مغز و اعصاب

درمان خانگی سردرد | 18 روش موثر

سردرد یک پدیده عجیب است که همه ما گاهی اوقات با آن مواجه می‌شویم. این پدیده رایج می‌تواند روی زندگی عادی ما تأثیر بگذارد. به همین خاطر خوب است با روش‌های درمان منزلی سردرد نیمه‌شدید آگاه باشیم. درمان‌های دارویی و شیمیایی بسیاری برای کاهش و بهبود سردرد موجود هستند، اما همانطور که می‌دانید مصرف آنها بدون عارضه نیست. در حقیقت روش‌های درمان زودهنگام سردرد منزلی با کمترین عارضه، بیشترین بهبودی را برای ما به دنبال دارند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

یکی از مهم‌ترین فواید درمان‌های منزلی سردرد، امکان دستیابی و آسانی اجرای آنهاست. تمامی روش‌هایی که در ادامه آمده‌اند، خیلی آسان و بدون هیچ دردسری انجام می‌شوند. در این نوشته شما را با بهترین روش‌های درمان سردرد در خانه معرفی خواهیم کرد.

۱۸ روش مفید برای درمان خانگی سردرد

۱۸ روش مفید برای درمان خانگی سردرد

سردرد یک پدیده رایج است که همه ما گاه و بی‌گاه با آن روبرو می‌شویم. این پدیده می‌تواند از ساده‌ترین تا شدیدترین شکل، روی فعالیت‌های عادی ما اثر بندازد. سردرد انواع متفاوتی دارد که سردرد تنشی یکی از آنهاست. درمان خانگی سردرد تنشی با انجام چند کار ساده قابل انجام است. سردردهای خوشه‌ای نیز از جمله عارضه‌های رایجی هستند که افراد روزانه با آن مبارزه می‌کنند. اگرچه برای این عارضه‌ها درمان‌های دارویی موجود هستند، اما درمان خانگی سردرد خوشه‌ای عارضه‌های خیلی کمتری دارد. در ادامه شما را با ۱۸ درمان مؤثر خانگی این عارضه رایج معرفی می‌کنیم.

برای جلوگیری از سردرد، آب به اندازه کافی بخورید:

سردرد ممکن است نشانه کم‌آبی باشد که در بسیاری از موارد منجر به سردردهای تنشی و میگرن می‌شود. نوشیدن آب می‌تواند علائم سردرد را سریعاً کاهش دهد. کم‌آبی همچنین می‌تواند باعث کاهش تمرکز و افزایش تحریک‌پذیری شود. بنابراین یکی از روش‌های درمان سردرد در خانه، این است که آب و مواد غذایی دارای آب را در طول روز مصرف کنید.

منیزیم را فراموش نکنید:

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در تنظیم قند خون و ارسال پیام‌های عصبی نقش دارد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که منیزیم می‌تواند سردرد را کاهش دهد. منیزیم مانند یک داروی طبیعی علیه سردرد عمل می‌کند. این تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که افرادی که کمبود منیزیم دارند، بیشتر از سردرد رنج می‌برند. بنابراین مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم سیترات در روز، می‌تواند به بهبود سردردهای مداوم کمک کند. اگر این روش کارساز نبود، باید با پزشک مشورت کنید.

الکل را کنار بگذارید:

الکل ممکن است عامل ایجاد میگرن در ۷۰ درصد افرادی باشد که از سردرد معمول رنج می‌برند. الکل همچنین می‌تواند سبب شود که سردردهای خوشه‌ای و تنشی بروز کنند. دلیل این امر این است که الکل باعث می‌شود که عروق خونی گشاد شوند و خون با سرعت بیشتری جریان داشته باشد. این وضعیت در برخی از افراد، سردرد مزمن را تشدید می‌کند. علاوه بر این، الکل باعث می‌شود که ادرار زیاد شود و مایعات و الکترولیت‌های بدن را از دست بدهیم. این امر نیز می‌تواند سردرد را ایجاد یا تشدید کند. بنابراین یکی از راه‌های درمان سردرد با خود، اجتناب از الکل است! اگر این روش موثر نبود، باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

خواب کافی برای جلوگیری از سردرد ضروری است:

خواب کم می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات سلامتی دیگر، سردرد مزمن را نیز تشدید کند. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز خواب می‌برند، بیشتر از سردرد رنج می‌برند. از طرف دیگر، خواب زیاد هم می‌تواند سردرد را ایجاد یا بدتر کند. بهترین میزان خواب برای بدن بین ۷ تا ۹ ساعت در روز است.

 از غذاهای دارای هیستامین دوری کنید:

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. هیستامین در ارتقای عملکرد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و گوارش مفید است. اما این ترکیب در برخی از غذاها نیز یافت می‌شود، مانند شراب، غذاهای تخمیر شده، پنیر کهنه، ماهی دودی، آبجو، گوشت پخته شده و … افرادی که به هیستامین حساسیت دارند، ممکن است بعد از خوردن این غذاها دچار سردرد میگرنی شوند. این به این دلیل است که بدن آن‌ها قادر به دفع هیستامین نیست. بنابراین، یکی از راه‌های درمان سردرد در خانه، این است که از مصرف این غذاها خودداری کنید. اگر سردرد شما شدید باشد، باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید. غذاهای حساسیت‌زا می‌توانند سردرد را تحریک کنند.

 از عرقیجات گیاهی استفاده کنید:

این اسانس‌ها مایعاتی انبوه هستند که از گیاهان معطر استخراج می‌شوند. عرقیجات گیاهی مثل نعناع و اسطوخودوس، خواص درمانی فراوانی دارند. تحقیقات زیادی انجام شده‌اند که همگی نشان می‌دهند که این اسانس‌ها می‌توانند سردرد را کاهش دهند.

 ویتامین‌های گروه ب را فراموش نکنید:

ویتامین‌های گروه ب از ریزمغذی‌های محلول در آب هستند که بر روی عملکرد بدن تاثیر زیادی دارند. این ویتامین‌ها در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی و تبدیل غذا به انرژی نقش دارند. برخی از این ویتامین‌ها ممکن است در درمان سردرد نیز مفید باشند. مکمل ویتامین ب۲، ب۱۲ و ب۶ می‌توانند علائم سردرد را کاهش دهند. درواقع مصرف این ۸ ویتامین گروه ب یکی از راهکارهای ارزان‌قیمت درمان سردرد در خانه است.

برای کاهش سریع علائم سردرد، کمپرس سرد را امتحان کنید:

کمپرس سرد را روی سر یا گردن خود بگذارید تا التهاب را کاهش دهد. این کار باعث می‌شود که انتقال پیام‌های عصبی کند شده و رگ‌های خونی منقبض شوند. این اثرات باعث می‌شوند که سردرد شما در زمان کوتاهی از بین برود.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

کوآنزیم Q10 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

این ماده که در بدن شما به‌طور طبیعی تولید می‌شود، به بدن کمک می‌کند که غذا را به انرژی تبدیل کند. همچنین این کوآنزیم یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل CoQ10 می‌تواند در درمان سردرد سینوسی مفید باشد.

غذاهایی که باعث سردرد می‌شوند را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

برخی از مواد غذایی ممکن است باعث تحریک سردرد شوند. بنابراین بهتر است از یک رژیم غذایی حذفی استفاده کنید. در این رژیم غذاهایی که مشکل ساز هستند را از منوی خود بردارید. این غذاها می‌توانند شامل شکلات، مرکبات، پنیر، الکل، قهوه و … باشند. این غذاها می‌توانند باعث افزایش فشار خون یا تحریک عصب‌های سر شوند. بنابراین بهتر است مصرف آنها را کنترل کرده یا قطع کنید.

چای و قهوه را در مقدار مناسب بنوشید:

نوشیدنی‌های دارای کافئین می‌توانند به شما در کاهش سردرد کمک کنند. کافئین می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشیده و شما را بیدار نگه دارد. همچنین کافئین می‌تواند باعث منقبض شدن رگ‌های خونی شده و علائم سردرد را کاهش دهد. اما اگر بعد از مصرف مداوم و زیاد کافئین، ناگهان آن را قطع کنید، ممکن است سردردهای مزمن داشته باشید. پس باید در مصرف کافئین متعادل باشید.

از طب سوزنی استفاده کنید:

طب سوزنی یک تکنیک قدیمی چینی است که در آن سوزن‌های ریزی را در نقاط مشخصی از پوست وارد می‌کنند. طب سوزنی می‌تواند یک راهکار موثر در درمان سردرد پشت سر باشد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که این تکنیک به اندازه دارو در کاهش درد میگرن موثر است.

یوگا به عنوان یک راه درمانی برای سردرد:

یوگا می‌تواند به شما کمک کند که انعطاف‌پذیری، تمرکز و آرامش خود را افزایش دهید. یوگا همچنین می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشیده و سردرد شما را کم کند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که یوگا می‌کنند، شدت سردرد خود را کاهش داده و احتمال ابتلا به میگرن را کم می‌کنند.

از بوهای تند دوری کنید:

بعضی از بوهای تند، مثل عطر، شوینده و … ممکن است سردرد را تشدید کنند. مطالعاتی که روی ۴۰۰ نفر انجام شده، نشان می‌دهند که افرادی که به بوهای تند حساس هستند، بیشتر دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. این وضعیت اسموفوبیا نام دارد و معمولا در مبتلایان به میگرن دیده می‌شود. پس بهتر است از بوهای تند، مثل سیگار، عطر و … فاصله بگیرید.

از گیاهان دارویی برای سردرد استفاده کنید:

گیاهان دارویی، مثل دمنوش‌ها و فلفل، می‌توانند علائم سردرد و تهوع را کاهش دهند؛ بنابراین از راه‌های موثر در درمان خانگی سردرد هستند. مزیت دیگر این گیاهان این است که عوارض کمتری برای بدن دارند.

از غذاهای حاوی نیتریت و نیترات خودداری کنید:

این مواد به عنوان نگهدارنده‌های غذایی در بسیاری از فست‌فودها استفاده می‌شوند. غذاهایی مثل هات داگ، سوسیس، کالباس و … دارای مقادیر زیادی نیتریت و نیترات هستند. این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری در غذاها اضافه می‌شوند. اما این مواد می‌توانند سردرد را ایجاد یا تشدید کنند.

برای کم کردن سردرد، چای زنجبیل بنوشید:

زنجبیل یک گیاه خوب است که دارای مواد التهابی و آنتی‌اکسیدان است. اگر زنجبیل را با چای مصرف کنید، می‌تواند سردرد شما را کم کند. همچنین زنجبیل می‌تواند تهوع و استفراغ را کنترل کند و علائم سردرد را برطرف کند.

ورزش را فراموش نکنید:

ورزش یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی سردرد است. ورزش باعث می‌شود که بدن شما سالم و فعال باشد. ورزش همچنین می‌تواند شدت و تعداد سردرد را کاهش دهد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت‌های بدنی مثل دوچرخه‌سواری، روشی موثر در کم کردن سردرد است.

نتیجه گیری

درمان خانگی سردرد و تهوع روشی ساده و بدون عارضه است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. شما نیازی ندارید که کار خاصی برای این درمان‌ها انجام دهید؛ فقط کافیست سبک زندگی خود را متناسب با آن‌ها تغییر دهید تا اثرات آن‌ها را روی کم شدن سردرد ببینید. البته این به این معنی نیست که از درمان‌های دارویی صرف نظر کنید؛ اما باید بدانید که درمان‌های خانگی هم می‌توانند به شما در بهبود سردرد کمک کنند.

پرسش سوالات رایج در زمینه ­ی درمان خانگی سردرد

پرسش سوالات رایج در زمینه ­ی درمان خانگی سردرد
  • آیا درمان سردرد به صورت خانگی امکان پذیر است؟ سردرد را می‌توانید با روش‌های خانگی کنترل کنید سردرد نیازی به درمان پیچیده ندارد و می‌توانید با استفاده از راه‌های ساده و موجود در خانه آن را کاهش دهید.
  • درمان های خانگی سردرد پرهزینه هستند؟ این درمان‌ها با موادی که در خانه دارید انجام می‌شوند و خیلی هزینه‌بر نیستند
  • آیا درمان خانگی سردرد عوارضی به دنبال دارد؟ خیر. تاکنون عوارضی در این نوع درمان دیده نشده است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا