روانشناسی و روان‌درمانی

درمان افسردگی بدون دارو در خانه

درمان افسردگی در خانه

بسیاری از روانپزشک‌ها افسردگی را سرماخوردگی روح نامیده‌اند و معتقد هستند اگر درمان آن به تاخیر بیفتد، بیماری سخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود.افسردگی تمام لذت‌های زندگی را از بیمار می‌گیرد و او را گرفتار یاس وناامیدی می‌کند. فرد افسرده دچار احساسات منفی وحشتناکی خواهد شد که او را به سمت انزوا، پرخاشگری و در موارد حاد، خودکشی سوق می‌دهند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

نشانه های افسردگی

-احساس پوچی

– ناراحتی عمیق

-درماندگی

-خستگی

-تفریحات لذت‌بخش، رابطه جنسی، ورزش، غذای مورد علاقه  برای شخص اهمیتی ندارد.

-ا اختلالات خلق‌وخو

-پرخاشگری، کج خلقی و زودرنجی

-پایین بودن  آستانه صبر و تحمل

-بی خوابی یا پرخوابی

-کم‌خوری یا پرخوری

-ناامیدی

-احساس گناه

-احساس بی ارزشی

-نند مزاجی

-تنهایی

دلایل ابتلا به افسردگی

دلایل ابتلا به افسردگی

-شرایط محیطی و اتفاق‌های فردی

-تجربه فوت اطرافیان

-تجربه حوادث وحشتناکی

-تجربه تجاوز جنسی در سنین کودکی و پس از آن

-اعتیاد به انواع مواد مخدر

-تجربه فقر و ناکامی‌های زندگی شخصی

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

البته افسردگی بیماری ژنتیکی است و می‌تواند از والدین به فرزند انتقال پیدا کند. افسردگی ناشی از ژنتیک ممکن است به‌صورت خاموش در افراد وجود داشته باشد و پس از تجربه شرایط ناگوار محیطی فعال شود.

عوامخل شخصیت فرد در افسردگی

-شخصیت منفی و مضطرب

-اعتماد به نفس پایین

-درونگرایی بیش از حد

علل آسیب‌های مغزی  بر افسردگی

هر نوع آسیب و بیماری که تعادل مواد شیمیایی مغز را به هم بزند منجر به افسردگی خواهد شد. مواد مخدر با کاهش یا افزایش مواد شیمیایی مغز از مهم‌ترین عوامل ابتلا به افسردگی یه شمار می‌آیند.

درمان افسردگی در خانه

درمان افسردگی در خانه

اگر شدت افسردگی زیاد نیست یا بیمار در مراحل اولیه افسردگی قرار دارد درمان خانگی افسردگی انتخاب مناسبی است و می‌تواند به او کمک کند.این درمان‌ها بسیار ساده اما موثر هستند و شامل مصرف بعضی از دمنوش ها و مواد غذایی، درمان افسردگی با گیاهان دارویی، مشاوره غیر حضوری با روانشناس و رفتارهایی در جهت بهبود روحیه بیمار می‌شوند.

استفاده از مشاوره غیرحضوری

افسردگی باعث انزوا و ایجاد میل به تنهایی در افراد می‌شود، و از آن جا که افراد مبتلا به افسردگی تمایل ندارند به‌صورت حضوری به روانشناس مراجعه کنند.وروانشناس خوب و باتجربه که به‌صورت غیر‌حضوری  بتواند مشاوره بدهد بسیار خوب و کارساز است.

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

زعفران

زعفران حاوی کامپفرول، کروسین و سافرانال است که خواص ضد افسردگی دارند و با کاهش بازجذب دوپامین و سروتونین مغز به درمان افسردگی کمک می‌کنند.برای استفاده از خواص نشاط‌آور زعفران می‌توانید از دم کرده آن به‌صورت دمنوش یا شربت زعفران استفاده کنید. البته باید توجه داشت که  مصرف زعفران در دوران بارداری ممنوع است و منجر به سقط جنین می‌شود.

علف چای

گل راعی که استفاده از دمنوش این گیاه باعث افزایش سروتونین مغز و کاهش اضطراب می‌شود و بافت‌های آسیب دیده عصبی را درمان می‌کند.این داروی گیاهی با داروهای ضد ایدز، داروی سیکلوسپورین، فلوکستین، داروهای قلبی حاوی دیگوگسین و داروهای مهار کننده MAO تداخل دارویی دارد و نباید همزمان با آن‌ها استفاده شود.البته دمنوش علف چای برای درمان افسردگی‌های ملایم داروی مناسبی است در حالی که برای افسردگی‌های شدید توصیه نمی‌شود. گیاهانی مانند زالزالک، جینکوبیلوبا، اسطوخودوس، بابونه، کاوا و سنبل الطیب نیز برای درمان افسردگی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از مکمل های دارویی برای درمان افسردگی با طب سنتی

کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن علائمی مشابه با افسردگی ایجاد می‌کند و به اختلالات خلق‌وخو منجر می‌شود.

روی

استفاده روزانه از مکمل‌های حاوی روی به مدت ۱۲ هفته نقش قابل توجهی در کاهش نشانه‌های افسردگی خواهد داشت. بدن روزانه به ۲۵ میلی‌گرم روی نیاز دارد و تامین آن باعث افزایش اسیدهای چرب امگا۳ و درمان افسردگی خواهد شد.

اسیدهای چرب امگا۳

به دلیل مصرف پایین ماهی‌های حاوی امگا۳ اکثر افراد با کمبود این اسیدهای چرب ضروری مواجه هستند. کمبود امگا۳ شانس ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد و لازم است برای تامین آن از مکمل‌های حاوی امگا۳ استفاده کنید.

فولات

فولات شکلی از ویتامین B9 است که بر فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد. برای تامین فولات مورد نیاز بدن می‌توانید از مواد طبیعی مانند لوبیا، عدس، سبزیجات سبز برگ، دانه آفتابگردان و آووکادو استفاده کنید یا از مکمل‌های حاوی فولات کمک بگیرید.

ویتامین دی

اکثر ایرانی‌ها دچار کمبود ویتامین دی هستند و لازم است از مکمل‌های دارویی استفاده کنند.ویتامین دی در بسیاری از عملکردهای بدن نقش حیاتی دارد و کمبود آن سلامت روحی و جسمی را به خطر می‌اندازد. استفاده از مکمل‌های ویتامین دی به مقدار مناسب، باعث کاهش افسردگی و بی‌حوصلگی می‌شود و اختلالات رفتاری را درمان می‌کند.

استراحت کافی برای درمان افسردگی در خانه

برای درمان سریع افسردگی به اندازه کافی بخوابید و از انجام کارهایی که خواب شما را مختل می‌کند خودداری کنید.

رژیم غذایی سالم برای درمان افسردگی و عصبانیت

رژیم غذایی سالم با تامین مواد مورد نیاز بدن به عملکرد صحیح ارگان‌های مختلف بدن کمک می‌کند. استفاده مداوم از غذاهای تازه به ویژه غذاهای گیاهی باعث لطافت روح می‌شود و افسردگی و ناراحتی‌های روحی را برطرف می‌کند. و ضمنا آن که مصرف زیاد کافئین، مصرف الکل و مشروبات الکی و استعمال دخانیات باعث تشدید افسردگی و اختلالات حاد روحی می‌شوند و ممکن است افکار خودآزاری در فرد افسرده ایجاد کنند.

ورزش روزانه برای درمان افسردگی با طب سنتی

نیم ساعت پیاده‌روی روزانه یا حرکات سبک ورزشی با افزایش ضربان قلب به افزایش سروتونین کمک می‌کند و باعث درمان افسردگی می‌شود.

درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی

آروماتراپی یا رایحه درمانی روشی جدید اما قدیمی برای رفع دردهای جسمی و روحی است. برای درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی به روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی معطر نیاز داریم. استفاده از روغن‌هایی با خواص ضد افسردگی کمک بیشتری به کسب نتیجه مطلوب می‌کند.روغن اسطوخودوس، روغن گل سرخ، روغن گل یاس، روغن مریم گلی و اسانس نعناع، اسانس بابونه و اسانس رزماری از رایحه های مفیدی هستند که در آروماتراپی استفاده می‌شوند. هم چنین استفاده از دستگاه بخور برای استفاده از این درمان بسیار مؤثر است.

لامپ یا شمع‌های آروماتراپی

در این روش درمانی ذرات بسیار ریز روغن‌های معطر از طریق استنشاق وارد بدن می‌شوند و خواص درمانی خود را به بدن منتقل می‌کنند. آرامش روحی، نشاط درونی و کاهش اضطراب از فواید آروماتراپی هستند که به درمان افسردگی کمک می‌کنند.

درمان بدون دارو افسردگی با ماساژ درمانی

ماساژ درمانی باعث آرامش اعصاب می‌شود و تاثیر قابل توجهی در درمان افسردگی دارد.آزاد شدن بعضی از هورمون‌ها در حین ماساژ درمانی به بهبود روحیه بیمار کمک می‌کند و دردهای جسمانی ناشی از افسردگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.البته طب سوزنی نیز در این روش بسیار مهم و کارایی بالایی دارد.

درمان افسردگی در خانه با صحبت کردن

 با صحبت کردن از خود و مشکلات گویی باری را از دوش خود برداشته اید و توانایی این ر ا خواهید داشت تا راحت تر با مشکلات روه رو شوید. صحبت کردن باعث بر خارج شدن انرژی های منفی بدن می گردد و نیرویی جدید  را ساطع خواهد نمود. صحبت‌های رو در رو حتی اگر به حل مشکلات منجر نشود، کمک قابل توجهی به بهبود حال افراد می‌کند و علایم افسردگی را به شدت کاهش می‌دهد.

دوپبنگ

توجه به معنویات، شنیدن موسیقی مورد علاقه، طبیعت‌گردی، خاطره‌نویسی، فعالیت در مراکز خیریه، بازی درمانی، برنامه‌ریزی و تعیین اهداف بلند مدت، خود دوستی و همنوع دوستی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به کاهش اختلالات روحی و درمان افسردگی کمک کند. در واقع هر آن چه که باعث بالا رفتن مجدد انرژیی در فرد گردد و نیز فرد بتواند خیلی بیشتر از قبل انرزی داشته باشد به درمان بیماری کمک خواهد نمود.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا