مغز و اعصاب

سردرد خوشه ای چگونه درمان می‌شود؟

سردرد عارضه ای رایج است که اغلب افراد بارها در زنکدگی به آن دچار شده اند.سردرد با هر دلیلی نیاز به اقدام فوری به درمان دارد . اکثر سردردها گذرا هستند و برطرف می شوند نباید نگران شد ولی برخی از آنها ماندگار شده و نیاز به درمان سردرد خوشه ای لازم است. یکی از اثرات سو و آزاردهنده  سردرد خوشه ای آنست که برکیفیت زندگی فرداثرات زیادی  می‌گذارد. این سردرد چه علائمی دارد؟ چه روش‌هایی برای درمان این عارضه وجود دارد؟ اگر تمایل به دانستن چگونگی مقابله با این نوع سردرد را دارید، مطالب زیر را دنبال کنید . این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سردرد خوشه ای چیست؟

سردرد خوشه‌ای، یک نوع سردرد شدید  و بسیار نادر است که علائم و نشانه‌های مشخصی دارد. این سردرد معمولاً در یک طرف سر، به ویژه در ناحیه اطراف چشم و پیشانی، رخ می‌دهد.

سردرد خوشه‌ای می تواند در هر سنی پیش آید ، اما در مردان شایع‌تر از زنان گزارش شده است. بیشتر در سنین  بین ۳۰ تا ۴۰ سال افراد  در خطر سردردهای خوشه‌ای قرار دارند. بنابر این آشنایی با علائم و راههای  درمان مفید واقع می شود.

سردرد خوشه ای چه علائمی دارد؟

سردرد خوشه ای خیلی سریع پیش می آید. درد با شدت زیاد و هولناک است که فرد احساس سوراخ شدن سر، سوزش و گزگز می‌کند. در شروع سردرد علائم آن در اطراف شقیقه‌ها، چشم‌ها و صورت ملموس است . این حملات معمولا در یک سمت سر.حس می شود

در شروع سردرد ، فرد احساس آشفتگی و بیتابی زیادی دارد. این احساس با حرکت دادن یا کوبیدن سر خود را نشان می‌دهد. حملات این سردرد معمولا بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می کشد و بطور مکرر در طول روز اتفا ق بیفتد. علائم دیگر سردرد خوشه ای، عبارتند از :

•             قرمز ی چشم

•             آریزش اشک چشم

•             برآمدگی یا افتادگی یکی از پلک‌ها

•             عرق کردن صورت

•           تنگ شدن یکی از مردمک‌های چشم

علت سردردهای خوشه‌ای چیست؟

علت سردردهای خوشه‌ای چیست؟

علت دقیق سردردهای خوشه ای هنوز ناشناخته است. این سردردها مربوط به بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس است. طبق تحقیقات، افرادی که سیگار می کشند اغلب با این نوع سردرد مواجه می شوند.

همچنین بین یکی از اعضای خانواده و سایر اعضای خانواده همبستگی معنی داری وجود دارد که نشان دهنده تأثیر وراثت در سردرد خوشه ای است. گاهی اوقات، استشمام موادی مانند عطر، الکل، رنگ یا بنزین می توانند باعث سردرد شوند..

الگوی حملات سردرد خوشه ای چگونه است؟

این نوع سردردها اغلب به صورت روزانه رخ می دهند و ماه ها طول می کشند. بین شروع سردردهای جدید فاصله هایی وجود دارد که گاهی ماه ها طول می کشد. الگوی زمانی سردردهای خوشه ای معمولاً در زمان بخصوصی از روز است. به عنوان مثال، فرد هر روز و یک دقیقه پس از بیدار شدن از خواب این سردرد را احساس می کند.

افرادی مبتلا به سردرد خوشه ای می توانند ماه ها یا سال ها گرفتار باشند. حتی به ندرت، این سردرد تا پایان عمر با فرد همراه است. این حالت معمولا در بهار و پاییز رخ می دهد. استفاده از داروهای سردرد خوشه ای می تواند تا حدودی از بروز این عارضه جلوگیری کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هرگاه اولین علائم این بیماری را احساس کردید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کنید. علائم شما توسط پزشک شما بررسی می شود و ممکن است برای اطمینان آزمایشات تکمیلی برای شما درخواست شود..

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

در موارد جدی تر، اسکن مغز نیز باید با نظر پزشک انجام شود. این اسکن برای تشخیص محل و علت سردرد خوشه ای بسیار مفید است. به طور کلی، متخصصان مغز و اعصاب بهترین انتخاب برای تشخیص و درمان سردردهای خوشه ای هستند.

سردردهای خوشه ای چگونه با دارو درمان می‌شوند؟

سردردهای خوشه ای چگونه با دارو درمان می‌شوند؟

اگرچه این سردردها باعث مرگ نمی شوند اما درد شدید بر وضعیت  زندگی فرد بسیارتأثیر می گذارد. برای درمان و کاهش درد می توان از مکمل هایی مانند ویتامین های B و D، دی هیدروارگوتامین، اکتروتید و قطره بی‌حس‌کننده استفاده کرد. گاهی افراد برای درمان این سردرد به میل خود عمل می کنند و داروهایی مانند پاراستامول مصرف می کنند اما باید بدانید که این داروها برای درمان خانگی سردردهای خوشه ای چندان موثر نیستند

مروری بر روش های درمان سردرد خوشه‌ای

مروری بر روش های درمان سردرد خوشه‌ای

بهترین راه برای رفع این سردرد انجام چندین درمان خاص به طور همزمان است. به طور کلی 3 درمان اصلی برای این بیماری وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

تزریق سوماتریپتان: این تزریق می تواند توسط فرد انجام شود. تزریق سوماتریپتان نباید بیش از 2 بار در روز تزریق شود.

اسپری سوماتریپتان (زولمیتریپتان): داروی سوماتریپتان به فرم اسپری هم تولید شده است. در صورت عدم تمایل به تزریق می توان از آن استفاده کرد.

اکسیژن درمانی: در این روش از ماسک تنفسی مخصوص برای درمان سردردهای خوشه ای به کار می رود.

نکته: تمام این درمان ها فقط بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قادرند علائم را کاهش دهند. مراجعه به متخصص  مغز و اعصاب در این حالت لازم است.

درمان سردردهای خوشه ای با تحریک عصب واگ (Vagus) از طریق پوست

در این روش جدید توسط جریان الکتریکی ولتاژ پایین، عصب واگ در ناحیه گردن  را تحریک می کنند. این شیوه  کاهش و تسکین درد ناشی از سردردهای خوشه ای را کاهش می دهد.. تحریک عصب  بوسیله  یک دستگاه بسیار کوچک انجام می شود. نقطه  دقیق کارگذاری این دستگاه توسط متخصص مشخص می شود.

قدرت این دستگاه کم کم زیاد می شود. این افزایش تازمانی که ماهیچه های کوچک عضلانی زیر پوست منقبض شوند، ادامه می یابد. مدت کل این فرآیند حدود 90 ثانیه است. تحریک عصب واگ از طریق پوست نقش کلیدی در تسکین و پیشگیری از سردردهای خوشه ای دارد. البته گاهی اوقات این روش مدرن برای درمان سردردهای خوشه ای در خانه جواب نمی دهد. در این مواقع  می توانید از متخصص مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید.

سخن آخر

سردرد خوشه ای با دردهای ناگهانی یکطرفه در ناحیه  سر شروع می شود. علت دقیق این عارضه هنوز مشخص نیست. زمانی که فرد دچار این عارضه می شود، درد و عذاب زیادی را تجربه می کند. از علائم این درد می توان به سوزش یک طرف سر و چشم ها، سوزش چشم، افتادگی پلک و … اشاره کرد. برای این عارضه دارو هم وجود دارد اما تاثیر زیادی در پیشرفت آن ندارد. درمان های زیادی برای درمان این نوع سردرد وجود دارد که اکثر آنها فقط به برخی از علائم کمک می کنند.

سوالات متداول سردرد خوشه ای

آیا کم آبی می تواند باعث سردردهای خوشه ای شود؟

بین ننوشیدن آب کافی و سردردهای خوشه ای همبستگی معناداری وجود دارد..

سردرد خوشه ای خطرناک است؟

این سردرد اگر مداوم باشد بسیار خطرناک است.

آیا سردرد خوشه ای قابل درمان است؟

برای این عارضه درمان قطعی وجود ندارد و درمان‌های موجود علائم را کاهش می‌دهند.

در حال حاضر هیچ درمان حتمی برای این عارضه نیست و درمان های در دسترس تنها علائم را کم می کنند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا