مغز و اعصاب

سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

در این مقاله شما خواهید خواند

دردی اذیت ‌کننده که از کمر آغاز شده و به باسن و پشت ران و حتی ساق پا کشیده میشود. گاهی شدت آن آنقدر زیاد است که برای درمان با عمل جراحی نیاز است و گاهی آنقدر خفیف که با مراقبت درست پس از مدتی درمان میشود. نام این درد سیاتیک است.

سیاتیک عصبی است که از از نخاع آغاز شده و پس از گذشتن از لگن و باسن به چند بخش تقسیم شده و به هر دو پا میرسد. اگر این عصب درد بگیرد، درد آن بصورت خفیف و شدید در ناحیه کمر و باسن و یا پاها میباشد. البته ممکن است حس ضعف و بی حسی در این نواحی نیز به سراغ آدم بیاید. باید دقت کرد که اگر این عصب یا نواحی از بدن که به آن مربوط هستند آسیب ببینند، درد رخ خواهد داد. افرادی که در دوره‌هایی از زندگی به این مشکل برمیخورند، چهل درصد هستند و البته سن که بیشتر می‌شود، ابتلا به این مشکل نیز بیشتر خواهد شد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

در ادامه بررسی خواهیم کرد که سیاتیک چیست و نشانه‌ها و درمان آن به چه‌صورتی می‌باشد.

به چه‌چیزی سیاتیک میگویند؟

بزرگترین عصب در بدن سیاتیک (sciatica) نام دارد و به صورت یک خط مستقیم از باسن و پشت ران گذشته و به زانو میرسد و در آنجا دو انشعاب پیدا کرده و نام آنها تی‌بال و عصب پروانه (پرونئال) نام دارند. پرونئال خود به دو قسمت سطحی و عمقی بخش میشود.

الف. پرونئال سطحی حس را به‌طرف پوست برده و در جلوی پای انسان ایجاد حس میکند.

ب. پرونئال عمقی به‌طرف عضلات در جلوی ساق پا میرود.

به‌طوری‌که گفته شد، عصب سیاتیک و بخشهای انتهایی آن مسئول راه رفتن و ایستادن هستند.

عصب سیاتیک در کدام طرف (چپ یا راست) قرار دارد؟

عصب سیاتیک در کدام طرف (چپ یا راست) قرار دارد؟

گاهی فردی دچار درد در یک‌طرف بدنش شده و به پزشک مراجعه میکند و میپرسد سیاتیک در کدام طرف بدن قرار دارد؟ سیاتیک پای راست و چپ چگونه درمان میشوند؟

پاسخ به این بیماران این است که عصب سیاتیک در هردو طرف بدن قرار دارد و در هر دو طرف از کمر تا پشت ساق پا میباشد و اگر دچار مشکل شود، درد ایجاد میکند و اگر کسی تنها در اعضای پایینی یک‌طرف به درد مبتلا میشود، بخاطر وجود فتق دیسک بوده و نشانه‌های دیسک کمر درآنها یک طرفه میباشد.

آیا سیاتیک یک رگ است و یا عصب است؟

 یکی از دردهایی که اکثر افراد به‌آن مبتلا میشوند، درد سیاتیک است. اما اصطلاحاتی مانند رگ سیاتیک گردن و رگ سیاتیک کمر اشتباه میباشند که بسیار هم پرکاربرد هستند. سیاتیک عصب است و استفاده از اصطلاح رگ سیاتیک اشتباه است و باید توجه کرد که رگ با عصب فرق دارند. رگ به لوله‌ای توخالی گفته میشود که خون را از قلب به اعضا میرسانند و برعکس. اما عصب کار دیگری دارد، توخالی نیست و پیامهای عصبی را از مغز به اعضا میرساند و یا برعکس.

نشانه‌های آسیب به عصب سیاتیک چه هستند؟

اگر به رگ سیاتیک فشار وارد شود، نشانه‌هایی مانند ضعف در عضلات و بی‌حس شدن و حس سوزشی در کف پا و کمر دیده می‌شود که می‌توانند زندگی را تحت‌تاثیر قرار دهند.

اگر عصب سیاتیک آسیب ببیند، در کمر و باسن درد حس می‌شود که در واقع مشخص‌ترین نشانه‌ي آسیب است. اما نشانه‌هایی دیگری از آسیب به عصب سیاتیک وجود دارند که عبارتند از:

الف. درد با حرکت بیشتر میشود

ب. بی‌حسی و ضعف در پاها رخ میدهد و در موارد شدید قدرت حس و حرکت پاها از دست میرود

ج. سوزش و گزگز شدید در پا و انگشتان پا

د. عدم کنترل مثانه و روده و بی‌اختیاری در آنها که البته نشانه‌ای کمیاب بوده و در صورت بروز باید سریع نزد پزشک رفت

دلایلی که فرد دچار سیاتیک میشود (۴علت معمول)

دلایلی که فرد دچار سیاتیک میشود (۴علت معمول)

اگر فرد از بلندی بیفتد یا در عصب نخاعی تومور داشته باشد و در کل ستون‌فقراتش و اعصاب موجود در پشتش درگیر شود، در این‌صورت سیاتیک رخ خواهد داد. آسیب به عصب سیاتیک و تحریک آن به دلایلی رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها در ادامه آمده‌اند.

۱- دیسک بیرون زده دلیلی برای سیاتیک

در بین مهره‌ها و استخوانهای نخاع، غضروف (ماده ای شفاف و ضخیم) وجود دارد که باعث جدا شدن این مهره‌ها شده و حرکت و انعطاف‌پذیری را راحت کرده است. درصورت آسیب به غضروف دیسک کمر بیرون آمده و همین باعث فشار و آسیب رسیدن به عصب سیاتیک میشود و کمر درد به وجود میاید. در دنیا حدود یک تا پنج درصد از اشخاص کمردردی را تجربه میکنند که ناشی از لیز خوردن یا بیرون زدن دیسک کمر است.

۲- تنگی کانال نخاع، دلیلی برای سیاتیک

اگر کانال پایینی نخاع فرد به طوری غیرطبیعی تنگ شود، این تنگی و باریکی باعث میشود که به نخاع و ریشه‌های عصب سیاتیک فشار وارد شده و کمردرد به وجود آید.

۳- سیاتیک و اسپوندیلولیستیز

وقتی یک مهره در ستون/ فقرات به طرفی امتداد میابد و استخوان نخاع گسترش میابد، به عصب سیاتیک آسیب وارد میشود که در اینصورت باید زودتر با مراجعه به متخصص استخوان و مفاصل درمان را شروع کرد.

۴- سندرم در سیاتیک (piriformis)

در این سندرم که اختلالی در عضلات است، عضله‌ای که گلابی شکل است و قسمت پایین ستون‌فقرات را به استخوان ران متصل میکند، بصورت غیرارادی منقبض و سفت شده و به موجب آن عصب سیاتیک تحریک میشود و درد رخ میدهد. حوادثی مثل زمین خوردن یا تصادف یا حتی نشستن طولانی مدت باعث تشدید این سندرم خواهند شد.

به‌جز مواردی که بیان شد، گاهی عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد درد سیاتیک میشوند، از جمله:

  • افزایش سن باعث ایجاد تغییرات آرتروزی و فرسوده شدن دیسک و به دنبال آن فشار به عصب سیاتیک میشود.
  • اضافه وزن داشتن نیز باعث ایجاد فشار روی عصب سیاتیک و به‌وجود آمدن درد می‌شود.
  • شیوه زندگی و یا داشتن شغلی که باعث میشود به موجب آن فرد بسیار به حالت نشسته باشد یا چیزهای سنگین بلند کند و یا طولانی مدت رانندگی کند.

اگر فردی به دنبال درمان درد سیاتیک است، باید به‌جز درمان با دارو و استراحت، طبق نظر پزشک سیاتیک ورزش و فیزیوتراپی نیز انجام دهد.

مدت زمان درد سیاتیک چقدر است؟

حاد یا مزمن بودن سیاتیک در مدت زمانی که فرد درد دارد، تاثیر دارد. برای‌مثال، سیاتیک اگر حاد باشد، درد در زمانی بین ۴ تا ۶ هفته بهتر میشود و اگر این مدت بیشتر شود، درد سیاتیک مزمن خواهد شد. اگر درد سیاتیک با شدت و زیاد باشد، باید فرد زیر نظر پزشک درمان شود.

علتی که باعث درد سیاتیک میشود، به چه شیوه‌ای تشخیص داده میشود؟

علت بروز درد سیاتیک در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت بوده و بسته به شرایط به‌وجود آمدن آن است. اگر پزشکی بخواهد علت آنرا تشخیص دهد ابتدا سابقه پزشکی فرد را مبنی بر آسیب دیدگی اخیر به‌ویژه در ناحیه‌ی دردناک از او میپرسد. بعلاوه در مورد چگونگی تسکین یا شدت یافتن درد و زمان و چگونگی شروع آن هم پرسیده میشود.

معاینه کمر و پاها در حالت درد کمر و پاها و ناتوانی و بی حسی در پاها نیز توسط پزشک انجام میشود.

وقتی دکتر معاینه فیزیکی انجام میدهد، قدرت عضلات و رفلکس فرد را بررسی میکند و برای این‌کار، دکتر از بیمار میخواهد تا برخی از حرکات را انجام دهد تا متوجه شود که در چه حالتی و با انجام چه حرکتی درد بیشتر میشود. از نمونه کارهایی که دکتر از بیمار میخواهد انجام دهد عبارت است از:

فرد بیمار باید روی انگشتان پا یا پاشنه راه برود و در حالی که چمباتمه زده است بلند شود. یا بیمار به پشت روی تخت بخوابد و دکتر یک پای او را بلند کرده که ببیند که اگر درد در این حالت بیشتر شد، پس درد به دلیل آسیبی است که به عصب سیاتیک وارد شده است.

پس از اینکه معاینه به طریق فیزیکی توسط پزشک انجام شد، بیمار باید آزمایشهایی دقیق و عکسبرداری و رادیولوژی و ام‌آر‌آی نیز انجام دهد.

در صورت عکسبرداری دکتر راحت‌تر میتواند علت درد سیاتیک را تشخیص داده و مطابق با آن درمان را شروع کند. از معمولترین شیوه‌های عکسبرداری برای تشخیص علت درد سیاتیک، اشعه ایکس ستون فقرات و ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن میباشد.

ممکن است در حین عکسبرداری میلوگرام CT توسط پزشک تجویز شود که در آن رنگی خاص به ستون‌فقرات تزریق میشود که در این حالت دکتر میتواند به تصویری واضح‌تر از ستون‌فقرات دست یابد.

شیوه‌هایی برای درمان درد سیاتیک

شیوه‌هایی برای درمان درد سیاتیک

درمان سیاتیک یعنی کم کردن درد و بالابردن میزان حرکت بیمار. وقتی پزشک این آسیب‌دیدگی را تشخیص دهد برای تسکین درد روشهایی درمانی را پیشنهاد میدهد، که از آن جمله میتوان به بهترین آنها در زیر اشاره کرد:

نکته قابل توجه این است که در حین ابتلا به سیاتیک باید فرد به کارهای روزانه خود ادامه دهد و استراحت مطلق میتواند شرایط درد را بدتر کند.

الف. استفاده از دارو برای درمان درد سیاتیک

برای درمان درد سیاتیک، از داروهایی مانند داروهای غیراستروئیدی و همچنین شل‌کننده عضلانی استفاده میشود.

  • داروهای غیراستروئیدی برای درمان سیاتیک (NSAID)

این داروها مانند آسپرین و ناپروکسن و ایبوبروفن که مسکن هستند، باعث کم شدن التهاب و تورم میشوند. اگرچه این داروها بدون نسخه در دسترس هستند اما توصیه میشود برای استفاده از آنها با پزشک مشورت کرد، زیرا برای‌مثال مصرف آسپرین در برخی افراد باعث ایجاد زخم و در پی آن خونریزی میشود.

  • داروی شل کننده عضلات برای درمان سیاتیک

این دسته از داروها مانند متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین منجر به کاهش میزان فشار وارد شده توسط عضلات به عصب سیاتیک شده و درد را نیز کم میکند.

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

اگر این دو دسته دارو فایده‌ای نداشته باشند، پزشک داروهایی قویتر یا داروهای ضد تشنج مثل گاباپنتین و پرگابالین را تجویز میکند که باعث کمتر شدن انتقال درد به نخاع شده و درد سیاتیک را کمتر میکند.  البته لازم به‌ذکر است که این داروها نیز باید زیر نظر دکتر مصرف شوند و اگر بصورت خودسرانه مصرف شوند شاید درد را کمتر کنند اما ممکن است باعث فلج شدن بیمار در آینده نیز بشوند.

چه آمپولی برای درد سیاتیک بهتر است؟

گاهی لازم است برای تسکین درد سیاتیک آمپول تزریق کرد. بهترین آمپول در این‌مورد کورتیکواستروئید است که اگر در حول ریشه عصبی تزریق شود، التهاب و درد را کم میکند. اما از آنجا که مصرف کورتون عوارض دارد پس بهتر است استفاده از آنها پشت‌سرهم و در زمانی طولانی نباشد.

پمادی که برای درد سیاتیک استفاده میشود

 برای اینکه درد سیاتیک کمتر شود، میتوان از پمادهایی مانند متیل‌سالیسیلات، منتول، سالاسیلات‌ترومالامین، کپسایسین و کانابیدیل استفاده کرد. فراموش نشود که قبل از هر استفاده‌ای بهتر است با پزشک مشورت شود.

ب. درمانهای خانگی برای درد سیاتیک

کمپرس سرد برای کاهش درد: برای اینکار کیسه‌های یخ در بازار و یا کیسه‌های سبزی منجمد شده بکار میروند که میتوان آنها را در حوله پیچید و چندین مرتبه در روز به مدت ۲۰دقیقه روی بخشی گذاشته شود که آسیب‌دیده است و این باعث کاهش درد و تورم خواهد شد.

– کمپرس گرم برای کاهش درد: برای کاهش درد سیاتیک از کمپرس گرم یا پدهای گرم هم میتوان استفاده کرد. البته بهتر است برای کم کردن تورم ابتدا چند روز از کمپرس سرد استفاده شود و سپس از کمپرس گرم. در صورت تداوم درد بهتر است از کمپرس سرد و گرم به ترتیب چند روز استفاده شود.

– کشش آرام در کمر: ازآنجا‌که کشش آرام کمر میتواند در کاهش درد موثر باشد، لذا برای اینکه فرد بداند چه نوع کشش برای کمر مناسب است، باید با یک فیزیوتراپیست یا مربی آموزش دیده در این مورد مشورت کند. برخی ورزشها مانند یوگا برای تسکین درد سیاتیک خوب هستند، اما باید برای انجام حرکت ابتدا با دکتر مشورت کرد.

– ورزش بصورت منظم: نوعی مسکن که توسط بدن ساخته میشود، اندروفن نام دارد و درصورت ورزش زیاد از بدن آزاد میشود. برای درمان سیاتیک باید با ورزشهایی راحت و بی‌خطر مانند دوچرخه ثابت و شنا، ورزش را آغاز کرد. وقتی درد کمتر شد، بهتر است یک برنامه ورزشی منظم شمال ورزشهای هوازی و قدرتی درنظر گرفته شود. زیرا یک برنامه ورزشی منظم خطر ابتلا به کمردرد را کمتر میکند.

– سرکه سیب برای درمان سیاتیک: ازآنجاکه سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد، میتوان از آن برای کاهش درد سیاتیک استفاده کرد. بطوریکه باید به یک سطل آب گرم کمی سرکه سیب و فنجانی نمک اضافه کرده و یک ساعت پیش از خواب به مدت ده تا پانزده دقیقه پاها را داخل آن گذاشته و سپس با حوله خشک کرد. توجه کنید که پاها باید در طول شب و روز بعد نیز گرم نگه‌داشته شوند و با پای برهنه نباید روی زمین ایستاد و راه رفت. این کار اگر سه  تا چهار بار در هفته انجام شود، درد سیاتیک را بسیار کم میکند.

ج. درمان سیاتیک با طب مکمل

امروزه از پزشکی جایگزین یا همان طب مکمل بسیار استفاده میشود. این طب مکمل شیوه‌هایی را نیز برای درمان درد سیاتیک ارائه داده است که عبارتند از:

  • طب سوزنی که بدون درد است و در آن متخصص با زدن سوزن در نقاطی خاص از بدن، روی بدن اثر گذاشته و درد را درمان میکند.
  • هیپنوتیزم که در آن ذهنی آرام و بدون دغدغه برای فرد فراهم میشود که قادر است پیامهایی را برای تسکین درد از مغز صادر کند.
  • ماساژ شیوه‌ای خوب برای کاهش درد سیاتیک و فشار میباشد.

د. ورزش برای درمان سیاتیک

روشی موثر و بی‌خطر برای درمان سیاتیک هردوپای چپ و راست ورزش است. اگرچه بهترین ورزش برای درمان این درد پیاده‌روی و حرکت کششی سبک برای تقویت کردن عضلات است، اما یوگا و پیلاتس نیز جزء بهترین ورزشها برای درمان سیاتیک هستند که دردهای سیاتیک خفیف را کاهش میدهند.

ه. جا انداختن برای درمان درد سیاتیک

گاهی پزشک ارتوپد و یا فیزیوتراپیست، برای اینکه عصب سیاتیک را درمان کند، تصمیم میگیرد آن را جا بیندازد. پزشک در این شیوه، برای کاهش درد استخوانها و بافتهایی را که در اطراف عصب هستند، با دست فشار میدهد. باید توجه کرد که ممکن است این روش برای همه مناسب نباشد و گاهی ممکن است با فشار دست درد بیشتر نیز بشود. لذا باید این کار حتما توسط پزشک انجام شود و نباید آنرا خودسرانه انجام داد. در ادامه برخی از تمرینهای جا انداختن سیاتیک ارائه میشوند:

۱- در این تمرین بیمار روی تختی نرم دراز میکشد و بعد از دراز کردن هردوپا کمی به سمت جلو خم شده و انگشتان پا را با انگشتان دست لمس میکند.

۲- دراین تمرین، بیمار دستانش را روی باسن گذاشته و بعداز اینکه وزنش را روی یک طرف بدن گذاشت، آن پا را درحالی که پای مقابل صاف است، خم میکند. بیمار باید این حرکت را ده مرتبه به نوبت برای هر پا انجام دهد.

۳- دراین تمرین، بیمار صاف میایستد و دستانش را روی باسن گذاشته و از کمر کمی به جلو و پس از چند ثانیه به عقب خم میشود. این خم شدن باید به مرور بیشتر شود.

و. فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک

فیزیوتراپی نیز میتواند درد سیاتیک هردو پا را کاهش دهد. برای اینکار، متخصص فیزیوتراپی برای بیمار برنامه‌ای ورزشی را تعیین میکند که بیمار باید به طور منظم آن را اجرا کند. به‌این ترتیب فشار وارد بر عصب سیاتیک به کمک ورزش‌هایی که متخصص فیزیوتراپی مشخص کرده است کمتر شده و عضلات قوی میشوند و لذا درد از بین خواهد رفت.

ز. جراحی برای درمان سیاتیک

وقتی درد سیاتیک مزمن و شدید باشد از جراحی که قطعی‌ترین روش درمان سیاتیک است برای درمان آن استفاده میشود. البته ابتدا پزشکان شیوه‌های غیرتهاجمی و استفاده از دارو برای درمان را توصیه میکنند و اگر نتیجه نگیرند سپس جراحی را پیشنهاد میدهند.

مثلا، وقتی درد سیاتیک باعث عدم کنترل روده و معده شود، باید از جراحی برای درمان در اسرع وقت استفاده کرد. ناگفته نماند که دو روش برای جراحی این عصب وجود دارد که انتخاب نوع آن بسته به نظر پزشک و وضعیت بیمار است.

  • جراحی دیسککتومی عصب سیاتیک

اگر درد سیاتیک در پای چپ و راست بخاطر بیرون‌زدگی دیسک و خار استخوان باشد، جراح دیسک را بیرون آورده و بدین ترتیب فشار وارده به عصب کم شده و درد کاهش میابد.

  • جراحی لامینکتومی عصب سیاتیک

قسمتی از استخوان پوشاننده نخاع، لامینا نام دارد و جراح برای کاهش درد، لامینا یا بافتهایی را که به عصب سیاتیک فشار وارد میکنند، خارج میکند.

جلوگیری از درد سیاتیک

اقداماتی که در ادامه آمده‌اند مانع از بروز مجدد سیاتیک شده یا از آن جلوگیری میکنند.

  • با ورزش منظم میتوان میان تنه و کمر را که کلید اصلی سلامتی کمر و ستون فقرات است، سالم نگه داشت.
  • درصورتیکه فرد به دلیل شغلش در طول روز بسیار به حالت نشسته است، باید مطمئن شود که صندلی‌اش استاندارد بوده و به کمر و پشتش آسیب نمیرساند.
  • همیشه باید به حرکاتی که انجام میشود توجه کرد، برای‌مثال اگر فرد چیزی سنگین را بلند میکند باید به دقت بلند شود تا فشار کمی به کمر و عصب‌هایش بیاید.

مدت زمان طول کشیدن درد سیاتیک چقدر است؟

اگرچه هم سیاتیک حاد و هم مزمن در طی چند هفته خوب میشوند، اما بعد از کم شدن درد، بی حسی در پاها طبیعی بوده و حتی برگشت درد در چندین مرتبه در سال نیز طبیعی است.

در صورتی که درد سیاتیک مزمن شود باید دانست که این درد همیشگی بوده و مرتب وجود خواهد داشت و اگرچه درمان نخواهد شد اما با درمان میزان درد کمتر میشود.

فرق سیاتیک با کمردرد چیست؟

در دردی که بخاطر آسیب به عصب سیاتیک به‌وجود آمده است، درد از کمر شروع شده و به پاها میرود. اما در دردکمر، این درد در همان کمر باقی میماند. اما اگر دلیل درد مشخص نشود باید حتما در صورت احساس هر دردی در کمر نزد پزشک رفت.

بیمارانی که به سیاتیک مبتلا هستند، چگونه باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند؟

وقتی درد سیاتیک و دیسک کمر آغاز میشود، افراد مبتلا برای اینکه درد بیشتر نشود سوال میپرسند که باید چه کاری انجام دهند، و در واقع ابتدایی‌ترین پاسخ تغییر دادن شیوه زندگی است و از آنها خواسته میشود که شیوه زندگی خود را تغییر دهند. برخی موارد برای تغییر سبک زندگی عبارتند از:

  • در صورتی که مدام باید به‌حالت نشسته باشید، هر ۵۰دقیقه یکبار وضعیت خود را تغییر داده و کمی راه بروید.
  • از غذاهایی باید استفاده کرد که بدون شکر، اسیدچرب ترانس و کلسترول باشند و ماهی و سبزیجات و میوه را جایگزین آنها کنید.
  • دردسیاتیک را میتوان با محلول نمک اپسوم کاهش داد و عضلات را آرام کرد.
  • درصورتیکه فرد در مراحل ابتدایی بیماری باشد میتواند از داروهایی که مسکن بوده و بدون نسخه تهیه میشوند، استفاده کند.

چه چیزی برای سیاتیک ضرر دارد؟

چه چیزی برای سیاتیک ضرر دارد؟

فرد مبتلا به سیاتیک نباید از شلوار و دامن تنگ که روی عصب سیاتیک فشار میاورند استفاده کند. بعلاوه، فشار وارده به کمر و لگن از طرف کفش پاشنه بلند نیز میتواند باعث ایجاد درد در سیاتیک شود. لذا خانمها نباید از کفش پاشنه‌بلند به ویژه در زمان بارداری استفاده کنند.

طرز خوابیدن افراد مبتلا  به درد سیاتیک چگونه است؟

از آنجایی که درد سیاتیک آزار دهنده است و ممکن است فرد مبتلا به سیاتیک نتواند به راحتی بخوابد، باید روش درست خوابیدن را یاد بگیرد. برای اینکه بیمار درد سیاتیک پاهای چپ و راست را کم کند، باید بصورت طاق‌باز یا جنینی بخوابد، لذا فشار داخل کانال کم شده و درد نیز کاهش میابد.

دلیل تاثیر بارداری روی درد سیاتیک چیست؟

از آنجا که در بارداری جنین به مراتب بزرگتر شده و وزنش بیشتر میشود، لذا مادر به سندرم پیریفورمیس مبتلا شده و عضلات باسن انقباض میابد. و به دنبال این انقباض درد سیاتیک نیز افزایش میابد و حرکت فرد مبتلا محدود خواهد شد.

رگ سیاتیک گردن کجا قرار دارد؟

بطوری که گفته شد، جای عصب سیاتیک در ستون‌فقرات بوده و ریشه‌های عصبی با فتق دیسک تحت فشار قرار گرفته و ملتهب میشوند. با این حال، افرادی که به سیاتیک مبتلا میشوند، گردن درد را نیز تجربه میکنند.

اگر فرد دچار گردن‌درد یا کمر درد شود، باید بداند که این امکان وجود دارد که عصب سیاتیکش تحریک شده است و عضلات‌اش بیحس شده و دچار سوزش میشوند.

آیا ارتباطی بین درد سیاتیک و درد‌بیضه وجود دارد؟

اگرچه درد سیاتیک از کمر شروع شده و به ران و ساق پا کشیده میشود اما در مردانی که درد بیضه دارند، ارتباطی بین این درد و درد سیاتیک وجود ندارد، زیرا معمولا درد بیضه به دلیل هیدروسل، التهاب و یا پیچ‌خوردگی بیضه یا همچین مواردی به‌وجود میاید.

درد سیاتیک به دلیل کمبود کدام ویتامین به‌وجود میاید؟

سلامت اعصاب متکی بر ویتامین B12 است که غلاف چربی ایجاد میکند. از این رو در افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند، کمبود این ویتامین باعث بروز درد سیاتیک میشود. بعلاوه، کسانی که از دیابت رنج میبرند نیز به دلیل مصرف متفورمین و بخاطر سوء‌جذب B12 نیز به سیاتیک مبتلا خواهند شد.

متوکاربامول چه اثری روی سیاتیک دارد؟

یکی از داروهای شل‌کننده عضلات متوکاربامول است که در اثر آن فشار وارد شده بر عصب سیاتیک کمتر شده و درد نیز کاهش میابد.

در صورت عدم درمان سیاتیک، چه اتفاقی میافتد؟

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کمر و باسن به موجب درد سیاتیک، باید این درد سریعا درمان شود. بعلاوه اگر این درد درمان نشود، آسیب به عصب زیاد شده و این امکان وجود دارد که دیگر داروی مسکن تاثیری روی درد نداشته باشد.

برای درمان سیاتیک به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

اگر درد و ناراحتی در کمر و پاها باشد، و همچنین حس مورمور شدن یا تیر کشیدن در پا وجود داشته باشد، برای تشخیص بیماری باید به متخصص مغزواعصاب مراجعه کرد و اگر درد به دلیل سیاتیک باشد، براساس میزان دردی که فرد دارد، مداخلات درمانی نیز توصیه میشود.

زمان مراجعه به پزشک چه زمانی است؟

درست است که درد سیاتیک در صورت خفیف بودن به زودی بهبود پیدا میکند ولی اگر پس از گذشت مدتی درد در پاها و کمر همچنان احساس میشد و همچنین نشانه‌هایی که در ادامه آمده‌اند مشاهده شدند، باید به پزشک مراجعه شود. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • درد در صورت بروز سانحه و عدم کاهش درد
  • درد پا و کمر به همراه عدم کنترل ادرار و مدفوع
  • بی‌حسی و ضعیف شدن پاها ناشی از درد و افزایش شدت آن
  • تب و حالت ‌تهوع در پی درد سیاتیک

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا