سلامت جنسیمغز و اعصاب

تاثیر رابطه جنسی بر مغز چگونه است؟ | ۶ راز که نمی‌دانید

رابطه جنسی یکی از نیازهای اساسی انسان و سایر حیوانات است. اما در زندگی زناشویی این موضوع اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند و روی جنبه‌های متفاوت سلامت فیزیکی و روانی افراد تاثیر مستقیم دارد. اما چرا این موضوع اینقدر مهم است و از طرف دیگر اگر به جای رابطه جنسی سالم از خودارضایی استفاده کنیم، چه پیامدهایی خواهد داشت؟ در ادامه مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم و تاثیر رابطه جنسی بر مغز را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

تاثیر رابطه جنسی بر مغز

رابطه جنسی بر روی کارکرد مغز تأثیرات گوناگونی دارد. در واقع مغز پس از این رابطه فرمان ترشح هورمون‌هایی را می‌دهد که آن‌ها در بدن اثراتی را ایجاد می‌کنند. اما چطور؟

ترشح دوپامین:

دوپامین یک هورمون است که باعث می‌شود احساس خوشحالی کنیم و زمانی که رابطه جنسی برقرار می شود، سطح آن در مغز افزایش می‌یابد و قسمتی از مغز را که مسئول لذت است تحریک می‌کند. این هورمون همان ماده‌ای است که در برخی از مواد مخدر وجود دارد و باعث می‌شود کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، حس خوبی داشته باشند.

یکی از عواملی که می‌تواند سرگیجه پس از  رابطه ی جنسی را ایجاد کند، همین هورمون دوپامین است. این هورمون هنگامی که غذای خوشمزه می‌خوریم، چیزهای تازه را یاد می‌گیریم یا کاری پر هیجان انجام می‌دهیم، نیز تولید می‌شود. ولی اگر سرگیجه شما شدید است یا فکر می‌کنید دلیل دیگری دارد، بهتر است با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشاوره کنید.

خاصیت ضد افسردگی:

بر اساس مطالعات، خانم‌هایی که در زمان داشتن رابطه جنسی کاندوم به کار می‌برند، نشانه‌های بیشتری از افسردگی دارند در مقایسه با آنهایی که بدون محافظت، رباطه جنسی دارند. این مسئله حاکی از این است که استروژن و پروستاگلاندین که در مایع منی وجود دارد، خاصیت مقابله با افسردگی دارند. اما ما رابطه جنسی بدون محافظت را توصیه نمی‌کنیم چون ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌های مقاربتی شود.

کاهش درد:

اکسی توسین یک هورمون است که در زمان داشتن رابطه جنسی تولید می‌شود. این هورمون باعث کاهش درد، مخصوصا میگرن، می‌شود و نقش مهمی در تسکین آن دارد. این هورمون همچنین نشان‌دهنده اثر مثبت رابطه جنسی بر عملکرد مغز است.

تقویت حافظه

یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ بر روی موش‌ها نشان داد که رابطه جنسی مرتب باعث افزایش نورون‌های هیپوکامپ می‌شود که قسمتی از مغز است که مسئول حافظه و یادگیری است. همچنین افراد پیرتری که فعالیت جنسی دارند، قدرت بیشتری در حفظ و بازیابی خاطرات قدیمی خود نشان می‌دهند.

خاصیت آرامش‌بخش:

رابطه جنسی مرتب موجب کاهش فشار خون و استرس می‌شود و همچنین سبب افزایش خودباوری می‌گردد. رابطه جنسی باعث فعال شدن هیپوتالاموس می‌شود که نقش مهمی در تولید اکسی توسین دارد و تاثیرات منفی کورتیزول را که عامل استرس است، می‌کاهد.

گرایش جنسی: انواع و راهکارهای مدیریت مشکلات جنسی بیشتر بخوانید: گرایش جنسی: انواع و راهکارهای مدیریت مشکلات جنسی

خواب راحت:

خواب آلودگی پس از رابطه جنسی را می‌توان یکی از علائم اثر رابطه جنسی بر مغز در نظر گرفت. در این حالت، هورمون پرولاکتین افزایش می‌یابد و قشر پیش‌پیشانی مغز که وظیفه برنامه‌ریزی را دارد، کندتر می‌شود. این عوامل سبب می‌شوند که افراد پس از داشتن رابطه زناشویی خوابشان ببرد و خوابی آرام و عمیق داشته باشند.

روابط جنسی در زندگی زناشویی اهمیت زیادی دارند، بنابراین اگر مشکلی در این زمینه دارید یا مایلید بیشتر درباره تاثیر رابطه جنسی بر مغز بدانید، به یک مشاور سلامت جنسی مراجعه کنید.

تاثیر خودارضایی بر مغز چگونه است؟

در مورد تاثیر خودارضایی بر مغز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. واقعیت این است که خودارضایی اگر در شرایط سلامت، مدیریت شده و کم باشد، ضرری ندارد و فقط وابستگی به آن می‌تواند مضر باشد. خودارضایی باعث ترشح هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین، اندورفین و تستوسترون می‌شود. همچنین هیچ رابطه‌ای بین خودارضایی و سرطان مغز یا پروستات وجود ندارد و شواهد علمی برای آن موجود نیست.

اثر خودارضایی بر حافظه چیست

خودارضایی بر حافظه ضربه نمی‌زند و هیچ دلیل معتبری برای این ادعا وجود ندارد. این عمل حتی می‌تواند برای سلامت روان مفید باشد، طبق نظر برخی از پزشکان، خودارضایی باعث کاهش استرس و فشار می‌شود و در تسکین درد نیز مؤثر است و فقط زمانی به بدن آسیب می‌رساند که به اندازه زیادی انجام شود.

اما خودارضایی می‌تواند خستگی جسمانی را به دنبال داشته باشد که یکی از اثرات منفی آن است. این خستگی می‌تواند باعث شود که توجه و تمرکز فرد از بین برود. خودارضایی اگر در سطح ناسالم باشد، ممکن است به یک عادت بد یا اعتیاد تبدیل شود و روی روحیه فرد، نگرش او به خودش و موضوعات دیگر، تاثیر منفی داشته باشد.

اثرات آسیب‌های مغزی بر روابط جنسی

رابطه جنسی پس از سکته مغزی ممکن است متفاوت باشد. آسیب‌های مغزی باعث می‌شوند که هورمون‌ها به درستی ترشح نشوند و این امر روی رابطه جنسی بر مغز تاثیر می‌گذارد.

سخن نهایی

رابطه جنسی در زندگی زناشویی اهمیت زیادی دارد، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شده است. بنابراین لازم است که اثرات متنوع آن را روی بدن و مغز بشناسید و از آن‌ها آگاه باشید. در این مطلب، ما تاثیر رابطه جنسی بر مغز را مورد بررسی قرار دادیم و به چند سوال درباره آن پاسخ دادیم.

سوالات متداول

در این قسمت  به ۳ پرسش رایج پاسخ داده  می شود.

در زمان ارضا شدن، بدن چه هورمونی را از خود ترشح می­کند؟ مغز در زمان رسیدن به اوج لذت جنسی، دو هورمون اکسی‌توسین و دوپامین را به مقدار زیاد ترشح می کند. اکسی‌توسین به عنوان “هورمون عشق” شناخته می شود و پس از ارگاسم، باعث ایجاد احساس وابستگی به شریک جنسی می‌شود. از سوی دیگر، دوپامین به عنوان “هورمون شادی” شناخته می‌شود و به مرکز لذت در مغز متصل است.

چه ارتباطی بین آسیب های مغزی و روابط جنسی وجود دارد؟ رابطه جنسی برای مغز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تحت تأثیر آسیب‌هایی قرار بگیرد که به خاطر ضربه، عفونت، کمبود اکسیژن یا بیماری‌های خاص ایجاد شده باشند. این آسیب‌ها می‌توانند باعث شوند که مغز در موارد زیر عملکرد نامناسب داشته باشد:

  • عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم
  • افت تمایل جنسی
  • نارسایی در نعوظ
  • کم شدن فراوانی رابطه جنسی

فیلم پورن چه تاثیری بر روی مغز می گذارد؟ مغز تحت تأثیر فیلم‌های پورن قرار می‌گیرد و مطالعات نشان می‌دهند که کسانی که به این فیلم‌ها نگاه می‌کنند، بیشتر از افسردگی رنج می‌برند و سطح سلامت روان و کیفیت زندگی آن‌ها کمتر است. این فیلم‌ها باعث می‌شوند که افراد به آن‌ها وابسته شوند و در روابط جنسی واقعی خشونت‌گرا تر باشند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا