روانشناسی و روان‌درمانی

آژیتاسیون چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در این مقاله در رابطه با بیماری و یا اختلال آژیتاسیون یا بی قراری روانی-حرکتی (Agitation) می خواهیم صحبت کنیم. اختلالی که در همه افراد در برخی مواقع به دلایل خستگی و کلافه شدن از فشار کار زیاد و یا مسائل روانی موجود در محیط ممکن است رخ دهد. اما آن چه در اینجا قابل بحث است، اختلالی است که امکان کم کردن کیفیت زندگی را دارد و منجر بر از بین رفتن زندگی عادی و طبیعی فرد گردد. در واقع این اختلال و این بیماری نوعی إحساس هیجانی و برانگیختگی است که به سلامت روان و یا جسم مرتبط است و با وجود مشکل در هر یک از روان و یا جسم مشکلات عدیده از جمله اختلال آژیتاسیون رخ می دهد.  و اگر مرتباً بدون هیچ دلیل مشخصی دچار آژیتاسیون می‌شوید، باید به متخصص روانپزشکی مراجعه کرد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

آژیتاسیون

در واقع این اختلال یک نوع انجام حرکات هیجانی-تنشی است که در برابر هیجانات و دیگر مسائلی چون کلافگی و یا خستگی و …. رخ می دهد و در هنگام إحساس آزردگی باید حرکت کرد. که البته این در شرایط عادی طبیعی است، چنان هنگام استرس و بی قراری و انتظار چیزی را کشیدن فرد آرام و قرار ندارد و سعی می کند با راه رفتن و ننشستن استرس و هیجان درونی خویش را کنترل و آرام کند. اما در برخی موارد این کنش بیش از حد خواهد بود و با وجود مشکلات روانی دیگری چون آلزایمر و یا اسکیزوفرنی و…. اختلال آژ/یتاسیون تشدید گردد و بر این بیماری فزونی دهد. البته این اختلال امکان د ارد ، در شرایط دیگری چون داشتن تومور مغزی نیز ایجاد گردد، که بسیار حائز اهمیت است که با دکتر متخصص روانپزشک و روان شناس مراجعه کرد و پیگیری علل این حالات شد.

نشانه های آژیتاسیون حاد

نشانه های آژیتاسیون حاد
  • احساس ناخوشایند
  • میل به حرکت، شاید بدون هدف
  • بدخلقی
  • بی‌صبری
  • عصبی بودن
  • رفتار سرسختانه
  • هیجان بیش از حد

البته نباید پرخاشگری را با اختلالات آزیتاسیون و یا بی قراری یکی دانست . زیرا که افراد بسیاری پرخاش گری دارند اما آژ/یتاسیون ندارند.

علل رایج بی ‌قراری

  • استرس کاری
  • احساس بیماری
  • خستگی زیاد
  • مشکلات با همسالان
  • غم و اندوه

مشکلات پزشکی :

  • اختلالات اضطرابی یا خلقی، مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی
  • شرایطی که باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند، مانند کم‌کاری تیروئید
  • وابستگی یا ترک الکل
  • اوتیسم
  • اختلالات عصبی (در موارد نادر، تومورهای مغزی)

شناسایی آژیتاسیون حاد

شناسایی و تشخیص این اختلال فقط از طریق پزشک و روان شناس متخصص انجام می گیرد که در ابتدا با پرسش از عواملی چون سبک زندگی و نیز نوع فعالیت روزمره و عواملی این چنینی ، می تواند شرایط زندگب فرد را اطلاع یابد و اگر اختلالات حادی چون اختلالات حاد جسمانی و یاروانی را داشته باشد را متوجه گردد. که در این صورت و با تشخیص وی اگر مشکلات جسمانی داشته باشد، وی را به متخصص أعصاب و روان متخصص معرفی می کند و اگر نیز مشکلات روانی را تشخیص دهد، به متخصص روان پزشک ارجاع خواهد داد. و آزمایشاتی در این راستا انجام می گیرد ، که در ذیل به آنان اشاره خواهیم کرد:

_آزمایش خون برای بررسی تعادل هورمونی

-آزمایش ادرار

-آزمایش مایع نخاعی

-سی‌تی‌اسکن یا MRI از مغز

درمان آژیتاسیون

درمان آژیتاسیون

در ابنجا ما به چندین روش درمان آن اشاره خواهیم کرد. که البته از فردی به فرد دیگر و نیز سبک و محیط زندگی و شرایط وی متفاوت است.

آژیتاسیون ناشی از استرس

  • تمرینات تنفس عمیق
  • یوگا
  • سایر اعمال مراقبه و مدیتیشن

اکر هر یک از عوامل ذکر شده در بالا سبب بر کم شدن و یا از بین نرفتن اختلال نگردید، باید این مسئله را مجدد با پزشک مطرح نمایید و نیز شرایط را از هر لحاظ تغییردهید، شرایط استرش زا چنان سمی برای این نوع اختلال است و سبب بر اختلال در زندگی روزمره می گردد. در این صورت باید مثلا شرایط محیط کاری را تغییر دهید و استرس موجود را از بین برد و اطرافیان را نیز از این شرایط آگاه نمود. البته در این میان طب سنتی نیز با استفاده از روش های دیگری چون تنفس طبی، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح خواب و غذا و همچنین استفاده از داروهای آرامش بخش، مثل گل گاو زبان را توصیه می‌کند.

بی قراری روانی حرکتی ناشی از مشکلات سلامت روان

اگر اضطراب یا اختلال خلقی  در فرد شناسایی شد و به تشخیص پزشک و مراجعه به وی توصیه به حضور و استفاده هم از روان پزشک و نیز روان پزشک با هم توصیه گردید، باید این مسئله انجام گردد و از هر دو پزشک استفاده کرد. و در جلسات با روان پزشک و روان درمان گر باید به طور واضح و بدون هیچ نوع رودروایستی و خجالتی با او صحبت کرد و خود فرد نیز با راهنمایی روان پزشک می تواند درمانی را پیشنهاد دهد، که مطابق با زندگی و محیط فرد است.  و داروهایی که برای این مشکل تجویز می‌گردد ،متفاوت هستند

-هالوپریدول

-لورازپام

اما در ابتدا باید:

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

آ-نتی‌سایکوتیک آتیپیک

-ریسپریدون

-زیپراسیدون

-اولانزاپین با یا بدون بنزودیازپین‌ها

البته ورزش و ریلکسیشن در درمان‌ موثر هستند. و طب سنتی پیش از هر چیز بر اصلاح مزاج تاکید دارد. و نیز بر فعالیت بدنی نیز تأکید دارد. تا بتوان به راحتی خوابید و از دمنوش هایی مانند،اسطوخدوس و بابونه استفاده کرد.

بی قراری روانی حرکتی ناشی از عدم تعادل هورمونی

البته ممکن است علت بیماری مواردی چون ناشی از اختلالت هورمونی در رفرد باشد و یا اختلالات جنسی، که این اختلالات هورمونی معمولا از طریق مشل در عملکرد تیروئید است که با شناسایی این اختلال به تجویز داروهایی در این زابطه خواهد انجامید، اما اگر اختلال ناشی از هورمون های جنسی باشد، نوع تجویز داروها متفاوت است. البته همه باید با تجویز پزشک و انجام آزمایشات توسط متخصص انجام گیرد. و طب سنتی نیز اصلاح سبک زندگی، بادکش‌درمانی گرم و سرد، روغن‌مالی و همچنین برخی داروهای گیاهی را توصیه می کند.

بی قراری روانی حرکتی ناشی از تومور مغزی

اگر تومور مغزی تشخیص داده شود، درمان آن متفوات است.  و باید حتما با پزشک متخصص مغز و أعصاب مشورت کرد. و البته از جمله در مان ها  شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و یا جراحی خواهد بود.

سوالات متداول

آژیتاسیون چیست؟

نوعی بی قراری و آرام نداشتن حرکتی

درمان آژیتاسیون

در اینجا سعی شده است تا در مان های ممکن در این رابطه را بررسی و اعلام نمود. تا بهترین روش ممکن را پیگیری نمود. البته بسیاری از درمان‌ها، بر اصلاح شیوه زندگی و همچنین روان‌درمانی تاکید دارند. با این حال، در صورت وجود مشکلات فیزیکی، لازم است دارو مصرف شده و اقدامات پزشکی مربوطه انجام شود.

آژیتاسیون خطرناک است یا خیر؟

آژیتاسیون به طور کل بیماری خطرناکی نیست ، اما اگر این بیماری همرا هبا تومور مغزی باشد و مغز را احاطه کند و نیز اگر این اختلال به حدی باشد که در هنگام رانندگی منجر بر تصادف گرددنیز خطرناک است. و اگر این اختلال با مراجعه به پزشک و روان پزشک برطرف گردد اختلال خطرناکی نخواهد بود.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا