زنان، زایمان و نازایی

بهترین قرص اورژانسی و نحوه مصرف آن

انواع قرص ضدبارداری اورژانسی

اگر شما رابطه جنسی را تجربه کرده باشید به احتمال خیلی زیاد، اسم قرص اورژانسی را شنیده‌اید. درصورتیکه نزدیکی بدون محافظت را تجربه کرده باشید و در تلاش برای جلوگیری از بارداری هستید ممکن است سوالاتی مانند بهترین قرص جلوگیری از بارداری چیست؟، نحوه عمل کردن قرص‌های جلوگیری از حاملگی و نحوه و زمان مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟ برای شما مطرح شده باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم علاوه بر معرفی قرص‌های اورژانسی به نحوه مصرف و حتی عوارض قرص اورژانسی بپردازیم تا شما عزیزان در این زمینه آگاهی کامل را بدست بیاورید.

توجه داشته باشید که تمامی موارد مطرح شده در این مطلب جهت بالابردن آگاهی شما است و هیچ‌گاه توصیه به خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو نمی‌شود. هرچند که توصیه می‌شود برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و کسب آگاهی به دکتر متخصص زنان و زایمان و یا کارشناس مامایی مراجعه کنید، در ادامه به معرفی روش‌های اورژانسی می‌پردازیم.

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی دارویی است که به عنوان پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده می‌شود. این نوع قرص‌ها با نام‌های قرص صبح روز بعد یا ضدبارداری اورژانسی هم شناخته می‌شوند. به اینکه حتما توجه داشته باشید که قرص اورژانسی مانند قرص‌های معمولی ضد بارداری نیست که روزانه و به طور معمول استفاده کنید چرا که تاثیرات زیادی روی سلامت فرد می‌گذارند.

شما زمانی می‌توانید از قرص اورژانسی استفاده کنید که کنترل بارداری شما ناموفق بوده یا قادر به استفاده از وسایل محافظتی و پیشگیری از بارداری نیستید.

میزان نرمال مصرف قرص اورژانسی

میزان مصرف معمول قرص اورژانسی تنها ۲ الی ۳ بار در سال است. اگر یک رابطه‌ی محافظت نشده داشتید و یا اگر حین رابطه کاندوم پاره شد، می‌توان برای جلوگیری از بارداری ناخواسته از قرص‌ اورژانسی استفاده کرد. همچنین اگر تجاوز جنسی اتفاق افتاده باشد، قرص اورژانسی می‌تواند از بارداری جلوگیری کند. پس توجه داشته باشید که تا حدالامکان از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده کنید و تنها در مواقع ضروری از داروهای پیشگیری و اورژانسی استفاده کنید.

زمان مصرف قرص اورژانسی

بهتر است قرص اورژانسی در سریع‌ترین زمان پس از رابطه جنسی بدون محافظت مصرف شود؛ نتایج بررسی‌ها نشان داده که مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری در ۷۲ ساعت اول پس از نزدیکی، موفقیت بالایی داشته است.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

قرص‌های اورژانسی انواع مختلفی دارند که نحوه مصرف هرکدام از آن‌ها متفاوت است. معمولا حداقل در فاصله ۷۲ ساعت پس از رابطه نزدیکی و حداکثر ۵ روز بعد از آن، باید یک قرص را به همراه آب فراوان مصرف کنید. اگر پس از مصرف قرص اورژانسی دچار خونریزی غیر عادی شدید، حتما به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید.

بهترین قرص اورژانسی

قرص اورژانسی ضد بارداری یا قرص لوونورژسترول روشی قابل اعتماد و کم‌خطر برای پیشگیری از بارداری می‌باشد برای زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده‌ای صورت گرفته و یا روش کنترل بارداری موثر واقع نشده است. قرص اورژانسی لوونورژسترل یکی از قرص‌های ضدبارداری موثری است که با پیشگیری یا به تاخیر انداختن آزادسازی تخمک از تخمدان سبب پیشگیری از بارداری می‌شود. قرص‌های اورژانسی ضدبارداری می‌توانند مخاط دهانه رحم را تغییر داده و یا توانایی اسپرم برای لقاح با تخمک را کاهش دهند.

در ادامه به معرفی برخی قرص‌های پیشگیری می‌پردازیم.

انواع قرص ضدبارداری اورژانسی

قرص لوونورژسترول

نام تجاری آن لونژیل (اوسیز) است. در دو فرم 0.75 میلی‌گرم و 1.5 میلی‌گرم موجود می‌باشد و بهترین زمان استفاده از آن حداکثر تا 5 روز پس از مقاربت می‌باشد. برای تاثیر بهتر بهتر است هرچه سریع‌تر بعد از داشتن رابطه محافظت نشده یک عدد قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده کرد. بهتر است ظرف 3 روز پس از داشتن نزدیکی محافظت نشده از قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده شود.

آشنایی با دستگاه تناسلی زنان بیشتر بخوانید: معرفی دستگاه تناسلی زنان | نکات مهم و مراقبت از آن

قرص یولی‌پریستال‌استات (Ulipristal acetate)

بعد از داشتن رابطه نزدیکی محافظت نشده، باید یک عدد قرص اورژانسی Ulipristal استفاده شود. توجه داشته باشید که این قرص باید در طول نهایتاً 5 روز بعد از داشتن نزدیکی مصرف شود. این قرص معمولاً احتمال بارداری را تا 50درصد کاهش می‌دهد.

قرص الا (Ella)

این قرص احتمال بارداری را بین 80 تا 90 درصد کاهش می‌دهد. بهترین زمان مصرف نهایتاً تا 5 روز پس از نزدیکی محافظت نشده است.

قرص تنسی

از بهترین قرص‌های ضد بارداری اورژانسی محسوب می‌شود زیرا عوارض جانبی آن کم بوده و دارای یک پروژسترون به نام لوونورژسنرول می‌باشد. برای اثربخشی بهتر است نهایتاً تا 5 روز بعد از رابطه محافظت نشده مصرف شود.

قرص اورژانسی دوتایی چیست؟

نوعی قرص اورژانسی است که توصیه می‌شود اولین دوز آن را در نزدیک‌ترین زمان به رابطه جنسی که داشته‌اید مصرف کنید و دوز دوم آن را ۱۲ ساعت بعد مصرف کنید.

عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی

قرص اورژانسی به دلیل هورمونی بودن و تاثیرگذرای سریع خود ممکن است پس از مصرف عوارضی به همراه داشته باشد که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد:

  • حالت تهوع
  • ایجاد حساسیت در پستان
  • ایجاد اختلال در دوره قاعدگی
  • درد در شکم و زیر شکم
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تغییر در دید و بینایی بر اثر ضخیم شدن قرنیه چشم
  • لکه بینی
  • معده درد

اگر یعد از مصرف قرص اورژانسی بعد از 3 الی 5 روز همچنان شما شاهد تجربه عوارض هستید، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنید.

چگونه متوجه شوم که قرص اورژانسی موثر نبوده است؟

همانطور که بارها در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، قرص اورژانسی می‌بایست پس از رابطه محافظت نشده مصرف شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید متوجه شوید که قرص اورژانسی عمل نکرده است، بررسی سیکل قاعدگی است. اگر قاعدگی شما بیش از 7 روز از تاریخ همیشگی اتفاق افتاد، بهتر است تست بارداری بدهید.

برای اطلاعات بیشتر : علت و درمان قاعدگی نامنظم

چه افرادی می‌توانند از قرص اورژانسی جهت جلوگیری اضطراری از بارداری استفاده کنند؟

هر خانم بالغ و در سن باروری امکان دارد برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به جلوگیری از بارداری اورژانسی نیاز داشته باشد. هیچ منع مصرف پزشکی و محدودیت سنی جهت استفاده از جلوگیری از بارداری اضطراری وجود ندارد.

راه‌های جلوگیری از بارداری

شما می‌توانید برای جلوگیری از عوارض قرص‌های اورژانسی از روش‌های طبیعی و بدون عوارض استفاده کنید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • روش طبیعی (بیرون کشیدن آلت مرد پیش از انزال)
  • کاندوم
  • تزریق آمپول دپو پروورا
  • چسب و حلقه
  • دیافراگم
  • کلاهک رحم
  • وازکتومی برای مردان
  • آی.یو.دی
  • کپسول های کاشتنی
  • بستن لوله‌های رحمی

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا