سلامت جنسی

چطور از رابطه جنسی در کودکان جلوگیری کنیم؟

رفتارهای جنسی در دوران نوجوانی می‌تواند برای برخی خانواده‌ها چالش‌برانگیز باشد و خطراتی را به همراه داشته باشد. پرورش یک نوجوان می‌تواند دشوار باشد. آن‌ها به بزرگ‌ترهایی نیاز دارند که در کنارشان باشند، با آن‌ها ارتباط بگیرند، زمان بگذرانند و عشق واقعی خود را به آن‌ها نشان دهند. مکالمه با نوجوانان درباره مسائل جنسی، از جمله داشتن روابط سالم، پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری، یک مسئله حیاتی است که برای برخی از والدین دشوار می‌باشد.

در ادامه با ما همراه شوید تا روش‌های مناسب برای گفتگو درباره تربیت جنسی فرزندان در سنین پایین را فرا بگیرید.

رفتار جنسی و سکس در دوران نوجوان

رفتار جنسی و سکس در دوران نوجوانی

برخی از والدین با مسئله‌ای مواجه می‌شوند که فرزند نوجوانشان به دنبال برقراری روابط جنسی است. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند که نوجوانان در سراسر جهان در دوران دبیرستان به فعالیت‌های جنسی می‌پردازند. این نوجوانان در معرض خطر بارداری‌های ناخواسته و عفونت‌های مقاربتی قرار دارند.

یک نکته کلیدی در مورد رفتار جنسی در سنین نوجوانی این است که قبل از آغاز فعالیت‌های جنسی، اطلاعات کافی در مورد اهمیت پیشگیری از روابط جنسی در این دوران و عفونت‌های مقاربتی کسب کنید.

نوجوانان و جوانان بسیاری از اوقات در حال بحث و فکر کردن در مورد مسائل جنسی هستند. بسیاری از آن‌ها به فعالیت‌های جنسی می‌پردازند. در سنین ۱۶ و ۱۷ سالگی، تقریباً یک سوم نوجوانان تجربه جنسی داشته‌اند. حتی نوجوانانی که فعالیت جنسی ندارند نیز با پیام‌های متنوع و گاهی گیج‌کننده در مورد روابط جنسی و دیگر انواع روابط مواجه می‌شوند. نوجوانان به دنیای اطلاعات دسترسی دارند و به همین دلیل باید اقدامات لازم برای حفاظت از سلامت جنسی آن‌ها انجام شود.

۱. بلوغ و تغییرات جنسی در دوران نوجوانی

هویت جنسی بخشی از شخصیت فرزند شما را تشکیل می‌دهد. روابط جنسی در طول زندگی فرزند شما شکل می‌گیرد و تغییر می‌کند. برای رشد سالم فرزندتان، باید در مورد مسائل جنسی و نشانه‌های اولیه بلوغ زودرس با او احساس راحتی کنید و به آن‌ها توجه داشته باشید. به موارد زیر توجه کنید:

  • نوجوانان نسبت به بدن در حال رشد خود حساس هستند.
  • آن‌ها در دوران نوجوانی در مورد بدن خود تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • آن‌ها احساس صمیمیت، جذابیت و علاقه به دیگران را درک و بیان می‌کنند.
  • آن‌ها روابط متفاوتی را برقرار و حفظ می‌کنند.

به یاد داشته باشید که شما الگوی اصلی فرزندتان هستید. شما می‌توانید با تقویت ارزش‌ها و باورهای مرتبط با ایمنی، مسئولیت‌پذیری، صداقت و احترام در روابط، به فرزندتان کمک کنید.

۲. درک روابط جنسی در نوجوانان

بسیاری از نوجوانان در برخی مراحل به آزمایش رفتارهای جنسی می‌پردازند. این یک خواسته طبیعی و قوی در این سنین است. اما نه همه روابط نوجوانان شامل فعالیت‌های جنسی می‌شود. نوجوانان همچنین از نظر عاطفی و اجتماعی به بلوغ می‌رسند.

آن‌ها ممکن است صمیمیت عاشقانه را تجربه کنند و راه‌هایی برای نشان دادن عشق و علاقه خود پیدا کنند. آن‌ها ممکن است نسبت به روابط بزرگسالان کنجکاو باشند و بخواهند این روابط را کاوش کنند. با درک این موضوعات، می‌توانید اقدامات مناسبی برای پیشگیری از رفتارهای جنسی نوجوانان انجام دهید.

تأثیرگذاری والدین بر دیدگاه نوجوانان نسبت به مسائل جنسی

والدین نقش کلیدی در شکل‌گیری نگرش نوجوانان به مسائل جنسی دارند. نوجوانانی که با پدر و مادر خود به طور منظم درباره‌ی جنبه‌های مختلف روابط جنسی گفتگو می‌کنند، اغلب تمایل دارند که ورود به دنیای روابط جنسی را به دوران بزرگسالی موکول کنند. این افراد معمولاً از روابط جنسی پرخطر پرهیز می‌کنند و به استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم تمایل نشان می‌دهند. بسیاری از نوجوانان، تأثیر والدین را در تصمیمات خود پیرامون مسائل جنسی، بسیار مهم و تعیین‌کننده می‌دانند.

در حالی که برخی مدارس آموزش‌هایی در زمینه‌ی پرهیز از روابط جنسی و ایمنی بیشتر در این روابط ارائه می‌دهند، اما تأثیر این آموزش‌ها به اندازه‌ی نقش والدین نیست. به همین دلیل، بحث و گفتگو در خانه درباره‌ی انواع روابط و مسائل جنسی اهمیت فراوانی دارد. حتی اگر نوجوانان اطلاعات صحیحی در مدرسه دریافت کنند، نباید از تأثیرگذاری والدین در این زمینه غافل شد.

نگرش و رفتار والدین در قبال مسائل جنسی و چگونگی برخورد آن‌ها با این موضوعات در ارتباط با فرزندان نوجوان‌شان، تأثیر بسزایی بر دیدگاه نوجوانان نسبت به مسائل جنسی دارد. نوجوانانی که به طور منظم با والدین خود درباره‌ی جنبه‌های مختلف روابط جنسی گفتگو می‌کنند، اغلب تمایل دارند که ورود به دنیای روابط جنسی را به دوران بزرگسالی موکول کنند.

اهمیت گفتگو درباره‌ی مسائل جنسی با نوجوانان

سن متوسط شروع فعالیت‌های جنسی در نوجوانان در سراسر جهان حدوداً ۱۵ سالگی است؛ بنابراین، توصیه می‌شود که در این سنین به نوجوانان اطلاع دهید که در صورت داشتن سؤالاتی درباره‌ی روابط جنسی، شما آماده‌ی پاسخگویی هستید. ممکن است نوجوانان تمایلی به گفتگو در این باره با والدین خود نداشته باشند و ترجیح دهند که با فرد بزرگسال دیگری که به او اعتماد دارند، صحبت کنند.

این فرد می‌تواند عضوی از خانواده، دوستی نزدیک، پزشک عمومی یا مشاور باشد. اگر فرزند شما تمایلی به گفتگو با شما ندارد، از او بخواهید که لیستی از سه نفر از افراد مورد اعتماد خود را تهیه کند تا در صورت نیاز با آن‌ها مشورت کند.

اگر نوجوان هنوز آمادگی گفتگو در این باره را ندارد، باید به دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان دهنده‌ی تمایل به برقراری روابط جنسی یا فعالیت‌های جنسی باشد. بسیاری از نوجوانان از نظر جسمی آماده‌ی برقراری روابط جنسی هستند، حتی اگر از نظر عاطفی آمادگی لازم را نداشته باشند. اگر هر یک از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، بدانید که زمان مناسب برای گفتگو فرا رسیده است:

  • برقراری روابط عاطفی جدید و نمایش علنی علاقه
  • داشتن سؤالاتی که نشان از تردید در مورد روابط جنسی دارد
  • خرید وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم یا قرص‌های جلوگیری از بارداری توسط نوجوان

درصورتیکه نگران سلامت جنسی و فعالیت‌های جنسی فرزندتان هستید، باید هوشیار باشید. اگر اوضاع به گونه‌ای پیش نرود که نوجوان انتظار دارد یا اگر نمی‌داند چه سؤالاتی را باید مطرح کند، ممکن است دچار اضطراب، استرس یا مشکلاتی در عزت نفس شود و تصمیمات نادرستی اتخاذ کند.

Reproductive health experts recommend that it is better not to have sex before the age of 20 for men and before the age of 18 for women. healthychildren کارشناسان بهداشت باروری توصیه می‌کنند که بهتر است تا سن ۲۰ سالگی برای مردان و تا سن ۱۸ سالگی برای زنان، از برقراری روابط جنسی خودداری شود.

زمان مناسب برای گفتگو درباره‌ی پرهیز از روابط جنسی در دوران نوجوانی

هر زمانی که موضوع فعالیت‌های جنسی نوجوانان مطرح می‌شود، فرصت مناسبی برای بحث درباره‌ی پرهیز از روابط جنسی است. دلایل شما برای تشویق به پرهیز از روابط جنسی ممکن است متفاوت باشد. شاید شما بر این باورید که باید از دوران بلوغ کامل گذشته باشد تا رابطه جنسی برقرار شود.

یا اینکه ممکن است رابطه جنسی قبل از ازدواج را نادرست بدانید. در هر صورت، احساسات و دلایل خود را با صراحت بیان کنید. این امر می‌تواند به فرزند نوجوان شما کمک کند تا درک بهتری از دیدگاه‌های شما داشته باشد و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود در نظر بگیرد.

به فرزندتان توصیه کنید تا درباره‌ی ارزش‌ها و آرزوهای خود برای آینده فکر کند و همچنین درباره‌ی تأثیرات ممکن روابط جنسی بر زندگی نوجوانان با او گفتگو کنید. در زمان بحث، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ترکیب نوجوانان و روابط جنسی می‌تواند خطرآفرین باشد.
  • راه‌های بسیاری غیر از روابط جنسی وجود دارد که نوجوان می‌تواند علاقه‌ی خود را به دیگران نشان دهد.
  • تنها روش قطعی برای جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی، پرهیز کامل از روابط جنسی است.
  • درباره‌ی بیماری‌های جنسی مثل کلامیدیا، سوزاک، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، HIV و تب‌خال تناسلی با نوجوان خود صحبت کنید.

چگونه درباره‌ی روابط جنسی با نوجوانان گفتگو کنیم؟

چگونه درباره‌ی روابط جنسی با نوجوانان گفتگو کنیم؟

نحوه‌ی گفتگو درباره‌ی روابط جنسی با نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید در این گفتگوها رفتاری محترمانه داشته باشید و فضایی صمیمی ایجاد کنید تا نوجوان به شما اعتماد کند. هنگام بحث درباره‌ی روابط جنسی، سؤالات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • تفاوت بین یک بوسه‌ی ساده و بوسه‌ی فرانسوی چیست؟
  • آیا می‌دانی پرهیز به چه معناست؟
  • فرق STI و STD چیست؟
  • آیا کسی از دوستانت رابطه جنسی دارد؟
  • چه اطلاعاتی درباره‌ی نعوظ داری؟
  • اگر کسی بخواهد تو را ببوسد و تو نخواهی، چه خواهی کرد؟
  • آیا نوجوانان بارداری را در مدرسه‌ی خود می‌شناسی؟
  • نظرت درباره‌ی فرزندخواندگی یا سقط جنین چیست؟
  • درباره‌ی توپ آبی چه می‌دانی؟

 آمادگی برای گفتگو درباره‌ی روابط جنسی با دختران و پسران نوجوان

خیلی‌ از والدین هنگام گفتگو درباره‌ی روابط جنسی با نوجوانان دچار نگرانی می‌شوند. احساس آمادگی و اعتماد به نفس می‌تواند این گفتگو را برای شما و نوجوان‌تان آسان‌تر کند. پیش از شروع گفتگو، درباره‌ی مسائلی که شما را نگران می‌کند فکر کنید.

  • آیا نگرانید که نوجوان شما قبل از رسیدن به بلوغ کامل رابطه جنسی داشته باشد؟
  • آیا امکان دارد که فرزندتان تحت فشار کاری را انجام دهد که دوست ندارد؟
  • آیا نگران بارداری فرزندتان یا باردار کردن دیگری توسط او هستید؟

این دغدغه‌ها کاملاً طبیعی هستند. بهتر است به جای ترس، به نوجوان خود توضیح دهید که می‌خواهید او همیشه در امنیت و مورد احترام باشد.

 تحقیق درباره‌ی روابط جنسی در دوران نوجوانی

پیش از آغاز گفتگو درباره‌ی روابط جنسی با نوجوان، مطالعه‌ی مفاهیم پایه‌ای درباره‌ی عفونت‌های مقاربتی و روش‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند سودمند باشد. هنگام صحبت با نوجوان، تلاش کنید از اصطلاحات صحیح برای اجزای مختلف بدن استفاده کنید و اطلاعات صحیح و دقیقی ارائه دهید.

همچنین ضروری است در رابطه با روابط محترمانه و رضایت جنسی با او گفتگو داشته باشید. ممکن است که حرف زدن درباره رضایت جنسی کمی نگران‌کننده باشد. ولی این گفتگو برای پیشگیری از سوءاستفاده جنسی از فرزندتان بسیار اهمیت دارد.

 زمان مناسبی را برای گفتگو درباره‌ی روابط جنسی نوجوانان تعیین کنید

این گفتگوها از اهمیت بالایی برخوردارند. بنابراین، لحظه‌ای را برگزینید که مزاحمت‌ها یا مسئولیت‌های دیگری وجود نداشته باشد. گوشی خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید و در محیطی خلوت، تمام توجه خود را به فرزند نوجوانتان معطوف کنید. این کار به او نشان می‌دهد که شما به صحبت‌هایش اهمیت می‌دهید، مایل به شنیدن نظراتش هستید و در هر شرایطی حامی او خواهید بود.

درباره‌ی همسالان نوجوان او سؤال کنید

اگر در مورد نحوه‌ی شروع گفتگو درباره‌ی روابط جنسی نوجوانان مطمئن نیستید، می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی درباره‌ی رفتار همکلاسی‌ها و دوستانش در مدرسه شروع کنید. بپرسید آیا در مدرسه درباره‌ی روابط جنسی بحث می‌شود؟ آیا کسی از دوستانش تجربه‌ی جنسی داشته است؟ سپس، با پرسیدن نظرات و احساسات نوجوان درباره‌ی این موضوعات، گفتگو را ادامه دهید. این روش می‌تواند آغازگر یک گفتگوی راحت‌تر با نوجوان درباره‌ی روابط جنسی باشد و فرصتی برای اصلاح هرگونه اطلاعات نادرست او فراهم آورد.

تحریک جنسی چیست ؟ روش های آن، نقاط حساس زن و مرد بیشتر بخوانید: تحریک جنسی چیست؟ روش های آن، نقاط حساس زن و مرد

اگر احساس می‌کنید که در مورد روابط جنسی با نوجوان خود صحبت کردن دشوار است و نگران پیامدهای آن هستید، مشورت با یک متخصص روان‌شناسی توصیه می‌شود تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

به نوجوان خود یادآوری کنید که تجربیات جنسی در دوران نوجوانی متفاوت است

به فرزند نوجوان خود اطمینان دهید که تجربه‌ی روابط جنسی برای هر فردی متفاوت است و این موضوع نباید به‌عنوان یک رقابت تلقی شود. روابط جنسی نباید تحت فشار دوستان یا به‌خاطر رسیدن به یک هدف اجتماعی انجام شود.

چگونه می‌توان با نوجوانان ارتباط صمیمی برای گفتگو درباره‌ی روابط جنسی برقرار کرد؟

نوجوانان اطلاعات متنوعی درباره‌ی روابط جنسی و انواع روابط از مدرسه، دوستان، اینترنت و رسانه‌های اجتماعی کسب می‌کنند. با این حال، آن‌ها به اطلاعاتی که از والدین خود دریافت می‌کنند، اعتماد بیشتری دارند. هنگامی که با فرزند خود درباره‌ی روابط جنسی صحبت می‌کنید، سعی کنید اطلاعات دریافتی او را سازمان‌دهی کنید تا به او در اتخاذ تصمیمات مثبت، ایمن و آگاهانه در حال حاضر و برای آینده کمک کنید. گفتگوها درباره‌ی روابط جنسی ممکن است در ابتدا دشوار باشند، اما با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید آن‌ها را آسان‌تر کنید:

●  از موقعیت‌های روزمره برای بحث درباره‌ی روابط جنسی نوجوانان بهره ببرید، مانند زمانی که برنامه‌ای مرتبط را در تلویزیون مشاهده می‌کنید.

●  به فرزند خود بگویید که مایلید نظرات او را درباره‌ی روابط جنسی و انواع روابط بشنوید.

●  آماده باشید تا به دغدغه‌ها و نگرانی‌های فرزندتان پاسخ دهید و به او اطمینان دهید که نیازی به خجالت کشیدن نیست.

●  اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانید، صادقانه با او برخورد کنید و پیشنهاد دهید که با هم به دنبال پاسخ بگردید.

●  از دانسته‌های فرزندتان آگاه شوید، سپس اطلاعات جدیدی به او اضافه کنید و تصورات نادرست را اصلاح کنید.

●  مهارت گوش دادن را تمرین کنید و به‌عنوان یک شنونده‌ی خوب برای فرزندتان حضور داشته باشید.

مزایای گفتگو درباره مسائل جنسی با نوجوانان

گفتگو درباره مسائل جنسی با نوجوانان بیش از تصور والدین اهمیت دارد. فرزندان شما به دانش و اطلاعاتی نیازمندند تا بتوانند این موضوعات را به درستی فهم کنند. ارائه این اطلاعات توسط شما به عنوان والدین می‌تواند بسیار مؤثر باشد. نوجوانان با دریافت دانش کافی درباره روابط جنسی و پیامدهای آن، می‌توانند از سلامت جنسی خود بهتر محافظت نمایند. این امر منجر به توسعه مهارت‌های زیر در آن‌ها می‌شود:

  • توانایی تصمیم‌گیری مؤثر
  • قدرت تحلیل عواقب اقدامات خود
  • شناخت مرزهای شخصی، حریم خصوصی و ارتباطات عمیق
  • درک خطرات مرتبط با برخی رفتارهای پرخطر

هر دختر و پسر نوجوانی دغدغه‌ها و پرسش‌هایی درباره مسائل جنسی و فعالیت‌های مرتبط با آن دارد و اطلاعات متفاوتی را از منابع گوناگون دریافت می‌کند. با برقراری گفتگو در این زمینه با فرزند نوجوان خود، شما به منبع اصلی اطلاعات برای او تبدیل می‌شوید.

When parents establish more communication with their children, the ground is set for talking about sex in adolescence or later years. parents هنگامی که والدین ارتباط بیشتری را با فرزندانشان برقرار می‌کنند، زمینه لازم برای گفتگو در مورد رابطه جنسی در نوجوانی یا سنین بالاتر ایجاد می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از روابط جنسی در نوجوانی

How to prevent sex in children5

برقراری گفتگو درباره ارزش‌ها، انتظارات و ارائه آگاهی به نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. داشتن یک رابطه صمیمی و نزدیک با نوجوانان نیز در پیشگیری از برقراری روابط جنسی در سنین پایین مؤثر است. مطالعات نشان داده‌اند که نوجوانانی که با والدین خود رابطه صمیمی دارند، کمتر به سمت روابط جنسی بدون محافظت، مصرف مواد مخدر، الکل یا دخانیات گرایش پیدا می‌کنند.

تعیین محدودیت‌هایی برای جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک و برقراری روابط جنسی در سنین پایین نیز می‌تواند مفید باشد. در ادامه، چند نمونه از این اقدامات پیشگیرانه را ذکر می‌کنیم:

  • محدود کردن زمانی که نوجوانان می‌توانند بدون حضور بزرگسالان با همسالان خود وقت بگذرانند
  • جلوگیری از دوستی نوجوانان با افرادی که به طور قابل توجهی از آن‌ها بزرگ‌تر هستند
  • آشنایی با دوستان فرزندتان و در صورت امکان، با والدین آن‌ها
  • پرسیدن از نوجوانان درباره مکان‌هایی که می‌روند یا بوده‌اند
  • تعیین قوانین مشخص برای بیرون رفتن و بازگشت نوجوانان به منزل

بررسی مزایا و معایب رابطه جنسی در سنین کم

عوارض سکس در نوجوانیمزایای رابطه جنسی در نوجوانی
خطر حاملگی ناخواستهکشف هویت جنسی
قرار گرفتن در معرض خطر ابتلاء به عفونت‌های مقاربتیایجاد صمیمیت و ارتباط با شریک زندگی از سنین کم
پریشانی روحی و عاطفی و صدمه به سلامت روان فردافزایش عزت نفس

نکاتی برای پرهیز از برقراری روابط جنسی در نوجوانی

در قوانین بسیاری از کشورها، برقراری روابط جنسی با نوجوانان جرم تلقی شده و به عنوان تجاوز جنسی شناخته می‌شود. افراد زیر سن قانونی، اجازه رضایت به روابط جنسی را ندارند و هرگونه فعالیت جنسی با آن‌ها به عنوان جرم شناخته می‌شود. برقراری روابط جنسی با دختران زیر ۱۵ سال و پسران زیر همین سن، طبق قانون به عنوان تجاوز محسوب می‌شود.

در دین اسلام نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از انحرافات جنسی در سنین نوجوانی وجود دارد. به عنوان مثال، بوسیدن دختران و پسران بالای ۶ سال توسط نامحرمان ممنوع است. همچنین توصیه می‌شود که روابط جنسی والدین به دور از دید فرزندان انجام شود تا از بلوغ زودرس و آسیب‌های احتمالی به رشد طبیعی آن‌ها جلوگیری شود.

چگونه به یک نوجوان کمک کنیم تا در دوران بلوغ از برقراری رابطه جنسی خودداری کند؟

گفتگو با فرزندتان درباره‌ی مسائل جنسی و انتظاراتش از این روابط، به شما کمک می‌کند تا به درکی عمیق از دلایل تمایل او به برقراری رابطه جنسی برسید. در ادامه، چهار دلیل شایع که نوجوانان را به سمت سکس سوق می‌دهد و چندین راهکار برای واکنش مناسب به این تمایلات ارائه شده است.

۱. احساس بزرگسالی

با رسیدن به سن بلوغ و کسب استقلال بیشتر، برخی از نوجوانان تصور می‌کنند که آمادگی لازم برای داشتن رابطه جنسی را دارند و این امر آن‌ها را به فردی بالغ و مستقل تبدیل می‌کند. در این شرایط، می‌توانید به این شکل به نوجوان پاسخ دهید:

  • من متوجه هستم که تو مایلی احساس کنی که بزرگ شده‌ای. چه فعالیت‌های دیگری وجود دارد که بتوانی بدون داشتن رابطه جنسی، احساس بزرگسالی کنی؟
  • در صورتی که رابطه جنسی داشته باشی و با مسائلی نظیر بارداری ناخواسته یا بیماری‌های منتقله از راه جنسی مواجه شوی، چطور با آن‌ها روبرو خواهی شد؟ این موضوعات چه تأثیری بر آینده‌ات خواهند گذاشت؟
  • بزرگ شدن به معنای پذیرفتن مسئولیت‌هایی است که فراتر از داشتن رابطه جنسی می‌باشد. آیا تمایل داری درباره‌ی این مسئولیت‌ها با من صحبت کنی؟
۲. می‌ دانم که از سکس و رابطه لذت خواهم برد

بسیاری از جوانان به دنبال تجربه لذتهای فوری هستند و گاهی اوقات به پیامدهای بلندمدت فکر نمیکنند. نوجوانان ممکن است در تعادل برقرار کردن بین لذتهای زودگذر جنسی و پیامدهای بعدی آن دچار چالش شوند در پاسخ به این دغدغه ها میتوانید از نکات زیر بهره ببرید:

  • رابطه جنسی ممکن است در لحظه جذاب به نظر برسد، اما میتواند منجر به عواقب ناخواسته ای شود. آیا در مورد احتمال بارداری ناخواسته یا ابتلا به بیماریهای منتقله از راه جنسی اندیشیده ای؟
  • میفهمم که تصور میکنی رابطه جنسی حس خوبی را به همراه خواهد داشت با این حال بسیاری از روش‌های دیگر برای ایجاد حس خوشایند و صمیمیت با دیگران بدون داشتن رابطه جنسی وجود دارد.
  • در روابط جنسی لازم است که هر دو طرف از تجربه لذت‌بخشی داشته باشند. تو باید دقیقاً بدانی شریک عاطفی‌ات میل دارد که عملی که تو در آن لحظه می‌خواهی را انجام بدهد. آیا آماده‌ای درباره این موضوعات با شریک زندگی‌ات گفتگو کنی؟
۳. سکس در دوران نوجوانی و تصورات رایج

اکثر نوجوانان بر این باورند که تمامی دوستان‌شان در فعالیت‌های جنسی مشارکت دارند. شما باید واقعیت‌هایی را برای فرزندتان تبیین کنید. می‌توانید به او اطلاع دهید که:

  • این گونه نیست. بسیاری از افراد تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی منتظر می‌مانند تا فعالیت‌های جنسی را آغاز کنند.
  • خیلی از جوانانی که در سنین نوجوانی به فعالیت‌های جنسی پرداخته‌اند، بعدها ابراز پشیمانی کرده و آرزو می‌کنند که ای کاش تا بلوغ کامل صبر می‌کردند.
۴. من فردی را میشناسم که در سن پایین سکس داشته است چرا من این کار را نکنم؟

مردم اغلب تمام جوانب و مسئولیت‌های مرتبط با فعالیت‌های جنسی را بازگو نمی‌کنند. نوجوانان قادر به درک کامل تمامی ریسک‌های ناشی از روابط جنسی نیستند. شما می‌توانید به فرزند نوجوان خود در این مورد کمک کنید. شاید بتوانید با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، راهنمایی‌هایی ارائه دهید:

  • درست است که من نیز در سن تو دچار اشتباهاتی شده‌ام. ممکن است توصیه‌های من برایت مبهم باشند. اما اکنون احساس پشیمانی می‌کنم و آرزو دارم که ای کاش تا رسیدن به بزرگسالی صبر می‌کردم. من آمادگی لازم را نداشتم و مجبور شدم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنم.
  • در دوران دبیرستان، تصور می‌کردم که برای همیشه در کنار همسر آینده‌ام خواهم ماند. اما خوشحالم که در نوجوانی به فعالیت‌های جنسی فکر نکردم و توانستم تحصیلاتم را به پایان برسانم و شغلی پیدا کنم.

سن قانونی سکس در ایران

سن قانونی سکس در ایران

در ایران، سکس تنها در صورت انعقاد عقد نکاح قانونی است، بنابراین سن قانونی فعالیت جنسی با سن قانونی ازدواج یکسان است. سن قانونی ازدواج برای دختران از ۱۳ سال به بالا و برای پسران از ۱۵ سال به بالا تعیین شده است. افراد زیر این سن‌ها اجازه ازدواج و فعالیت جنسی ندارند.

به همین خاطر، هیچ فردی نمی‌تواند با دختری زیر ۱۳ سال سکس داشته باشد. پس از رسیدن به این سن‌ها، در صورت ازدواج، رابطه جنسی برای دختر و پسر ۱۴ ساله یا همان سکس در سنین پایین‌تر ممکن می‌شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به متخصص

اگر در مورد سکس وفعالیت‌های جنسی نوجوان خود نگران هستید و به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از روابط جنسی در این سنین می‌گردید، مشاوره با یک روان‌شناس توصیه می‌شود. روان‌شناس می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کرده و بهترین روش‌های برخورد با نوجوانان را به شما ارائه بدهد.

پرسش‌های متداول

چرا نوجوانان به داشتن فعالیت‌های جنسی در دوران نوجوانی تمایل دارند؟

تمایل نوجوانان به رابطه جنسی در دوران نوجوانی ممکن است تحت تأثیر عواملی چون کنجکاوی، فشار دوستان، تغییرات هورمونی، جستجوی عاطفی، تأثیرات رسانه‌ای و خواسته برای نزدیکی و ارتباط با جنس مخالف باشد.

برای درمان مشکلات جنسی در نوجوانان به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

برای درمان مشکلات جنسی در نوجوانان، مشاوره با یک درمانگر و متخصص مجاز که در زمینه سلامت جنسی یا روان‌شناسی نوجوانان تخصص دارد، توصیه می‌شود.

چگونه می‌توان از فعالیت‌های جنسی نوجوانان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از سکس و روابط جنسی نوجوانان، برقراری ارتباط مؤثر درباره آموزش جنسی، تشویق به برقراری روابط سالم، تقویت اعتماد به نفس و مهارت‌های تصمیم‌گیری، و داشتن گفتگوهای صادقانه با والدین یا بزرگسالان قابل اعتماد ضروری است.

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا