مغز و اعصاب

سردرد سینوزیت چیست؟ علائم و درمان سردرد سینوسی

گاهی انسان در ناحیه سر دردی را مانند سردرد میگرنی و یا تنشی احساس می‌کند، اما نوع سردرد وی هیچکدام آنها نیست. سردرد انواع متفاوتی دارد که هرکدام نیز با نشانه‌ای خاص بروز می‌کنند. در این مقاله به نوعی از سردرد و راههای درمان آن می‌پردازیم که همانطور که گفته شد مانند میگرن یا تنشی است اما در آن سینوس‌های فرد متورم و ملتهب شده‌اند و به آن سردرد سینوسی (سینوزیت) گفته می‌شود. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سینوزیت چیست؟    

در پشت استخوان پیشانی و گونه‌ها، حفره‌های کوچکی قرار دارند که پر از هوا هستند. آنها که سینوس نام دارند، توسط یک مجرا به بینی وصل میشوند و به موجب آنهاست که ترشحات داخل بینی وارد می شوند.

حال گاهی پیش میاید که بافت سینوس‌ها دچار التهاب و تورم می‌شوند و بخاطر همین نمی‌توانند طبیعتا تخلیه شوند و همین باعث ایجاد فشار داخل سینوس‌ها خواهد شد و به‌دنبال آن دردی در ناحیه سر به نام سینوزیت یا سردرد سینوسی روی می‌دهد. پزشکی که برای سردرد به او مراجعه می‌شود، پس از معاینه شخص بیمار به شرح او از علائمش گوش داده و براساس آنها بهترین دارو را تجویز می‌کند.

چه چیزی باعث سردرد سینوسی می‌شود؟

از معمول ترین دلایل بروز سینوزیت، عفونت است. این عفونت ناشی از قارچ و ویروس باعث میشود که در بافتها تورم به‌وجود بیاید و سینوسها توانایی تخلیه نداشته باشند. همچنین، وقتی بافتها ملتهب می شوند، تولید مایعات بیشتر شده و تخلیه‌ی آنها ممکن نمی شود و همین منجر به سردرد سینوسی یا سینوزیت خواهد شد.

بعلاوه، افرادی که زیاد به شنا و میروند یا غواصها و همچنین کسانی که کوهنوردی می کنند و به ارتفاعات میروند و یا به آلرژی و آسم مبتلا هستند، بیشتر از دیگران به این نوع سردرد مبتلا میشوند.

چرا کودکان دچار سردرد سینوسی می‌شوند؟

معمولا سردرد سینوسی به‌همراه سینوزیت اتفاق میافتد. اگر این اتفاق در کودکان بیفتد، آنها دچار بی‌حالی و تب شده و اطراف بینی و چشم هایشان ورم کرده و ترشحاتی به رنگ زرد یا سبز از بینی دارند. اگر این عفونت ناشی از ویروس باشد، بدون درمان برطرف خواهد شد، اما اگر عفونت باکتریایی باشد، برای درمان نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک است تا عفونت از بین برود.

سردرد سینوسی چه علائمی دارد؟

سردرد سینوسی چه علائمی دارد؟

در سردرد سینوسی دردهایی وجود دارند که دارای ضربان بوده و مبهم هستند. این دردها زمانی بیشتر می‌شوند که سر تکان داده شود. بعلاوه، اشخاصی که به این نوع سردرد مبتلا می‌شوند، دردهایی مبهم در پشت چشم یا زیر آن نیز دارند. برخی از علائم دیگر این نوع سردرد عبارتند از:

  • خستگی
  • گرفتگی بینی و ترشحات سبز و زرد از آن
  • حس فشار در پیشانی و گونه
  • دردی که در دندانها و فک و سایر نواحی صورت انتشار میابد
  • حساسیت فرد بیمار به لمس صورتش

سردرد سینوسی چه زمانی شدت می یابد؟

این نوع سردرد نسبت به تغییر دما واکنش نشان می دهد، طوری که با جابجایی از یک جای گرم به یک جای سرد، سردرد بیشتر می‌شود. همچنین وقتی بیمار سرش را به پایین خم میکند یا حرکت می‌دهد، سردردش بیشتر می‌شود.

سردرد سینوسی را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

اولین گام برای تشخیص این نوع از سردرد، شنیدن شرح حال بیمار توسط پزشک است که شامل زمان بروز سردرد و نشانه‌های آن در بیمار است، همچنین ممکن است معاینه فیزیکی هم انجام شود.

اما اگر در این نوع معاینه‌ها، علتی کافی از سردرد سینوسی ندهد، باید سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی انجام شود.

سردرد سینوسی چگونه درمان می‌شود؟

سردرد سینوسی را برای این درمان می‌کنیم که التهاب موجود در سینوس‌ها و تورم آنها کاهش یابد و وضعیتی به‌وجود آید که سینوس‌ها بتوانند تخلیه شوند. لذا در درمان باید به کم کردن درد و همچنین کاستن عواملی توجه کرد که باعث ایجاد بیماری شده‌اند. سردرد سینوسی را با راه‌های زیر می‌توان درمان کرد:

دارو درمانی. موثرترین درمان برای این نوع سردرد، استفاده از دارو است. داروهایی که برای بهتر شدن حال بیمار استفاده می شوند، عبارتند از:

-آنتی‌هیستامین: اگر این سردرد به دلیل آلرژی به‌‌وجود آمده باشد، بهترین دارو برای آن قرص آنتی‌هیستامین است. این دارو می‌تواند احتقان بینی را کاهش دهد و لذا علائم سردرد را کم می‌کند. از آنتی‌هیستامین‌هایی که برای کاهش این نوع سردرد استفاده می‌شوند، دیفن‌هیدرامین، سیتریزین، لوراتادین و بنادریل هستند.

-مسکن: داروهایی که مسکن هستند، می‌توانند با کم کردن التهابی که در سینوس‌ها است، سردرد سینوسی را کمتر می‌کنند. شخص مبتلا می‌تواند این داروها را از جمله ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین و استامینوفن بدون نسخه تهیه کند. اما در مورد کودکان و افراد زیر ۱۸ سال نباید از آسپرین استفاده کرد و می‌توان استامینوفن را جایگزین آن کرد.

-اسپری بینی: اگر این نوع سردرد به دلیل آلرژی باشد، می‌توان برای کم کردن التهاب در بینی از استروئیدهای بینی استفاده کرد. این دسته از داروها که از جمله آنها می‌توان به فلوتیکازون و تریامسینولون اشاره کرد هیچ عارضه‌ای ندارند و بدون نسخه قابل تهیه هستند.

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

نکته: برای درمان تخصصی سردرد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد و بهترین راه درمان را استفاده کرد.

-داروهای دکونژستان: این دسته از داروها، که به شکل قرص یا اسپری بینی هستند، بدون نسخه تهیه می‌شوند. از آن جمله می‌توان به سودافد، نئوسینفرین و استیفد اشاره کرد. البته نکته مهم این است که در صورتی که پزشک اسپری دکونژستان را تجویز نکرده باشد، بیشتر از ۳ روز نباید از آن استفاده کرد، زیرا این دارو دارای عوارض است.

-آنتی بیوتیک: اگر سردرد سینوسی به دلیل باکتریایی باشد، می‌توان برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. سردرد غیر مزمن با درمانی طی ۱۵ روز بهبود میابد، اما سردرد مزمن نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک به مدت ۳ یا ۴ هفته دارد.

درمانهایی خانگی برای سردردهای سینوسی

درمانهایی خانگی برای سردردهای سینوسی

هر شخص مبتلا به سردرد سینوسی می‌تواند از درمان خانگی برای درمان سردرد استفاده کند و البته اگر این درمان‌ها مداوم و مکرر انجام شوند، اثربخش بوده و درد را درمان می‌کنند. از این درمان‌های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر فرد مبتلا در طول روز ۸ لیوان آب یا آبمیوه بنوشد، بدن هیدراته شده و سردرد سینوسی کمتر می‌شود.
  • ماساژ دادن توسط انگشت اشاره و انگشت میانی، به ویژه با روغن‌های گیاهی می‌تواند این نوع سردرد را بهبود دهد.
  • برای درمان سردرد سینوسی می‌توان از دستگاه بخور استفاده کرد که به موجب آن راه‌های هوایی که در بینی مسدود شده‌اند باز شده و بینی مرطوب نگه داشته می‌شود.
  • می‌توان با دوش آب گرم و یا کمپرس گرم ترشحات را تخلیه کرد و سردرد را درمان کرد.

جراحی برای درمان سردرد سینوسی

اگر فرد دچار سردرد سینوسی مزمن باشد و با دارو درمان نشود، از جراحی برای درمان استفاده می‌شود. در جراحی آندوسکوپی، پولیپ‌ها و خارهای استخوانی در مسیر هوا برداشته شده و به این صورت راه هوا باز شده و سردرد سینوسی کم می‌شود.

نحوه پیشگیری از بروز سردرد سینوسی چیست؟

برای جلوگیری از سردرد سینوسی می‌توان کارهایی مانند آنچه در ادامه آمده است، انجام داد.

  • اگر سردرد با نوع خاصی از غذا یا ادویه، بوی الکل یا کافئین و دخانیات بیشتر می‌شود، نباید از آنها استفاده کرد.
  • می‌توان با شیوه یک زندگی سالم از طریق رژیم غذایی مناسب و ورزش و خواب مناسب و کافی و کنترل استرس از بروز سردرد جلوگیری کرد.
  • برای اینکه بتوان فعالیت هوازی انجام داد باید بدن گرم شود و به موجب آن از سردرد جلوگیری می‌شود.

زمان رجوع به پزشک چه زمانی است؟

زمان مراجعه به پزشک موقعی است که شخص مبتلا با وجود مصرف دارو به مدت ۱۵ روز هنوز سردرد دارد و یا سردرد بعد از مدت کوتاهی بهبودی باز هم آغاز می‌شود و یا سردرد به شدتی است که فرد باید محل را ترک کند.

سوالاتی که معمولا در مورد سردرد سینوسی پرسیده میشوند:

هنگام بروز سردرد سینوسی، کدام قسمت سر دچار درد می‌شود؟

درد در سر و پیشانی آغاز شده و معمولا به اطراف بینی کشیده می‌شود.

سینوزیت در چه موقعی از شبانه روز بیشتر می‌شود؟

معمولا کسانی که دچار سردرد سینوسی می‌شوند، در صبح سردرد بیشتر می‌شود و تا بعداز ظهر کمتر می‌شود.

اثر تزریق بوتاکس روی سردرد سینوسی چیست؟

در جواب این سوال باید گفت که اگرچه تزریق بوتاکس روی سردرد میگرنی اثر دارد، اما اثری روی بازشدن گرفتگی سینوس‌ها ندارد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا