مغز و اعصاب

عفونت مغزی چیست؟ تشخیص و درمان آبسه مغزی

عفونت مغز که به عنوان آبسه مغز نیز معروف است یکی از بیماری‌های جدی سیستم عصبی است و با نفوذ عوامل بیماری‌زا و تشکیل چرک و عفونت در بافت‌های مغز روی می‌دهد. در این مقاله قصد داریم عفونت مغزی در بزرگسالان را مورد بررسی قرار دهیم و علت‌ها و علائم ظهور آن را به طور جامع توضیح دهیم.

اگر می‌خواهید بدانید آیا عفونت مغزی مرگبار است، یا اینکه مدت زمان درمان عفونت مغزی چه قدر است و چگونه می‌توان آن را درمان کرد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

عفونت مغزی چیست؟

عفونت مغزی چیست؟

آبسه مغز بیماری است که با تشکیل عفونت در بافت مغز باعث اختلال در کارکرد مغز و نخاع می‌شود. این بیماری برای همه سنین ممکن است. عفونت مغزی در کودکان و بزرگسالانی که با عوامل بیماری‌زا مواجه شوند را آلوده می‌کند.

به چه دلیلی عفونت مغز ایجاد می­شود؟ دلیل تشکیل آبسه مغزی

عفونت مغزی در بزرگسالان یک علت واضح ندارد و از راه‌های متفاوتی منتقل می‌شود. در واقع هر روشی که سبب شود باکتری، ویروس یا حتی قارچ به مغز برسد عامل ایجاد عفونت مغز است. موارد زیر اصلی‌ترین علت‌های مبتلا شدن به عفونت مغز هستند.

آسیب به جمجمه یا جراحی مغز

عفونت مغزی می‌تواند ناشی از آسیب یا شکستگی در قسمتی از سر باشد. در این حالت، باکتری‌ها و ویروس‌ها به راحتی به بافت مغز نفوذ می‌کنند و عفونت را ایجاد می‌کنند. بعضی از افراد هم ممکن است پس از عمل جراحی مغز و اعصاب یا عفونت مغزی بیمارستانی به آبسه‌ی مغزی مبتلا شوند که وضعیت بحرانی است. عفونت دهان و دندان یا سینوس‌ها هم می‌توانند عامل عفونت مغزی باشند اگر به درستی درمان نشوند. در این صورت، باکتری‌ها و ویروس‌ها از این راه‌ها به مغز می‌رسند و مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند.

انتقال عامل بیماری‌زا از طریق خون

عفونت مغزی می‌تواند به دلیل رسیدن باکتری‌ها و ویروس‌ها از خون به مغز اتفاق بیفتد. برای مثال، افرادی که عفونت ریه یا ذات الریه دارند و آن را درمان نکنند ممکن است خطر عفونت مغزی را بالا ببرند. در این حالت، باکتری‌ها و ویروس‌ها از ریه به خون و از خون به مغز می‌روند و التهاب و عفونت مغزی را ایجاد می‌کنند.

آیا عفونت مغزی و کرونا ارتباطی به هم دارند؟

کرونا یک بیماری جدید است که با ویروس کووید-۱۹ ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد، حتی پزشکان نگران این هستند که این ویروس می‌تواند عفونت مغزی را هم ایجاد کند یا خیر. اما حقیقت این است که چون این بیماری و ویروس کرونا تازه شناخته شده‌اند نمی‌شود به این سوال پاسخ قاطعی داد.

تنها چیزی که مطمئن هستیم این است که اگر ویروس کرونا عفونت ریه را به وجود آورد و از راه خون به مغز برسد، ممکن است بافت مغزی التهاب گرفته و علائمی مانند تب و تشنج و سردرد یا اختلال در توانایی صحبت کردن، شنیدن و بوییدن به دلیل آسیب مغزی اتفاق بیفتد.

هرچند که پزشکان و پژوهشگران هنوز در حال بررسی این موضوع هستند اما پزشکان می‌گویند برای پیشگیری از عفونت مغزی کرونا باید علائم کرونا را نادیده نگیرید و از درمان‌های مناسب استفاده کنید.

تاپیک عفونت مغزی، سکته مغزی و عفونت ریه نی نی سایت اطلاعاتی در مورد رابطه این بیماری‌ها و رابطه آن‌ها را برای شما فراهم می‌کند. اما اگر می‌خواهید با علائم و نشانه‌های عفونت مغزی در بزرگسالان و کودکان کاملا آشنا شوید و نگرانی‌های خود را رفع کنید بهتر است به دکتر آبسه مغزی مشاوره بگیرید.

چگونه خطر ابتلا به عفونت مغزی بیشتر می­شود؟

هر بیماری عامل‌هایی دارد که به آن‌ها ریسک فاکتور گفته می‌شود یا عامل‌هایی که احتمال مبتلا شدن را افزایش می‌دهند. در عفونت مغزی در بزرگسالان نیز این مسئله صادق است و برخی از عامل‌ها خطر ابتلا را بیشتر می‌کنند. عامل‌هایی که می‌توانند عفونت مغزی یا آبسه مغزی ایجاد کنند عبارتند از:

  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را نقص می‌کنند مثل ایدز
  • سرطان یا بیماری‌های مزمن دیگر
  • بیماری‌های قلبی که از تولد دارند
  • مننژیت
  • مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را کم‌کار می‌کنند یا داروهای شیمی درمانی
  • عفونت گوش میانی

ویژگی های عفونت مغز در بزرگسالان چیست؟

وقتی بافت مغز عفونت می‌گیرد، برخی نشانه‌ها ممکن است به طور آهسته یا ناگهانی پدید آیند. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • درد شدید در ناحیه‌ای از سر
  • تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد و لرز
  • سرگیجه و بی‌قراری
  • سختی گردن
  • بی‌قراری و سرگیجه
  • دید مبهم
  • مشکل در حرکت یا صحبت کردن

چگونه می توان عفونت مغزی را تشخیص داد؟

چگونه می توان عفونت مغزی را تشخیص داد؟

برای تشخیص عفونت مغزی، پزشک اول به علائم بالینی بیمار نگاه می‌کند و سابقه‌ی پزشکی او را مورد نظر قرار می‌دهد. سپس از بیمار یا همراه او سوالات زیر را می‌پرسد.

  • بیمار چند وقت است که تب، سردرد یا سرگیجه دارد؟
  • بیمار در زمان اخیر به عفونت یا بیماری خاصی دچار شده است؟
  • بیمار در زمان اخیر جراحی خاصی را تجربه کرده است؟
  • بیمار چه داروهایی را می‌خورد؟

این سوالات به تنهایی کافی نیستند و پزشک نیاز دارد که از آزمایشات تشخیصی دقیق نیز استفاده کند. آزمایشات تشخیصی عفونت مغزی یا آبسه مغزی عبارتند از:

  • MRI
  • رادیوگرافی
  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار و مدفوع
  • سی‌تی اسکن
  • کشت خلط سینه

آیا عفونت مغز قابل درمان است؟ روش های  درمان عفونت مغزی

عفونت یا آبسه مغزی یک بیماری جدی و حالت اضطراری است که نیاز دارد سریعا رسیدگی شود و روش درمان مناسب برای آن انتخاب شود. مدت زمان درمان به شدت بیماری و حالت سیستم ایمنی فرد بستگی دارد.

درمان دارویی عفونت مغز (آبسه مغزی)

برای درمان عفونت مغزی، پزشک آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد ویروسی تجویز می‌کند تا عامل عفونی را از بین ببرد. مقدار و مدت مصرف دارو برای عفونت مغزی به شدت بیماری واگیردار بستگی دارد. گاهی اوقات بیمار باید چندین نوع آنتی‌بیوتیک بخورد تا عفونت مغزی خوب شود.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

علاوه بر این، بیمار می‌تواند از داروهای مسکن برای کاهش سردردهای ناشی از عفونت مغزی استفاده کند، اما معمولا این داروها کارساز نیستند، زیرا سردرد خیلی شدید است.

درمان جراحی عفونت مغز (آبسه مغزی)

 برای درمان عفونت مغزی، گاهی اوقات جراحی نیز لازم است. وقتی عفونت مغزی خیلی شدید باشد پزشک می‌تواند بافت‌های عفونی را با جراحی خارج کند و وضعیت بیمار را بهتر کند.

آیا درمان خانگی برای درمان عفونت مغز مفید است؟ درمان عفونت مغز در طب سنتی

عفونت مغزی یک بیماری جدی است که سریعا در مغز پیشرفت می‌کند و ممکن است عواقب بدی داشته باشد. چون روش‌های درمان خانگی برای همه بیماری‌ها زمان‌گیر و کند هستند و در مدت کوتاه کارساز نیستند ما درمان خانگی عفونت مغز را پیشنهاد نمی‌کنیم.

البته متخصصان طب سنتی هم برای درمان عفونت مغز راه‌حل‌هایی را معرفی می‌کنند و می‌گویند تماس سر با سرما عامل اصلی عفونت یا مننژیت است.

به همین خاطر درمان عفونت مغز در طب سنتی شامل توصیه‌هایی در مورد جلوگیری از تماس سر با سرما با استفاده از کلاه و هدبند و خوردن نکردن غذاها و میوه‌های سرد مزاج است.

همچنین برای درمان عفونت مغز با طب سنتی می‌توان از بینی و پیشانی را با آب گشنیز و یا آب سیب مالید یا اینکه گیاهانی مثل بومادران را روی آن بست.

در تاپیک عفونت مغزی نی نی سایت می‌توانید تجربیات مختلف افراد از علائم و نشانه‌های عفونت مغز را ببینید. اما اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق و علمی بدست آورید بهتر است از مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب بهره بگیرید.

درمان عفونت مغزی چقدر هزینه بر است؟

بیماران معمولا نگران هزینه‌های درمان بیماری هستند. به همین خاطر بهتر است هزینه‌ی درمان عفونت مغزی را بدانیم. هزینه‌ی درمان از چند قسمت تشکیل می‌شود. قسمتی از این هزینه‌ها به آزمایشات تشخیصی، تصویربرداری و معاینات پزشکی مربوط می‌شود. اگر بیمار بیمه داشته باشد، می‌تواند از فرانشیز بیمه برخوردار شود.

قسمت دیگر هزینه‌های درمان به دارو مربوط می‌شود. اگر بیمار نیاز به بستری و جراحی داشته باشد، باید هزینه‌ی پزشک و جراح و بستری بیمارستان را هم پرداخت کند.

نوع بیمارستان، چه دولتی باشد یا خصوصی، مدت زمان بستری و کیفیت خدماتی که بیمار دریافت می‌کند هم روی هزینه‌ها اثر دارد.

عفونت مغزی چه عوارضی دارد

عفونت مغزی چه عوارضی دارد

بیماران و خانواده‌هایشان معمولا می‌خواهند بدانند که عفونت مغزی می‌تواند مرگبار باشد؟ یا اینکه می‌خواهند از عوارض عفونت مغزی اطلاع پیدا کنند.

حقیقت این است که تشخیص و درمان سریع و مناسب یک عامل مهم برای جلوگیری از عارضه است. اما در بیمارانی که درمان آن‌ها تأخیر کند ممکن است عوارضی مثل صرع، آسیب به مغز و مشکل در راه رفتن و صحبت کردن یا عفونت در پرده‌های مغز رخ دهد. حتی ممکن است برخی از بیماران با سکته مغزی یا ترومبوز مغزی مواجه شوند.

اما در پاسخ به افرادی که در مورد مرگ پس از ابتلا به عفونت مغزی می‌پرسند می‌توانیم بگوییم عفونت مغز می‌تواند مرگبار باشد اگر درمان مناسب به موقع انجام نشود و بیمار زمان زیادی با علائم رنج بکشد و درگیر آن باشد.

چگونه می‌توان از ایجاد عفونت مغزی در بزرگسالان جلوگیری کرد؟

پزشکان مغز و اعصاب می‌گویند با استفاده از روش‌های ساده و ارزان می‌توان از ابتلا به عفونت مغزی جلوگیری کرد تا هزینه‌ها و عوارض آن کم شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مغزی می‌توان به صورت منظم سطح قند خون را چک کرد تا از دیابت دوری کرد.
  • رعایت بهداشت شخصی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌تواند خطر عفونت مغزی را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد.
  • درمان کامل عفونت‌های گوش و سینوزیت از موارد مهمی است که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت مغزی را کم کند.
  • پرهیز از مصرف بدون نسخه آنتی‌بیوتیک یکی از اقدامات پیشگیرانه و مناسب برای جلوگیری از عفونت مغزی است.

چه زمانی نیاز است که به متخصص مراجعه کرد؟

عفونت مغزی یک وضعیت پزشکی خطرناک است و نشانه‌های آن سریعا پیشرفت می‌کند، بنابراین باید به نشانه‌های آن اهمیت داد. به همین خاطر اگر سردرد یا سرگیجه شدید داشتید یا اینکه گردن شما سخت شده یا دست یا پای خود را نمی‌توانید حرکت دهید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر بیماری یا عفونت خاصی در بدن داشتید باید زودتر آن را درمان کنید تا به مغز سرایت نکند و عارضه‌ای را ایجاد نکند.

پاسخ پرسش های رایج در حوزه­ی عفونت مغز

  • آیا عفونت مغزی زمینه ساز مرگ می‌شود؟  اما در پاسخ به افرادی که در مورد مرگ پس از ابتلا به عفونت مغزی می‌پرسند می‌توانیم بگوییم عفونت مغزی می‌تواند مرگبار باشد اگر درمان مناسب به موقع انجام نشود و بیمار زمان زیادی با علائم رنج بکشد و درگیر آن باشد.
  • آیا عفونت مغزی خطرناک است؟ بله. ما گفتیم که عفونت مغز می‌تواند مرگبار باشد اگر درمان مناسب به موقع انجام نشود و بیمار زیادی با علائم رنج برده و درگیر آن باشد.
  • فراوانی تشنج ناشی از عفونت مغز چقدر است؟  یکی از علت‌های رایج تشنج افزایش تب است. در عفونت مغزی هم تب بالا می‌تواند باعث تشنج یا بیهوشی فرد شود که در کودکان و بزرگسالان پیش می‌آید.
  • آیا عفونت مغزی مننژیت مرگ آور است؟  عفونت مننژیت زمانی رخ می‌دهد که پرده‌های مغز التهاب گیرند که در کودکان و بزرگسالان پیش می‌آید و سختی گردن و تب از نشانه‌های رایج آن است. مرگ و میر منژیت به شدت بیماری و حالت سیستم ایمنی بدن بیمار وابسته است.
  • آیا ممکن است عفونت مغزی افزایش یابد؟ در برخی از بیماران که عفونت مغزی را درمان کرده‌اند اما سیستم ایمنی ضعیفی یا بیماری قلبی دارند ممکن است بیماری دوباره برگردد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا