محتوای سلامتیقلب و عروق

علائم چربی خون بالا چیست؟ راه های تشخیص و درمان آن

در این مقاله شما خواهید خواند

لیپیدهای خون یا چربی خون یک اصطلاح است که برای همه مواد چربی که در خون وجود دارند مثل تری گلیسیرید و کلسترول استفاده می‌شود. به طو معمول یک کپسول پروتئینی چربی‌های خون را منتقل می‌کند. نوع پروتئین و چگالی لیپید مشخص میکند سرنوشت ذره چه خواهد شد و چه تاثیری بر متابولیسم می‌گذارد. مقدار دریافتی و دفعی روده در غلظت چربی خون تاثیر دارد، البته جذب و ترشح چربی‌ها از سلول ها بر این غلظت نیز تاثیر میگذارد. هنگامی که به شما گفته شود سطح چربی خون در شما بالا رفته است به این معنی است که مقدار تری‌گلیسرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم در خون شما بالا رفته است. به چربی خون بالا، هیپرلیپیدمی نیز گفته می‌شود. اگر این چربی ها دارای سطوح بالایی باشند احتمال دارد خطراتی جدی برای سلامتی مثل حمله قلبی بالا رود.

چربی خون چیست؟

به انگلیسی hyperlipidemia گفته می‌شود. هیپرلیپیدمی سطح بالایی از لیپیدهایی مثل تری گلیسیرید و کلسترول را درخون شما نشان می‌دهد. پزشکان این بیماری را با بیماری‌هایی جدی مثل حمله قلبی، تصلب شرایین (سخت‌شدن شریان‌ها)، سکته مغزی و شریان‌های محیطی در ارتباط می‌دانند.

علائم چربی خون بالا

چربی خون بالا ممکن است برای طولانی مدت مورد توجه نباشد، چون به ندرت اتفاق می‌افتد که با علائمی همراه باشد. به طور معمول هیپرلیپیدمی تا وقتی که به سطوحی نرسد که بحران ایجاد کند تشخیص داده نمی‌شود. چربی خون بالا باعث بوجود آمدن بیماری های مزمن می‌شود که علائمی مشابه دارند. اولین علائم برای چربی خون شامل:

  • مشکلات پوستی یا تغییر رنگ
  • بی‌حسی یا گزگز
  • تنگی نفس
  • درد در قفسه سینه
  • سرگیجه
  • بهبود ضعیف زخم
  • تورم به خصوص در دست‌ها و پاها
  • فشار خون بالا (بهتر آن است که در کنار سایر علایم، برای فشار خون بالا زودتر اقدام کنید)

یکی دیگر از علائمی که برای رایج است رسوبات کوچکی است به طور معمول در اطراف چشم‌ها و یا زیر پوست تجمع می‌یابد. به این رسوبات گزانتوم می‌گویند این رسوبات زمانی تشکیل می‌شود که انواع خاصی از چربی ها در زیر پوست تجمع یابند. این چربی ها از لحاظ اندازه و مکان متفاوت هستند و به طور کلی ضرر ندارند و خارج از علائم جدی می شوند.

علائم چربی خون بالا در زنان و مردان چیست؟

در زنان اصلی ترین علائم کلسترول بالا، به نتایج آزمایش ها می‌توان اشاره کرد. به طور معمول بالا بودن چربی خون توسط علائم خاصی تشخیص داده نمی‌شود. ولی از علائم اصلی که در زنان بروز می‌کند این است که در زیر پوست چربی جمع می‌شود که به شکل گلوله می‌باشد.

علائم تری گلیسیرید بالا و علایم چربی خون در پاها و چیست؟

معمولا چربی‌ها باعث میشوند در شریان‌های اندام‌ها انسداد ایجاد شود. بعضی از اوقات ممکن است در شریان‌های انتقال دهنده خون به پا، توسط چربی خون انسداد ایجاد شود. آیا چربی خون باعث می‌شود در دست و پا گزگز ایجاد شود؟ متاسفانه جواب بله می‌باشد به علائمی که در زیر آمده توجه کنید:   

  • تغییر رنگ غیرمعمول پوست پا
  • درد پا و چربی خون و گزگز پا
  • سردی پاها
  • گرفتگی عضلات پا در طول شب

آیا چربی خون باعث ایجاد گرفتگی در عضلات دست و درد آن میشود؟

بله در بعضی موارد ممکن است ایجاد شود. به طور کلی کم آبی بدن و استفاده بیش از حد از عضلات از شایع ترین منابعی هستند که باعث اسپاسم بدن می‌شوند. تایپ طولانی مدت و یا نوشتن نیز باعث می‌شود در دست و عضلات آن گرفتگی ایجاد شود.

آیا چربی خون باعث تنگی نفس می گردد؟

آیا چربی که دور قلب را می‌گیرد باعث تنگی نفس می گردد؟ چربی دور قلب یا چربی پریکارد ممکن است باعث فشرده شدن شریان ریوی شده و در نتیجه فشار RV افزایش می‌یابد و در نهایت عملکرد ریه دچار اختلال می‌گردد. همچنین چربی خون و چربی پریکارد باعث می‌شود عروق ریه‌ها فشرده شوند و باعث شوند فرایندهای فیبروتیک ریوی ایجاد شود و در نهایت عملکرد ریه دچار اختلال شود.

برای بررسی علایم چربی خون و درمان آن به چه نوع پزشکی مراجعه کنیم؟

پزشکی که می‌تواند همه اندام‌ها و سیستم‌های داخلی بدن شما را بررسی کند متخصص داخلی می‌باشد. مراقبت از کسانی که بیش از یک بیماری دارند و همچنین مدیریت بیماری های مزمن بر عهده متخصصان داخلی می‌باشد. اگر هر یک از علائم را در بخش‌های مختلف بدن مشاهده کردید باید با مراجعه به متخصص داخلی و توسط متخصص داخلی چربی خون خود را بررسی کنید.

بزرگترین عامل چربی خون چیست؟

بزرگترین عامل چربی خون چیست؟

قطعا از خود سوال می‌کنید علت چربی خون چه چیزی است؟ مبتلا شدن به چربی خون به تعداد زیادی از عوامل خطر بستگی دارد ولی اصلی ترین دلیل مبتلا شدن به چربی خون بالا، رعایت نکردن رژیم غذایی سالم می‌باشد. افرادی که ورزش نمی‌کنند و از موادی استفاده می‌کنند که چربی زیادی دارد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر مبتلا شدن به چربی خون بالا هستند. اما موارد بسیار دیگری هستند که باعث مبتلا شدن به این بیماری شود در ادامه مطلب به این دلایل پرداخته می‌شود.

عواملی که بر غلظت چربی خون تاثیرگذار هستند چیست؟

غذاهایی که میزان بالایی از انواع خاصی از چربی‌ها را دارند، شرایط پزشکی خاص و … می‌توانند موجب شوند کلسترول خون و تری‌گلیسیرید به سطح بالایی برسد.

1.   بیشترین تأثیر توسط رژیم غذایی روی چربی خون ایجاد می‌شود.

بزرگ ترین عامل موثر بر چربی خون رژیم غذایی است. دو نوع چربی که باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌گردد:

نشانه‌های آن‌هاعوامل موثر بر چربی خون بالا
سطح LDL در بدن شما توسط چربی های اشباع شده افزایش می‌یابد. بعضی از غذاهای گیاهی مثل روغن نارگیل و روغن نخل دارای چربی‌های اشباع‌شده هستند. اگرچه چربی های اشباع شده در مواد غذایی حیوانی مثل شیر، پنیر، کره و استیک نیز یافت می‌شود.چربی‌های اشباع‌شده
اسیدهای چرب ترانس یا همان چربی های ترانس از چربیهای اشباع بدتر می‌باشند. چون که باعث افزایش سطح LDL و کاهش سطح HDL می‌شوند. بعضی از چربی‌های ترانس در محصولات حیوانی به شکل طبیعی وجود دارند. بعضی دیگر از این چربی ها در غذاهای فرآوری شده مثل چیبس سیب زمینی و فست فودها وجود دارند که تحت فرآیند هیدروژنه شدن قرار گرفته اند.چربی‌های ترانس

۲.  کم کاری تیروئید و چربی خون بال

کم کاری تیروئید وقتی ایجاد می‌شود که به اندازه کافی بدن فرد هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. تیروئید غده‌ای کوچک و به شکل پروانه است که در جلوی گردن فرد قرار دارد. تیروئید به منظور کمک کردن به تنظیم و مصرف انرژی، با ترشح هورمون‌های خاصی به طور تقریبی بر تمام اندام‌های بدن فرد تاثیر گذار است. نشانه کم کاری تیروئید در بدن این است که انرژی موجود در بدن مصرف نمی‌شود. در نتیجه بدن فرد کالری یا انرژی را به چربی خون تبدیل می‌کند.

۳. تاثیر دیابت بر چربی خون

دیابت نوعی بیماری متابولیک است که باعث افزایش قند خون در بدن می‌شود. کار هورمون انسولین، انتقال قند از خون به سلول‌ها می‌باشد تا ذخیره گردد و یا برای انرژی استفاده گردد. در بیماری دیابت، بدن فرد یا هورمون انسولین را به اندازه کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند از انسولینی که تولید می‌کند به طور موثری استفاده کند. 

هنگامی که بدن در مصرف کالری های دریافتی ناتوان باشد آنها را به چربی های کلسترول و یا تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد انباشته شدن این چربی ها در خون و بافت های بدن افزایش می‌یابد و باعث ایجاد بعضی از مشکلات برای سلامتی بدن از جمله چربی خون می‌گردد.

۴. سندروم متابولیک

Metabolic syndrome

سندروم متابولیک گروهی است که شامل پنج عامل خطر می‌باشد که اگر درمان نشود احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی مانند دیابت، سکته و بیماری قلبی را افزایش پیدا می‌کند. سطح بالای تری‌گلیسیرید، سطح بالای کلسترول، چربی اضافی دور کمر، علائم قند خون بالا و فشار خون بالا پنج خطر ذکر‌شده هستند. برای اینکه سندرم متبولیک تشخیص داده شود حداقل سه مورد از پنج خطر ذکر شده را باید داشته باشید.

از آنجا که چربی خون بالا بخشی از سندروم متابولیک می باشد، با این وجود اگر شما چربی خون نداشته باشید سندروم متابولیک باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به به این اختلال می شود.

۵. سندروم کوشینگ

سندرم کوشینگ یا همان هیپرکورتیزولیسم زمانی رخ می دهد که سطح هورمون کورتیزول به طور غیر طبیعی بالا رود. به طور معمول بر اثر افزایش استرس مزمن سطح هورمون کورتیزول بالا می رود. تری‌گلیسیریدها توسط هورمون کورتیزول تحریک می شوند و در نهایت سطح کلسترول بد در خون افزایش می یابد.

۶. سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)یک عارضه است که سطوح هورمونی زنان در آن تحت تاثیر قرار می گیرد. زنانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند هورمون های طبیعی را بالاتر از حد طبیعی تولید می کنند. دوره قاعدگی در این افراد در اثر عدم تعادل هورمونی رد می شود و در نتیجه باردار شدن در این افراد سخت تر اتفاق می افتد.

محققان بر این باورند که این سندرم باعث می شود سلول‌ها به انسولین مقاومت پیدا کنند. همانطور که آگاهید کاهش هورمون انسولین باعث افزایش کالری خون می گردد. بدن کالری های اضافی را تبدیل به چربی می کند و در نهایت باعث افزایش چربی خون در بدن شما می شود.

 «LDL cholesterol, or “bad” cholesterol, is the main lipid that causes damaging buildup and blockage in your arteries.» «کلسترول LDL یا کلسترول «بد»، چربی اصلی است که باعث تجمع و انسداد مضر در شریان‌های شما می‌شود».
به نقل از سایت kidney

۷. بیماری های کلیوی

کلیه ها اندام هایی در بدن هستند که به اندازه مشت فرد هستند و در پایین تر از قفسه سینه و در طرفین ستون فقرات جای دارند. کلیه ها آب اضافی، مواد زائد، نمک و پتاسیم را در بدن فیلتر می کنند. تاثیر بیماری های کلیه در افزایش چربی خون به علت دقیقی مشخص نیست، ولی یافته ها نشان داده که افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند بیشتر دچار چربی خون می شوند.

۸. چربی خون در بارداری، آیا چربی خون برای جنین ضرر دارد؟

به طور طبیعی سطح تری گلیسیرید و کلسترول در دوران بارداری افزایش می‌یابد، چون برای رشد و نمو جنین لازم است. همچنین برای ساختن هورمون‌های پروژسترون و استروژن که نقش کلیدی در بارداری دارند لازم است. چربی خونی که در دوران بارداری افزایش یابد موقتی است و هیچ گونه خطری برای مادر و یا کودک نخواهد‌داشت.

۹. دلایل شایع ابتلا به چربی خون، آیا چربی خون ارثی است؟

افزون بر مواردی که گفته شد مواردی که در زیر آمده است نیز باعث افزایش چربی خون می شوند:

  • ژنتیک
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • داروهای خاص مانند دیورتیک‌ها و استروئیدها
  • مصرف بیش‌از‌حد الکل
  • کم‌تحرکی
  • یائسگی زودرس
  • ایدز
  • سیروز صفراوی
  • لوپوس
  • استرس مزمن.

تست چربی خون و تشخیص چربی خون چگونه انجام می شود؟

High blood lipid test

هیپرلیپیدمی هیچ گونه علامتی ندارد، در نتیجه تنها راهی که می توان آن را تشخیص داد آزمایش چربی خون می باشد که به اسم پروفایل لیپیدی یا پانل چربی شناخته می‌شود. پزشک برای تشخیص هیپرلیپیدمی از پانل چربی استفاده می‌کند. این آزمایش تعیین می‌کند سطح کلسترول شما چقدر است. از آزمایش تری گلیسیرید نیز به منظور تشخیص میزان تری گلیسیرید استفاده می شود که از نمونه خون برای اینکار استفاده می‌شود و با تشخیص مقدار کلسترول تفاوتی ندارد.

امکان دارد پزشک درخواست کند به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آنکه از شما خون گرفته شود ناشتا باشید. یعنی در مدت گفته شده باید غیر از آب از خوردنی و نوشیدنی هر چیزی خودداری کنید. با این وجود طبق مطالعات اخیر، روزه گرفتن همیشه ضروری نیست، در نتیجه  دستورالعمل‌های پزشک را اجرا کنید. با توجه به سابقه سلامتی و نگرانی‌های فعلی، سطوح ایمن کلسترول از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در این زمینه بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آزمایش چربی خون شامل چیست؟

پرکاربردترین و مهم ترین آزمایش به منظور بررسی چربی خون بالا،آزمایش چربی خون می باشد. هیپرلیپیدمی در مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی عروقی نقش بسیار مهمی دارد. سطح چربی موجود در خون توسط آزمایش خون اندازه‌گیری می شود. مواردی که در آزمایش چربی خون بررسی می‌شوند در زیر آمده است.

  • Cholesterol
  • Triglycerides
  • LDL
  • HDL

آیا چربی خون بدون آزمایش را می توان تشخیص داد؟

امروزه دستگاه تست چربی خون یا همان کیت‌های تشخیص چربی خون به سادگی در دسترس قرار دارند و با استفاده از آنها می توانید میزان چربی خونتان را مشخص کنید. با این کیت ها می توانید در خانه تست چربی خون را انجام دهید و نیازی ندارید به پزشک مراجعه کنید. از کیت‌های زیر برای انجام این کار می‌توانید استفاده کنید:

  • KPI
  • Everlywell
  • CardioChek
  • SDBIO CURO L7

درمان چربی خون چیست؟

درمان چربی خون چیست؟

اولین کار برای درمان هیپرلیپیدمی تغییر دادن سبک زندگی می باشد. اگر این کار به حد کافی نباشد امکان دارد نیاز باشد دارو نیز مصرف کنید. در ادامه مطلب ابتدا داروهایی که برای کنترل چربی خون مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می کنیم و بعد از آن سراغ سبک زندگی خواهیم رفت که برای چربی خون متعادل متناسب است.

۱. بهترین قرص برای چربی خون

اگر برای درمان هیپرلیپیدمی تغییر دادن سبک زندگی کافی نباشد، امکان دارد پزشک دارو تجویز کند. استاتین‌ها از اولین داروهای هیپرلیپیدمی هستند. اگر توان تحمل استاتین‌ها را ندارید و یا اگر این داروها به اندازه کافی کلسترول LDL شما را کاهش نمی‌دهند، داروهای آنتی‌بادی مونوکلونال یا mRNA می توانند به خوبی این کار را انجام دهند. این داروها اخیرا ساخته شده اند. به طور کلی داروهایی که در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید رایج هستند عبارت‌اند از:

  • استاتین‌ها شامل آتورواستاتین (لیپیتور)، لوواستاتین، فلوواستاتین، پراواستاتین، پیتاواستاتین (لیوالو)، سیمواستاتینر و وزوواستاتین (کرستور)
  • رزین‌های متصل شونده به اسید صفراوی مانند کلستیرامین (پروالیت)، کلستیپول (کولستید) و کولسولام (ولچول)
  • جایگزین‌های تزریقی برای استاتین‌ها، مثل evolocumab (Repatha) یا  alirocumab (Praluent)
  • مهارکننده‌های جذب کلسترول، مانند ezetimibe (Zetia/Nexlizet)
  • فیبرات‌ها مثل جمفیبروزیل (لوپید) یا فنوفیبرات (فنوگلاید، تریکور، تریگلاید)
  • نیاسین (نیاکور)
  • مکمل‌های اسید چرب امگا ۳
  • سایر مکمل‌های کاهش‌دهنده کلسترول.

۲. تغییر سبک زندگی برای کاهش چربی خون

غالبا کلید مدیریت برای چربی خون در خانه تغییر دادن سبک زندگی است. حتی هیپرلیپیدمی در بدن شما ارثی بوده باشد باز هم تغییر دادن سبک زندگی بخش ضروری از درمان چربی خون است. تغییر سبک زندگی به تنهایی کمک می کند که خطر عوارضی مثل بیماری قلبی و سکته را کاهش پیدا کند. اگر اکنون دارویی برای کنترل چربی خون استفاده می‌کنید، تغییر دادن سبک زندگی باعث بهبود بخشیدن به کاهش کلسترول می شود.

۳. برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟ (روش خانگی کاهش چربی خون)

اگر در رژیم غذایی تغییراتی ایجاد کنیم باعث کاهش سطح کلسترول LDL و باعث افزایش سطح کلسترول HDL می شود. به عنوان مثال موارد زیر را در رژیم غذایی خود می توانید استفاده کنید:

  • از چربی های سالم تر استفاده کنید. از چربی‌های اشباع‌شده که عموما در گوشت قرمز، سوسیس و بیکن وجود دارد پرهیز کنید. اگر امکان دارد پروتئین‌های کم‌چربی مثل ماهی، مرغ و بوقلمون استفاده کنید. و برای پخت غذا از چربی‌های تک غیراشباع مثل روغن کانولا زیتون و آووکادو استفاده کنید.
  • چربی‌های ترانس را که در غذاهای فرآوری‌شده (کلوچه‌ها و تنقلات) و غذاهای سرخ‌شده یافت می شود را حذف کنید. برچسب محصول  را نگاه کنید و مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید. از محصولاتی که روغن نیمه هیدروژنه در فهرست آنهاست صرف نظر کنید.
  • امگا ۳ بیشتری بخورید. برای بیشتر افراد این سوال است که آیا مگا ۳ باعث کاهش چربی خون می شود؟ اسیدهای چرب امگا ۳ برای قلب فواید زیادی دارند. در ماهی هایی مثل شاه ماهی، ماهی خال مخالی و ماهی آزاد یافت می شود. همچینین در بعضی از دانه هایی مثل گردو و کتان و نیز آجیل ها یافت می شوند.
  • فیبر زیاد مصرف کنید. همه فیبرها برای قلب مفید هستند، ولی فیبر محلول که در سبوس، جو، میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا یافت می‌شود میزان کلسترول بد را کاهش می دهد.
  • میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. این مواد چربی اشباع کمی دارند و فیبر و ویتامین فراوانی دارند.

آیا پسته و گردو برای چربی خون ضرر دارد؟

با اینکه بیشتر مردم فکر می کنند پسته و گردو به دلیل آنکه دارای چربی هستند مضر می باشند ولی باید بیان کرد که چربی خون را افزایش نمی دهند و ضرری ندارند. البتع باید توجه داشت که در مصرف کردن مغزها و آجیل میانه‌روی کرد.

۴. کاهش وزن، قاتل چربی خون

اگر وزن بالایی دارید یا چاق هستید؛ کاهش وزن می تواند به کاهش میزان کلسترول در بدن شما کمک کند. کاهش وزن با دانستن اینکه چه میزان کالری دریافت و چه میزان کالری می سوزانید آغاز می شود. بزرگسالان برای آنکه نیک کیلو از وزن خود را کاهش دهند باید نسبت به فعالیتی که دارند میزان 3500 کالری کمتر دریافت کنند.

البته ضروری نیست این فرآیند را تنها آغاز کنید. می توانید با یک متخصص تغذیه با یک پزشک این کار را انجام دهید تا برای شما یک برنامه غذایی مناسب تجویز کند.

۵.  بهترین روش درمان چربی خون: ورزش برای پایین آوردن چربی خون

فعالیت بدنی که فرد دارد برای سلامتی کاهش سطح کلسترول و کاهش وزن اهمیت دارد. هنگامی که به اندازه کافی فعالیت بدنی ندارید، سطح کلسترول HDL کاهش پیدا می کند. این یعنی کلسترول “خوب” به اندازه کافی در شریان های شما وجود ندارد که بتواند کلسترول “بد” را انتقال دهد.

شما برای ورزش متوسط ​​تا شدید نیاز به مدت زمان 40 دقیقه و ۳ یا ۴ بار در هفته دارید تا سطح کلسترول شما کاهش یابد. هدف شما باید مدت 150 دقیقه ورزش کردن در هفته باشد.

ترک سیگار برای کاهش چربی خون واجب است؟

Quit smoking to reduce blood lipids

سیگار کشیدن باعث کاهش سطح کلسترول “خوب” و از طرفی افزایش تری گلیسیرید در بدن شما می شود. حتی اگر مشخص نشده باشد که شما به مبتلا هیپرلیپیدمی هستید باز هم سیگار کشیدن باعث افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی می شود. در مورد ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید یا از پچ نیکوتین استفاده کنید. داروخانه ها چسب‌های نیکوتین را بدون نسخه عرضه می کنند و از بیماری های قلبی پیشگیری می کنند.

۶. بهترین دمنوش برای چربی خون چیست؟

یکی از بهترین دمنوش ها برای افرادی که دارای چربی خون بالا هستند دمنوش زیره می باشد. چرا؟ چون دمنوش زیره می تواند باعث کاهش اشتها می شود و در افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر گذار است. دمنوش دیگری که برای چربی خون بالا مفید است دمنوش چای سبز می باشد.

۷. درمان خانگی چربی خون و درمان چربی خون در طب سنتی

از آنجا که استاتین‌ها عوارض دارند و باعث افزایش خطر مبتلا شدن به دیابت می شوند، همیشه درمان های خانگی و داروهای گیاهی برای این بیماری مورد توجه قرار می گیرد. به هر دلیلی اگر نمی توانید از داروهای استاتین‌ها مصرف کنید برای شما گزینه‌ مناسب همان درمان های خانگی می باشد.

نیاسین

نیاسین یک ویتامین B می باشد. گاهی اوقات این ویتامین توسط پزشکان برای بیمارانی که به مشکلات قلبی یا کلسترول بالا دچار هستند تجویز می کند. نیاسین باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش تری گلیسیرید در بدن می شود. نیاسین در غذاهایی مثل جگر، مرغ و یا مکمل‌ها یافت می شود.

میزان نیاسین توصیه‌شده برای زنان 14 میلی‌گرم و برای مردان ۱۶ میلی‌گرم ثه صورت روزانه می باشد. از مصرف مکمل‌های این ویتامین پرهیز کنید مگر در صورتی که پزشک آن را تجویز کرده باشد. چون اگر اینکار را انجام دهید عوارضی جانبی مثل حالت تهوع، برافروختگی و خارش پوست و … را ایجاد می کند.

مکمل های پسیلیوم

پسیلیوم یک نوع فیبر است که از پوسته دانه گیاه Plantago ovata استخراج می گردد. این فیبر را در یک قرص می توان مصرف کرد یا با یک نوشیدنی و یا غذا مخلوط کرد. اگر پسیلیوم به صورت منظم مصرف شود باعث کاهش قابل توجهی در میزان سطح کلسترول می گردد. همچنین باعث تسکین یبوست و کاهش قند خون در افراد دیابتی می گردد.

«The aim of lipid therapy is to decrease the risk of heart disease by lowering harmful cholesterol levels. Physicians often recommend that patients make lifestyle changes, such as eating a diet lower in fat, exercising, and losing weight» «لیپید درمانی با هدف کاهش سطح کلسترول مضر و کاهش خطر بیماری قلبی انجام می شود. غالبا پزشکان توصیه می‌کنند که افراد با تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند مثل رژیم غذایی با چربی کمتر، کاهش وزن و ورزش کردن».
به نقل از سایت maomhealth

فیتواسترول ها

فیتواسترول‌ها انواعی از موم ها هستند که از گیاهان استخراج می شوند. آنها باعث جلوگیری از جذب کلسترول توسط روده می شوند. فیتواسترول‌ها به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و غلات کامل وجود دارند. بعضی از تولیدکنندگان مواد غذایی، به مواد غذایی خود فیتواسترول‌ها را می‌افزایند. درست است که این مواد باعث کاهش کلسترول نمی شوند ولی اثر آن را خنثی می‌کند.

پروتئین سویا

دانه سویا و غذاهایی که که سویا تهیه می شوند تا حدودی می توانند باعث کاهش کلسترول LDL شوند. شیر سویا، توفو و دانه‌های سویا اگر به صورت بخارپز باشد منابع خوبی از پروتئین بدون چربی می باشند، یعنی خوردن این مواد به جای غذای چرب مثل گوشت گاو می تواند باعث کاهش کلسترول کلی در رژیم غذایی شما شود.

سیر

اثری که سیر در کاهش کلسترول دارد نامشخص است، ولی می تواند باعث جلوگیری از حمله قلبی شود. اینگونه برداشت می شود که سیر در کاهش فشار خون نقش به سزایی دارد.

برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمز، یک نوع برنج سفید است که توسط مخمر تخمیر شده‌است که در چین به عنوان دارو مصرف می شود. طبق تحقیقات بعضی از مکمل‌های برنج مخمر قرمز باعث کاهش کلسترول می شوند چون حاوی موناکولین K هستند. این ترکیب شیمیایی مشابه لواستاتین، دارویی است که باعث کاهش کلسترول می شود. توجه کنید که این داروی گیاهی عوارضی مثل آسیب کبد، کلیه و عضلات را دارد.

زنجبیل و چربی خون

طبق یکی از مطالعات زنجبیل می تواند باعث کاهش سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول در بدن شما می شود و در مقابل باعث افزایش سطح کلسترول‌های “خوب” می گردد. شما می توانید با اضافه کردن زنجبیل خام به غذا، آن را به عنوان پودر یا مکمل استفاده نمایید.

بیماری هیپوکالمیا بیشتر بخوانید: هیپوکالمی چیست؟ علت و درمان آن

دانه کتان

کتان گیاهی دارای گل آبی رنگ است که در آب و هوای معتدل رشد می‌کند. روغن استخراج شده از کتان و همچنین دانه های آن دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که فواید سلامتی دارند و باعث افزایش سطح کلسترول HDL می شوند. اگر می خواهید بیشترین تقویت سلامتی را از کتان بدست آورید از روغن دانه آن استفاده کنید و یا  دانه کتان را آسیاب کنید و مصرف کنید. پوسته بیرونی دانه کتان توسط بدن ما نمی تواند تجزیه شود.

آب لیمو و چربی خون

مرکبات که مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شما محافظت از پوست شما در برابر استرس اکسیداتیو می شود. مثلا لیمو یک به عنوان یک نیروگاه تغذیه مقادیر زیادی منیزیم، کلسیم، پتاسیم و مس دارد که باعث نگه داشتن بدن شما به صورت هیدراته می شود و از کمبود مواد معدنی جلوگیری می‌کند. همچنین یکی از منابع غذای برای ویتامین C می باشد که از بدن را از عفونت‌ها، آنفولانزا و پیری زودرس محافظت می کند. آب لیمو نیز همین فواید را دارد که از آن به منظور درمان طبیعی برای ناراحتی‌های گوارشی سنگ کلیه به طور گسترده استفاده می‌شود.

طبق تحقیقات اخیر، آب لیمو باعث کاهش سطح کلسترول می شود و همچنین سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. فوایدی که ذکر شد تا حد زیادی به دلیل آن است که آبلیمو سطح بالایی فلاونوئیدها و ویتامین C را داراست.

انواع چربی خون چیست؟

انواع چربی خون چیست؟

چربی خون به‌طورکلی به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ تری‌گلیسیرید و کلسترول. ولی خود این دو نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱. کلسترول

همه با واژه کلسترول آشنایی داریم کلمات کلسترول خوب و کلسترول بد را شنیده‌ایم. اگر کلسترول خون بالا باشد چه عوارضی دارد؟ احتمال دارد به طور دقیق نمی دانید کلسترول بد و کلسترول خوب چیست؟ انواع کلسترول در زیر شرح داده شده است:

  • کلسترول تام: به عبارتی سطح کلی کلسترول بدن شما است (ترکیبی از LDL-C، VLDL-C و HDL-C).
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL): به آن کلسترول خوب نیز گفته می شود. کلسترول‌های خوب، با جذب کلسترول LDL و رساندن آن به کبد باعث دفع آنها از بدن می شود. این کارها باعث کاهش بیماری‌های قلبی و سکته می شود.
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL): به آن کلسترول بد نیز گفته می‌شود، در رگ های خونی افراد تجمع پیدا می کند و باعث افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی می شود.   
  • چربی کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL): به طور معمول این نوع کلسترول در مقادیر بسیار کم وجود دارد، و اگر مقدار آن افزایش یابد امکان دارد علامتی از متابولیسم غیرطبیعی چربی باشد.

تفاوت چربی خون و کلسترول چیست؟

کلسترول یک نوع از چربی خون می باشد که در کبد ساخته شده و در بعضی از غذاها وجود دارد. بدن همه ما تا حدی به مقداری از کلسترول نیاز دارد تا سرحال نگه داشته شود، ولی اگر بیش از حد مصرف شود باعث مسدود شدن عروق می شود و مشکلاتی مانند بیماری قلبی را ایجاد می کند.

۲. تری گلیسیرید

تری‌گلیسیریدها نیز یک نوع از چربی هستند که از غذایی که فرد مصرف می کند به وجود می آیند. در حقیقت هنگامی که غذا می خورید، بدن شما کالری‌هایی را که نیاز ندارد فوری از آن ها استفاده کند تبدیل به تری‌گلیسیرید می‌کند. تری‌گلیسیریدها در سلول های چربی بدن افراد ذخیره می گردند. سپس این تری‌گلیسیریدها توسط هورمون ها بین وعده های آزاد می شود. اگر مقدار این چربی افزایش یابد بدن افراد با مشکلات سکته و قلب و عروق مواجه می شود.

۳. چربی خون عصبی چیست؟

یکی از عواملی که روی تمام اندام های بدن فرد تاثیرگذار است شرایط استرس‌زا می باشد. اضطراب و استرس باعث می شود غلظت خون بالا رفته و در نهایت مایعات خون کاهش یابد. این کار به تدریج باعث افزایش چربی خون خواهد شد.

چربی خون بالا باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟ (عوارض چربی خون بالا چیست؟)

همه بیماری هایی که در اثر چربی خون بوجود می آیند به علت مسدود شدن شریان‌ها اتفاق می افتد. در ادامه مطلب بعضی از این بیماری‌ها بررسی خواهد شد:

۱. چربی خون و بیماری عروق کرونر قلب

اگر چربی خون بالا رود خطر اصلی که ایجاد می کند بیماری عروق کرونر قلب یا همان گرفتگی رگ قلب می باشد. که در اثر حمله قلبی می تواند منجر به مرگ شود. اگر میزان سطح کلسترول در بدن شما بیش‌از‌حد بالا بالا باشد، در دیواره رگ های شما تجمع می یابد. به این تجمع پلاک گفته می شود و به تدریج و گذشت زمان پلاک ها باعث تصلب شرایین یا سخت‌شدن شریان‌ها می شوند.

شریان‌هایی که خون را به قلب می رسانند (تغذیه می‌کنند)، در نواحی خاصی تنگ و باریک شوند (تنگی کانونی) باعث کند شدن جریان خون به بخشی از عضله قلب می شوند. به طور کلی انسداد رگ‌های قلب توسط چربی خون باعث می شود این بیماری بروز پیدا کند.

۲. چربی خون و سکته مغزی (عوارض چربی خون بالا در زنان و مردان)

پلاک‌های کلسترول و تری‌گلیسیرید علاوه بر اینکه رگ‌های خونی داخل قلب و اطراف قلب را مسدود می کند بکله باعث باریک شدن عروق خاص منتهی به مغز فرد نیز می شوند. اگر رگی که خون را به مغز حمل می کند به طور کامل مسدود شود، امکان دارد سکته مغزی اتفاق بیفتد.

۳. چربی خون و بیماری عروق محیطی

پلاک های کلسترول علاوه بر قلب و مغز شما، باعث بروز علائمی در در خارج از قلب و مغز، پاها و سایر نواحی بدن شما می شود و بیماری عروق محیطی یا بیماری شریان محیطی را ایجاد می کند. شایع ترین قسمتی که در این بیماری مورد هدف قرار می گیرد پاها هستند. امکان دارد هنگام راه رفتن عضلات ساق پای شما دچار گرفتگی شود که با استراحت کردن بهبود می یابد.

۴. چربی خون و دیابت

بیماری دیابت باعث از بین رفتن تعادل بین سطوحLDL یا کلسترول “بد” یا سطوح HDL یا کلسترول “خوب” می شود. افرادی که به دیابت مبتلا هستند به طور معمول دارای ذرات LDL هستند که با چسبیدن به شریان‌ها به رگ های خونی راحت تر آسیب می‌رسانند. بعضی از اوقات گلوکز (نوعی قند) با لیپوپروتئین‌ها می‌چسبد. LDL که حاوی قند است مدت طولانی‌تری در جریان خون می ماند و ممکن است در تشکیل پلاک کمک کند.

افرادی به دیابت مبتلا هستند بخصوص دیابت نوع 2، ممکن است سطح تری گلیسیرید بالا و HDL پایین داشته باشند. همانگونه که گفته شد این دو مورد باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شوند. به طور کلی بین چربی خون و دیابت یک رابطه دو سویه وجود دارد.

۵. چربی خون باعث فشار خون بالا میشود؟

چربی خون بالا سبب التهاب و ترشح هورمون‌های خاصی می گردد که انقباض یا سفت شدن عروق خونی را به دنبال دارد. در نتیجه بواسطه باریک عروق خونی، عوارض فشار خون بالا بروز پیدا می کند.

۶. چربی خون و اختلال نعوظ

وضعیتی که در رابطه جنسی مرد نتواند به نعوظ را حفظ کند یا به دست یابد اختلال نعوظ گفته می شود. اینطور به نظر می رسد که در طولانی مدت، چربی خون بالا باعث می شود رگ های خونی آلت تناسلی باریک تر شوند. هنگامی که رگ‌های آلت تناسلی باریک می‌شوند، در حین رابطه جنسی، به اندازه کافی خون به آلت نمی‌رسد بنابراین در نعوظ اختلال ایجاد می شود.

۷. عوارض چربی خون روی پوست (چربی خون باعث جوش میشود؟)

Fat in the blood causes boils

زمانی که در جریان خون کلسترول بیش از حد گردش کند به شکل رسوبات چربی در زیر پوست تجمع می یابد. این رویداد باعث ایجاد جوش‌های زرد یا نارنجی پر از چربی می شود. همچنین کلسترول، مویرگ‌ها (رگ‌های خونی کوچک) که مسئول تامین اکسیژن پوست هستند را مسدود کرده و باعث می شود ورم صورت و چربی خون گردد.

۸. عوارض چربی خون در کودکان

آیا چربی خون باعث میشود تعریق در بدن انجام گیرد؟ پلاک های چربی با گذشت زمان باعث باریک شدن رگ ها می شوند که به نوبه خود منجر به مسدود شدن جریان خون می شود. فرایند گفته شده در اوایل دوران کودکی آغاز می شود و با گذشت زمان باعث ایجاد بیماری عروق کرونر و یا سکته و حملات قلبی می گردد.

۹. چربی خون بالا و حالت تهوع

مواد تشکیل دهنده پلاک، کلسترول، چربی و مواد دیگر است. هنگامی که در شریان ها یک انسداد بزرگ ایجاد گردد، امکان دارد در فک یا بازوها و قفسه سینه احساس درد کنید و یا تنگی نفس، حالت تهوع یا تعریق داشته باشید.

«Cholesterol is a fat (also called a lipid) that your body needs to work properly. Too much bad cholesterol in your blood can increase your chance of getting heart disease, stroke, and other problems». اگر کلسترول بد در خون بیش از حد باشد باعث افزایش خطر مبتلا شدن به سکته مغزی، بیماری قلبی و سایر مشکلات می شود.
به نقل از سایت medlineplus

۱۰. چربی خون و صدای گوش

اگر سطح تری گلیسیرید و کلسترول در جریان خون بالا باشد نقش مهمی در سرگیجه، کاهش شنوایی و وزوز گوش دارد.

۱۱. چربی خون و ریزش مو

تغییراتی که در اثر چربی خون اتفاق می افتد در نهایت راه برای آلوپسی سیکاتریسیال هموار می شود. آلوپسی سیکاتریسیال یک عارضه مربوط به ریزش موی التهابی می باشد که دائما با از بین بردن سلول‌های بنیادی فولیکول‌های مو، باعث می شود اسکار یا فیبروز ایجاد شود.

۱۲. چربی خون و یائسگی

فرآیند یائسگی همراه با افزایش تدریجی کلسترول است. هورمون استروژن برای حفظ چربی سالم و تنظیم متابولیسم لیپید بر روی کبد کار می کند. در نتیجه هنگام شروع یائسگی، کاهش سطح استروژن منجر به افزایش کلسترول می گردد.

پیشگیری از چربی خون ممکن است؟

پیشگیری از چربی خون ممکن است؟

می توانید برای آنکه از خطر کلسترول بالا یا خطر مبتلا شدن به هیپرلیپیدمی جلوگیری کنید باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید:

  • اگر می‌توانید در هفته چند روز ورزش کنید.
  • از رژیم غذایی استفاده کنید که ترانس و چربی‌های اشباع‌شده کمتر داشته باشد.
  • به طور منظم مقدار زیادی سبزیجات و میوه، غلات کامل، لوبیا، آجیل و ماهی در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • محدود کرن مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و بیکن، گوشت قرمز و آب سرد
  • وزنی که برای شما سالم است را حفظ کنید.
  • از مقدار زیادی چربی‌های سالم مثل بادام، روغن زیتون و آووکادو استفاده کنید.

سعی کنید از یک رژیم غذایی استفاده کنید. رژیم مدیترانه‌ای از غذاهای مغذی که در بالا گفته شد تشکیل شده است.

درباره چربی خون بالا و علائم آن بیشتر بدانید

در ادامه مطلب به سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده و یا مسائلی که اهمیت زیادی در چربی خون دارند پرداخته می شود.

۱. سرگیجه نشانه چربی خون است؟

اغلب اوقات سرگیجه به دلیل مشکلات داخل گوش می باشد و لزوما به چربی خون بالا ربطی نداشته باشد. با این وجود علائم سرگیجه در صورتی که فرد به چربی خون بالا مبتلا است دور از انتظار نیست.

۲. علت داغ شدن کف پا چربی خون است؟

سرد شدن کف پا از علائم افزایش چربی خون می باشد. اگر به چربی خون بالا مبتلا هستید و بیماری دیگری ندارید کف پای شما ممکن است سرد گردد. ولی برای داغ شدن کف پا به دنبال دلایل دیگر بگردید.

۳. خشکی یا تلخی دهان نشانه چربی خون است؟

دلایل مختلفی مثل دیابت می تواند باعث تلخی و خشکی دهان و گلو باشد. همچنین این علائم نشانه چربی خون بالا نیز می تواند باشد.

۴. افزایش عرق بدن نشانه چربی خون است؟

اگر بدن به طور مداوم تعریق داشته باشد می تواند نشانه شرایط متفاوتی از جمله یائسگی باشد. وقتی که کلسترول و چربی باعث مسدود شدن شریان ها می شوند بدن به این سخت و ضخیم شدن شریان واکنش نشان می‌دهد. وقتی شما چربی خون دارید جریان خون با سرعت بیشتری حرکت می کند و بدن شروع به تعریق می کند. در نتیجه تعریق اگر زیاد باشد می تواند نشانه چربی خون بالا در بدن باشد.

۵. ایا چربی خون باعث سردرد و سرگیجه میشود؟

اینکه کدام شریان ها توسط چربی مسدود شده علائم فیزیکی که ایجاد می شود می تواند متفاوت باشد. در اغلب اوقات شرایطی مثل سکته قلبی که همراه با چربی خون بالا ایجاد می شود می تواند باعث سنگینی سر و سردرد شود. ولی به ندرت اتفاق می‌افتد فشار خون بالا به تنهایی باعث ایجاد سردرد شدید شود.

سردرد ناشی از چربی خون چگونه درمان می شود: سردردی که از فشارخون بالا ایجاد می شود یک مورد اورژانسی است که باعث آسیب هایی شود که زندگی را تهدید می کند. متاسفانه با داروهای مسکن درمان نمی شود و ضروری است که فوری به دنبال کمک گرفتن از یک پزشک حرفه ای باشید.  

۶. فرق کبد چرب و چربی خون چیست؟

علائمی که کبد چرب دارد و بیماری کبد چرب اینگونه است که چربی در جگر ذخیره شود و بیماری‌های کبدی را بوجود بیاورد.

۷. فرق چربی خون با غلظت خون چیست؟

آیا چربی خون همان غلظت خون است؟ پلی سیتمی یا غلظت خون زمانی ایجاد می شود که تعداد گلبول‌های قرمز خون افزایش یابد. علائم غلظت خون قرمز شدن پوست و چشم و خارش پوست می باشند.

۸. چربی خون پایین چه عوارضی دارد؟

با وجود اینکه چربی خون پایین به ندرت اتفاق می افتد ولی اگر سطح کلسترول LDL بسیار پایین باشد با خطرات مبتلا شدن به موارد زیر ارتباط دارد:

  • سکته هموراژیک
  • سرطان
  • اضطراب
  • افسردگی
  • زایمان زودرس و وزن کم کودک هنگام تولد اگر کلسترول شما در دوران بارداری پایین باشد.

سوالات متداول

high blood fat6

چه غذاهایی برای چربی خون خوب است؟

اگر مبتلا به چربی خون هستید، احتمال دارد شما نیز به دنبال تهیه کردن لیستی از غذاهایی هستید که چربی خون را کاهش می دهند. غذاهایی که در زیر ذکر شده می توانند باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب شوند:
۱ آجیل.
۲. بادمجان و بامیه
۳. لوبیا
۴. روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان
۵. سویا
۶. سیب، توت فرنگی، انگور و مرکبات
۷. ماهی‌های چرب.

چه غذاهایی برای افراد دارای چربی خون بالا بد است؟

لیستی از غذاهایی که باعث افزایش چربی خون می شوند زیاد است. غذاهایی که در زیر آمده می توانند باعث تشدید چربی خون شوند:
۱. لبنیات پرچرب مانند کره، شیر، ماست و پنیر
۲. گوشت قرمز
3. غذاهای سرخ‌شده مانند سیب زمینی سرخ‌شده و مرغ سوخاری
۴. گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و هات داگ
۵. شیرینی‌جات و انواع کیک و کلوچه.

چربی خون نرمال چند است؟

بسته به سابقه خانوادگی و سن چربی خون می‌تواند برای افراد متفاوت است ولی به طور کلی چربی خون در حالت بهینه مقادیر زیر را دارد:
کلسترول کم چگال (LDL) : بین ۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
کلسترول تام نرمال: کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
تری گلیسیرید: کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

چه زمانی چربی خون خطرناک است؟

اگر میزان کلسترول تام در شما بیشتر از ۲۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد در معرض خطر هستید و نیاز به مراقبت های ویژه دارید.

آیا کودکان هم به چربی خون مبتلا می شوند؟

 بله کودکان نیز دچار چربی خون بالا می شوند. اگر کودکان به چربی خون بالا مبتلا شوند در بزرگسالی خطرات سلامتی جدی برای آنها ایجاد می کند.

آیا برای درمان چربی خون به دکتر قلب و عروق مراجعه کنم؟

متخصصان قلب و عروق در رابطه با بیماری‌هایی که با قلب مرتبط هستند. وظیفه این متخصصان این است که هر گونه اختلال و نارسایی در سیستم قلب و عروق را تشخیص دهند. هر گاه بی دلیل در قفسه سینه خود احساس درد یا گرفتگی دارید لازم است یه  متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا به بررسی وضعیت چربی خون شما بپردازد.

کلسترول بالا چیست و درمان آن چگونه است؟

کلسترول بالا وضعیتی است که در آن چربی به نام کلسترول به مقدار زیادی در خون فرد تجمع پیدا کرده‌است. دلایل مختلفی که مثل مصرف غذاهای چرب، اضافه وزن، ورزش نکردن کافی و سیگار کشیدن باعث می شوند میزان کلسترول بالا رود. درمان کلسترول بالا به کمک داروهای مختلف صورت می گیرد. مهارکننده‌های جذب کلسترول، بمپدوئیک اسید، استاتین‌ها و رزین‌های متصل‌شونده به اسید صفراوی مواردی از این داروها هستند.

آیا چربی خون به میزان ۵۰۰ و چربی خون بیشتر از ۴۰۰ خطرناک است؟ کدام چربی خون خطرناک است؟

باید تری گلیسیرید یه همان چربی خون زیر ۱۵۰ باشد. زمانی که این میزان زیر ۱۵۰ باشد (یا ۱.۷ میلی مول) می توان بیان کرد که چربی خون طبیعی می باشد. اگر میزان این عدد در فردی نزدیک به 150 باشد لازم است که رعایت کند. چون در معرض خطر مبتلا شدن به چربی خون بالا قرار دارد. میزان لب مرز برای چربی خون میزان ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم بر دسی لیتر می باشد و اگر فردی در این محدوده بود لازم اس که ورزش کند و یا از رژیم غذایی مناسب استفاده کند چون احتمال زیادی دارد به چربی خون بالا مبتلا گردد.

از طرفی میزان ۲۰۰ تا ۴۹۹ در فرد برای چربی خون میزان بالای است و احتمال سکته قلبی در فرد زیاد می شود. این افراد لازم است برای آنکه چربی خون بالا را درمان کنند به پزشک داخلی یا عمومی مراجعه کنند و دارو مصرف کنند. اگر میزان چربی خون بیشتر از 500 باشد خیلی بالا و خطرناک می باشد.

دشمن چربی خون چیست؟

رژیم غذایی سالم و ورزش کردن دشمن چربی خون است. اگر با رژیم غذایی مناسبی که دارید از مواد کم چرب و مواد غذایی خوب استفاده کنید، احتمال مبتلا شدن به چربی خون کاهش می‌یابد. هنگامی که چربی خون نداشته‌باشید زندگی سالم تری خواهید داشت. حال اگر به چربی خون مبتلا باشید و رژیم غذایی مناسب را استفاده کنید و در کنار آن ورزش کنید احتمال بهبودی وضعیت سلامت شما بیشتر می‌باشد.

قرص چربی خون گیاهی چیست؟

احتمالا شنیده باشید که مصرف قرص‌های گیاهی که مربوط به چربی خون هستند بسیار عالی و کارساز می‌باشند. قرص گیاهی چربی خون چیست؟ این قرص‎‌های گیاهی با کنترل تری گلیسیرید و کلسترول از مبتلا شدن فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته جلوگیری می‌کنند. بعضی از قرص‌های گیاهی مربوط به لاغری نیز تاثیراتی در کنترل چربی دارند.

دمنوش ها و عرقیات پایین آورنده چربی خون کدامند؟

عرقیات گیاهی که همان عصاره‌های گیاهی هستند خواصی دارد که به صورت مایع در اختیار شما می‌گذارد. بعضی از عرقیات که چربی خون را پایین می‌آورد عبارتند از: اصلی ترین دمنوشی که باعث کاهش چربی خون می‌شود چای ترش است. به عبارتی دشمن چربی خون، چای ترش است. دمنوش لیمو، دمنوش زرشک، عرق نعنا، زنجبیل، عرق کیالک و چای سبز و خیلی از دمنوش‌ها و عرقیات دیگر هستند.

درمان قطعی چربی خون چیست؟

برای اینکه به صورت قطعی چربی خون را درمان کنید لازم است دارو مصرف کنید و همچنین یک رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش به کار بگیرید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا