روانشناسی و روان‌درمانی

ترک حشیش ; عوارض مصرف آن

یک مشکل بسیار جدی که متاسفانه خانواده‌ها و جوانان درگیر آن شده‌اند اعتیاد است. امروزه اعتیاد به مواد مخدر مسئله‌ای بسیار شایع می‌باشد و اکثر افراد موادی از قبیل تریاک، شیشه، هروئین و از جمله حشیش را مصرف می‌کنند.

حشیش که به انگلیسی Hash یا (Hashish) نامیده می‌شود با اسم‌های دیگری از جمله علف، گرس، ماریجوانا، بنگ و شاهدانه هم شناخته می‌شود. ماده حشیش از گیاه شاهدانه درست می‌شود، از لحاظ رنگ در طیف‌های مختلف قهوه‌ای وجود دارد و بسیار نرم و انعظاف پذیر است.

روش‌های مصرف آن از طریق استنشاق، کشیدن در قلیان یا پیپ و شبیه به تریاک و ریختن در غذا می‌باشد. مصرف حشیش تقریبا با ماریجوانا عوارض یکسانی دارند.

حشیش باعث تاثیر بر روان شخص مصرف کننده می‌شود و حشیش بعد از مصرف باعث احساس شادی و آرامش بیشتر در شخص می‌شود. البته این احساس شادی ب صورت موقتی و دروغین می‌باشد و به مرور زمان عوارض مصرف آن در شخص پدیدار می‌شود.

از آنجا که حشیش جزء یکی از مواد مخدر قوی می‌باشد ترک کردن آن نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. به همین جهت به مصرف کنندگانی که قصد دارند حشیش را ترک کنند توصیه می‌شود از دکتر روانپزشک ترک اعتیاد راهنمایی بگیرند تا باعث تسریع روند بهبودی خود شوند.

اعتیاد شخص به حشیش توسط دکتر هماتولوژی و با گرفتن تست حشیش از شخص مشخص می‌شود. البته این تست با توجه به مصرف داروهای دیگر ممکن است درست نباشد و صددرصد صحت ندارد. با توجه به مقدمه‌ای گفته شد در ادامه مطلب بهترین راه‌ها برای ترک حشیش و همچنین عوارض آن را شرح می‌دهیم. پس همراه ما باشید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

فواید ترک حشیش

ترک حشیش می‌تواند فوایدی از جمله حفظ تعادل، انجام صحیح فعالیت‌های حرکتی، بهبود حواس بینایی، شنوایی و لامسه، بهبود مشکلات خواب، جلوگیری از بروز اختلال در حافظه و درک و بهبود مشکلات جنسی داشته باشد. ولی همانگونه که در بالا ذکر شد نباید به طور خودسرانه حشیش را ترک کرد و طی کردن دوره ترک آن الزامی است.

عوارض ترک حشیش چیست؟

عوارض ترک حشیش چیست؟

از آن جهت که ماده حشیش باعث وابستگی روانی در شخص می‌شود، خوشبختانه اشخاصی که از عوارض ترک حشیش و گل می‌ترسند سراغ آن نمی‌روند. با این وجود عوارض ترک حشیش تاثیر شدیدی رور سلامت روان می‌گذارد و مثل ترک اعتیاد تریاک، دوره خماری و درد ندارد.

اگر بدون کمک و مشاوره از دکتر برای ترک حشیش اقدام کنید عوارضی که در زیر نامبرده می‌شود را مشاهده خواهید کرد:

  • اختلال در اشتها
  • اختلال در خواب
  • عصبانیت و پرخاشگری‌های شدید بدون علت
  • حالت تهوع
  • افسردگی
  • بی‌قراری و اضطراب

بهترین روش ترک حشیش

از روش‌های مختلفی برای ترک حشیش استفاده می‌شود. ولی با توجه به تجربیاتی که اشخاص مصرف کننده حشیش به اشتراک گذاشته‌اند همگی به روش شرکت در جلسات درمانی ترک اعتیاد اشاره کرده‌اند. زیرا وابستگی روانی در اثر اعتیاد به حشیش ایجاد می‌شود و روحیه افراد در گروه درمانی تغییر می‌کند.

البته در طی زمان ترک و روند درمان، اشخاص علاوه بر علائم روانی، با عوارض جسمانی نیز روبرو می‌شوند ولی شخص از شدت علائم روانی بیشتر آزار می‌بیند.

ترک حشیش با دارو

تصور اکثر افراد بر این است که با متادن یا قرص ب2 می‌توان حشیش را ترک کرد. به همین جهت مصرف این قرص را بدون مشورت گرفتن از یک دکتر روانشناس اعتیاد شروع می‌کنند. باید توجه داشت خود قرص متادون هم باعث ایجاد اهتیاد می‌گردد و روانپزشکان این قرص را به منظور ترک حشیش تجویز نمی‌کنند، چون در واقع هیچ دارویی به عنوان داروی ترک برای حشیش وجود ندارد.

فقط بعضی از پزشکان داروهای ضد اضطراب و افسردگی را به منظور کنترل و کاهش علائم ترک حشیش برای اشخاص مصرف کننده تجوی می‌کنند. نهایتا باز هم سفارش و تاکید داریم به منظور ترک حشیش با استفاده از قرص و یا هر نوع داروی دیگر، با یک دکتر مطالعات اعتیاد مشاوره داشته باشید.

امکان دارد سوال برای شما پیش بیاید که آیا با داروی گیاهی می‌توان حشیش را ترک کرد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچ داروی گیاهی وجود ندارد که از طرف وزارت بهداشت تایید شده باشد. از سوی دیگر وقتی هیچ نهادی بر روی تولید داروهای گیاهی خاص برای ترک حشیش نظارتی ندارد، در اکثر موارد از ترامادول یا متادون در ساختار این داروها استفاده می‌شود.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

در فقط از مواد گیاهی برای گمراه کردن مصرف کنندگان و رنگ و بو دادن به دارو، در کنار این ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند. ولی باید دقت شود ترکیب کردن مواد گیاهی و مواد شیمیایی ترامادول و متادون عوارضی بسیار بد دارد و از آنجا که موادی که در داروها استفاده می‌شوند مشخص نیست درمان عوارضی که ایجاد می‌کند خیلی سخت می‌باشد.

ترک اعتیاد حشیش در خانه

از آنجا که محیط خانه احساس امنیت بیشتری در مقایسه با مرکز ترک اعتیاد به مث=صرف کنندگان القا می‌کند،اکثر مصرف کنندگان تمایل دارند در خانه برای ترک حشیش اقدام کنند.

ولی اشخاص عادی اطلاعات کافی از نحوه صحیح ترک کردن حشیش در خانه ندارند و  اگر مشکلی برایشان پیش بیاید در آن لحظه نمی‌توانند از خدمات درمانی استفاده لازم را ببرند. بهتر است ترک حشیش را در مراکز مربوطه و تحت نظر یک پزشک روانشناس انجام دهند.

ترک حشیش چه مدت زمان میکشد؟

ترک حشیش چه مدت زمان میکشد؟

به طور معمول همه مراجعه کنندگان این سوال را از دکتر مطالعات اعتیاد می‌پرسند که ترک حشیش چه مدت زمان یا چند روز به طول می‌انجامد؟ یا دوره ترک حشیش چند روزه است؟ در جواب این سوال باید گفت عوامل مختلفی باعث سم زدایی بدن و خروج اثرات مصرف این مادهمی‌شود، به همین جهت لازم است پزشک یکسری معاینه‌ها را انجام دهد.  

حدود 10 تا 60 روز زمان لازم است تا سم زدایی کامل بدن از حشیش (THC) صورت گیرد. بعد از آنکه روند درمان طی شد برای جلوگیری از وسوسه نشدن دوباره برای مصرف مواد مخدر، باید با دکتر روانشناس به صورت آنلاین یا دکتر روانشناسی به صورت حضوری جلسات را ادامه دهید.

برای ترک حشیش چه بخوریم؟

اشخاصی که به حشیش اعتیاد دارند توان و قوای بدنی خود را روز به روز از دست می‌دهند. بنابراین داشتن یک برنامه غذایی کامل در دوره ترک ماده حشیش لازم است.

برنامه جامعی که شامل کربوهیدارت، انواع پروتئین‌ها، ویتامین و مواد مغذی توسط دکتر روانشناس اعتیاد در نظر گرفته می‌شود تا قوای از دست رفته شخص مصرف کننده مجددا به دست آورده شود.

برای ترک حشیش چه باید کرد؟

اگر تصمیم دارید اعتیاد به حشیش را ترک کنید باید به دکتر ترک اعتیاد مراجعه کنید و بردکتر بر اساس وضعیت روحی که دارید راهکار مناسب را به شما توصیه می‌کند.

باید توضیح دهیم که اولین مرحله از مراحل ترک حشیش، به سم‌زدایی بدن مربوط است که به طور معمول حداکثر 10 هفته زمان لازم است که بدن مصرف کننده به طور کامل سم زدایی شود. در طی این مدت عوارض جسمی پدیدار می‌شوند اما موقتی هستند و به مرور زمان کمتر می‌شوند.

به طور معمول بیشترین علائم جسمانی در دو هفته اول در مصرف‌کنندگان پدیدار می‌شوند که شخص اگر بتواند انگیزه و تقویت را حفظ کند این مرحله را با موفقیت طی می‌کند. بیشترین علائم جسمانی که در اشخاص بروز می‌کند تغییر اشتها، عرق سرد،سردرد، ، تب و لرز و درد شکم هستند.

وقتی علائم جسمانی به اتمام رسید نوبت به علائم روانی در شخص معتاد به حشیش می‌رسد که با علائم روانی شخص بیشتراذیت می‌شود. بعضی مواقع مراجعه‌کنندگان می‌توانند عوارض جسمانی را به خوبی از سر بگذرانند ولی علائم روانی برای آنها خیلی آزار دهنده است که ممکن است مجددا به سراغ مصرف حشیش کشیده شوند.

در مرحله آخر ترک حشیش که حدودا سه هفته طول می‌کشد، فرد یک هویت ساختگی برای خود ایجاد می‌کند و بعد از گذشت این زمان، با یک بدن سالم به زندگی خود سلام می‌دهد.

سخن نهایی

در خاتمه بحث، هر چه جریان مصرف هرماده مخدری به عنوان مثال حشیش بیشتر ادامه داشته باشد، سلامت روان شخص عوارض جبران ناپذیری را متحمل می‌شود. از این جهت بهتر است هرچه زودتر درمان را از طریق دکتر روانپزشک یا از طریق دکتر روانشناسی عمومی شروع کنید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا