مغز و اعصاب

مواد مخدر چه ضرری برای مغز دارد؟

تاثیر مواد مخدر بر ذهن را می توان از زوایای مختلف مشاهده کرد. بر اساس کار آنها، مواد اعتیاد آور در دریافت اطلاعات سیستم عصبی پس از ورود به سیستم ارتباطی مغز اختلال ایجاد می کنند. پردازش اطلاعات نیز آسیب می بیند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

بسیاری از این مواد مانند هروئین و ماری جوانا (گل) بدن را فریب می دهند. به این دلیل که که ساختمان شیمیایی آنها بسیار شبیه به نورون هایی است که سیگنال ها را به مغز می فرستند. به همین دلیل، سلول های گیرنده مغز به اشتباه می افتندو  و به این فرستنده ها اجازه می دهد وارد سلول های عصبی مغز شوند.

به دلیل عدم تعادل ساختاری مغز و این عوامل، سلول های عصبی به طور طبیعی برانگیخته نمی شوند. بنابراین پیام های غیر طبیعی در سیستم عصبی مغز تولید می شود. حتی برخی از این داروها مانند شیشه و کوکائین با توزیع طبیعی مواد شیمیایی در مغز تداخل دارند. به این ترتیب به جای ارسال پیام های عادی به مغز، پیام های خاص و قدرتمندی وارد سیستم عصبی می شود.

یکی از باورهای غلط در مورد مواد اعتیاد آور این است که پس از مصرف هیچ اتفاق خاصی نمی افتد. پس از مصرف یک بار شیشه ، آسیب شدیدی به سیستم عصبی و مغز فرد وارد می شود. افراد معتاد به این مواد باید هر چه زودتر ترک کنند.

آیا مصرف این مواد باعث ایجاد اختلالات روانی در فرد می‌شود؟ در ادامه این مطلب تاثیرات مواد مخدر روی مغز به طور مفصل بررسی می‌شود.

کوکائین و اثرات آن بر مغز و سیستم عصبی

تقریبا تمام مطالعات تاثیر داروهای مخدر بر مغز را اثبات کرده اند. کوکائین ماده ای است که وارد جریان خون می شود و مدت کوتاهی پس از مصرف وارد مغز می شود. وقتی این ماده به مغز می رسد، باعث افزایش تولید دوپامین می شود، احساس نشاط و سرمستی  بوجود می آید. حافظه و تصمیم گیری فرد را مختل می کند. مراجعه به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص اعصاب و روان در این زمینه بسیار موثر است.

تاثیر ماری جوانا بر مغز و سیستم عصبی

ماری جوانا یکی از رایج ترین مواد مخدر است که امروزه توسط جوانان استفاده می شود. زمانی که THC موجود در ماری جوانا به مغز می رسد، هورمون دوپامین آزاد می شود. با تولید این هورمون احساس شادی و لذت آنی تقویت می شود. این ماده در حین فعالیت های سالم مانند غذا خوردن، بازی کردن، گوش دادن به موسیقی و غیره ترشح می شود

به این ترتیب با ایجاد احساس لذت کاذب، فرد را برای مصرف بیش از حد و دوباره ترغیب می‌کند. البته این احساس لذت بعد از مدتی بسیار کمتر می‌شود و سرعت تفکر و تصمیم‌گیری مغز را هم کاهش می‌دهد.

هروئین و تاثیر آن بر مغز و سیستم عصبی

اثرات مواد مخدر بر مغز گاهی اوقات آرامش روانی انسان را مختل می کند. هروئین یک ماده مخدر قوی است که در مغز انسان به مورفین تبدیل می شود. مورفین یکی از داروهایی است که برای برخی از بیماران موثر است. با تغییر درک فرد از درد، مورفین باعث آرامش عمیق می شود. هروئین به صورت تزریقی و استنشاقی در دسترس است.

پس از مصرف این ماده احساس شادی و نشاط می کند. البته این احساس شادی موقتی است و پس از مدتی آسیب جدی به مغز و سیستم عصبی شروع می شود. مراجعه به متخصص مغز و اعصاب آنلاین کمک زیادی به غلبه بر این اعتیاد می کند.

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

تاثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی

انتقال دهنده های عصبی و گیرنده های مختلف در مغز وجو داردو به همین خاطر ، اثرات نیکوتین بر مغز نیز متفاوت است. نیکوتین و دوپامین رابطه نزدیکی با هم دارند ، ترک سیگار باعث افسردگی می شود. در واقع نیکوتین موجود در سیگار اعتیادآور است.

تاثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی

مصرف حشیش لذت زیادی در انسان بوجود می آورد. بنابراین، افراد برای لذت بیشتر دوزهای بیشتری مصرف می کنند. این موضوع اعتیاد انسان را افزایش می دهد و دیگر از آن لذت نمی برد. تأثیر حشیش بر مغز و سیستم ایمنی، اختلال در سیستم کنترل لذت و لذت است.

ماشروم (قارچ) و تاثیر آن بر مغز و سیستم عصبی

قارچ یکی از انواع مواد روانگردان است که عملکرد طبیعی مغز را تغییر می دهد. این روانگردان ارتباط جدیدی بین قسمت های مختلف مغز ایجاد می کند. تغییراتی که در سیستم عصبی فرد ایجاد می شود باعث توهمات شدید و استرس خطرناک می شود.

تاثیر مصرف مواد مخدر روی جوانان

معمولاً جوانان به ویژه نوجوانان به بلوغ کامل نمی رسند. مغز این افراد به سرعت در حال رشد و کار است. در نتیجه اثرات منفی بیشتری نسبت به بزرگسالان متحمل می شوند. در این سن، مغز به طور کامل رشد نکرده است، بنابراین مصرف مواد مخدر اثرات مضر بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد.

اثرات مواد مخدر و الکل بر مغز نوجوان می تواند موقعیت های خطرناکی را برای فرد یا اطرافیان او ایجاد کند. همچنین به دلیل تاثیری که بر مغز دارد، پتانسیل یادگیری و توانایی های انسان را تا حد زیادی سرکوب می کند.

مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر سیستم عصبی دارد؟ عوارض روانی مخدرها

کوکائین

اثرات مواد اعتیاد آور بر مغز را نمی توان انکار کرد. مصرف مواد مخدر باعث تغییرات ناگهانی دراخلاق و رفتار  افراد می شود. بسیاری از این تغییرات خارج از کنترل انسان است. این امر اعتیاد به مواد مخدر را افزایش می دهد و جدایی را دشوارتر می کند.

برخی از شایع ترین اختلالات روانی مرتبط با مصرف مواد عبارتند از اسکیزوفرنی، اضطراب، اختلال دوقطبی، روان پریشی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال اسکیزوافکتیو، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، بیش فعالی و غیره. اعتیاد. پزشک ترک اعتیاد نقش موثری در روند بهبودی فرد دارد.

استفاده مداوم و اعتیاد به مواد مخدر چه نتایجی به همراه دارد؟

احساس شادی و سرخوشی طبیعی و سالم یکی از روش های زندگی انسان است. وقتی انسان کار مفیدی انجام می دهد از تشویق اطرافیان خوشحال می شود اما اعتیاد به مواد مخدر این احساس طبیعی را از بین می برد. هنگام استفاده از مواد مخدر یا توهم زا، دوپامین بیش از حد در مغز ترشح می شود. این به شما احساس سرخوشی زیادی می دهد

در این حالت که بلندمدت نیست، لذت کاذب جایگزین لذت واقعی می شود. علاوه بر این، ترشح دوپامین با گذشت زمان کمتر می شود. بنابراین فرد برای جبران این سرعت باید داروی بیشتری مصرف کند. در واقع با مصرف مواد مخدر و اعتیاد قطعا مغز و سیستم عصبی از بین می رود. در این زمینه نقش متخصصان مغز و اعصاب و اعصاب و روان بسیار مهم است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا