مغز و اعصاببیماری‌های عفونیزنان، زایمان و نازایی

سوزش پا نشانه چیست و چه علتی دارد؟ روش‌های درمان آن

همه ما امکان دارد در طول زندگی احساس سوزش و حرارت در پاهایمان را تجربه کنیم. این احساس ناخوشایند می تواند آزاردهنده بوده و کیفیت زندگی را کاهش دهد. خوشبختانه با شناخت دلایل و روش های درمان این مشکل، می توانیم بر آن غلبه کنیم.

سوزش پا چیست؟

احساس سوزش شدید در پا می تواند نشانه ای از آسیب به اعصاب پاها باشد که به آن نوروپاتی می گویند. اگرچه بیماری های مختلفی می توانند باعث این احساس شوند، اما دیابت یکی از شایع ترین علل آن است. درد ناشی از سوزش پا ممکن است مداوم یا متناوب باشد و شدت آن از متوسط تا شدید متغیر است. اغلب اوقات، این درد در شب تشدید می شود.

علائم و نشانه های سوزش پا

نشانه های سوزش پا بسیار متنوع است و بسته به علت اصلی آن می تواند متفاوت باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس گرما و خارش شدید
  • تیر کشیدن و بی حسی
  • ضعف و سنگینی در پاها
  • سوزن سوزن شدن
  • اسپاسم عضلانی
  • کم خونی و خشکی پوست
  • تاول زدن و پوسته پوسته شدن پوست
  • تورم پاها

این علائم امکان دارد با فعالیت هایی مانند راه رفتن، ورزش کردن و ایستادن طولانی مدت تشدید شوند.

علت سوزش پا

علت سوزش پا

دلایل متعددی برای احساس سوزش در پا وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی از شایع ترین علل می پردازیم:

نوروپاتی دیابتی (اختلال عصبی ناشی از دیابت)

قند خون بالا و کنترل نشده در طولانی مدت می تواند به عروق خونی و اعصاب آسیب رسانده و باعث نوروپاتی شود. این آسیب به اعصاب باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی و در نتیجه احساس سوزش در پاها می شود. عواملی مانند چاقی، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و مصرف الکل خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی را افزایش می دهند.

سایر علائم نوروپاتی محیطی یا دیابت و سوزش کف پا به قرار ذیل هستند:

  • بی حسی یا خارش در دست ها یا پاها
  • احساس پوشیدن جوراب تنگ
  • دردهای تیز و خنجری
  • انواع زخم پای دیابتی به ویژه در کف پا
  • حس ضعف یا سنگینی در پاها یا بازوها
  • تعریق زیاد و شدید

نتایج یک تحقیق نشان داده است نوروپاتی دیابتی یا محیطی که علتی برای آن پیدا نشده باشد، می تواند علامتی از مبتلا شدن به دیابت تشخیص داده نشده یا مرزی باشد.

 نوروپاتی حسی فیبر کوچک (SFSN)

این نوع نوروپاتی باعث سوزش دردناک در پاها و از دست دادن حس در این ناحیه می شود. این اختلال به دلیل فقدان غلاف میِلین پوشاننده فیبرهای عصبی به وجود می آید. با اینکه علت دقیق آن مشخص نیست اما دیابت می تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

سوء مصرف الکل یا نوروپاتی الکلی

مصرف بیش از حد الکل می تواند به اعصاب آسیب رسانده و باعث سوزش پا، ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی و اختلال در عملکرد ادراری و روده ای شود. دقت داشته باشید که دوری از مصرف الکل می تواند از بدتر شدن علائم پیشگیری نماید. با این حال برخی از آسیب های عصبی امکان دارد بازگشت ناپذیر باشند.

بیماری شارکو ماری توث Charcot-Marie-Tooth

این بیماری که با نام های تحلیل عضلانی درشت نی و آسیب عصبی ارثی نیز شناخته می شود، شایع ترین بیماری ارثی سیستم عصبی است و عصب هایی را که عضلات را کنترل می کنند، تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری پیشرونده است، به این معنی که علائم آن با گذشت زمان بدتر می شود. یکی از اولین نشانه های آن، سوزش یا گزگز در پاها یا دست ها است. علائم دیگر شامل تحلیل عضلات و کاهش مهارت های حرکتی می شود.

سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

سندرم درد پیچیده منطقه ای، دردی مزمن در بخشی از بدن است که شدت و مدت آن با میزان آسیب وارده تناسب ندارد و معمولاً در مسیر یک عصب خاص نیست. این سندرم اغلب پس از جراحی یا آسیبی که به سیستم عصبی مرکزی آسیب می رساند، رخ می دهد. علائم دیگر شامل:

  • درد سوزنده
  • تورم و درد در پا
  • تغییر بافت یا رنگ پوست

بیماری اریتروملالژیا

Erythromelalgia disease

قرمزی اندام ها یک بیماری نادر است که در آن پاها بدون دلیل مشخص، گرم، قرمز و دردناک می شوند. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. درد ممکن است با:

  • ورزش
  • راه رفتن
  • ایستادن
  • قرار گرفتن در معرض گرما و پوسته پوسته شدن پوست تشدید شود.

سوء تغذیه

سوزش پا ناشی از سوء تغذیه، زمانی شایع تر بود اما هنوز در مناطقی که با قحطی و فجایع روبرو هستند، دیده می شود. کمبود ویتامین های گروه B می تواند باعث سوزش پا شود. کمبود این ویتامین ها ممکن است منجر به کم خونی، خستگی، گیجی و تنگی نفس شود. در جوامع امروزی، به ویژه در افراد مسن، آسیب عصبی ممکن است مرتبط با کمبود ویتامین های B12، B6 و فولات باشد.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید تعادل هورمونی بدن را بر هم می زند. این بیماری می تواند باعث تورمی شود که به اعصاب فشار وارد کند. علاوه بر سوزش پا، علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، افزایش وزن و خشکی پوست می شود.

عفونت های خطرناک

سوزش پا می تواند یکی از علائم متعدد عفونت های مختلف از جمله بیماری لایم (عفونت باکتریایی منتقل شده از طریق نیش حشرات)، HIV یا ایدز، سیفلیس (عفونت مقاربتی باکتریایی) و زونا (بیماری ویروسی) باشد. در صورت احساس سوزش پا، برای انجام آزمایش های مربوط به این بیماری ها به پزشک عفونی مراجعه کنید.

عفونت قارچی پا (بیماری پای ورزشکار)

عفونت قارچی پا یک بیماری واگیر دار است که اغلب در میان ورزشکاران شیوع دارد. این بیماری که به نام کچلی پا نیز شناخته می شود، می تواند ناخن های دست و پا را نیز آلوده کند. یکی از رایج ترین علائم عفونت پا، احساس سوزش یا خارش بین انگشتان یا کف پا است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول های خارش دار روی پاها
  • شکاف برداشتن و پوسته پوسته شدن پوست بین انگشتان یا کف پاها
  • خشکی پوست در کناره ها یا کف پاها
  • پوست جدید روی پاها
  • ناخن هایی که از بستر جدا شده اند، یا بی رنگ، ضخیم و شکننده هستند.

اختلالات کلیوی

وقتی کلیه ها به درستی کار نکنند، سموم در خون جمع می شوند. تجمع سموم در خون می تواند منجر به تورم و خارش در پاها شود. همچنین می تواند باعث موارد زیر شود:

  • کاهش تولید ادرار
  • تنگی نفس بی دلیل
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گیجی و سردرگمی
  • خستگی مفرط
  • علائم تشنج
  • کما یا اغما

سوزش کف پا در شب

سوزش کف پا نشانه چیست؟ این مشکل اغلب در هنگام خواب رخ می دهد. چرا؟ چون بیشتر اوقات خواب ما در شب اتفاق می افتد.

سوزش پا در شب بسیار شایع تر از روز است. یکی از دلایل اصلی آن، ترکیدن تاول های کف پا است. برای پیشگیری از این مشکل، بهتر است با انواع تاول های کف پا و روش های درمان آن ها آشنا شوید یا به پزشک عمومی و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. معمولاً سوزش پا در خواب با احساس گرمی در پاها و ناراحتی همراه است که باعث بی قراری فرد می شود.

متن انگلیسی:

“Burning feet syndrome, also known as Grierson-Gopalan syndrome, is a condition where the feet often feel uncomfortably hot and painful. This sensation tends to worsen at night and may improve during the day. Symptoms can range from mild to severe.” به نقل از سایت myclevelandclinic
“سندروم سوزش پا، که با نام سندروم گریسون گوپالان هم شناخته می شود، وضعیتی است که در آن پاها اغلب احساس گرمی و درد ناخوشایندی می کنند. این احساس معمولاً در شب تشدید می شود و ممکن است در طول روز بهبود یابد. علائم می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.”

 بیماری های عروق محیطی (PVD)

بیماری های عروق محیطی شامل تنگ شدن رگ هایی می شود که خون را به اندام های تحتانی و پاها می رسانند. علائم بیماری های عروق محیطی می تواند مشابه علائم آسیب عصبی محیطی باشد، از جمله احساس سوزش در پاها و اندام های تحتانی. همچنین این نوع درد اغلب با راه رفتن یا ورزش کردن شروع می شود. واریس طنابی ریشه دار هم یکی دیگر از دلایل سوزش پا است که با تورم و پیچ خوردگی رگ های بزرگ در ساق پا و مچ پا همراه است.

سندرم تونل تارسال

هنگامی که عصب عبوری از مچ پا به پا تحت فشار ناشی از تورم یا آسیب قرار می گیرد، سندرم تونل تارسال رخ می دهد. این فشار می تواند منجر به درد و سوزش در پا شده و حتی به نواحی بالاتری نیز گسترش یابد.

مسمومیت (intoxication)

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فلزات سنگین و مواد شیمیایی صنعتی می تواند باعث بروز علائم نوروپاتی محیطی شود. برخی داروها، مانند داروهای درمان ایدز (HIV) یا تشنج، نیز می توانند به اعصاب آسیب برسانند.

شیمی درمانی (chemotherapy)

داروهای شیمی درمانی به کار رفته در درمان سرطان های مانند سرطان استخوان پا، علاوه بر از بین بردن سلول های سرطانی، می توانند عوارضی مانند نوروپاتی محیطی را نیز ایجاد کنند. از دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی بر سیستم عصبی و عضلانی می توان به لرزش، خستگی عضلانی، کاهش سرعت واکنش ها، مشکلات تعادلی و ضعف عضلانی اشاره کرد.

کبد و سوزش پا

یکی از عوارض بیماری کبد، به ویژه هپاتیت C، احساس سوزش در کف پا است. هپاتیت C یک عفونت ویروسی مزمن کبدی است که می تواند به آسیب جدی کبد و بروز علائمی مانند زردی صورت و چشم، تورم پا و مچ پا و خارش شدید منجر شود.

یائسگی و سوزش پا

کاهش استروژن در دوران یائسگی می تواند باعث گرگرفتگی و در نتیجه سوزش و درد انگشتان پا شود. گرگرفتگی با احساس گرما و سوزش همراه است و می تواند دست ها و پاها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

دلیل سوزش کف پا در پریودی

نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی می تواند باعث تورم در اندام هایی مانند پا شده و به اعصاب فشار وارد کند. در نتیجه، ممکن است احساس گرما، بی حسی و گزگز در پاها ایجاد شود.

سرخجه چیست ؟ علل، علائم و روش درمان آن بیشتر بخوانید: سرخجه چیست؟ علل، علائم و روش درمان آن

دلیل سوزش کف پا در دوران بارداری

دلیل سوزش کف پا در دوران بارداری

افزایش وزن، تورم و تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند به اعصاب فشار وارد کرده و باعث احساس گرما و سوزش در پاها شود.

دلیل سوزش پا از زانو به پایین

هنگام انجام فعالیت های ورزشی سنگین، بدن به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد و در صورت عدم تأمین کافی اکسیژن، تولید اسید لاکتیک افزایش یافته و باعث ایجاد احساس سوزش در عضلات می شود.

درد سوزان پاها از زانو به پایین علامت چیست؟

معمولاً زمانی که خون به خوبی در پاها جریان پیدا نمی کند، احساس سوزش و درد در این ناحیه بروز می کند. همچنین، ممکن است فرد به نارسایی وریدی مبتلا شده باشد و حجم خون در رگ ها به اندازه کافی نباشد و در نتیجه پاها آسیب دیده و دچار سوزش شوند. اگر این سوزش در دوران شکستگی پا تجربه شود، احتمالاً به دلیل تحریک اعصاب توسط گچ (علت سوزش پا پس از شکستگی) ایجاد شده است.

علت سوزش پا بعد از عمل دیسک

احساس سوزش پس از جراحی ستون فقرات، می تواند نتیجه مستقیم ترمیم بافت های عضلانی و رباطی در طول فرایند بهبودی دیسک کمر باشد. این امر کاملاً طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

علت سوزش انگشتان شست پا

یکی از رایج ترین دلایل سوزش انگشتان پا، آسیب عصبی محیطی است. البته، گاهی عفونت ها و حتی خستگی مفرط نیز می توانند باعث سوزش انگشتان پا شوند. بنابراین، تشخیص دقیق علت سوزش برای درمان مؤثر بسیار مهم است. برخی افراد به دلیل مصرف بیش از حد الکل و دیابت نیز به سوزش انگشتان پا مبتلا می شوند.

گاهی انگشت شست پا دچار سوزش می شود که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از اصلی ترین و متداول ترین دلایل سوزش انگشت شست پا، پوشیدن کفش های نامناسب است. اگر کفش برای شما تنگ باشد، معمولاً انگشت شست و انگشت دوم بیشترین ناراحتی را تجربه می کنند.

هرگونه آسیب به انگشت شست می تواند باعث سوزش و خارش در این ناحیه شود. همچنین، قرار دادن پا در وضعیتی که انگشت شست تحت فشار باشد، می تواند موجب سوزش شود. معمولاً اختلال در جریان خون دلیل اصلی این مشکل است.

علت سوزش پشت پاشنه پا

عوامل متعددی مانند آسیب عصبی ناشی از دیابت، میخچه، ضربه یا جراحی، سندرم تونل تارسال، بیماری های خود ایمنی و برخی عفونت های قارچی می توانند باعث سوزش پشت پاشنه پا شوند. آیا درد پاشنه پا خطرناک است؟ بله، اگر پس از ضربه یا آسیب، درد و تورم شدیدی در پاشنه پا احساس کردید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سوزش پا: چگونه سوزش پا را درمان کنیم؟

همان طور که گفته شد، دلایل ایجاد سوزش پا بسیار متنوع هستند، بنابراین درمان نیز به علت زمینه ای بستگی دارد. توجه داشته باشید که درمان باید تحت نظر پزشک انجام شود. برخی از دلایل مانند عفونت های قارچی پا یا کفش های تنگ، به راحتی قابل درمان هستند. در این موارد، ممکن است به مصرف داروهای ضد قارچ و استفاده از کفش های راحت نیاز داشته باشید. در برخی موارد نیز ممکن است به مکمل های ویتامینی یا هورمونی نیاز باشد.

اگر دیابت علت بیماری باشد، تغییر در رژیم غذایی یا مصرف داروهای خاص ضروری است. پزشک ممکن است داروهایی برای تسکین درد عصبی تجویز کند.

تسکین التهاب پا پس از عمل جراحی

برخی بیماران پس از عمل دیسک یا جراحی های دیگر، ممکن است احساس سوزش و التهاب در پاهای خود داشته باشند. بهترین اقدام در این شرایط، مشورت با پزشک معالج است. با این حال، تا زمان مراجعه به پزشک، می توانید از روش های زیر برای تسکین موقت این عارضه استفاده کنید:

  • آب سرد درمانی: به مدت ۱۵ دقیقه، پاهای خود را در آب خنک قرار دهید. این روش به کاهش التهاب و تسکین موقت درد کمک می کند.
  • اجتناب از گرما: از قرار دادن پاها در معرض گرما خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تشدید التهاب شود.
  • بالا نگه داشتن پاها: چند دقیقه در حالت تکیه داده، پاهای خود را روی دیوار قرار دهید تا بالاتر از سرتان قرار بگیرند. این کار به کاهش تورم کمک می کند.
  • داروهای بدون نسخه: استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه و همچنین کرم ها و پمادهای موضعی ضد التهاب می تواند در تسکین درد موثر باشد.

راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

در جدول زیر، علل احتمالی و علائم همراه با سوزش پا، حتی پس از جراحی، به طور مفصل آورده شده است.

علتعلائم همراهبه کدام دکتر مراجعه کنیم؟
بیماری عفونی خطرناکپوسته پوسته شدن و درد پادکتر عمومی یا پزشک متخصص عفونی
سوزش پا و درد پریودیحس گزگز و خواب رفتن پامتخصص زنان
بیماری پای ورزشکارترک و قاچ  شدن پوست میان انگشتان پاپزشک عمومی

درمان خانگی سوزش پا

برای تسکین سوزش کف پا در خانه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. با این حال، می توانید این اقدامات را نیز انجام دهید:

  • آب درمانی: پاهای خود را در آب سرد یا ولرم بگذارید. این کار به کاهش التهاب کمک می کند. توجه داشته باشید که این روش برای افراد مبتلا به اریتروملالژیا (بیماری که در آن بیشتر اندام ها دچار قرمزی، درد و سوزش می شوند) مناسب نیست.
  • محلول های طبیعی: استفاده از محلول نمک اپسوم یا سرکه سیب می تواند تسکین بخش باشد. قبل از استفاده از این محلول ها، به خصوص اگر دیابتی هستید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • گیاهان دارویی: زردچوبه و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند به کاهش درد کمک کنند. می توانید از مکمل های زردچوبه یا کرم های حاوی کپسایسین استفاده کنید.
  • ماساژ: ماساژ پا به بهبود گردش خون و کاهش تنش عضلانی کمک می کند.
  • تغذیه: مصرف ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه B، و افزایش مصرف فلفل در رژیم غذایی می تواند مفید باشد.
  • تغییر سبک زندگی: ترک سیگار، ورزش منظم، و مدیریت استرس از طریق روش هایی مانند مدیتیشن و یوگا می تواند به کاهش سوزش پا کمک کند.
  • روغن های طبیعی: استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن نعناع یا روغن اسطوخودوس می تواند تسکین بخش باشد.

درمان سوزش کف پا در طب سنتی

درمان سوزش کف پا در طب سنتی

طب سنتی برای درمان سوزش کف پا، روش هایی مانند استفاده از روغن های طبیعی، مصرف فلفل، طب سوزنی و مصرف سرکه سیب را پیشنهاد می کند.

درمان سوزش پا در بیماران دیابتی

برای پیشگیری و درمان سوزش پا در بیماران دیابتی، موارد زیر توصیه می شود:

  • کنترل قند خون: مصرف منظم داروهای تجویزی و رعایت رژیم غذایی مناسب.
  • فیزیوتراپی: انجام تمرینات فیزیوتراپی برای تقویت عضلات پا.
  • کفش مناسب: استفاده از کفش های راحت و مناسب برای جلوگیری از آسیب به پا.
  • مراقبت از پا: بررسی روزانه پاها برای تشخیص هرگونه زخم یا عفونت.
  • جراحی: در موارد شدید امکان دارد به جراحی نیاز باشد.

“High blood sugar can lead to diabetic neuropathy, a condition that damages the nerves that send signals from your hands and feet.” “قند خون بالا می تواند به نوروپاتی دیابتی منجر شود، وضعیتی که به اعصابی که سیگنال ها را از دست ها و پاها می فرستند آسیب می رساند.”
به نقل از سایت healthline

درمان سوزش کف پا و انگشت شست پا

برای درمان سوزش کف پا، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • داروهای ضد قارچ: برای درمان عفونت های قارچی.
  • کفش مناسب: برای جلوگیری از فشار بر پاها.
  • مکمل های ویتامین B: برای بهبود عملکرد اعصاب.
  • کرم های تسکین دهنده: حاوی کپسایسین برای کاهش درد.
  • جراحی ارتوپدی: در موارد شدید.

پماد سوزش پا

پمادهای حاوی لیدوکائین یا کپسایسین می توانند برای تسکین سوزش پا مفید باشند. برای درمان عفونت های قارچی، پمادهای ضد قارچ تجویز می شوند. برای سوزش پاهای ناشی از پای ورزشکاران، پماد و داروهای ضد قارچی در جدول پایین، می توانند به بهبود عفونت قارچی کمک کرده و علائم آن را التیام بدهند:

داروهای ضد قارچی برای عفونت پا
شیوه استفاده انواع داروی سوزش پانام داروها
داروهای بدون نسخهمیکونازول (که بیشتر در عفونت واژینال کاربرد دارد)
تربینافین (Terbinafine)
کرم کاپسیدین
پماد لیدوکائین
داروهای ضد قارچی با نسخه و تجویز پزشکفلوکونازول (Diflucan)
ایتراکونازول (Sporanox)
نفتیفین (Naftin)

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

با توجه به تنوع بالای دلایل ایجاد سوزش در پا، در صورت مواجهه با این مشکل، مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق و درمان ریشه ای ضروری است. اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داروهای کنترل قند خون داشته باشید و اگر اختلال تیروئیدی دارید، لازم است این بیماری تحت کنترل قرار گیرد. همچنین، در صورت احتمال وجود عفونت، بررسی های لازم برای تشخیص و درمان آن انجام خواهد شد. وجود درد همراه با سوزش نیز دلیلی بر ضرورت معاینه توسط پزشک است.

سوالات متداول

چه پزشکی برای درمان سوزش کف پا مناسب است؟

برای درمان سوزش کف پا می توانید به پزشک عمومی یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علت سوزش کف پا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

سوزش کف پا ممکن است ناشی از آسیب دیدن اعصاب (نوروپاتی محیطی) باشد. عوامل دیگری مانند آسیب فیزیکی به پا، پوشیدن کفش نامناسب، قرار گرفتن پا در معرض حرارت زیاد، پیاده روی طولانی مدت و نشستن نامناسب نیز می توانند باعث این مشکل شوند.

بهترین دارو برای درمان سوزش کف پا کدام است؟

اگر سوزش پا ناشی از کم کاری تیروئید باشد، مصرف داروی لووتیروکسین می تواند موثر باشد.

سوزش و سردی پا علامت چیست؟

این علائم امکان دارد علامت کم کاری تیروئید باشند، به ویژه اگر همراه با خشکی پوست، مو، خستگی، خواب آلودگی، بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن و سایر علائم باشند. در این صورت، مراجعه به متخصص غدد توصیه می شود.

آیا ارتباطی بین کبد و سوزش کف پا وجود دارد؟

بله، در افرادی که به سوء مصرف الکل مبتلا هستند، هم کبد آسیب می بیند و هم ممکن است به نوروپاتی محیطی دچار شوند. در این افراد، کبد چرب الکلی ایجاد می شود که در مراحل پیشرفته تر می تواند به سیروز و نارسایی کبد منجر شود.

علت سوزش روی پا چیست؟

سوزش روی پا نیز می تواند ناشی از نوروپاتی محیطی باشد. همچنین، پوشیدن جوراب یا کفش تنگ و آسیب دیدن پوست روی پا نیز می تواند باعث گزگز و سوزش شود.

سوزش پای راست نشانه چیست؟

سوزش پای راست ممکن است به دلیل آسیب فیزیکی به پا یا نشستن نامناسب روی آن باشد. هر عاملی که مانع جریان خون به پای راست شود، می تواند باعث این مشکل شود.

آیا چربی خون باعث سوزش کف پا می شود؟

بله، افزایش چربی و کلسترول خون یکی از دلایل اصلی سوزش و درد در کف پا است. همچنین، گردش خون ضعیف در پاها می تواند باعث درد و گزگز شود، به ویژه هنگام راه رفتن.

کمبود کدام ویتامین باعث سوزش کف پا می شود؟

کمبود ویتامین D می تواند باعث پوکی استخوان، افزایش خطر شکستگی و درد در استخوان ها و عضلات و همچنین سوزش کف پا شود. ویتامین های گروه B نیز برای سلامت پا بسیار مهم هستند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا