روانشناسی و روان‌درمانیسلامت جنسیکلیه و مجاری ادراری

تشخیص و درمان زود انزالی در آقایان

در این مقاله شما خواهید خواند

آیا در مورد انزال زودرس یا زودانزالی می‌دانید؟ وقتی صحبت از رابطه جنسی می‌شود همه مردان خوب می‌دانند که رابطه شان چقدر طول می‌کشد. همه می‌دانند که ارضا شدن سریع و ناخواسته روی رابطه جنسی تاثیر می‌گذارد و باعث نارضایتی و حتی ناامیدی هر دو شریک جنسی می‌شود. اگر این اتفاق برای شما هم رخ داده، یعنی دچار زودانزالی هستید که می‌تواند باعث ناراحتی و ایجاد احساس خجالت در شما شود. اگر احساس می‌کنید که دچار زودانزالی هستید، توصیه می‌شود دکتریاب را با ادامه این مقاله دنبال کنید تا علت را متوجه شوید و همچنین با راه‌های درمانی آن آشنا شوید.

زودانزالی چیست؟

انزال زودرس یا سستی کمر به زبان ساده یعنی انزال و خروج مایع منی قبل از دخول حتی فقط با لمس بدن و یا در ابتدای عمل نزدیکی که هنوز طرفین به اوج لذت جنسی نرسیده‌اند که باعث احساس نارضایتی شدید در طرفین می‌شود را انزال زودرس و یا به اصطلاح عامیانه سستی کمر می‌گویند. در موارد شدیدتر ممکن است انزال حتی قبل از دخول رخ بدهد.

آیا زودانزالی یک مشکل رایج است؟

متاسفانه زودانزالی یک اختلال بسیار شایع و رایج است. تحقیقات نشان می‌دهند که تقریبا از هر 3 مرد در دنیا 1 نفر به زودانزالی مبتلاست! طبق مطالعات انجام شده در یکی از دانشگاه‌های امریکا 78درصد از مردان انزال زودرس را تجربه کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که این اختلال در هر مردی، با هر زمینه و سنی می‌تواند اتفاق بیفتد.

چرا مردان دچار زود انزالی می‌شوند؟

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چرا مردان دچار زودانزالی می‌شوند و اینکه چرا زودازنالی یک اختلال شایع است؟ در این مورد می‌توان به اختلال نعوظ اشاره کرد که همواره در افراد مختلف وجود دارد. در این صورت خون مورد نیاز به جریان بافت و رگ‌ها قرار نمی‌گیرد. مواردی نظیر پایین بودن سطح سروتونین، دوپامین نیز می‌تواند سبب ایجاد زودازنالی در مردان شود. حساس بودن بیش از حد آلت تناسلی و البته عوامل روانی و استرس‌ها نیز می‌توانند موجب بروز اختلال انزال زودرس در آقایان شوند.

اضطراب داشتن، عصبی بودن و عدم رضایت یا عدم تمایل شریک جنسی به برقراری رابطه نیز از جمله از عوامل زود انزالی است.

علائم و تشخیص زودانزالی در آقایان چیست؟

در اکثر مردان، مشکل زود انزالی زمانی که تشخیص داده می‌شود که مقاربت جنسی کمتر از 4 دقیقه طول می‌کشد، اما معمولا بیشتر از 30 ثانیه تا 2 دقیقه است. به طور کلی اینگه می‌توان بیان کرد که علامت اصلی انزال زودرس عدم توانایی در تأخیر انزال بیش از یک دقیقه پس از دخول است.

انواع زودانزالی در آقایان

اگر از زمان اولین رابطه جنسی شما تا الان همیشه دچار انزال زودرس بوده‌اید ممکن است که مبتلا به زودانزالی مادام العمر باشید که اغلب اوقات به دلیل عوامل ژنتیکی اتفاق می افتد.

اما ممکن است فردی علی‌رغم اینکه در گذشته عملکرد جنسی طبیعی و مناسبی داشته، اما الان دچار انزال زودرس بشود. چنین مساله‌ای بیشتر به دلیل مسائل روحی و روانی و یا عاطفی اتفاق می‌افتد که نوع دیگر زودانزالی در آقایان است.

نوع دیگر انزال زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که شما خودتان مطمئن هستید که زودتر از موعد ارضا می‌شوید و دچار زود انزالی یا همان زودانزالی هستید؛ اما وقتی به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه می‌کنید به شما می‌گوید که انزال شما کاملا طبیعی است. این نوع اختلال، انزال زودرس ذهنی نام دارد.

برای دریافت لیست بهترین پزشکان اورولوژی جهت درمان زودانزالی در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید لیست متخصصان اورولوژی اورولوژی خوب برای زودانزالی در تهران

اگر شما در رابطه جنسی‌تان گاهی دچار زودانزالی هستید و گاهی همه چیز طبیعی و خوب است، شما دچار نوع دیگر زودانزالی هستید که متاسفانه بسیار شایع است. این مساله که بسیار شایع است و ریشه آن هم به مشکلات عصبی گاه به گاه فرد برمی‌گردد رایج‌ترین نوع زودانزالی در آقایان است.

چه عواملی باعث انزال زودرس می شوند؟

معمولا زودانزالی مردان به دلایل متعددیرخ می‌دهد که نمی‌توان آنها را دقیقا مشخص کرد؛ اما تقریبا تمام مردان مبتلا به اختلال انزال زودرس در تشخیص لحظه نزدیک به اوج لذت جنسی‌شان با مشکل مواجه‌اند. این لحظه همان لحظه‌ای است که بدن شما سیگنال‌هایی می‌فرستد که نشان می‌دهند نزدیک ارضا شدن هستید.

مردان مبتلا به انزال زودرس معمولا آن‌قدر دچار استرس و اضطراب هستند که متوجه نشانه‌های اوج لذت جنسی‌شان نمی‌شوند و همین مساله باعث می‌شود نتوانند سرعت ارگاسم‌شان را کنترل و از بروز انزال جلوگیری کنند.

عوامل روانی از علت‌هایی است که باعث زود انزالی می‌شوند

برخی از عوامل روانی که می توانند باعث ایجاد انزال زودرس شوند عبارتند از:

  • افسردگی
  • اختلالات اضطرابی
  • اضطراب عملکرد جنسی
  • بی تجربگی جنسی یا اضطراب ناشی از رابطه بدون تجربه
  • تنش و استرس
  • احساس گناه
  • نارضایتی از شکل و ظاهر بدن
  • اعتماد به نفس پایین
  • مشکلات موجود در رابطه عاطفی بین دو نفر

علاوه بر موارد بالا، زودانزالی ممکن است به دلیل برخی نگرش‌ها نسبت به جنس مخالف هم اتفاق بیفتد. به عنوان مثال مردانی که در خانواده‌های سخت‌گیر بزرگ شده‌اند و به رابطه جنسی به چشم یک عمل ناخوش آیند و غیر‌اخلاقی نگاه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این اختلال قرار می‌گیرند.

خودارضایی از عوامل زودانزالی آقایان

خودارضایی کردن هم می‌تواند باعث بروز انزال زودرس شود. به عنوان مثال اغلب نوجوانان از اینکه کسی متوجه خودارضایی آنها شود خجالت زده می‌شوند و معمولا این کار را به سرعت انجام می‌دهند تا مبادا کسی متوجه این قضیه شود. اما متاسفانه با این کار به مرور زمان به بدنشان یاد می‌دهند که خیلی زود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید ارضا شود.

عوامل بیولوژیکی موثر در زودانزالی

تحقیقات نشان می دهند که انزال زودرس با ژنتیک افراد در ارتباط است. ژن های شما می‌توانند روی میزان ترشح سروتونین در بدن‌تان تاثیر بگذارند. سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی و یکی از مواد شیمیایی ترشح شده مغز است که باعث ایجاد حس شادی و خوشحالی در شما می‌شود و روی اختلالاتی مثل افسردگی تاثیر می‌گذارد. بنا به گفته دانشمندان کاهش ترشح سروتونین در مغز تا حدودی می‌تواند باعث بروز زودانزالی شود.

اختلال در نعوظ از عوامل انزال زودرس

افرادی که مایل به نعوظ در حین انجام رابطه جنسی هستند یا می‌توانند نعوظ خود را حفظ کنند ممکن است در به انزال رسیدن عجله کنند که تغییر آن دشوار است. این همان مشکل اختلال در نعوظ است.

مشکل در رابطه از عوامل زود انزالی است

مشکلات رابطه

اگر فردی روابط جنسی رضایت بخشی با سایر شریک‌های جنسی خود داشته است که در آن انزال زودرس به ندرت اتفاق افتاده و یا اصلاً اتفاق نیفتاده است، پس در این حالت ممکن است مسائل فردی بین او و شریک زندگی فعلی‌اش سبب زود انزالی او گردد.

استفاده از غذاهای ناسالم

مصرف غذاهای کم ارزش مانند انواع فست‌فود باعث زود انزالی در مردان و پرخاشگری و احساس ترس و وحشت در خانم‌ها می‌شود.

کم خوابی

کم خوابی و اختلالات خواب یکی از شایع‌ترین مواردی است که مسائل جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بسیاری از افراد به سادگی با آن کنار می‌آیند و باید گفت بی‌خوابی خود مادر بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها است که باید با شناخت عوامل تشکیل دهنده و با استفاده از مشاوره های روانشناسی و پزشکی راه حل مناسبی را انتخاب و این مشکل را از بین برد.

فاصله زیاد بین روابط جنسی

یکی از مهم‌ترین عوامل انزال زودرس فاصله طولانی بین هر نزدیکی است، وقتی که احساسات جنسی بین زوجین متراکم می‌شود ، معمولا کنترل یک باره آنها سخت می‌شود و منجر به انزال زودرس می‌شود.

تفاوت ارگاسم بین زن و مرد

برانگیختگی در مردان به سادگی و از راه‌های متعددی انجام می‌شود ولی در خانم‌ها بسیار پیچیده‌تر بوده و به راحتی به وجود نمی‌آید. مدت زمان رسیدن به ارضای جنسی و ملزومات آن در زنان و مردان کاملا متفاوت است.

مردان گاهی در عرض چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه به ارضای جنسی می‌رسند، اما خانم‌ها برای رسیدن به ارگاسم به زمان طولانی‌تری (معمولا 10 دقیقه یا بیشتر) نیاز دارند. برخلاف آقایان، زنان برای رسیدن به ارگاسم به محرک‌های دیگری نیز نیازمند هستند. یعنی اگر تمام شرایط مهیا باشد، برای رسیدن به ارضای جنسی در یک زن، حدود 20 دقیقه زمان لازم است که این زمان می‌تواند در افراد مختلف متغیر باشد.

بارداری بدون دخول چند درصد امکان دارد ؟ بیشتر بخوانید: بارداری بدون دخول چند درصد امکان دارد؟

مردان پس از انزال، بلافاصله نمی‌توانند دوباره رابطه برقرار کنند و مدت زمانی لازم است تا مجددا توانایی برقراری رابطه را پیدا کنند. این زمان با توجه به سن مرد، از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی چند روز متغیر است. در زنان این زمان معنا ندارد و در یک بار رابطه زناشویی، می‌توانند حتی چند بار به ارضای جنسی برسند.

درمان زودانزالی

بهترین روش‌های درمان انزال زودرس

استراتژی‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید ارگاسم‌تان را به تاخیر بیندازید اما این استراتژی‌ها نباید جایگزین درمان اصلی اختلالات عملکرد جنسی در مردان شوند. در ادامه به برخی از این ترفندها اشاره خواهیم کرد.

برای دریافت لیست بهترین روانشناسان جهت درمان زودانزالی در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید لیست روانشناسان روانشناس خوب برای زودانزالی در تهران

درمان های دارویی زودانزالی و عوارض درمان دارویی

داروهایی که برای درمان زود انزالی در حال حاضر در سطح جهان استفاده می‌شود از دسته داروهای SSRIS هستند که شامل پاروکستین، سیتالوپرام، فلوکستین و سرترالین می‌باشند. نتیجه درمان این داروها در طول درمان 80% به مدت 12 هفته می‌باشد.

کلوپرامین 

این دارو در درمان زود انزالی موثر است ولی بدلیل عوارضی مانند خشکی دهان، اختلال دید و سایر عوارض کولینرژیک مصرف این دارو محدود گردیده است. این دارو موجب افزایش سروتونین در مغز شده و باعث به تاخیر انداختن انزال می‌ گردد.

فلوکستین

این دارو نقش بالقوه‌ای در درمان زود انزالی دارد و به خوبی در اکثر بیماران قابل تحمل بوده است. از عوارض این دارو می‌توان به اضطراب، بی‌خوابی به مقدار کم و گاهی عدم انزال اشاره کرد.

سرترالین

مقدار مصرف این دارو به میزان 25 تا 50 میلی گرم در روز می‌باشد. سرترالین به طور اختصاصی روی مغز اثر می‌گذارد و باعث افزایش مقدار سروتونین و در نتیجه درمان زود انزالی است.

کپسول زینگا لایف

این کپسول یکی از روش هایی است که برای درمان نعوظ و اختلالات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کپسول زینگا لایف به‌صورت معمول همراه با غذا و یک ساعت قبل از رابطه جنسی استفاده می‌شود. درون این قرص از ترکیبات گیاهی مانند جینکو، جینسینگ، خارخاسک، ال آرژنین و… استفاده شده است. 

استفاده از این داروها بدون نظر و تجویز پزشک به دلایل ماهیت‌های اعتیاد‌آور و در برخی موارد تکرر جنسی و همچنین آمار بالای خودكشی در اثر استفاده از داروهای ضد افسردگی، توصیه نمی‌شود.

درمان های غیردارویی زودانزالی

اصلاح مزاج

اولین قدم برای پیروزی و موفقیت در یک رابطه زناشویی اصلاح مزاج متعادل کردن آن است. سیستم گوارش خود را اصلاح و کبد را پاکسازی کنید، با کمی تحقیق و مطالعه متوجه خواهید شد که احساس رضایت، شادی، خواب کافی و مناسب، عدم افسردگی نیازمند سلامتی کبد و داشتن گوارش منظم است که این دو نیازمند شناخت مزاج و مصرف مواد غذایی مناسب خواهند بود. برای اصلاح مزاج به شما توصیه می‌کنیم به بهترین دکتر طب سنتی مراجعه کنید.

انتخاب زمان مناسب برای روابط جنسی

معمولاً زوج‌ها شب را برای انجام مسائل زناشویی انتخاب می‌کنند که البته انتخاب درستی نیز هست، زیرا بدن پس از آن نیاز به بازسازی و احیای مجدد دارد که زمان خواب بهترین زمان مناسب است.

بهترین زمان صرف غذا حداقل 3 ساعت قبل از انجام عمل نزدیکی است که توصیه می‌شود بسیار سبک باشد تا فشاری به پروستات وارد نشود و بهترین زمان نزدیکی که در درمان انزال زودرس نیز نیز تاثیر دارد پس از خواب شبانه و قبل از طلوع آفتاب است که بدن خستگی خود را بیرون کرده باشد و آماده هر فعالیت سنگینی است. یاد آور می‌شوم که حتماً قبل از خواب اجابت مزاج داشته باشید.

استفاده از کاندوم

اگر در ابتدای شروع زندگی زناشویی هستید گاهی از کاندوم و بخصوص از نوع بی‌حس کننده آن که در بازار به فراوانی موجود است استفاده کنید، کاندوم می‌تواند به دلیل کمتر کردن میزان حساسیت و تماس آلت جنسی مردانه، باعث کمتر شدن زود انزالی شود.

از کرم موضعی یا اسپری تاخیری استفاده کنید

کرم های موضعی و اسپری‌ها یکی از رایج ترین روش‌ها برای غلبه بر زود انزالی هستند، به این دلیل که بر روی بدن اکثر مردانی که از آن استفاده می کنند، اثر می گذارد. اکثریت قریب به اتفاق آنها حاوی یک یا چند عنصر هستند که به عنوان بی حسی موضعی عمل می کنند.

تکنیک فشار

در این روش با فشار دادن انتها یا سر آلت تناسلی قبل از انزال، از انزال جلوگیری می‌شود. با فشار آوردن به این نقاط فشار خون در این نقاط کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه اركیسون كم می‌شود و انزال دیر انجام می پذیرد.

تعداد مقاربت

زياد کردن دفعات رابطه جنسی در طول هفته می‌­تواند به درمان زود انزالی کمک كند به صورتی كه اگر هفته ‌ای دو بار رابطه جنس‌ داشته باشید، آن را تبديل به هفته ­ای ۴ بار کنید.

درمان گیاهی زودانزالی

درمان های گیاهی زودانزالی

زنجبیل و عسل

عسل یکی از محبوب‌ترین ترکیب‌ها به جهت درمان مشکلات و نقص‌های جنسی در افراد است. این ترکیب سال‌هاست که برای رفع مشکلات جنسی و نعوظ مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌ هیچ‌ عنوان به سراغ عسل‌های مصنوعی نروید و تا جایی که می‌توانید عسل‌های نزدیک به طبیعی تهیه کنید.

روغن نعناع

روغن نعنا سبب می‌شود که روی آلت تناسلی احساس بی‌حسی درست مانند اسپری‌های معمول که برای این اتفاق عرضه می‌شوند ایجاد شود. از طرفی هر مردی که دچار انزال یا ارضا زودرس می‌شود، می‌تواند از آن برای ماساژ آلت تناسلی خود استفاده کند. خانم‌هایی که در حین رابطه جنسی و دخول احساس درد و نارضایتی می‌کنند می‌توانند به همین ترتیب آن را روی واژن خود ماساژ دهند. معمولاً نیاز حجم خیلی بالایی نیست و چند قطره از این ترکیب می‌تواند معجزه‌آسا باشد.

پیاز فراموش نشود

پیاز یکی از عناوین محبوب در بین افراد برای درمان مشکل زود انزالی است. برای این کار لازم است که نخست پیازها را به‌خوبی خرد کرده و سپس درون حجم کمی آب قرار دهید. پس از آن و بعد از گذشت مدت‌ زمان کوتاهی، آب درون ظرف را بنوشید. این کار را در روز 3 بار قبل از رابطه جنسی انجام دهید و در نهایت این مشکل تا حد زیادی توسط این ترکیب رفع خواهد شد.

استفاده از حنا

استفاده از حنا نه تنها در رنگ آمیزی بلکه در ضدعفونی و حتی یکی از رایج‌ترین درمان های گیاهی برای ضخامت بخشیدن به پوست صورت و بدن است که در این مورد نیز کارایی لازم را دارد.

برای استفاده می توان ابتدا آلت را با آب و صابون شست و سپس مقدار 1 تا 2 قاشق مرباخوری حنا را به همراه کمی آب خیس کرده و آلت را در حالت نعوظ و استاده تحریک و اقدام به ماساژ دادن با حنا کنید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. با استفاده از حنا پوست آلت خود را ضخیم کرده و از تحریکات شدید خبری نیست و در نتیجه مدت زمان طولانی مشغول رابطه خواهید بود.

درمان زود انزالی با دارچین

دارچین می‌تواند باعث افزایش در قدرت و تاخیر و همچنین افزایش قوای جنسی شود. در زمانی که در دروان درمان زود انزالی هستید بهتر است که از غذاهای سرد استفاده نکنید یا اگر می خواهید استفاده کنید بهتر است که دارچین هم بر روی غذای خود استفاده کنید. دارچین باعث رقیق شدن خون و افزایش خون رسانی بهتر به اندام تناسلی و در نتیجه درمان زود انزالی خواهد شد.

گنجاندن غذاهای غنی از روی و منیزیم در رژیم غذایی شما ممکن است به افزایش زمان برای رسیدن به اوج کمک کند. آن غذاها عبارت‌اند از:

  • دانه کدو تنبل
  • سویا همراه با جوانه گندم
  • ماست پروبیوتیک و بدون لاکتوز
  • اسفناج
  • غلات جوانه گندم
  • بادام‌ها
  • لوبیا قرمز
  • نخود
  • دانه کنجد
  • گوشت گاو و گوسفند
  • شکلات تلخ
  • سیر
  • نخودفرنگی

سخن پایانی

زود انزالی اغلب در بین مردان رایج است و اکثرا آن را تجربه می کنند، یا به صورت بلوک ذهنی و یا اضطراب ساده وجود دارد. به همین دلیل است که هدف نهایی بسیاری از تکنیک ها شامل شرایط واقعی ذهنی، کنترل تحریک جنسی و انزال پس از آن است. محصولات حساسیت زدایی نیز برای این مشکل موثر هستند، اما ممکن است به یک نقطه کاهش برسند و یا در بعضی موارد به درستی کار نکنند. با توجه به همه این موارد، مشاوره تخصصی با پزشک اورولوژیست یا روانشناس خوب برای تعیین راه پیشگیری از زود انزالی ضروری است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا