روانشناسی و روان‌درمانی

ترک اعتیاد گل یا ماری جوانا

گل یک ترکیب از گیاه شاهدانه می‌باشد که علاوه بر اینکه مصارف طبی و درمانی دارد به عنوان یک ماده مخدر نیز مصرف می‌شود. گل یا نام دیگر آن ماری جوانا عوارض جسمی و فیزیکی کمتری نسبت به سایر مواد مخدر دارد، ولی باعث وابستگی روانی و ذهنی در شخص می‌شود. به همین علت، عوارض مصرف گل و راه‌های ترک آن برای شما در این مطالب بیان می‌شود. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

عوارض کشیدن گل چیست؟

مشکلات تنفسی و اختلال در دم و بازدم اصلی ترین عارضه اعتیاد به گل می‌باشد. همچنین عارضه فراموشی نیز برای اشخاصی که به گل اعتیاد دارند پیدا می‌شوند چون این ماده باعث تخریب شدید سول‌های مغز می‌گردد. به همین علت این اشخاص به مرور زمان قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نیستند.

چگونگی ترک اعتیاد به گل

گرفتتن یک تصمیم قطعی یکی از اصلی ترین اقدامات برای ترک اعتیاد به گل می‌باشد. ترک اعتیاد به گل در مراحل اولیه ترک همرا ه با علائم و نشانه‌های زیر می‌باشد:

  • سردرد
  • عرق ریزی سرد و گرم
  • دردهای عضلانی
  • اختلالات خواب
  • کابوس و خواب‌های زیاد
  • احساسات منفی
  • بی‌قراری

دکتر ترک اعتیاد به کسانی که قصد ترک گل را دارند این آگاهی را می‌دهد که علائم و نشانه‌های تر گل به صورت موقت هستند و مراقبت‌های لازم از شدت این علائم می‌کاهد.

مراحل ترک اعتیاد به گل

مراحل ترک اعتیاد به گل

مدت زمان اثرات درمانی ترک گل به مدت سه هفته طول طول می‌کشد. به همین علت شخص ممکن است در طی این مدت خشم، یاس و یا غم را شدیدا احساس کند.

وضعیت شخصی که در مراحل ترک اعتیاد است باید بوسیله دکتر روانپزشک ترک اعتیاد به طور دقیق رسیددگی شود و به مشکلات و احساسات شخص پاسخ‌های مناسبی باید داده شود تا شخص بتواند راحت تر از این مراحل عبور کند.

در نتیجه با از بین رفتن علائم جسمی و روحی در هنگام ترک اعتیاد به گل، شخص دارای هویتی جدید می‌شود و شخص به دوره‌ی جدیدی از زندگی وارد می‌شود.

ترک اعتیاد به گل چند روز طول میکشد؟

زمانی که لازم است اعتیاد ترک شود بستگی به مصرف روزانه و هفتگی شخص دارد. ولی به طور معمول بین 6 تا 10 هفته زمان لازم است تا شخصی معتاد به گل بتواند از وابستگی رها شود.

دکتر مطالعات ترک اعتیاد تجربه و تخصص کافی کافی در زمینه‌ی روانشناختی، درمان، پیشگیری و بازپروری سوءمصرف و وابستگی به مواد مخدر دارد.

ترک گل با گروه درمانی

گروه درمانی یکی از روش‌های موثر در ترک اعتیاد به گل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش جلسات مشاوره به شکل گروهی برگزار می‌شود و شخص مصرف کننده مراحل ترک را راحت‌تر طی می‌کند.

دکتر روانشناس اعتیاد کمک می‌کند تا بیمار با علائم ترک کنار بیاید و وسوسه نشود تا دوباره مواد مصرف کند.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

راه‌های ترک گل در منزل

بعضی از اشخاصی که اعتیاد به گل دارند ترجیح می‌دهند برای ترک اعتیاد، به جای اینکه به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه کنند در منزل و به تنهایی کارهای لازم را انجام دهند.  

دکتر روانشناسی براین باور است که بین مکان‌های مورد نظر برای ترک اعتیاد هیچ تفاوتی نیست، فقط وضعیت جسمی و روانی شخص باید بررسی شود تا شخص دچار آسیب نشود و فرایند ترک شکست نخورد.

داروی گیاهی برای ترک گل

داروهای گیاهی در کنار داروهای شیمیایی و روان درمانی در فرایند ترک اعتیاد به گل کمک می‌کنند. ولی لازم است آگاه باشید وضعیت جسمانی و روانی بیمار قبل از آنکه داروی گیاهی مصرف کند باید توسط دکتر روانشناسی عمومی بررسی گردد.

داروهای گیاهی که در ترک اعتیاد به گل موثر هستند چند مورد زیر را می‌توان نام برد:

  • اسطوخودوس یا گل گاوزبان به صورت دمنوش، برای کاهش اضطراب و استرس ناشی از ترک گل استفاده میگردند.
  • زنجبیل و نعناع نیز برای درمان مشکلات دل پیچه و اسهال ناشی از ترک گل استفاده میگردند.
  • ترک گل همراه با مصرف کندر نیز روشی موثر است که باعث کاهش اضطراب ناشی از قطع مصرف مواد می‌شود.

رفتارهای اشتباه برای ترک گل شامل چه مواردی است؟

رفتارهای اشتباه برای ترک گل شامل چه مواردی است؟
  • رفتار نزدیکان بیمار

اگر با فردی که قصد ترک گل را دارد رفتار پرخاشگرانه‌ای شود باعث می‌شود شخص دلزده شود و به مصرف مجدد روی آورد. پس در مورد شیوه صحیح رفتار با شخص بیمار دیدن آموزش‌های مهم ضروری است.

  • مصرف میزان بالایی از ریتالین

مصرف میزان بالایی از ریتالین یکی از اشتباهات رایج است که برای ترک گل استفاده می‌شود. لازم است بدانید فقط در شرایط خاص و برای بهبود وضعیت جسمانی از ریتالین استفاده می‌شود. به همین دلیل اگر به صورت خودسرانه و دوز نامناسبی مصرف شود در ترک گل هیچ تاثیری ندارد.

علاه بر این بهترین دارو که برای ترک گل مصرف شود دارویی است که باعث وابستگی جدید در فرد نشود. مثلا برخی روش اشتباهی که انتخاب می‌کنند این است که از بیماران از داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب به عنوان جایگزین مصرف گل استفاده می‌کنند.

دکتر هماتولوژی اجزای خون و فرآورده‌های آن را به طور کامل بررسی می‌کند و از این طریق به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند.

  • عدم مراجعه به روانشناس

اشخاصی که به شکل خوسرانه، اعتیاد به گل را ترک می‌کنند فقط وابستگی جسمی را درمان می‌کنند درصورتی که ضروری است از لحاظ روانی هم سم زدایی صورت گیرد تا وابستگی روانی نیز درمان شود و احتمال بازگشت شخص به مصرف مواد کاهش یابد.

دکتر بهداشت روان  در حیطه درک ذهن و رفتار انسان تلاش می‌کند تا روانی سالم برای محیط جامعه فراهم کند.

جمع بندی

گل یک ماده مخدر است که در حال حاضر مصرف آن در بین جوانان شایع شده است که اختلالات خلقی و مشکلات روانی را ایجاد کرده است. مطالب گفته شده دارای اطلاعات مفید و راهکارهای موثر به منظور ترک گل می‌باشد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا