • سونوگرافی لگنی: در سونوگرافی لگنی تصاویری از رحم، تخمدان‌ها و سایر اجزاء سیستم باروری به دست می‌آید
  • بیوپسی رحم: اگر پزشک شما قصد ارزیابی بافت رحم را داشته باشد آزمایش بیوپسی رحم را تجویز می‌کند. در طی این آزمایش یک نمونه کوچک از بافت رحم برداشته شده و جهت ارزیابی بیشتر به آزمایشگاه تشخیص طبی ارسال می‌شود.
  • هیستروسکوپی: این روش نیز نیز جهت مشاهده داخل رحم به کار می‌رود. معمولا این روش برای تشخیص پولیپ‌ها و برداشتن آن‌ها به کار می‌رود

آیا پریود نامنظم خطرناک است؟

خود عارضه پریود نامنظم برای شما خطرناک نیست اما گاهی بیماری‌هایی که باعث ایجاد این عارضه می‌شوند خطرناک می‌باشد. بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان، تنبلی تخمدان، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم که باعث ایجاد قاعدگی نامنظم می‌شوند می‌تواند یک زنگ خطر باشد. اما توجه داشته باشید که علت پریود نامنظم تنها این بیماری‌ها نیستند و عواملی مانند تغییر وزن ناگهانی، مصرف برخی داروها، ورزش‌های سنگین، استرس و … می‌تواند باعث قاعدگی نامنظم شود.

علت پریود نامنظم

این عارضه به علت دلایل متفاوت می‌تواند برای شما رخ دهد. بیماری‌ها، داروها، تغییر سبک زندگی و … همه‌گی می‌توانند علتی برای پریود نامنظم باشند. تنها با بررسی علائم و تشخیص متخصص زنان می‌توانیم بفهمیم که علت بروز اختلال قاعدگی نامنظم چیست.

چگونه می‌توانم دکتر متخصص زنان و زایمان خوب پیدا کنم؟ لیست پزشکان زنان و زایمان خوب بهترین دکتر زنان در تهران

در ادامه به علت‌های قاعدگی نامنظم اشاره می‌کنیم:

  • استرس و اضطراب 😢
  • تولید هورمون‌های پروژسترون و استروژن
  • قرص ضد بارداری
  • باروری یک تخمک و شروع بارداری 🤰
  • پلیپ یا فیبروم رحم
  • کاهش وزن شدید
  • شیردهی 🤱
  • آندومتریوز
  • بیماری‌های التهابی لگن
  • اختلالات تیروئید
  • تخمدان پلی کیستیک
  • سرطان دهانه رحم
  • تغییر وزن ناگهانی
  • یائسگی

آیا یائسگی با پریود نامنظم ارتباط دارد؟

یائسگی، یک دوره زمانی در زندگی یک خانم است که با چرخه‌های قاعدگی نامنظم و نوسانات هورمونی که پیش درآمد یائسگی است، مشخص می‌شود. همانطور که در علت‌های پریود نامنظم اشاره شد، یکی از علت‌های قاعدگی نامنظم، وارد شدن به دوره یائسگی است. این سوال شاید برای شما پیش‌آید که آیا من به علت یائسگی دچار پریود نامنظم شده‌ام؟ پاسخ به این سوال توسط پزشک متخصص باید انجام شود که با انجام بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که وارد این دوره شده‌اید یا خیر.

قرص برای درمان پریودی نامنظم

بهترین قرص برای قاعدگی نامنظم

اگر دچار پریود نامنظم هستید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که نمی‌توانید بدون مشخص شدن علت نامنظم بودن اقدام به مصرف دارو و قرص‌های تنظیم کننده دوره قاعدگی کنید. باید در ابتدا علت بی‌نظمی پریود با توجه به سن و علل زمینه‌ای مانند پولیپ، فیبروم و اختلال هورمونی و دیگر موارد بررسی شود و بر اساس علت آن دارو تجویز شود.

تنظیم قاعدگی با مصرف قرص LD

شاید شنیده باشید که برخی خانم‌ها برای تنظیم دوره قاعدگی از قرص LD استفاده می‌کنند. پس آیا من هم می‌توانم برای درمان بی‌نظمی قاعدگی از قرص LD استفاده کنم؟ قطعا جواب خیر است. چراکه اشخاصی که اختلالات تخمدانی و یا اختلالات تخمک گذاری دارند، پزشک زنان مصرف این قرص‌ها را توصیه نخواهد کرد. اما اگر جدار رحم بیش از حد ضخیم شود، در برخی از موارد پزشک متخصص زنان مصرف قرص‌های LD را توصیه می‌کند.

آشنایی با دستگاه تناسلی زنان بیشتر بخوانید: معرفی دستگاه تناسلی زنان | نکات مهم و مراقبت از آن

چگونه پریود نامنظم را در خانه درمان کنیم؟

درمورد تنظیم دوره قاعدگی به کمک روش‌های خانگی تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما راه‌کارهای پیشنهادی برای برخی افراد می‌تواند مفید واقع شود. در ادامه به برخی از روش‌ها، غذاها و داروهای گیاهی کمک کننده اشاره خواهیم کرد.

استرس را از خود دور کنید

تحقیقات نشان از این دارد که خانم‌هایی که در طول زندگی دچار استرس‌های پی‌درپی می‌شوند، قاعدگی نامنظم را تجربه می‌کنند. سعی کنید عوامل استرس‌زا را در خود پیدا کنید و سعی کنید آنها را برطرف کنید و یا از یک روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

ویتامین D مصرف کنید

نور خورشید منبع خوبی از ویتامین دی است، به همین دلیل بهتر است به‌صورت روزانه جهت دریافت ویتامینD ساعاتی را زیر نور ملایم خورشید بمانید. همچنین مصرف ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، شیر و غلات منابع بسیاری خوبی از ویتامین D هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباطی بین کمبود ویتامین D و دوره نامنظم قاعدگی وجود دارد. به همین علت برای درمان ویتامین D نیز برای بیمارن تجویز می‌شود.

آناناس را فراموش نکنید

یکی از علائم قاعدگی نامنظم عفونت‌ها و التهاب‌ها هستند. آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که می‌تواند التهاب را کم کند. توجه داشته باشید که تحقیقات علمی هیچ‌گونه ارتباطی بین تنظیم قاعدگی و آناناس پیدا نکرده‌اند. محققان به مطالعات بیشتری نیاز دارند تا اثبات کنند که آناناس به بهبود قاعدگی نامنظم کمک می‌کند یا خیر. توجه کنید که آب آناناس مانند سایر آب میوه‌ها قند زیادی دارد و انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نیست.

دارچین

اگر شما دارچین مصرف کرده باشید حتما متوجه بالا رفتن حرارت بدن خود شده‌اید. دارچین به دلیل طبع گرمی که دارد باعث شده که یکی از مواد خوراکی کمک کننده به تنظیم قاعدگی نامنظم شود. طبع گرم این گیاه سبب کاهش گرفتگی و تنظیم دوره قاعدگی می‌شود و باید توجه داشت که دارچین خواص ضد التهاب نیز دارد که این امر سبب تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی برای درمان بی‌نظمی پریود است که می‌تواند منجر به جریان طبیعی و مناسب خون قاعدگی شود. شما همچنین می‌توانید درد قاعدگی را با زنجبیل تسکین دهید. زمانی‌که دوره‌تان به تاخیر می‌افتد یا جریان خون کم‌تری را تجربه می‌کنید، سعی کنید زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل به این دلیل که جریان خون قاعدگی را افزایش می‌دهد، می‌تواند به تنظیم دوره قاعدگی کمک کند.

چای بابونه

چای بابونه به علت اینکه حاوی فلاونوئیدها و کورستین است، به عنوان یک راه درمان بی‌نظمی قاعدگی مورد توجه قرار گرفته است. این چای علاوه بر کاهش درد قاعدگی، به‌ منظم کردن آن نیز کمک می‌کند.

هویج

مواد مغذی متعدد موجود در این ریشه‌ی خوراکی کمک می‌کنند تا تعادل هورمونی بدن حفظ شود و کمک می‌کند دوره‌ها منظم و نرمال پیش بروند.شما می‌توانید هویج را به صورت خام و یا مخخلوط با دیگر میوه ها و به صورت سالاد مصرف کنید و یا آب بگبربد و بنوشید.

وزن خود را متعادل نگه دارید

تغییر وزن به صورت افزایش و حتی کاهش می‌تواند بر روی دوره‌های یک خانم تاثیرگذار باشد. بدن برای تولید هورمون‌های چرخه قاعدگی نیاز به چربی دارد؛ بنابراین اگر دچار کمبود وزن هستید باید وزن خود را افزایش دهید. همینطور اضافه وزن و چاقی از دیگر مواردی است که می‌تواند در چرخه پریودی نامنظم نقش مهمی داشته باشد؛ بر همین اساس با مصرف مواد غذایی کنترل شده و انجام فعالیت‌های روزانه تلاش کنید که وزن خود را به اندازه‌ای متعادل برسانید.

چه زمانی نیاز است که به پزشک مراجعه کنم؟

ما در این مطلب سعی کردیم به علت‌های ایجاد کننده و تاثیرگذار بر قاعدگی نامنظم اشاره کنیم و همچنین به روش‌های تنظیم کننده دوره قاعدگی نیز اشاره شد. در صورت رعایت این نکات همچنان دارای دوره‌های نامنظم هستید بهتر است به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در صورتیکه نیاز دارید به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید، می‌توانید از سایت معرفی و نوبت دهی دکتریاب استفاده کنید، که پس از انتخاب رشته زنان و زایمان و سپس انتخاب شهر مورد نظر به لیستی از بهترین دکترهای زنان و زایمان و نازایی دسترسی داشته باشید و حتی به صورت اینترنتی نوبت آنلاین دریافت کنید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا