داروها

قرص فاموتیدین برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض فاموتیدین

آیا فاموتیدین در درمان کرونا تاثیر دارد؟

قرص فاموتیدین برای چیست؟

قرص فاموتیدین یکی از پرمصرف‌‎ترین داروها جهت درمان مشکلات عادی تا شدید گوارشی می‌باشد که توسط شرکت‌های متفاوتی در ایران تولید می‌شود. قرص فاموتیدین به عنوان داروی درمان معده‌درد یا سوزش سر دل می‌باشد. قرص فاموتیدین جهت بهبود زخم‌های گوارشی که ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده ایجاد شده باشند استفاده می‌شود. شایع‌ترین مورد مصرف این دارو در درمان بازگشت اسید و محتویات آن به مری و گلو و معده دردهای عصبی است.

فاموتیدین چگونه عمل می‌کند؟

قرص فاموتیدین در واقع یک آنتی هیستامین است که بر روی سلول های ترشح کننده‌ اسید در معده اثر کرده و مانع ترشح اسید می‌شوند.

اشکال دارویی فاموتیدین

این دارو بصورت قرص خوراکی فاموتیدین 40 و فاموتیدین 20 میلی گرم در داروخانه‌ها موجود است و فروش آن بدون نسخه‌ی پزشک نیز مجاز می‌باشد.

بهترین زمان مصرف قرص فاموتیدین

اگر فاموتیدین 20 یا فاموتیدین 40 جهت درمان رفلاکس یک بار در روز تجویز شده باشد، بهترین زمان مصرف آن شب‌ها پیش از خواب است. این دارو با غذا تداخل ندارد و می‌تواند قبل یا بعد از غذا مصرف شود.

عموماً مصرف این دسته دارویی تا زمان بهبودی بیمار است و نیاز به مصرف طولانی مدت نمی‌باشد اما باتوجه به شدت بیماری و نوع آن طول درمان با قرص فاموتیدین متفاوت می‌باشد.

عوارض احتمالی مصرف قرص فاموتیدین

فاموتیدین نسبت به سایر داروهای هم گروه خود از عوارض کمتری برخوردار است اما ممکن است اسهال یا یبوست و نفخ شکمی یا سردرد و سرگیجه ی خفیف را تجربه کنید که می‌توانید با مشورت دکتر داروساز، راهکار بهبود آنها را بیابید.

تداخل دارویی قرص فاموتیدین

مصرف قرص فاموتیدین همراه با داروهایی که اسید معده را خنثی می‌کنند مانند شربت‌های معده (آلومینیوم ام جی اس، منیزیم هیدروکساید و…) باعث کاهش اثر این دارو می‌شود.

به علت تاثیر فاموتیدین بر روی آنزیم‌های کبدی و با توجه به اینکه که بسیاری از داروها در بدن توسط کبد از بین می‌رود، بهتر است پیش از مصرف فاموتیدین لیستی از داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.

در صورتی که سابقه‌ی مشکلات کلیوی یا کبدی دارید با پزشک خود یا یک فوق تخصص نفرولوژی یا متخصص داخلی در مورد مصرف این دارو مشورت کنید.

افزایش اثرگذاری قرص فاموتیدین

از آنجا که کشیدن سیگار منجر به افزایش مقدار اسید معده می‌شود، ممکن است تاثیر قرص فاموتیدین را کاهش دهد و علایم شما بدتر شود.

برم هگزین بیشتر بخوانید: قرص و شربت برم هگزین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض

اگر وزن بالایی داشته باشید با کاهش وزن به علت کاهش فشار بر روی معده ترشح اسید کمتر شده و فاموتیدین بهتر عمل می‌کند. برای کاهش وزن به شما توصیه می‌کنیم به یک دکتر تغذیه خوب جهت دریافت رژیم مناسب مراجعه کنید.

مصرف برخی موادغذایی مانند گوجه فرنگی، نعنا، شکلات، غذاهای پر ادویه و نوشیدنی های گرم، کافیین دار و الکلی می توانند علایم بیماری گوارشی را بدتر کنند.بطورکلی بهتر است مصرف هر غذایی که ترشح اسید معده شما را افزیش می دهد وعلایمتان را تشدید می کند را محدود نمایید.

با مصرف مایعات و غذاهای آبکی در واقع اسید معده رقیق تر می شود که این مساله سبب تسهیل بازگشت اسید از معده به مری می شود پس تا جای ممکن از مصرف آّب و غذای آبکی قبل از خواب خودداری کنید و حداقل نیم تا یکساعت پس از غذا دراز نکشید.

پرخوری و مصرف غذای پرچرب نیز می تواند باعث کاهش اثر درمانی فاموتیدین شود.

اثر گذاری فاموتیدین بر درمان کرونا

یک مطالعه فوق تحلیلی دقیق توسط محققان دانشگاه ویرجینیا ایالات متحده و دانشگاه هامبولت آلمان بر روی یافته‌های تحقیقاتی قبلی نشان داده است که داروی فاموتیدین در کنار آسپرین می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر در مبتلایان به کووید ۱۹ جلوگیری کند.

تیم مطالعه معتقد است که فاموتیدین در درمان کووید ۱۹ مفید است زیرا توانایی H۲RA را در مسیرهای پیش التهابی که در هنگام عفونت نامنظم می‌شوند کاهش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل دقیق پرونده پزشکی بازماندگان کرونایی نشان داد که تعداد قابل توجهی از آنها مبتلا به سوزش معده مزمن بودند و از داروی ارزان قیمتی به نام فاموتیدین استفاده می‌کردند.

به گفته محققان به نظر می‌رسد فاموتیدین در دوزهای بالا (معادل حدود ۱۰ قرص) شانس زنده ماندن برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد، به ویژه هنگامی که با آسپرین همراه باشد. همچنین به نظر می‌رسد مانع از شدت پیشرفت بیماری شده و باعث می‌شود بیماران کمتر به مرحله‌ای برسند که به لوله گذاری یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند.

نحوه مصرف قرص فاموتیدین برای کرونا؟

مصرف فاموتیدین برای درمان بیماری کرونا معمولا صبح و شب قبل از صبحانه و شام تجویز می‌شود.

4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا