محتوای سلامتیمغز و اعصاب

میگرن و بهترین روش‌های درمان

علت و نحوه تشخیص سردرد میگرنی و انواع میگرن

ممکن است شما در طول زندگی خود با سردرد‌های متفاوت روبرو شده باشید و در زمان سردردهای شدید آن را با میگرن اشتباه بگیرید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم که شما را با نحوه تشخیص سردرد میگرنی آشنا کنیم و سپس در ادامه به بهترین روش‌های درمان میگرن خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید کنترل میگرن زمانی به‎‌درستی اتفاق خواهد افتاد که علت میگرن به درستی تشخیص داده شود.

اگر درحال مطالعه این مقاله هستید ممکن است شما و یا یکی از اطرافیان شما دچار میگرن شده است و شما در جستجوی بهترین قرص درمان میگرن یا بهترین قرص برای درمان سردرد میگرنی باشید. در ادامه باید گفت که ابتدا باید مشخص شود که سردرد شما میگرن است یا خیر. پس با دکتریاب همراه شوید.

انواع سردرد

میگرن چیست؟

متاسفانه در همین ابتدا باید گفت که سردرد میگرنی، سومین بیماری شایع در جهان معرفی شده است. میگرن یک بیماری عصبی است که باعث درد شدید و احساس تپش در یک طرف سر می‌شود که این درد ممکن است چندین ساعت و حتی در برخی موارد تا چند روز ادامه یابد. سردردهای میگرنی می‌تواند با حالت تهوع و یا حساسیت به نور و صدا همراه باشد.

میگرن می‌تواند بزرگسالان و کودکان را درگیر کند اما متاسفانه در خانم‌ها شایع‌تر از مردان می‌باشد. این نوع سردرد با شدت و تعداد حملات، در افراد مختلف متفاوت است. میگرن می‌تواند ناتوان کننده باشد و منجر به عدم توانایی انجام مسئولیت‌های روزانه و کاهش کیفیت زندگی روزانه شما شود. به همین علت توصیه می‌شود برای تشخیص و درمان میگرن به بهترین دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.🔥

علت بروز میگرن

حالا که با میگرن آشنا شدیم این سوال برای شما ایجاد می‌شود که علت اصلی میگرن چیست؟ متاسفانه خبر خوبی نداریم😔 زیرا که پزشکان تا به امروز علت دقیقی برای بروز میگرن پیدا نکرده‌اند. اما بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، وجود این سردرد به دلیل تغییراتی است که در مغز به وجود می‌آید. همچنین یکی از علت‌های آن عوامل ارثی است.

 برخی از بیماری‌های روانی همچون بسیاری از رویدادهای زیستی یا محرک‌ها با میگرن در ارتباط هستند که از این دسته می‌توان به افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی اشاره کرد.

علائم سردرد میگرنی

قبل از اینکه سراغ روش‌های درمانی و کنترل کننده میگرن برویم باید متوجه شویم که آیا میگرن داریم یا خیر؟ به همین علت در ادامه علائم و نشانه هایی که معمولا در سردرهای میگرنی رخ می‌دهند را به شما خواهیم گفت. راستی فراموش نکنید که میگرن معمولا در یک قسمت از سر خود را نشان می‌دهد و به‌صورت سردردهای نبض دار بروز می‌کند.

  • سردرد ضربان دار و مبهم
  • درد پیش رونده
  • حساسیت به نور، صدا و بو
  • تهوع، استفراغ و دل درد
  • از دست دادن اشتها و در برخی موارد تمایل به خوردن غذا
  • رنگ پریدگی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • اسهال
  • حالت افسردگی
بهترین قرص میگرن

درمان میگرن

هیچ راه درمانی قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما با کمک یک سری روش‌های عملی و دارویی و تغییر سبک زندگی می‌توان از بروز مجدد میگرن جلوگیری و سردرد میگرنی را کاهش و مدیریت کرد.

بهترین قرص میگرن

معمولا افرادی که دچار سردرد یا میگرن می‌شوند، به دنبال قویترین قرص سردرد یا بهترین قرص برای میگرن هستند تا مشکل خود را خیلی زود حل کنند زیرا که سردرد و به‌خصوص سردردهای میگرنی، فرد را از ادامه فعالیت روزمره باز می‌دارد.

توجه کنید که میگرن انواع مختلفی دارد و مصرف دارو بدون تجویز پزشک، اکیدا توصیه نمی‌شود! ⚠

پزشکان متخصص مغز و اعصاب بعد از شناسایی نوع میگرن، داروهای مختلفی را تجویز خواهند کرد. معمولا برای میگرن گروه دارویی OTC را تجویز می‌کنند. داروهای ساده مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین، و ناپروکسن، اگر در مراحل نخستین سردرد مصرف شوند، ممکن است برای مهار درد کافی باشند. در صورت موفق نبودن، پزشک به سراغ مسکن‌های دیگر خواهد رفت که برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

قرص آکسار برای میگرن

قرص آکسار همچنین با نام اکسدرین شناخته می‌شود و در واقع این دارو ترکیبی از استامینوفن، آسپرین و کافئین می‌باشد که برای درمان میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص نورتریپتیلین

این قرص با مهار سیستم عصبی مرکزی می‌تواند باعث تسکین درد ناشی از میگرن شود. توجه کنید که این دارو برای مصرف کودکان مناسب نیست. یبوست و سوء هاضمه و یا اسهال از عوارض شایع این دارو می‌باشند. در صورت مشاهده کهیر یا آلرژی و یا علائم تنگی نفس با فوریت‌های پزشکی یا همان اورژانس (115) تماس بگیرید.

قرص اورلپت

این دارو به عنوان یک قرص ضد میگرن نیز کاربرد دارد و می‌تواند از بروز آن پیشگیری کند. این دارو ممکن است در برخی از افراد منجر به اختلالات کبدی شود و همچنین استفاده از آن برای درمان میگرن در زنان باردار توصیه نمی‌شود.

قرص میگراستاپ

قرص میگراستاپ که نام دیگر آن سوماتریپتان می‌باشد، از داروهای ضد میگرن است که با انقباض شریان‌های جمجمه ای، سردرد میگرنی را بهبود می‌بخشد. این داروی میگرن به دو صورت خوراکی و تزریقی موجود می‌باشد و نوع و میزان مصرف آن می‌بایست زیر نظر پزشک انجام شود.

درمان میگرن با بوتاکس

آیا میگرن با تزریق بوتاکس درمان می‌شود؟

درمان میگرن به کمک تزریق بوتاکس انجام پذیر است. در اين روش متخصص مغز و اعصاب، با تزريق بوتاکس در محل‌هاى خاصى از سر و صورت باعث شل شدن عضلات ناحيه و در نتيجه جلوگيرى از بروز سردرد مى‌شود. توجه کنید که این روش می‌بایست توسط پزشک متخصص 🩺 انجام شود و انجام آن توسط افراد غیر پزشک ممکن است باعث فلج شدن اندام‌های صورت شما شود.

سردرد تنشی چیست ؟ 9 درمان خانگی بیشتر بخوانید: سردرد تنشی چیست ؟ 9 درمان خانگی

درمان میگرن در خانه و بدون دارو

خنک کردن پیشانی

شما می‌توانید یک پارچه خیس شده در آب سرد را بر روی پیشانی گذاشته و جریان خون را در آن ناحیه کاهش دهید. انجام این کار باعث رهایش و کاهش درد میگرنی می‌شود.

اتاق ساکت و تاریک

نور شدید و صداهای بلند می‌تواند سردرد شما را تشدید کنند به همین علت دراز کشیدن در یک اتاق تاریک و ساکت، به حفظ آرامش و کمتر شدن درد کمک می‌کند.

خواب کافی

خواب‌های بسیار کوتاه یا بسیار طولانی می‌توانند سبب بروز سردرد شوند. بهتر است 7 تا 8 ساعت خواب در شب را برای خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید در زمان‌های مشخصی به خواب رفته و از خواب بیدار شوید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب بیشتر در کاهش سردرد بسیار موثر است زیرا یکی از دلایل افزایش سردرد کمبود آب بدن است.

کاهش استرس

استرس یکی از عوامل تشدید کننده برای سردرد میگرنی است به همین علت سعی کنید استرس را از خود دور کنید. مدیتیشن و یوگا، از جمله مواردی است که با کم کردن استرس، به کم شدن درد میگرن کمک می‌کند.

ماساژ پیشانی و گردن

ماساژ دادن به آرامی پیشانی نیز گاهی در کم شدن درد موثر است. در کنار این‌ها، ماساژ دادن گردن و شانه‌ها نیز می‌تواند انقباض عضلات را کم کرده و به کاهش درد کمک کند.

ویتامین و مکمل‌های کمک کننده به درمان میگرن

شاید برای شما هم سوال شود که برای درمان میگرن چی بخوریم؟ خب در پاسخ به این سوال باید گفت که شما میبایست در ابتدا از عواملی که باعث بروز و تشدید میگرن می‌شوند جلوگیری کنید. سیگار، نوشیدن الکل و عدم مصرف آب کافی باعث تشدید میگرن می‌شوند. نوشیدن قهوه با کافئین مناسب، دمنوش دارچین و دمنوش بابونه می‌تواند به کاهش سردرد میگرنی به شما کمک کند.

در ادامه به یک سری ویتامین و مکمل‌ها که در بروز و درمان میگرن تاثیر گذار هستند اشاره می‌کنیم.

ویتامین B2

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) محلول در آب ممکن است و در مسیرهای درگیر در ایجاد میگرن نقش دارد. تجزیه و تحلیل ۹ مطالعه نشان داد که مصرف ۴۰۰ میلی گرم در روز ویتامین B2 به مدت ۳ ماه به طور قابل توجهی درد مرتبط با حملات میگرن و همچنین مدت و دفعات حملات را کاهش می‌دهد. شیر، پنیر، ماهی و مرغ منابع خوبی برای ویتامین B2 هستند.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی اصلی است که برای حفظ عملکرد اعصاب، فشار خون و عملکرد عضلات حیاتی است. کمبود منیزیم با سردردهای خفیف و متوسط ​​و میگرن مرتبط است. بادام، کنجد، تخمه آفتابگردان، بادام هندی، بلغور جو دوسر، موز و نخود فرنگی منابع خوبی برای دریافت منزیوم هستند.

به خاطر داشته باشید که مکمل‌های منیزیم می‌توانند باعث اسهال شوند. اسهال شدن بعد از مصرف مکمل‌های منزیوم معمولاً نشانه این است که شما بیش از حد مصرف می‌کنید.

ویتامین D

کمبود ویتامین D با میگرن مرتبط است. این موضوع احتمالاً به دلیل نقش آن در مبارزه با التهاب در مغز است. مصرف ویتامین D ممکن است به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است که این موضوع تایید شود.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که در شب توسط غده صنوبری در مغز ترشح می‌شود. این هورمون به شما کمک می‌کند به خواب بروید. ایجاد سردرد و دوره‌های میگرن ممکن است با ناهنجاری‌های مربوط به غده صنوبری مرتبط باشد که منجر به سطوح پایین ملاتونین می‌شود. طبق تحقیقاتی محدود، مصرف ملاتونین ممکن است در پیشگیری از حملات میگرن و کاهش دفعات سردرد مفید باشد.

علت میگرن در خانم‌ها

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، متاسفانه شیوع میگرن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. سردرد در زنان، به ویژه سردرد میگرنی، با تغییرات در سطح استروژن مرتبط است. سطح استروژن بلافاصله قبل از شروع قاعدگی کاهش می‌یابد و تغییرات در سطح استروژن باعث میگرن قاعدگی می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در این مقالع سعی کردیم به صورت کامل و خلاصه در مورد میگرن، عوامل ایجاد کننده و روش‌های درمانی آن صحبت کنیم. همان طور که اشاره شد، میگرن در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام می‌تواند روش درمانی متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید با کمک نکاتی که در این مقاله با عنوان درمان میگرن در خانه به آنها پرداخته‌ایم، از میگرن و شدت آن جلوگیری کنید. اگر تنش و حملات میگرن در شما تکرار می‌شود حتما به یک دکتر مغز و اعصاب خوب و حاذق مراجعه کنید که علاوه بر تشخیص نوع سردرد درمان شما سریع‌تر آغاز شود.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا