داروهازنان، زایمان و نازایی

بهترین قرص برای درد پریود

انواع قرص برای تسکین درد قاعدگی

براساس یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴، تقریبا ۵۳% از زنان در هر دوره پریودی علائمی مانند کمردرد، پادرد، دل‌درد، سرگیجه، سردرد، ضعف، خستگی و بی‌قراری را تجربه می‌کنند. در برخی از خانم‎ها در روزهای اول شدت درد پریود به‌ حدی زیاد می‌شود که توانایی لازم برای انجام کارهای روزانه را از دست می‌دهند.

در پست‌های گذشته در مورد تسکین و کاهش درد پریود صحبت کردیم. در این مطلب سعی می‌کنیم به مطالبی هم‌چون بهترین قرص برای کاهش درد پریود، کاهش سریع درد پریود و دمنوش برای درد قاعدگی بپردازیم.

علت درد قاعدگی چیست؟

در طول دوره قاعدگی خانم‌ها، هورمونی در رحم ترشح شده و موجب بروز انقباض در آن می‌شود. این کار پوشش تخریب شده و آلودگی‌های موجود در رحم را به بیرون هدایت می‌کند. ترشح زیاد این هورمون منجر به بروز درد قاعدگی می‌شود. هنگامی که دیواره رحم منقبض می‌شود، رگ‌های خونی، رحم را فشرده می‌کند و این کار باعث می‌شود به طور موقت جریان خون و اکسیژن به رحم قطع شود که این امر نیز می‌تواند ایجاد درد کند. دردهای قاعدگی دردهای ضربان‌دار یا گرفتگی در قسمت تحتانی شکم هستند که بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی خود با آن مواجه می‌شوند.

بهترین قرص برای کاهش درد پریود چیست؟

در ادامه این مطلب به راه‌کارها و درمان‌های خانگی برای کاهش و تسکین درد پریود اشاره خواهیم کرد که بهتر است قبل از مصرف هرگونه قرص و دارو، درمان‌های خانگی بررسی شوند.

قرص غیر استروئیدی برای کاهش درد پرویدی

مفنامیک اسید یکی از بهترین داروها برای کاهش درد پریودی است. البته توجه داشته باشید که اگر دارای مشکلات گوارشی یا کلیوی هستید حتما تحت نظر پزشک متخصص زنان این دارو را مصرف کنید.

دیکلوفناک نیز یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که با کاهش پروستاگلاندین‌ها در بدن درد و التهاب را کاهش می‌دهد. استفاده از شیاف دیکلوفناک نیز یکی از بهترین روش‌ها برای درمان درد پریودی است.

از دیگر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی می‌توان به ژلوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین اشاره کرد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مسکن‌های بدون نسخه هستند ولی باید توجه کنید که مصرف بیش از حد و بالاتر از دوز توصیه شده می‌تواند عوارض جدی برای شما ایجاد کند.

قرص استامینوفن برای تسکین درد قاعدگی

استامینوفن از قرص‌های مورد استفاده و ضد درد دوره پریود است که برای تسکین موقت استفاده می‌شود. قرص استامینوفن تولید آنزیم در مغز را کاهش می‌دهد که باعث مانع انتقال تکانه‌‌های عصبی درد به مغز می‌شود.

داروهای ضد افسردگی برای کاهش درد پریود

این داروها که توسط پزشک تجویز می‌شود برای کسانی مناسب است که دچار سندروم پیش از قاعدگی هستند.

کاهش سریع درد پریود

در صورتیکه دچار درد پریود شده‌اید می‌توانید با استفاده از کیسه آب گرم یا بستن یک پارچه به دور شکم و کمر خود بتعث کاهش درد قاعدگی شوید. استفاده از شیاف دیکلوفناک تحت نظر پزشک می‌تواند به کاهش سریع درد پریودی به شما کمک کند. توجه داشته باشید که در شبانه روز نباید بیشتر از ۱۵۰ میلی‌گرم دیکلوفناک مصرف شود.

آیا عفونت باعث درد پریودی می‌شود؟

در پاسخ باید گفت بله؛ بیماری التهابی لگن یک عفونت دستگاه تناسلی زنانه است که اغلب در اثر عفونت‌های مقاربتی درمان نشده ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث خارش، زخم، قاعدگی دردناک و ناباروری شود.

Benzoyl peroxide بیشتر بخوانید: بنزوئیل پراکسید برای چیست؟ | روش مصرف و عوارض | Benzoyl peroxide

برای درد پریودی چی خوبه بخوریم؟

آب زیاد بنوشید، میوه‌هایی مانند کاهو، هندوانه، کرفس و خیار مصرف کنید، از دمنوش‌های گیاهی مانند زنجبیل، نعناع و بابونه استفاده بفرمایید.

نحوه درمان درد پریود در طب سنتی

پزشکان طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی معتقد هستند که بهترین راه تسکین درد پریود، گرم نگه‌داشتن رحم با کیسه آب گرم است. همچنین ماساژ شکم با روغن‌های زیتون و کنجد می‌تواند بسیار موثر باشد. در این مدت از مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند خیار اجتناب کنید و از مواد غذایی با طبع گرم مانند عسل، خرما، انبه و موز مصرف کنید.

بهترین دمنوش برای درد قاعدگی

نوشیدن دمنوش‌های مناسب می‌تواند در تسکین دردهای پریودی به شما کمک کنند. برخی از دمنوش‌ها با خاصیت آرامش بخش بودن وبرخی با طبع گرم داشتن می‌توانند برای تسکین درد به شما کمک کنند. در ادامه به لیستی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

دمنوش گل‌گاو‌زبان

دمنوش گل‌گاو‌زبان می‌تواند در تسکین درد‌های قاعدگی و کاهش علائم ثانویه‌ی آن مثل پرخاش‌گری موثر باشد. حداکثر میزان مصرف گل‌گاو‌زبان در روز 2 گرم در 3 وعده است و نهایتا تا 3 روز می‌توانید از آن استفاده کنید. افرادی که مشکلات کلیوی دارند و یا افرادی که داروهای افسردگی و آرام‌بخش مصرف می‌کنند مجاز به استفاه از گل‌گاوزبان نیستند و باید تحت نظر پزشک مصرف کنند.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه از گل‌های خشک شده بابونه تهیه می‌شود و طعمی ملایم و گلی دارد. دمنوش گیاهی بابونه یکی از گیاهان طبیعی برای درمان مشکلات قاعدگی است. بابونه ضد التهاب و اسپاسم است و از درد‌های قاعدگی می‌تواند جلو‌گیری کند. دمنوش بابونه را با داروهای رقیق کننده مصرف نکنید.

دمنوش اسطوخودوس

3 تا 4 قاشق غذا‌خوری اسطوخودوس خشک را در 2 لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. این دمنوش را قبل از خواب بنوشید. این دمنوش خاصیت آرام‌بخشی دارد و باعث کاهش دردهای قاعدگی می‌شود.

دمنوش زیره

زیره در تسکین درد‌های رحمی بسیار مفید است. زیره با کاهش انقباضات رحمی به تسکین درد کمک می‌کند و خون‌ریزی قاعدگی را کاهش می‌دهد. 1 قاشق چای‌خوری زیره‌ی سیاه و 1 قاشق چای‌خوری زیره‌ی سبز را در 2 لیوان آب جوش در قوری ریخته و به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید. برای شیرین کردن دمنوش زیره می‌توانید از عسل استفاده نمایید. افراد دارای مشکلات کلیوی، دیابتی و افرادی که مشکلا گوارشی دارند این دمنوش را با نظر پزشک مصرف کنند.

دمنوش قاعدگی دارچین

دارچین ادویه‌ی پر طرفداری است که می‌تواند توانایی بدن را افزایش دهد و در نتیجه در کاهش درد‌های زمان پریود به خانم‌ها کمک کند. دارچین آرام‌بخش و مسکن قوی است و درد دوران پریود را کاهش می‌دهد. افراد دیابتی و افرادی که مشکل غلظت خون بالا دارند، این دمنوش را با نظر پزشک مصرف کنند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل گیاه همه فن حریف برای درمان اکثر بیماری‌ها است. زنجبیل یک مسکن قوی است که باعث کاهش درد و گرفتگی زمان قاعدگی می‌شود و از تهوع و استفراغ در زمان قاعدگی جلوگیری می‌کند. مقداری ریشه‌ی زنجبیل تازه را پوست بکنید و به ورقه‌های نازک برش بزنید. ورقه‌ها را در ظرف پر از آبی قرار دهید و 7 دقیقه بجوشانید. پس از صاف کردن، کمی عسل به آن اضافه کنید و مصرف کنید.

کاهش استرس برای بهبود درد قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها خلق و خوی منفی را در روزهای منتهی به قاعدگی تجربه می‌کنند. گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، دوش آب گرم گرفتن یا ماساژ با روغن‌های گرم مانندد روغن زیتون و کنجد و دوری از استرس، می‌تواند به کاهش علائم دردهای قاعدگی کمک کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا