داروها

قرص آکسار (Axar) و همه چیز در مورد آن

قرص آ.ث.آ یا همان قرص آکسار از تركیب حاوی 5.162 میلی‌گرم استامینون، 325 میلی‌گرم آسپیرین و 5.32 میلی‌گرم کافئین است که برای تسكین درد‌های خفیف تا متوسط ناشی از سردرد‌های میگرنی و كاهش تب مورد مصرف قرار می‌گیرد. قرص آکسار را معمولا به نام قرص دو رنگ یا قرص سفید و صورتی می‌شناسند. كافئین موجود در این دارو از بروز گیجی و عوارض ثانویه آن در سرماخوردگی جلوگیری می‌كند. اگر برای سردرد و همچنین میگرن این دارو را مصرف میکنید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع آن به بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران مراجعه کنید.

مقدار مصرف قرص آکسار (ACA)

بزرگ‌سالان: هر ۴ ساعت یک قرص، و در صورت لزوم تا ۸ قرص در روز
کودکان ۲ تا ۴ سال: یک‌سوم قرص، هر ۴ تا ۶ ساعت
کودکان ۴ تا ۹ سال: نصف قرص، هر ۴ تا ۶ ساعت
کودکان ۹ تا ۱۲ سال: یک قرص، هر ۴ تا ۶ ساعت

قرص آکسار برای چی خوبه؟

این قرص برای تسکین موقتی دردهایی مانند درد عضلانی، دندان درد، گرفتگی قاعدگی و سردرد و حتی سردردهای میگرنی استفاده می‌شود.

عوارض قرص آکسار

در صورت مصرف این دارو ممکن است مشکلاتی از جمله تحریک معده، سوزش سر دل یا سوء هاضمه، تهوع، استفراغ و درد معده و همچنین اختلال در خواب، وجود خون در ادرار، مشکل در دفع ادرار، تورم پاها، عصبانیت یا ناآرامی را تجربه کنید. برای کاهش عوارض قرص Axar، این قرص را همراه با غذا و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید.

نحوه نگه‌داری از قرص آکسار

این دارو در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد باید نگهداری شود و در صورت استشمام بوی سرکه از مصرف آن خودداری شود.

چه زمانی نباید از قرص آکسار استفاده کنیم؟

  • در مواردی همچون زخم گوارشی، آسم، بیماری‌های خونریزی دهنده، فشار خون بالا و نارسایی کلیه و کبد حتما می‌بایست با تجویز و مشورت پزشک مصرف شود.
  • کودکان و نوجوانانی که مبتلا به آنفولانزا، فاویسم و یا آبله‌مرغان هستند، می‌بایست تحت نظر پزشک این دارو را مصرف کنند.
  • اگر در روزهای آتی عمل جراحی دارید، از مصرف این قرص خودداری کنید و یا تحت نظر پزشک مصرف کنید.
  • در صورت مصرف قرص آکسار از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل خودداری کنید.
  • در صورت حساسیت به آسپرین یا کافئین
  • در صورتیکه در دوران بارداری هستید به خصوص در دوران 3 ماهه اول بارداری

قرص آکسار برای غلظت خون مناسب است؟

به علت اینکه قرص آ ث آ یک داروی ترکیبی است و از ترکیبات آن آسپرین است، علاوه بر تسکین درد و تب، می‌تواند باعث کاهش غلظت خون شود. اما آیا می‌توان از قرص آکسار برای کاهش غلظت خون استفاده کرد؟ یا خیر، پاسخ به این سوال را باید از پزشک معالج خود جویا شوید و توجه داشته باشید که این قرص، داروی اختصاصی برای کاهش غلظت خون نیست.

دیفن هیدرامین بیشتر بخوانید: شربت دیفن هیدرامین، موارد مصرف و بهترین نحوه مصرف

قرص آکسار برای جوش صورت

بعضی افراد از تاثیر قرص آکسار بر روی جوش صورت سوال دارند که باید در جواب گفت که تحقیقات رسمی در این مورد انجام نشده است و اطلاعاتی صحیحی از تاثیر آن بر روی جوش صورت وجود ندارد.

آیا از قرص آکسار برای درد پریود می‌توان استفاده کرد؟

این دارو با ترکیباتی که دارد می‌تواند باعث کاهش درد پریود و قاعدگی شود. توجه داشته باشید که این دارو نباید به مقدار زیاد مصرف شود و از ترکیب آن با سایر قرص‌های مسکن‌ خودداری کنید.

آیا قرص آکسار مرفین دارد؟

همان طور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره شد، قرص آکسار حاوی استامینوفن، آسپرین و کافئین است و مرفین از ترکیبات قرص آکسار نیست.

قرص آکسار برای زن باردار و شیرده

مصرف این دارو به دلیل داشتن اسید استیل سالسیلیک و کافئین در دوران بارداری بدون دستور و مشورت پزشک مجاز نمی‌باشد و همچنین به علت ترشح ناچیز در شیر مادر، بدون توصیه پزشک مصرف نشود.

تفاوت قرص آکسار و آسپرین

به نقل از سایت دارویاب، “آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید جزء اولین داروهای شیمیایی ساخت بشر است و کاربردهای مختلفی دارد. بیش از یک قرن به عنوان مُسَکِن و تَب بُر استفاده شده‌است، ولی امروزه مصرف اصلی آسپرین به عنوان داروی جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها می‌باشد”. اما قرص آکسار حاوی آسپرین است و برای کاهش درد و تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.8/5

9 دیدگاه

  1. قرص آکثار سالم قورت دادم با آب زیاد.اما چند ساعتی سر دلم مونده پایین نمیره.چیکا کنم؟

    1. رضا عزیز سلام
      بعد از مصرف قرص به همراه آب ممکن است این احساس را داشته باشید که قرص در گلوی شما گیر کرده است. اما باید بدانید که داروهای بلعیدنی به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی و به همراه آب از مجرای گوارشی عبور می کنند.

      1. سلام .من میگرن دارم و تنها چیزی که درد سرم (که اکثرا در نصف سر )را قطع می‌کنه آکسار هستش .سه عامل باعث سر دردم میشه ،ناخوابی ،سرما و گرما .گاهی ممکنه ده بیست روز هم درد نداشته باشم ولی گاهی هفته ای دو تا سه بار دچارش میشم .میخواستم بپرسم این تعداد استفاده از قرص می‌تونه مضر باشه یا خیر .گاهی چهار قرص در روز

        1. مصرف ۴ قرص آکسار در روز باید با احتیاط و تحت نظارت پزشک انجام شود. دوز استاندارد و توصیه شده برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال معمولاً دو قرص هر ۶ تا ۸ ساعت است، با این حال، نباید بیش از ۴ قرص در ۲۴ ساعت مصرف شود. افزایش دوز فراتر از توصیه‌های پزشکی می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد، از جمله آسیب به کبد ناشی از استامینوفن، خطر خونریزی به دلیل آسپرین، و اثرات جانبی ناخواسته از کافئین مانند بی‌قراری، تپش قلب و بی‌خوابی.

  2. من وقتی سردردم فقط با اکسار خوب میشم. اما از دوستی شنیدم این قرص منسوخ شده. آیا درسته؟؟!!

  3. با سپاس از مطالب مفیدتان، مصرف این دارو به عنوان مسکن در دوران قاعدگی، به شدت خونریزی رو زیاد میکنه و برای تسکین درد پریود بهتره از انواع مسکن های دیگه استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا