زنان، زایمان و نازاییسلامت جنسی

پرده بکارت و انواع شکل آن با عکس و تشخیص پارگی

پرده بکارت مخصوص دختران باکره است و جنس این پرده، غشایی است که تمام یا قسمتی ازدهانه واژن را می‌پوشاند. نام دیگر آن هایمن یا به انگلیسی Hymen است که لغتی یونانی است و به معنای پوست یا پرده است که از نام الهه ازدواج و عروسی یونانیان God Hymen گرفته شده است. این پرده دراولین رابطه جنسی از بین می‌رود و به‌دنبال آن معمولا خون جاری می‌گردد.

در این مطلب سعی می‌شود مواردی از جمله انواع پرده بکارت به همراه عکس، تشخیص پاره شدن پرده بکارت، عکس بکارت سالم و نحوه دریافت گواهی سلامت پرده در زنان بررسی شود.

پرده بکارت چیست و انواع آن

پرده بکارت، بخش خارجی اندام جنسی دختران است و در ورودی دهانه واژن قرار دارد. همان‌طور که گفته شد این پرده، غشایی است که تمام یا قسمتی ازدهانه واژن را می‌پوشاند. در ابتدایی‌ترین مراحل رشد و نمو جنین دختر، قسمت ورودی واژن به طور کلی مسدود بوده و با بافت ظریفی پوشیده شده است. این بافت، بعدها به پرده بکارت تبدیل می‌شود. در برخی از دختران، از همان بدو تولد تقسیم سلولی بافت مذکور به شکل کامل انجام می‌گیرد و این افراد به شکل مادرزاد، فاقد پرده بکارت هستند.

پرده بکارت حدود ۲ سانتی‌متر داخل‌تر نسبت به پوست ناحیه تناسلی قرار دارد و به به همین علت است که هنگام تماس‌های سطحی در ناحیه ژنیتال، امکان آسیب پرده بکارت وجود ندارد و تنها عاملی که سبب پارگی بکارت می‌شود، دخول جسم خارجی به واژن است.

انواع پرده بکارت به همراه عکس

در خانم‌ها انواع پرده بکارت وجود دارد که در هر فرد شکل آن می‌تواند متفاوت باشد. تا به اکنون انواع گوناگونی از پرده بکارت شناسایی شده که در اینجا به شکل‌های رایج آن پرداخته می‌شود.

عکس پرده بکارت حلقوی

پرده بکارت حلقوی

این نوع پرده همان‌طور که از نامش مشخص است به صورت حلقوی دور تا دور واژن وجود دارد و از متداول‌ترین نوع پرده بکارت است. به دلیل اینکه این نوع پرده در راه ورودی به صورت مستقیم قرار نگرفته است، شاید در اولین تجربه رابطه جنسی پاره نشود و فرد خونریزی نداشته باشد. یکی از ویژگی‌های پرده حلقوی این است که قابل اتساع (گشاد شدن، ارتجاعی) بوده و همین موضوع سبب می‌شود تا در رابطه جنسی دیرتر آسیب ببیند.

پرده بکارت حلقوی قابل اتساع (ارتجاعی)

این نوع پرده که نام دیگر آن پرده بکارت هلالی شکل است، خاصیت کشسانی دارد و بعد از رابطه جنسی و سکس از بین نمی‌رود و به حالت اولیه خود باز می‌گردد. در مواردی، ممکن است آسیبی جزئی در پرده بکارت حلقوی ایجاد شود. در جواب سوال آیا پرده حلقوی ارتجاعی پاره می‌شود؟ باید گفت که خیر؛ این پرده با رابطه سکس پاره نمی‌شود و فقط کمی ساییدگی پیدا می‌کند.

پرده بکارت حلقوی غیرقابل اتساع

این نوع پرده از نظر ظاهری به مانند نوع ارتجاعی هستند اما با این تفاوت که بعد از رابطه جنسی و دخول پاره می‌شود و از بین می‌رود.

عکس پرده بکارت مسدود
پرده بکارت مسدود شده

پرده بکارت مسدود شده یا پرده بکارت سوراخ نشده یا نابالغ، نوعی از پرده است که در آن پرده بکارت، کل دهانه واژن را پوشانده و آن را بسته نگه می‌دارد. پرده بکارت بسته یک عارضه مادرزادی نادر است که با یک جراحی بی‌خطر و مطمئن به نام هایمنکتومی قابل درمان است.

عکس پرده بکارت تیغه ای
پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ای

پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ای توسط یک تیغه که در ورودی واژن قرار دارد به دو بخش تقسیم می‌شود. به همین علت، اصطلاحا به آن پرده دو سوراخی گفته می‌شود.

عکس پرده بکارت مشبک
پرده بکارت غربالی یا سوراخ سوراخ

این نوع پرده بکارت به شکل سوراخ سوراخ می‌باشد که در عرض مهبل به شکل کامل کشیده شده‌است. در این نوع پرده، دندانه‌هایی وجود دارد که حفره گرد وسط پرده قرار گرفته‌است.

عکس بکارت دندانه ای
پرده بکارت دندانه‌دار

این نوع پرده همانند بکارت حلقوی می‌باشد با این تفاوت که حفره‌ای که در مرکز قرار دارد به صورت دندانه‌دار است.

چگونه تشخیص دهیم که پرده بکارت پاره شده است؟

تشخیص پارگی هایمن توسط خود فرد امکان پذیر نیست و می‌بایست توسط پزشک متخصص زنان و زایمان بررسی شود و گواهی سلامت یا عدم سلامت پرده بکارت توسط پزشک به فرد مراجعه کننده داده شود.

علائم پاره شدن پرده بکارت

به علت اینکه نوع پرده بکارت در هر فرد متفاوت است، نشانه‌های آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. به صورت معمول در صورت آسیب دیدن و یا پاره شدن بکارت، فرد خونریزی و یا درد خفیفی را تجربه می‌کند. البته درد و خونریزی مبنای صحیحی برای تشخیص نیست و برای مشخص شدن می‌بایست به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

آشنایی با دستگاه تناسلی زنان بیشتر بخوانید: معرفی دستگاه تناسلی زنان | نکات مهم و مراقبت از آن

پارگی پرده بکارت ممکن است با چندین نشانه و علامت همراه باشد، اما لازم به ذکر است که تجربه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و برخی افراد هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. در اینجا چند مورد از علائم احتمالی آورده شده است:

  1. خونریزی خفیف: ممکن است پس از اولین رابطه جنسی یا فعالیت فیزیکی شدید، خونریزی خفیفی رخ دهد.
  2. درد: برخی از افراد در طول یا پس از اولین رابطه جنسی درد را تجربه می‌کنند.
  3. احساس ناراحتی: ممکن است احساس ناراحتی یا سوزش در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که وجود یا عدم وجود این علائم به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده وضعیت پرده بکارت باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق و مشاوره‌ی مناسب، مراجعه به یک متخصص بهداشت و درمان توصیه می‌شود.

در صورت پاره شدن پرده بکارت چقدر خون خارج می‌شود؟

مقدار خونریزی در پاره شدن بکارت به نوع و ضخامت پرده بستگی دارد. به عنوان مثال، در افرادی که پرده آن‌ها از نوع ارتجاعی باشد، پارگی و خونریزی وجود ندارد اما در افرادی که پرده آن‌ها ضخیم است ممکن است از چند قطره خون تا خون ریزی به صورت متوالی دیده شود. از موارد دیگر علاوه بر ضخامت و نوع پرده می‌توان به شدت دخول و عدم آمادگی زن برای دخول اشاره کرد.

زوج‌های جوان باید به این نکته دقت داشته باشند که در اولین تجربه سکس می‌بایست به آرامی و با آمادگی کامل خانم، دخول صورت بگیرد. در اولین رابطه نزدیکی، خانم‌ها معمولا کمی ترس دارند و همسر می‌بایست طوری رفتار کند که این ترس و اضطراب از بین برود. زنی که به اندازه کافی تحریک نمی‌شود و واژن خشکی دارد در هنگام آمیزش جنسی احساس درد می‌کند و عضلات واژن منقبض می‌شود و زن در این موقعیت پاهای خود را می‌بندد و شریک خود را به خاطر ترس دور می‌کند. در صورتیکه برای برقراری رابطه جنسی با شریک خود دچار مشکل شده‌اید، حتما می‌بایست به روانشناس مراجعه کنید.

آیا پرده بکارت با فشار آب پاره می‌شود؟

پره بکارت به طور کلی با ضربه خیلی شدید و ورود شی یا آلت تناسلی به واژن دچار پارگی می‌شود. در صورتیکه فشار آب به گونه‌ای باشد که بتواند با فشار وارد واژن شود، امکان آسیب و پارگی وجود دارد.

آیا می‌توان تشخیص داد که چه زمانی پرده بکارت پاره شده است؟

یکی از سوالاتی که به کررات پرسیده می‌شود، تشخیص زمان پاره شدن پرده بکارت است. باید توجه داشت که تنها طی مدت 48 الی 72 ساعت می‌توان زمان پاره شدن بکارت را تشخیص داد و بعد از آن امکان پذیر نیست.

آیا خودارضایی باعث پاره شدن پرده بکارت می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، بکارت تنها با وارد شدن جسم در واژن و یا دخول امکان آسیب و پاره شدن را دارد. در صورتیکه در خودارضایی جسمی وارد واژن نشود، پرده آسیب نمی‌بیند. برخی از افراد در خودراضایی انگشت خود را وارد واژن می‌کنند که ورود انگشت می‌تواند آسیب به پرده بکارت وارد کند.

آیا پرده بکارت با انگشت پاره می‌شود؟

پرده بکارت که لایه‌ای از بافت در ورودی واژن است، می‌تواند از طریق فعالیت‌های مختلفی تغییر کند یا کشیده شود، از جمله فعالیت‌های جنسی، استفاده از تامپون، ورزش‌های خاص، و حوادث فیزیکی. امکان پارگی یا تغییر شکل پرده بکارت با انگشت وجود دارد، خصوصا اگر فشار یا نفوذ با شدت انجام شود. با این حال، لازم به ذکر است که ساختار و انعطاف‌پذیری پرده بکارت به شدت متفاوت است و برخی از افراد ممکن است هیچ تغییری را تجربه نکنند.

علاوه بر این، مفهوم پارگی پرده بکارت ممکن است فرهنگی باشد و دقیقا منعکس‌کننده واقعیت‌های آناتومیکی و فیزیولوژیکی نباشد. پرده بکارت در واقعیت می‌تواند بسیار انعطاف‌پذیر باشد و در برخی موارد، حتی پس از فعالیت جنسی نیز باقی بماند.

آیا پرده بکارت ترمیم می‌شود؟

پرده بکارت، به طور طبیعی قابلیت ترمیم خود را ندارد به معنای اینکه اگر آسیب ببیند یا پاره شود، به حالت اولیه خود بازنمی‌گردد. این بافت، مانند بسیاری دیگر از بافت‌های بدن، در صورت آسیب دیدگی ترمیم کامل نمی‌شود، به خصوص اگر آسیب شامل پارگی باشد.

با این حال، در برخی موارد، افراد ممکن است تحت عمل جراحی به نام hymenoplasty یا ترمیم پرده بکارت قرار بگیرند، که در آن پزشکان تلاش می‌کنند ظاهر پرده بکارت را با استفاده از بافت موجود یا بافت مصنوعی بازسازی کنند. این نوع عمل جراحی معمولا به دلایل فرهنگی، شخصی یا روانشناختی انجام می‌شود و می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد.

مهم است که تصمیم‌گیری در مورد چنین جراحی‌هایی با دقت و پس از مشاوره با پزشکان متخصص و درک کامل از تمامی جنبه‌های روانشناختی، فیزیولوژیکی و اجتماعی مربوطه انجام شود.

عوارض ترمیم بکارت

عمل ترمیم پرده بکارت، که به عنوان hymenoplasty شناخته می‌شود، مانند هر جراحی دیگری می‌تواند همراه با چالش‌ها و عوارض احتمالی باشد. این عوارض می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. عفونت: هر عمل جراحی احتمال دارد که باعث ایجاد عفونت در محل جراحی شود، به خصوص اگر مراقبت‌های پس از عمل به درستی رعایت نشوند.
  2. خونریزی: امکان دارد در طول یا پس از عمل جراحی خونریزی رخ دهد، که در برخی موارد ممکن است نیاز به مداخله پزشکی بیشتری داشته باشد.
  3. درد و ناراحتی: پس از عمل جراحی، تجربه درد و ناراحتی در محل جراحی معمول است و ممکن است نیاز به مصرف داروهای مسکن داشته باشد.
  4. اختلال در زخم‌ها: در برخی موارد، زخم‌ها ممکن است به درستی بهبود نیابند یا باعث ایجاد اسکار شوند که می‌تواند بر ظاهر و عملکرد ناحیه تأثیر بگذارد.
  5. واکنش به بیهوشی: برخی از افراد ممکن است نسبت به داروهای بیهوشی واکنش نشان دهند که می‌تواند از ناراحتی‌های جزئی تا مشکلات جدی‌تر متغیر باشد.
  6. نارضایتی از نتایج: برخی از بیماران ممکن است با نتایج ظاهری عمل جراحی راضی نباشند، که می‌تواند نیازمند جراحی‌های ترمیمی بیشتر یا مشاوره روانشناختی باشد.
  7. تأثیرات روانشناختی و احساسی: فرایند ترمیم و دوره بهبودی ممکن است تأثیرات روانشناختی بر برخی افراد داشته باشد، از جمله احساسات مربوط به استرس، اضطراب یا تصور بدنی.

مهم است قبل از تصمیم‌گیری برای انجام چنین جراحی‌هایی، با پزشک متخصص مشورت شود تا درک کاملی از تمام ریسک‌ها، عوارض احتمالی و انتظارات واقع‌بینانه از نتایج حاصل شود.

لیست پزشکان مرتبط:

36 دیدگاه

  1. سلام من ی هفته پیش رابطه داشتم اما فقط ی مالیدن بود یعنی پرده بکارت پاره شده،؟

  2. سلام من الان 14 سالمه یکبار انگشت کردم داخل واژنم ولی هیچ خونریزی نداشتم ولی الان خارش دارم
    پریودیم هم سر وقت نیست چون سه بار قرص خوردم ماهانه ام رو عفب انداخته بود ایا پردم پاره هست یا بخاطر قرص که خوردم عادتم نامنظمه؟

  3. من چند روز پیش ناخودآگاه دستم به پردم خورد دستم وارد نشد فقط فکر میکنم به پردم خورد
    و بعدش حدود دو قطره حالت خون روشن خیلی شبیه خون نبود یکمی روشن از من اومد
    من خیلی نگرانم یعنی پردم پاره شده یا خیر؟

  4. سلام خسته نباشید رابطه پشت باعث پرد بکارت می‌شود یا خیر

  5. ببخشید یه سوال دارم پارگی پرده بکارت رو یک فرد عادی نمیتونه تشخیص یده که پارع است یا خیر پس مردان چگونه تشخیص میدهند

  6. سلام من ۱۴ سالمه و یه سال پیش انگشتم رو وارد کردم چند باری هم این اتفاق افتاد اما خون ریزی و خارش و سوزش نداشتم و پریود هامم سر وقت بود آیا باز هم ممکنه پاره شده باشه

  7. سلام نمیدونم من پرده بکارت دارم یا نه رابطه جنسی هم نداشتم همیشه ذهنم درگیره میشه شما به من کمک کنین شمارتونو بدین خصوصی باهم حرف بزنیم لطفاً خواهش میکنم 🙏

    1. سلام من خود ارضایی مکردم با فشار زیاد ولی هیچ چیزی داخل واژنم نکردم زمان پریودیم بود البته پنج روز از پریودیم گزشته بود و خونی نیومده بود تا زمان خود ارضایی ممکنه این خون کمرنگ از پریودی باشه یا از پارگی پرده
      و دکتر تشخیص میده پارگی پرده از چیه ؟

      1. سلام
        اگر خونریزی کمرنگی پس از پنج روز از پایان دوره پریودیتان مشاهده کرده‌اید، این خونریزی ممکن است بخشی از خون باقیمانده دوره قاعدگی باشد که تحت تأثیر فعالیت‌های جسمانی شما تخلیه شده است. در مورد پرده بکارت، اگر چیزی داخل واژن قرار داده نشده، احتمال آسیب دیدگی یا پارگی پرده بکارت بسیار کم است.
        اگر پرده آسیب دیده باشد، پزشکان قادر به تشخیص مقدار آسیب دیدگی هستند نه اینکه با چه چیزی بوده و اگر آسیب جرئی باشد، می توان گفت که رابطه جنسی وجود نداشته

  8. سلام من دخترم ۱۸سالمه وقتی ۸ ۹ سالم بود مداد کردم تو واژنم امکان داره بکارتم پاره شده باشه. خونریزی یا هیچ عفونتی نداشتم محکمم ضربه نزدم

    1. درکشوری که زنانش ومردانش نگرانی بکارت دارن.. دراون کشور به زن به چشم ابزار دیده خواهد شد .. این بس جای تعمل دارد..

    2. من هم این شکل شدن یعنی نه خون اومد نه عفونت داشتم و اینکه زیاد فشار نیاوردم

  9. سلام من تقریبا ۹سالم بود یه کاری کردم که نباید می کردم
    میخواستم بدونم با انگشت ممکنه هایمن پاره بشه و خون ریزی نداشته باشیم.؟

  10. سلام..بنده متوجه شدم سمت چپ هایمنم اندازه یه دونه نخود کوچیک ورم داره.علتش چیه؟؟سوزش و خارش و عفونت ندارم پریودیامم منظمن.علتش چی میتونه باشه..سمت چپ هایمنم یه سوراخ کوچیک ایجاد شده..نوع پرده بکارتم هلالی سه گوش قلبی شکل هست.ساعت رو در نظر بگیریم ساعت نه یه پارگی کوچیک ایجاد شده..هیچ دخولی نبوده!!

    1. عزیزم، ممنون از اشتراک‌گذاری نگرانی‌تان با ما. لازم به ذکر است که نمی‌توان بدون معاینه حضوری توسط یک پزشک، تشخیص دقیقی ارائه داد. با این حال، تورم کوچک در ناحیه هایمن (یا اطراف آن) می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله کیست‌ها، غدد بارتولین مسدود شده، یا حتی تورم‌های بنیادین که معمولاً نگران‌کننده نیستند. از آنجایی که اشاره کردید که سوزش، خارش، عفونت، یا ناراحتی دیگری ندارید و پریودهایتان منظم است، این ممکن است نشانه خوبی باشد. با این حال، بهترین راه برای رفع نگرانی و اطمینان از سلامتی، مشورت با یک متخصص زنان است. آنها می‌توانند از طریق معاینه دقیق و در صورت لزوم، آزمایشات، تشخیص صحیحی ارائه دهند.

  11. سلام ببخشید من دهانه واژنم سوراخ داره و رابطه جنسی هم نداشتم آیا این طبیعیه؟

  12. سلام ببخشید من تقریبا چند وقت پیش نشسته بودم و پاهایم باز بود و گوشی از دسم افتاد و به وارژنم بر خورد کرد و چن قطره خون اومد
    و اینکه رفتم علائم پارگی پرده را دیدم نوشته بود پوست پوست شدن دهانه وارژن که از من اینطور این ینی من پرده بکارتم پاره شده است؟؟

  13. سلام من نمی‌دونستم با انگشت هم امکان پارگی وجود داره و قسمتی از انگشتم رو داخل واژن کردم بخش کم نه همه ی انگشت آیا امکان داره پرده پاره شده باشه ؟

    1. وقت بخیر
      بله این امکان وجود دارد و تنها راه تشخیص آسیب و پارگی پرده بکارت، مراجعه به پزشک است.

  14. سلام ببخشید میخواستم بگم که من ۳سال پیش انگشتمو کردم تو واژنم و خبر نداشتم پرده وجود دارد و چهار یا همون سه قطره خون اومد و بعد که حمام رفتم فهمیدم پریود شدم ایا پردم پاره هست پیش متخصص زنان رفتم اما گفتن سالمه ولی من هنوز هم میترسم که شاید اشتباه کرده و دباره نمیتونم برم پزشک

    1. من میخواستم بگم که واژنم ممکن است موقعه پریود وقتی بار سنگین بلند میکنم پاره بشه

  15. سلام به قشر زحمت کش زنان و زایمان من مریم توانگر هستم من در زمانی که بچه بودم با پسر همسایمون شوخی میکردم که یک سوزشی در ناحیه وازن احساس کردم ووقتی با همسرم در شب حجله خوابیدم پرده نداشتم میشه از همون سوزش پردم پاره شده باشه؟

    1. سلام
      در پاسخ به شما باید گفت که: آیا شما دارای پرده بوده اید یا خیر باید قبل از رابطه جنسی توسط پزشک زنان معاینه می شدید.
      و آیا معیار و بررسی شما برای نداشتن پرده بکارت چه بوده است؟ خونریزی نداشته اید؟ در برخی افراد با توجه به نوع پرده بکارت، ممکن است خونریزی دیده نشود

      1. من تو بچگی ینی ۶ سال پیش از سر بچگی و کنجکاوی ی حرکتی زدم و دخول انجام دادم با شی خارجی بعد از دوسه سال فهمیدم که پرده ای وجود داشته حتی ادن زمان یادمه خون هم اومد ولی الان دیگه میترسم
        اگه پاره شده باشه و بخوام متخصص چک کنه به خانوادم اطلاع داده میشه
        و ایا درمان داره و ایا بعد یا همه وقت میشه ثابت کرد که رابطه ای درکار نبوده؟ و اگه درمان داره ایا بعد قابل تشخیصه که ترمیم شده؟

      2. سلام من فشار رو زیاد میکنم روی خودم
        احساس میکنم پردم پاره شده

        1. سلام من ۱۴ سالمه و یه سال پیش انگشتم رو وارد کردم چند باری هم این اتفاق افتاد اما خون ریزی و خارش و سوزش نداشتم و پریود هامم سر وقت بود آیا باز هم ممکنه پاره شده باشه؟

          1. سلام
            باید بگویم که پرده بکارت در هر فردی متفاوت است و بعضی از انواع پرده بکارت ممکن است حتی با فعالیت‌های فیزیکی معمولی هم پاره نشود. نداشتن خونریزی، خارش یا سوزش نشانه‌هایی هستند که ممکن است هیچ آسیبی به پرده بکارت وارد نشده باشد. با این حال، تنها راه قطعی برای اطمینان از وضعیت پرده بکارت، معاینه توسط یک پزشک متخصص است. اگر نگرانی خاصی دارید یا سوالات بیشتری در این زمینه دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

      3. سلام من الان۱۴سالمه که متوجه شدم پرده وجود داره من تقریبن۹یا۸سالم بود که دست کردم و یع قطره خون. ریزی کرده اما من یادم نمیاد احتمال داره پاره بشه یا نه

        بعد من میتونم تنها بع پزشک مرجعه کنم و بع خانواده خبر ندم چون خیلی میترسم

    2. سلام من الان 14 سالمه یکبار انگشت کردم داخل واژنم ولی هیچ خونریزی نداشتم ولی الان خارش دارم
      پریودیم هم سر وقت نیست چون سه بار قرص خوردم ماهانه ام رو عفب انداخته بود ایا پردم پاره هست یا بخاطر قرص که خوردم عادتم نامنظمه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا