قلب و عروق

علائم بیماری قلبی که باید جدی بگیرید

نمی‌توان منکر این مسئله شد که دلیل بارز بسیاری از مرگ‌ومیرها در جهان، بیماری‌های قلبی و عروقی است، به همین جهت مراجعه به یک متخصص قلب و عروق خوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید در صورت وجود علائم، پیش از آنکه خطرناک‌تر شود، آن را شناسایی کرده و راه‌های درمان آن را آغاز نمایید. ما در این مطلب سعی داریم ضمن بررسی کارکرد قلب و مشکلاتی که ممکن است برای آن به وجود آید، به این موضوع اشاره کنیم که کار دکتر قلب چیست و چه مشکلاتی را می‌تواند در این حوزه تشخیص دهد؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قلب چگونه کار می‌کند؟

قلب انسان عملکردی شبیه به پمپ دارد و مانند یک عضله است که اندازه‌ای به ابعاد مشت دست داشته و در وسط سینه و کمی متمایل به سمت چپ آن قرار دارد. میزان ضربان قلب در طی یک روز را می‌توان چیزی در حدود 100000 بار برآورد کرد که با این عملکرد به طور مداوم می‌تواند حدود پنج لیتر خون را از طریق شبکه‌ای از رگ‌های خونی به نام سیستم گردش خون به سرتاسر بدن پمپاژ نماید.

این خون حاوی اکسیژن و سایر مواد مغذی است که به این صورت به تمامی قسمت‌های بدن شما می‌رسد و از سوی دیگر دی اکسید کربن ناخواسته و مواد زائد را با خود حمل کرده و دوباره برای تصفیه به قلب باز می‌گرداند. این عملکردی که ذکر کردیم، چنانچه درست و بدون مشکل پیش برود، مشخص است که قلب ما در حال طی کردن روند طبیعی خود است.

اما اگر اختلالی‌ در سرعت و یا هماهنگی این بخش‌ها، یعنی قلب و رگ‌های خونی رخ دهد، مشخص است که قلب دیگر نمی‌تواند به فرآیند طبیعی خود مثل گذشته ادامه داده و با مشکلاتی از قبیل کاهش و یا افزایش ضربان قلب و همچنین لخته شدن خون و… مواجه شود؛ بنابراین چنانچه دچار چنین مشکلاتی شدید، مراجعه به یک متخصص قلب و عروق می‌تواند در پیدا کردن مشکل شما نقش مهمی داشته باشد.

عوامل افزایش خطر بیماری قلبی در زنان

پیش‌تر اشاره کردیم که بیماری قلبی می‌تواند علت اصلی مرگ‌و‌میر در افراد مختلف در دنیا باشد و اینکه بخواهیم مشکلات قلبی اعم از سکته قلبی و … را تنها به مردان نسبت داده و فکر کنیم این مشکلات نمی‌تواند برای خانم‌ها به وجود آید، طرز فکر اشتباهی است. ازآنجاکه کار قلب همان‌طور که گفتیم، پمپاژ کردن خون اکسیژن‌دار به همه قسمت‌های بدن است، پس به وجود آمدن مشکلات قلبی در مردان و زنان با یکدیگر تفاوتی نداشته و می‌تواند برای هر دو اتفاق افتد. ازجمله مواردی که سبب می‌شود خانم‌ها و آقایان دچار حملات قلبی و یا سکته قلبی و … شوند، می‌توان به چاقی، مصرف بالای چربی و غذاهای ناسالم، عدم تحرک و یکجا نشستن و همچنین زیاده‌روی در مصرف سیگار و الکل دانست.

افزایش بیماری قلبی در زنان

چه زمانی زنان باید جهت معاینه قلبی به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند؟

در این بخش می‌توان به سه دسته از خانم‌ها اشاره کرد که نیاز به مراجعه به دکتر قلب جهت معاینه و چکاپ دارند:

1. زنانی که تاکنون فاکتورهای خطری را در خود مشاهده نکرده‌اند، اما بالای سنین 55 سالگی قرار دارند.

2. زنانی که مبتلا به فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی هستند و یا مشکلات قلبی در والدین آن‌ها وجود داشته است و دارای سنین بالای 45 سالگی هستند.

3. زنانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند؛ در هنگام بررسی و چکاپ سالانه دیابت نیاز به مراجعه به متخصص قلب و عروق برای معاینه خواهند داشت.

4. بانوانی که دچار بیماری روانی شدید هستند و دارای سنین بالای 25 سالگی‌اند.

چه عواملی زنان را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد؟

عمدتا دلایل ایجادکننده مشکلات قلبی در زنان و مردان یکی است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مواردی از قبیل استعمال دخانیات، اضافه وزن یا چاقی، فشار خون بالا، دیابت و همچنین سابقه وراثتی مشکلات قلبی، همگی در افزایش سکته قلبی مؤثرند.

اما گاهی می‌توان گفت زنان حتی بیشتر از مردان در معرض عوامل خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند. تمامی پزشکان متخصص قلب و عروق در این خصوص متفق القولند که نیکوتین در بدن زنان سریع‌تر متابولیزه و جذب می‌شود؛ بنابراین بانوانی که اعتیاد به مصرف سیگار دارند، می‌توانند بیشتر از مردان تحت خطر باشند.

زنانی که دارای بیماری دیابت هستند، بیشتر از مردان می‌توانند در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار گیرند.

دلیل دیگری که باعث می‌شود بیماری‌های قلبی در زنان در سنین بالاتری رخ می‌دهد، این است که فاکتورهای خطر در زنان به محض رسیدن به سن یائسگی، افزایش می‌یابد؛ زیرا یائسگی می‌تواند سبب بروز افسردگی در زنان شده و روی بسیاری از اعضای بدن آن‌ها ازجمله قلب تاثیر بگذارد.

علت ورم پای راست چیست بیشتر بخوانید: ۱۰ علت ورم پای راست که باید بدانید

تا اینجا تمامی فاکتورهایی که ذکر کردیم در تمامی زنان و حتی بین زنان و مردان یکسان بود؛ از اینجا به بعد سعی داریم به فاکتورهای خطر برای زنان خاص اشاره کنیم که یک متخصص قلب و عروق می‌تواند آن‌ها را جزو موارد پر خطر بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار آورد:

1. زنانی که در دوران بارداری مبتلا به دیابت حاملگی و یا پره اکلامپسی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بعد از زایمان قرار می‌گیرند.

2. زنانی که قبل از یائسگی دچار اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شوند، در سنین بالاتر امکان آنکه در معرض خط ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار گیرند، بیشتر است.

نشانه‌های حمله قلبی در زنان چیست؟

علائم هشداردهنده حملات قلبی در زنان، شاخصه و وضوح کمتری دارند و می‌توان گفت پنهان هستند؛ به همین جهت است که تقریبا ۳۵ % حملات قلبی در زنان تشخیص و یا گزارش داده نمی‌شوند و ازآنجاکه با افزایش سن، احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر دیابت و فشارخون بالا در زنان بیشتر است، یک دکتر متخصص قلب خوب در مشهد بر این اعتقاد است که لازم است زنان در این سنین بیشتر جهت چکاپ به مطب پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایند.

برای دریافت لیست بهترین پزشکان متخصص قلب در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید لیست پزشکان قلب و عروق دکتر قلب خوب در تهران

نکته قابل ذکر در اینجا این است که حمله قلبی در زنان همیشه با علائم معمول مانند فشار و درد در قفسه سینه ظاهر نمی‌شود، بلکه معمولا با نشانه‌های وسیعی از احساسات ناخوشایند نمود می‌کند که با علائمی که در مردان مشاهده می‌شود، بسیار متفاوت است؛ ازجمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس تشویش و دلهره در قفسه سینه
  • دردهای شکمی
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • کوتاه شدن نفس
  • خستگی مفرط
  • تهوع
  • داشتن حالت گیجی یا دچار شدن به غش
  • ورم پاها

ممکن است بسیاری از خانم‌ها یک یا چند نمونه از این حالات را مشاهده نمایند، اما آن‌ها را به خستگی، گرسنگی و یا دردهای گوارشی ارتباط دهند، اما زمانی‌که با رفع خستگی یا گرسنگی و … این مشکلات رفع نشده و بیشتر هم شد، آن موقع است که دیگر نباید عادی پنداری کرده و حتما باید به یک دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کرد.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی چه باید کرد؟

بانوان می‌توانند با ایجاد تغییراتی در برنامه‌های خود، تا حد زیادی تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنند؛ ازجمله این کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقدام به ترک سیگار کنید.
  • اقدام به انجام تمرینات ورزشی به‌طور منظم.
  • عدم استفاده از داروهای غیرقانونی، به خصوص مواد تحریک‌کننده.
  • ازدست‌دادن وزن در‌صورتی‌که اضافه وزن دارید.
  • کاهش فشارخون.
  • بهبود و کاهش سطح کلسترول خون.
  • انجام حداقل 30 دقیقه فعالیت هوازی، مانند پیاده‌روی.
  • داشتن رژیم غذایی متعادل.

آیا درمان بیماری قلبی در زنان با مردان متفاوت است؟

شاید برایتان جالب باشد، اگر بگوییم بله دقیقا همینطور است و روش‌های درمانی برای معالجه بیماری‌های قلبی در زنان و مردان متفاوت از یکدیگر هستند.

به‌عنوان‌ مثال، طبق تحقیقات انجام شده جراحی‌های قلب که توسط متخصص انجام می‌شود و می‌تواند سبب نجات و سلامتی مردان شود، ممکن است برای زنان مرگبار باشد.

به گفته پزشکان قلب وقتی زنی دچار حمله قلبی می‌شود، برخلاف اعمالی که نسبت به بیماران قلبی مرد صورت می‌گیرد، پزشکان نباید بلافاصله عمل جراحی را آغاز کنند، بلکه باید کمی صبر کنند و منتظر نشانه‌های بهبودی قبل از عمل جراحی باشند.

اما باز هم بسیاری از پزشکان معتقدند نمی‌توان از تحقیقات اخیر به یک نتیجه صد درصدی دست یافت، بلکه لازم است در این زمینه مشاهدات و مطالعات بیشتری صورت گیرد. درمقابل، برخی از پزشکان بر این باورند که در گذشته اعمال جراحی مختلفی بر روی زنان انجام شده است که نتیجه آن با آنچه برای مردان انجام شده، یکسان نبوده است.

بنابراین پزشکان در طی تحقیقات دریافته‌اند که زنان در مقایسه با مردان معمولا در حملات قلبی شانس بیشتری برای زندگی دارند، اما درصورتی‌که حمله قلبی به عمل جراحی بینجامد، ممکن است شانس مردان برای زندگی بیشتر از زنان باشد؛ زیرا آثار منفی و جانبی داروهای شیمیایی بر روی زنان نیز بیشتر از مردان خواهد بود.

جمع‌بندی

از آنچه که تا اینجا ذکر کردیم، می‌توان به این نتیجه رسید که زنان برای حفظ سلامت خود و دور ماندن از ابتلا به بیماری‌های قلبی، لازم است یک‌سری راهکارها و مواردی را که پیش‌تر ذکر کردیم، در نظر بگیرند و از عادات خطرناک برای قلب دوری کنند تا بتوانند از ابتلا به بیماری قلبی و یا پیشرفت آن جلوگیری نمایند؛ به‌عنوان مثال، یکی از کارهایی که شدیدا انجام آن پیشنهاد می‌شود، مراجعه به متخصص قلب و عروق در بازه‌های زمانی مختلف است تا بتواند میزان مشکلاتی که از نظر قلبی و عروقی با آن درگیر هستید را شناسایی نماید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا