روانشناسی و روان‌درمانی

جدا کردن اتاق بچه، بهترین سن و نحوه اجرا

جدا کردن اتاق بچه

متأسفانه علاقه بیش از اندازه والدین نسبت به کودک، گاهی باعث یک سری اتفاقات نادرست می‌شود. معمولاً والدین بابت آسیب‌ها و مشکلات احتمالی که ممکن است برای کودک در اتاق شخصی به وجود آید، نگران هستند و در ادامه این نگرانی‌ها، برای انتقال تخت بچه در کنار تخت خود اقدام می‌کنند یا به او اجازه می‌دهند در تخت آن‌ها بخوابد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

تا قبل از این‌که کودک به درک درستی برسد، شاید این کار ایراد چندانی نداشته باشد، اما باید بدانید که همیشگی شدن این اتفاق نه تنها به نفع کودک نیست، بلکه والدین را کلافه خواهد کرد و از طرفی باعث به استقلال نرسیدن کودک خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را که مربوط به جدا کردن تخت کودک از والدین است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و در مورد فواید انجام این کار با شما صحبت کنیم.

 اگر شما هم درگیر این مسئله هستید و نمی‌دانید زمان مناسب و شرایط لازم برای جدا کردن اتاق بچه چیست، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هدف از جدا کردن اتاق بچه چیست؟

هدف از جدا کردن اتاق بچه چیست؟

قبل از این‌که به سراغ اصل مطلب برویم، لازم دانستیم کمی درباره هدف جدا کردن اتاق بچه صحبت کنیم. مسلماً همه والدین تمایل دارند کودکانی مستقل، شاد، مسئولیت‌پذیر و سالم به جامعه تحویل دهند.

اما خوابیدن کودک به‌صورت طولانی‌مدت در کنار والدین، این حس استقلال، مسئولیت‌پذیری، سلامت روان و ویژگی‌های دیگر شخصیتی را از او می‌گیرد و در واقع فردی با روحیه نه‌چندان خوب وارد جامعه خواهد شد.

شاید فکر کنید قصد بزرگ جلوه دادن این موضوع را داریم، اما جالب است بدانید که این مسئله بسیار حائز اهمیت است و توجه نکردن به آن اتفاقات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بنابراین می‌توان صراحتاً بیان کرد که هدف از جدا کردن اتاق بچه، تحویل کودکتان با روح و روان سالم به جامعه خواهد بود.

پیامدهای خواباندن کودک در اتاق والدین

پیامدهای خواباندن کودک در اتاق والدین

وقتی کودک به طور مداوم در اتاق والدین بخوابد، دو اتفاق رخ می‌دهد:

افزایش وابستگی کودک

خواباندن کودک در تخت والدین، علاوه بر کاهش استقلال او، باعث می‌شود فرصت کافی برای تصمیم‌گیری درست نداشته باشد

شاید از تاریکی یا تنهایی بترسد و به اتاق والدین پناه ببرد. وظیفه والدین کنترل این وابستگی و جلوگیری از آن است.

کاهش صمیمیت والدین

والدین برای حفظ رابطه خود نیاز به تنهایی و خلوت دارند که با حضور کودک در اتاق‌شان امکان‌پذیر نیست. این مسئله بر روابط آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

ذرواقع  نزدیکی و صمیمیت میان والدین و روابط جنسی  به اندازه راحتی فرزند اهمیت دارد.

مناسب‌ترین سن جداکردن اتاق کودک

مناسب‌ترین سن جداکردن اتاق کودک

بهتر است برای جدا کردن اتاق کودک عجله نکنید و به سن او توجه کنیدمنطقی است که بخاطر متفاوت بودن شرایط در خانواده ها و گوناگونی روحیات کودکان نمی توان یک راه کلی را توصیه کرد اما در پاسخ به این سؤال که از چه سنی کودک باید جدا بخوابد، باید بگوییم طبق آمارها، مناسب‌ترین زمان برای ایجاد فضای جداگانه، سن یک تا یک و نیم سالگی کودک است.

 سعی کنید تا قبل از یکسال و نیم اول زندگی کودک حتما در اتاق والدین بخوابد .شاید دوست دارید بدانید چرا ؟

مزایای خواباندن نوزاد در اتاق والدین تا یک سالگی:

کاهش ریسک سندروم مرگ ناگهانی

مطالعات نشان می‌دهد خواباندن نوزاد تا یک سالگی در اتاق والدین، خطر سندروم مرگ ناگهانی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. زیرا نوزاد در حضور والدین خوابی سبک‌تری خواهد داشت.

همچنین تغذیه مکرر نوزاد از شیر مادر، خطر این سندروم را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد..

تقویت روابط کودک و والدین

علاوه بر این، خواباندن نوزاد در کنار والدین باعث تقویت پیوند عاطفی آنها می‌شود. صدای تنفس والدین برای نوزادی که هنوز به محیط بیرون از رحم عادت نکرده، بسیار آرامش‌بخش است..

چند راهکار مهم برای جداکردن اتاق کودک

برای موفقیت در جداسازی اتاق کودک، پیروی از راهکارهای زیر ضروری است:

استفاده از کلمات مثبت به جای سرزنش

والدین برای جدا کردن اتاق خواب، گاهی لحن تند و شماتت بار بکارمی برند تا کودک را به اطاعت کردن وادارکنند در صورتیکه این روش کارایی ندارد و تاثیرگذاری  الفاظ مثبت  خیلی بیشتر است.

ستایش کودک و توانمند نشان دادن او می تواند به والدین در این زمینه بسیار کمک کند.

پایبندی به برنامه‌ی مشخص بدون تسلیم شدن در برابر گریه‌ی کودک

والیدپن گاهی بخاطر علاقه زیاد به فرزند برنامه های خود را کنار می گذارند و کاری که زحمت زیادی برای آنها و فرزند داشته را بی اعتبار کنند.

موقعی که قرار شد جداسازی اتاق ها عملی شود نباید تغییری در برنامه بوجود آید حتی اگر کودک اصرار داشت تا هنوز هم در اتاق مشترک با آنها بخوابدو در برابر خواسته او تسلیم نشوند.

آموزش مستقل شدن به کودک

طبق این روش، والدین باید به کودک کمک کنند تا مهارت استقلال را فرا بگیرد و وابستگی خود به آنها هنگام خواب را کاهش دهد. این تکنیک در منابع مختلف با عناوینی همچون “محو شدن تدریجی حضور والدین” شناخته میشود. 

در این روش، والدین باید به تدریج حضور خود را در اتاق خواب کودک کمرنگ کنند. برای مثال اگر در ابتدا نیاز بود که والدین در تخت کنار کودک بخوابند تا او به خواب برود، حال باید به تدریج اقدامات زیر را انجام دهند:

  • نشستن روی تخت در کنار کودک
  • نشستن روی صندلی یا کف اتاق کنار تخت 
  • قرار دادن صندلی در فاصله بیشتر  
  • ایستادن در چهارچوب در تا کودک بخوابد
  • منتظر ماندن خارج از اتاق تا خوابیدن او
  • و در نهایت اجازه خوابیدن بدون حضور

شاید اجرای این روش هفته ها طول بکشد اما نتیجه مطلوبی به همراه خواهد داشت.

عملیاتی کردن سریع تصمیم 

توصیه میشود پس از تصمیم‌گیری، با در نظر گرفتن تمام جوانب ممکن سریعاً اقدام شود. تأخیر موجب دشوارتر شدن شرایط می‌گردد با تعویق انداختن تصمیم و با افزایش سن  کودک شرایط برای شما و فرزندتان دشوارتر می شود.با دانستن این موضوع که از چه سنی و از چند ماهگی بهتر است کودک در اتاق جداگانه بخوابد برای اینکار اقدام کنید.

بهره‌گیری از تشویق‌های مناسب

زوج درمانی یعنی چه بیشتر بخوانید: زوج درمانی یعنی چه؟ و انواع زوج درمانی

 استفاده از هدایا و اسباب‌بازی‌های موردعلاقه کودک می‌تواند انگیزه او برای خوابیدن مستقل را افزایش دهد.درجریان تعلیم و تربیت کودک  تشویق و تنبیه بسیار اهمیت دارد. اگر برای انجام کارهای کودک پاداش یا تنبیه در نظربگیرید برای رسیدن به منظورتان موفق تر خواهید شد.

هدایای مختلفی مانند اسباب بازی ،عروسک های کارتونی محبوب کودکتان ، برچسب ها ،خوراکی های مورد علاقه و روش های دیگر مشوق خوبی برای فرزندتان برای پذیرش خوابیدن در اتاق مستقل هستند.

پذیرش ترس‌های کودک

گفتگو و همدلی با ترس‌های کودک نسبت به خوابیدن مستقل، باعث احساس حمایت از سوی والدین می‌شود. گاهی چیزهایی برای ما بزرگسالان خنده‌دار به نظر می‌رسد، ولی برای کودک یک ترس واقعی است. 

بنابراین با ابزارهایی نظیر پتوی محافظ، به کودک کمک کنید تا بر ترس‌هایش غلبه نموده و قادر به خوابیدن مستقل گردد

ابراز محبت فراوان به کودک

کودکان نیازمند محبت بی‌دریغ والدین هستند. اگر در طول روز سهم کافی از محبت دریافت نکرده باشند، شب‌ها قبل از خواب بهانه‌جویی می‌کنند. 

پس تلاش داشته باشید  کنید در طول روز در طول روز او را نوازش کرده و در آغوش بکشید تا کمبود محبت، مانع خواب آرامش او نشود و خللی به خواب او وارد نیاید.

 در اتاق خواب را ببندید

نور، صدا یا سایر عوامل خارجی مانع از خواب راحت کودک می شود. گاهی اوقات باز گذاشتن در اتاق خواب کودک از سوی والدین به عنوان یک مهربانی تلقی می شود و این امر به ویژه در مورد مشکلات موجود صادق است

اما باید بدانید که بازکردن درب اتاق خواب نشان دهنده عشق شما نیست و تنها مانع از خواب راحت کودک می شود

اگر برایتان سخت است که در اتاق خواب را ببندید، می توانید از مانیتور کودک برای نظارت بر حرکات کودک خود استفاده کنید.

نکات مهم برای جداسازی اتاق کودک

نکات مهم برای جداسازی اتاق کودک

همانطور که گفتیم تفکیک اتاق کودکان کار آسانی نیست و نکته مهمی را می طلبد در زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

تنظیم دمای اتاق خواب کودک

دمای محیط تاثیر زیادی در پیشرفت صحیح روند خواب نوزاد خواهد داشت. طبق آزمایشاتی که انجام شده دمای مطلوب اتاق خواب کودک 20 تا 22 درجه سانتیگراد خواهد بود.

کاستن از سر و صدای محیطی

یکی دیگر از عوامل محیطی که مانع از خواب مناسب کودک می شود، صدای محیط است. با استفاده از نویز سفید می توانید میزان صدای محیط را کاهش دهید.البته لازم است ابتدا با متخصص گوش، حلق و بینی مربوطه مشورت کنیدچون استفاده طولانی از آن تاثیرات سوئی بر شنوایی کودک می گذارد.

نور را مسدود کنید

استفاده از پرده‌های  با ضخامت بیشتر جلوی ورود نور را می گیرد به کودک کمک می کند راحت تر بخوابد و سریعتر به اتاق خواب عادت کند.

به راحتی کودک فکر کنید

اگر نوزاد نسبتاً آرام باشد، قطعاً آماده خواب سریع در اتاق جدید خواهد بود. بنابراین والدین باید به آرامش فرزندان خود توجه کنند و اتاق کودک را از هم جدا نکنند

از آنجایی که این کار نتیجه نهایی خوبی خواهد داشت، اتاق و تخت جدید نوزاد برای او مایه ترس می شود و همیشه از آن دوری می کند.

صبور باشید

صبر در این زمینه بسیار مهم است. زیرا روانشناسی و اخلاق هر کودک متفاوت است و به همین دلیل نمی توان مدت زمانی مشخصی را تعیین کرد که والدین به هدف خود از تقسیم اتاق کودک دست می یابند.

بنابراین والدین برای اجرای این امر باید صبور باشند. حتی اگر چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

چگونه اتاق را برای کودکان 3 تا 5 سال جدا کنیم

با توجه به بحث های قبلی، گاهی والدین به دلیل محبت و دلسوزی به فرزندان خود اجازه می دهند بعد از 1 تا 1 سال و نیم شبانه با والدین خود بخوابند.

اما باید گفت که این کار نه تنها نتایج مثبتی به کودک می دهد، بلکه کار والدین را نیز پیچیده می کند. در زیر توضیح می دهیم که هنگام تقسیم اتاق کودکان از 3 تا 5 سال به چه نکاتی باید توجه کرد.

جدا کردن اتاق خواب کودک سه ساله

کودک در این سن به درک کلی از خیلی چیزها رسیده است; بنابراین صحبت با او در این زمینه می تواند تا حد زیادی کارساز باشد.

گاهی ممکن است کودک سه ساله شما صبح از خواب بیدار شود و احساس کند که شما در اتاق جدید او نیستید. بعد از آن به اتاق شما می آید و می خواهد کنار شما بخوابد. اما والدین نباید کوتاه بیایند بلکه به قول خود عمل کنند.

راه حل پیشنهادی این است که پدر یا مادر کودک را تا اتاق خصوصی او همراهی کنید و منتظر بمانید تا کودک دوباره بخوابد و اتاق را به طور کامل ترک کند

جدا کردن اتاق خواب کودک پنج ساله

جداسازی اتاق کودک 5 ساله به صبر و حوصله بیشتر والدین نیاز دارد. ما راه حل زیر را توصیه می کنیم:

• ابتدا باید تخت کودک از تخت والدین جدا شود.

• در نهایت تخت کودک باید به اتاق خودش منتقل شود.

بسیار مهم است که جدایی اتاق کودک از والدین را جدی بگیریم. بنابراین، وقتی درباره این سوال تصمیم گرفتید، قاطع باشید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا