مغز و اعصاب

علت درد پشت سر چیست؟ درمان آن

درد پشت سر به چه دلیلی رخ می­دهد؟ درمان درد در پشت سر

سردرد، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد در سراسر جهان با آن روبرو هستند. این درد می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و گاهی اوقات درمان مشخصی برای آن وجود ندارد. با این حال، تشخیص دقیق علت سردرد می‌تواند در انتخاب درمان مناسب بسیار کمک‌کننده باشد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درد در قسمت پشت سر می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد. در این مقاله، ما به بررسی دقیق علائم پرداخته‌ایم. اگر به دنبال یافتن علت‌های احتمالی سردردهای پشت سر و شناختن روش‌های مؤثر درمانی هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

علت درد پشت سر چیست؟

علت درد پشت سر چیست؟

سردردهای موضعی در پشت سر معمولاً ناشی از اختلالی به نام سردرد تنشی هستند که بسیار رایج بوده و معمولاً به عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفته نمی‌شوند. با این حال، سردردهای ثانویه که از بیماری‌های زمینه‌ای نشأت می‌گیرند، می‌توانند جدیت متفاوتی داشته باشند و گاهی اوقات علت اصلی سردردهای پشت سر به شمار می‌روند.

گاهی اوقات، سردردها ممکن است به دلیل شرایط دیگری ایجاد شوند. نوع درد، محل آن و سایر نشانه‌های همراه با سردرد می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا علت آن را راحت‌تر تشخیص دهند و درمان مناسب را انتخاب کنند. جالب است بدانید که هر یک از این علل می‌توانند درد را در نقاط خاصی از پشت سر ایجاد کنند. در ادامه، به بررسی کامل دلایل درد پشت سر خواهیم پرداخت.

احساس درد در ناحیه گردن و پشت سر

نورالژی اکسیپیتال زمانی بروز می‌کند که اعصابی که از نخاع به پوست سر می‌روند، دچار التهاب می‌شوند. این نوع درد بیشتر در افرادی که از میگرن‌های مزمن رنج می‌برند، دیده می‌شود و می‌تواند بسیار شدید و ضربان‌دار باشد.

دردهای ناشی از نورالژی اکسیپیتال معمولاً از پایین سر، در ناحیه گردن آغاز شده و به سمت بالای سر گسترش می‌یابند، که این حالت می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

دیگر نشانه‌های مرتبط با نورالژی اکسیپیتال عبارتند از:

  • درد در پشت چشم‌ها
  • احساس تیز و برنده مانند چاقو در ناحیه گردن و پشت سر
  • حساسیت شدید به نور
  • حساسیت پوست سر
  • درد هنگام چرخش یا حرکت دادن گردن

وضعیت بدنی ضعیف

یک وضعیت بدنی نادرست می‌تواند منجر به احساس درد در ناحیه پشت سر، گردن و شانه‌ها گردد. این فشارها ممکن است به تدریج به سردردهایی در پشت سر منجر شوند. در چنین شرایطی، ممکن است دردی خسته‌کننده و ضربان‌دار را در پایه جمجمه خود احساس کنید.

سردرد سرویکوژنیک

سردرد سرویکوژنیک

یک نوع سردرد موسوم به سردرد سرویکوژنیک وجود دارد که معمولاً ناشی از بیرون زدگی دیسک در ناحیه گردن است. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد درد و فشار در گردن و پشت سر شود. این دردها ممکن است تا شقیقه‌ها و پشت چشم‌ها نیز گسترش یابند و ممکن است درد در شانه‌ها و بخش بالایی بازوها نیز احساس شود.

سردردهای سرویکوژنیک می‌توانند با استراحت و دراز کشیدن بدتر شوند، که این مسئله می‌تواند بر الگوی خواب تأثیر بگذارد و باعث اختلال در خواب شود. در زمان‌هایی که سردرد وجود دارد، ممکن است فرد احساس کند که وزن سنگینی بر روی سرش قرار دارد.

سردرد کم فشار

کاهش فشار مایع مغزی-نخاعی می‌تواند منجر به بروز سردردهایی شود. این دسته از سردردها زمانی رخ می‌دهند که مایع مغزی-نخاعی از میان ستون فقرات نشت پیدا کند، که به این حالت افتادگی فشار داخل جمجمه‌ای نیز گفته می‌شود.

این کاهش فشار ممکن است بدون علت مشخصی رخ دهد یا به دلیل آسیب دیدگی ستون فقرات یا دیگر شرایطی که باعث نشت مایع مغزی-نخاعی و در نتیجه سردرد می‌شوند، ایجاد شود. برای تشخیص دقیق نوع سردرد، توصیه می‌شود که با پزشک متخصص سردرد مشورت نمایید.

اصلی ترین علت درد پشت سر سمت راست چیست؟

اصلی ترین علت درد پشت سر سمت راست چیست؟

گاهی اوقات، ممکن است دردی تنها در سمت راست پشت سر خود احساس کنید. دلایل اصلی که می‌توانند منجر به این حالت شوند عبارتند از:

آسیب مغزی چیست؟ علائم و نحوه درمان آن بیشتر بخوانید: ضربه مغزی چیست؟ علائم و نحوه درمان آن

سردردهای ناشی از تنش، رایج‌ترین عامل درد در ناحیه پشت سر هستند و اغلب در پشت و سمت راست سر قابل احساس هستند. علت اصلی بروز این سردردها، سفتی عضلات گردن و پوست سر است. این دردها معمولاً به صورت فشاری و خسته‌کننده بروز می‌کنند و ضربان‌دار نیستند.

اصلی ‌ترین علت درد پشت سر سمت چپ چیست؟

در مواقعی که میگرن به سراغ شما می‌آید، ممکن است سردرد در هر جایی از سر احساس شود، اما بیشتر افراد گزارش می‌دهند که درد میگرنی را عمدتاً در ناحیه پشت سر و در سمت چپ تجربه می‌کنند. اگر امکان مراجعه حضوری به پزشک وجود ندارد، استفاده از خدمات آنلاین متخصصین مغز و اعصاب می‌تواند گزینه‌ای مفید باشد.

علاوه بر این، میگرن می‌تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • درد شدید که به صورت ضربان‌دار است
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اشک‌ریزی
  • حساسیت به نور و صدا

سردردهای میگرنی معمولاً از سمت چپ سر آغاز می‌شوند و ممکن است به دور شقیقه‌ها و به سمت پشت سر گسترش یابند.

نحوه درمان سریع درد پشت سر چگونه است؟

نحوه درمان سریع درد پشت سر چگونه است؟

بسیاری از علائم سردردهای رایج را می‌توان با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) تسکین داد. با این حال، برای سردردهای مزمن، ممکن است نیاز به داروهای قوی‌تری مانند نسخه‌های خاصی از تایلنول باشد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید با استفاده از روش‌های درمانی خانگی و طب سنتی، دردهای خود را کاهش دهید. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که این درمان‌ها تنها زمانی مؤثر هستند که بر اساس علت دقیق سردردها انجام شوند. برای تعیین دلیل اصلی سردرد، مشورت با یک متخصص مغز و اعصاب توصیه می‌شود. در ادامه، بهترین روش‌های درمانی برای تسکین درد پشت سر را برای انواع مختلف سردردها بررسی خواهیم کرد:

سردردهای ناشی از فتق دیسک

درمان سردردهای ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای، به مدیریت و درمان بیماری اصلی وابسته است. برای مثال، درمان فتق دیسک ممکن است شامل روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، کشش‌های ملایم، تزریقات اپیدورال برای کاهش التهاب و در مواردی که لازم باشد، جراحی باشد. همچنین، انجام ورزش‌های منظم می‌تواند به حفظ نتایج مثبت درمان کمک کند و از بازگشت علائم جلوگیری نماید.

درمان سردرد تنشی و درد در پشت سر

سردردهای تنشی که در پشت سر احساس می‌شوند، اغلب با استفاده از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن بهبود می‌یابند. اگر سردردها به صورت مزمن و شدید باشند، مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب ضروری است. پزشک ممکن است داروهای پیشگیرانه مانند ضدافسردگی‌ها یا شل کننده‌های عضلانی را برای کاهش خطر بروز سردردهای آتی تجویز کند.

درمان میگرن و درد پشت سر

پزشکان معمولاً برای پیشگیری از سردردهای میگرنی، داروهایی مانند بتا بلوکرها و همچنین داروهای مسکن فوری را تجویز می‌کنند. داروهای بدون نسخه‌ای که به طور خاص برای میگرن طراحی شده‌اند، می‌توانند در مواقع حملات خفیف میگرنی مؤثر باشند، اما ممکن است برای حملات شدید کافی نباشند.

پزشکان همچنین در شناسایی عوامل محرک سردردهای میگرنی به بیماران کمک می‌کنند تا بتوانند از بروز آن‌ها پیشگیری کنند.

درمان سردردهای خوشه‌ای و درد پشت سر

درمان سردردهای خوشه‌ای و درد پشت سر

درمان سردردهای خوشه‌ای، که می‌توانند باعث درد در پشت سر شوند، به هدف کاهش دوره‌های سردرد، تخفیف شدت حملات و پیشگیری از حملات آتی متمرکز است. درمان‌های کوتاه مدت برای این نوع سردردها عبارتند از:

  • تزریق تریپتان‌ها
  • استفاده از استروئیدها
  • تزریق بی‌حسی موضعی
  • داروهایی نظیر توپیرامات، ورپامیل، لیتیوم و گالکانزوماب

برای پیشگیری از سردردهای خوشه‌ای، روش‌های زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرند:

  • کورتیکواستروئیدها
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم
  • ملاتونین
  • مسدودکننده‌های عصبی

سوالات رایج در حوزه­‌ درد پشت سر

  • چه زمانی باید درد پشت سر را جدی گرفت؟ سردردهایی که به تدریج شدیدتر می‌شوند و بر شخصیت یا توانایی‌های ذهنی تأثیر می‌گذارند، می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشند. سردردهای همراه با تب، سفتی گردن، سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری یا حافظه، یا علائم عصبی مانند اختلال در بینایی، گفتار، ضعف، بی‌حسی یا تشنج، می‌توانند نیاز به توجه پزشکی فوری داشته باشند. در چنین مواردی، مراجعه به پزشک یا مرکز درمانی ضروری است.
  • آیا درد پشت سر خطرناک است؟ گرچه سردردهای تنشی می‌توانند بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشند، اما به طور کلی جای نگرانی نیستند و اغلب به سرعت تسکین می‌یابند. این نوع سردردها معمولاً خود به خود و یا با استفاده از مسکن‌های ساده بهبود می‌یابند.
  • آیا سینوس‌ها می‌توانند علت درد پشت سر باشند؟ دردهای سینوسی معمولاً در نواحی اطراف بینی، چشم‌ها و گونه‌ها احساس می‌شوند. با این حال، ممکن است این دردها به جلوی صورت تا دندان‌ها و به پشت سر نیز گسترش یابند.

نتیجه گیری

برای مقابله با درد پشت سر، ابتدا باید علت اصلی آن شناسایی شود. مشورت با پزشک و پیروی از توصیه‌های او می‌تواند در فرآیند بهبودی شما تسریع بخشد و به شما کمک کند تا سریع‌تر از شر این دردها خلاص شوید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا