محتوای سلامتی

مخدر شیشه یا کریستال چیست؟ علائم و عوارض اعتیاد به آن

در این مقاله شما خواهید خواند

مخدر شیشه، که در واقع یکی از داروهای محرک و اعتیادآور است، از ترکیب مواد صنعتی با مت آمتافمین‌ها ساخته می‌شود. در حال حاضر، تبلیغاتی که در مورد مصرف مواد مخدر انجام می‌شود، توهم‌زا و محرک است. این تبلیغات همگی به جوانان تشویق می‌کنند تا از محرک‌هایی مانند شیشه، آیس، ال اس دی یا قارچ‌های جادویی استفاده کنند. استفاده از شیشه به‌دلیل تأثیر آن بر کاهش اشتها و وزن، در میان زنان بسیار محبوب شده است.

امروزه، بسیاری از قرص‌های لاغری و کاهش وزن حاوی این ماده اعتیادآور هستند و متأسفانه به‌راحتی به فروش می‌رسند. اگرچه این داروها باعث کاهش وزن می‌شوند، اما بسیار اعتیادآور هستند. در بیشتر موارد، مصرف‌کننده از وجود مخدر شیشه در این قرص‌ها بی‌خبر است و متأسفانه به طور ناخواسته معتاد می‌شود. اعتیاد به شیشه بسیار آسان و سریع است، اما ترک آن کاری سخت و دشوار است که عوارض فراوانی را به دنبال دارد.

مخدر شیشه چیست؟

شیشه، که یکی از مواد مخدر است، برای اولین بار در سال ۱۸۸۷ در آلمان به‌صورت مصنوعی تولید شد. این ماده در تحقیقاتی بر روی افراد مبتلا به افسردگی، بیش فعالی و چاقی مزمن مورد استفاده قرار گرفت. در جنگ جهانی دوم، ژاپن از متامفتامین‌هایی مانند شیشه برای آماده‌سازی روحی، رفع خستگی، بیداری و هوشیاری طولانی‌مدت سربازان استفاده کرد. سربازانی که به شیشه معتاد شده بودند، نتوانستند از آن دست بکشند و در نتیجه، دچار اختلالاتی مانند اضطراب پس از سانحه و افسردگی شدند.

مشخصات دارویی و نام دیگر مواد مخدر شیشه چیست؟

اطلاعات مهم دارویی درباره مخدر شیشه عبارتند از:

 دسته بندی دارویی: داروهای سایکواکتیو

 طبقه بندی: داروهای محرک

نام علمی: مت آمفتامین (Methamphetamine)

نام‌های دیگر: کرانک، آیس، کریستال، یخ، قرص‌های اکستازی، دزوکسین (یک نوع دارو)

روش مصرف: تزریق، استشمام، بلع، اسنیف کردن و کشیدن شیشه با قاشق

فرمول شیمیایی شیشه: C۱۰H۱۵N o

مدت زمان حضور در بدن: ۸ تا ۱۲ ساعت

مت آمفتامین یا آیس چیست؟

مت آمفتامین، که در بازار سیاه با نام شیشه یا به انگلیسی crystal شناخته می‌شود، یک روان‌گردان و محرک سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل بالای اعتیاد است. این ماده برای تفریح، سرخوشی و احساس لذت مصرف می‌شود. با این حال، در برخی موارد، این دارو برای درمان بیماری‌های خاصی نیز استفاده می‌شود، از جمله:

  •  اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی
  • درمان o درمان نارکولپسی (حملات خواب)
  • افسردگی‌های شدید
  • چاقی‌های مقاوم به درمان (عوارض شیشه بر بدن)

با اینکه استفاده پزشکی از مت‌آمفتامین بسیار محدود است، اما در استفاده‌های اولیه و با دوزهای کم، این ماده با تحریک گیرنده‌های مغز، باعث افزایش انرژی و تمرکز، سرخوشی، کاهش اشتها و بی‌خوابی در فرد می‌شود. با این حال، در دوزهای بالا، مت‌آمفتامین می‌تواند عوارض خطرناکی مانند تشنج، خونریزی مغزی و روان‌پریشی ایجاد کند. علاوه بر این، مصرف مت‌آمفتامین در زمان طولانی باعث عواقب جسمی، روانی و اجتماعی در مصرف‌کنندگان این مواد مخدر به همراه دارد.

ساختار شیمیایی شیشه یا مت آمفتامین چگونه است؟

crystal drug Chemical structure

مواد مخدر شیشه از چه چیزی تشکیل شده است؟ شیشه از موادی درست شده است؟ مواد مخدر شیشه از ماده­ ای به نام (مت‌آمفتامین) از آمفتامین C۹H۱۳N  که یک ماده­ی محرک و معتاد کننده درست شده است. مواد مخدر مذکور که اثر آن از نظر شیمیایی بیشتر از آمفتامین بیشتر است، باعث تحریک شدید مغز و سیستم عصبی می­شود. ماده مت آمفتامین به صورت یک پودر سفید رنگ (مشابه با بلورهای شیشه) بدون بو و تلخ وجود دارد که به آسانی در انواع نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی حل می­شود و در حالت کلی از واکنش احیای سودوافدرین به واسطه ی فسفر قرمز تهیه می­شود. همچنین برای تهیه قرص متامفتامین می­توان از فنیل‌استیک اسید و متیل آمین استفاده کرد.

تفاوت آمتفامین با مت آمفتامین (شیشه) چیست؟

ممکن است شما آمفتامین و مت آمفتامین (شیشه) را یکی بدانید، اما لازم است توجه داشته باشید که این دو دارو مکانیسم عملکردی کاملاً متفاوت دارند. آمفتامین عمدتاً به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی در درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و نارکولپسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. «آدرال» (Adderall)، که یکی از انواع داروهای حاوی آمفتامین است، ترکیبی مشابه مت آمفتامین دارد و برای درمان این اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمفتامین در چه نوع از مواد مخدری موجود است؟ آمفتامین و مت آمفتامین‌ها در گروه دارویی «فنیل آمین» قرار دارند. هر دو این داروها در دسته مواد مخدر طبقه‌بندی می‌شوند. تفاوت اصلی بین این دو، در ساختار شیمیایی آن‌ها است که بسته به قدرت و دوز مورد استفاده، تأثیرات متفاوت و گاهی مشابه بر بدن می‌گذارد. براساس تحقیقات صورت گرفته، مت آمفتامین‌ها به‌طرز قابل توجه­ی قوی‌تر از داروهای دارای ماده­ی آمفتامین هستند.

از بین تمام دستجات مواد مخدر دارای آمفتامین یا مت آمفتامین، قوی ترین مواد مخدر اعتیاد آور، ماده مخدر شیشه می­باشد. با توجه به اینکه این ترکیب غیر قانونی است، در بازار های قاچاق داروهای متفاوتی با نام مت آمفتامین وجود دارد که پرطرفدارترین آنها عبارتند از:

  • افدرین
  • سودو
  • سودوافدرین.

تاثیر مت آمفتامین بر بدن چگونه است؟

The effect of methamphetamine on the body

ماده­ی مت‌آمفتامین دارای عوارض هایی بسیار قوی و غیرقابل جبرانی بر بدن هستند. مت‌آمفتامین با ورود به قسمت سیستم عصبی مرکزی بدن انسان باعث ترشح سریع و ناگهانی دوپامین در مغز می‌شود. این ترشح ناگهانی دوپامین در مغز باعث تحریک سلول‌های مغزی شده و در نهایت باعث افزایش حالت تهاجمی و افزایش انرژی جسمی در بدن فرد می‌شود.

بعد از به اتمام رسیدن اثرات مذکور، ویژگی های مانند بدخلقی، افسردگی و اختلالات حرکتی مانند پارکینسون در فرد ایجاد می­شود. زمانی که این ماده وارد بدن شود، صدمات غیر قابل جبرانی مانند:

  • افت حافظه
  • پرخاشگری
  • رفتارهای جنون‌آمیز و غیرعادی
  • آسیب‌های مغزی و عصبی به مغز می­شود.

چرا مصرف مخدر شیشه آنقدر اعتیاد آور و محبوب است؟

مواد مخدر شیشه از جمله قوی‌ترین و اعتیادآورترین مواد مخدر دارای مت‌آمفتامین است. در ترکیبات شیشه از ماده­ی «دکسترو-مت‌آمفتامین» استفاده شده و به همین خاطر احتمال بالایی برای ایجاد وابستگی دارد. هنگام استفاده از شیشه، هورمون دوپامین به شدت در مغز ترشح می­شود و همین موضوع باعث وابستگی نوجوانان و جوانان به شیشه شده است.

به علت تغییرات دائمی که شیشه روی مغز انسان ایجاد کرده و حس لذت را مختل می کند، افراد معتاد نمی­توانند این مواد مخدر را ترک کنند. افراد معتاد شده به شیشه قادر به درک هیچ لذتی نیستند و به همین علت احتمال افزایش مصرف این نوع مواد در آن‌ها به صورت روز افزون بیشتر می­شود و در نهایت آن ها قادر به تحمل زندگی بدون لذت نیستند.

دلیل محبوبیت مصرف شیشه در جوانان

جوانان در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال گروه اصلی مصرف‌کنندگان این نوع ماده مخدر هستند. مصرف این نوع ماده مخدر بیشتر در مهمانی‌ها و گردهمایی‌های شبانه می­باشد. در برخی از موارد کارگران در شیفت شب برای جلوگیری از خواب‌آلودگی این ماده مخدر را استفاده می­کنند. شیشه به عنوان یکی از مهم ترین مواد مخدر غیرقانونی بسیار خطرناک می­باشد که مصرف آن دارای عوارض و عواقب جدی و خطرناکی را برای بدن انسان دارد.

 استفاده از شیشه باعث ورود سریع دوز خالص از این مواد به مغز می­شود. استفاده از این مواد باعث ایجاد احساس سرخوشی در فرد می‌شود و احساس شادی طولانی مدت را برای فرد ایجاد می­کند که اثر آن به صورت طولانی مدت می­ماند. این نوع مواد مخدر همراه با قرص اکستازی به عنوان پذیرایی در برخی از پارتی ها و نشست های شبانه دوستانه، استفاده می­شود.

دلایلی مانند نبود آگاهی و وجود دوستان ناباب باعث مصرف شیشه در نوجوانان می شود. جوانان و نوجوانان برای دور شدن از احساسات ناخوشایند خود و ایجاد تغییر در حالت روحی خود به مصرف شیشه روی می­آورند. همچنین برخی از محصلان مانند دانش‌آموزان یا دانشجویان برای افزایش ساعات مطالعه خود در شب های امتحان به مصرف این ماده روی می آورند.

شیشه چگونه تشکیل می­شود؟

آسان ترین روش تشکیل شیشه مخدر چیست؟ مت آمفتامین، که به عنوان کریستال یا شیشه نیز شناخته می‌شود، شامل دو ماده شیمیایی به نام‌های «لئو-مت آمفتامین» و «دکسترو-مت آمفتامین» است. این دو ماده به نسبت مساوی برای تولید شیشه استفاده می‌شوند و باعث ایجاد «استریوایزومرهای مت آمفتامین» می‌شوند که در نهایت مولکول‌های مت آمفتامین را تشکیل می‌دهند و اثرات سرخوشی در فرد ایجاد می‌کنند.

مخدر شیشه یک ماده مصنوعی است و برخلاف سایر مواد مخدر همچون تریاک، هروئین، مواد مخدر کوکائین منبع طبیعی در محیط زیست ندارد. شیشه به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌های غیرمجاز که اغلب به نام «آشپزخانه» معروف هستند، ساخته می‌شوند. طرز تهیه شیشه بسیار خطرناک بوده و مواد شیمیایی مختلفی برای ساخت آن استفاده می‌شوند. احتمالاً سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad) را دیده‌اید و تا حدودی با عوارض مصرف شیشه و نیاز علم به تهیه آن آشنا هستید.

مخدر شیشه به عنوان یک ماده ساختگی است و برخلاف مواد مخدر های رایج مانند تریاک، هروئین و کوکائین، در محیط زیست منبعی ندارد. مواد مخدر شیشه در آزمایشگاه‌های غیرمجاز معروف به«آشپزخانه» ساخته می شوند. برای تهیه شیشه از مواد شیمیایی متفاوتی ساخته می­شوند و همین موضوع تهیه­ی شیشه را خطرناک می کنند. ممکن است سریال بریکینگ بد  (Breaking Bad) را تماشا کرده باشید و با عواقب استفاده از شیشه و استفاده از علم و اطلاعات برای ساخت آن آشنا هستید.

گاهی نادانی درباره چگونگی ترکیب مواد شیمیایی در این آزمایشگاه‌ها می‌تواند به وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی، تولید شیشه با کیفیت پایین یا حتی انفجار منجر شود. از طرف دیگر، مواد شیمیایی قوی که در تولید شیشه استفاده می‌شوند می‌توانند باعث بروز مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی، سرگیجه و بیماری‌های دیگر در افرادی که در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، شوند. به همین دلیل، مخدر شیشه به عنوان یک محرک اعتیاد آور غیرقانونی در بازار سیاه شناخته شده است.

در پایان فرآیند تولید متامفتامین، کریستال‌هایی با رنگ سفید یا آبی تولید می‌شوند. این کریستال‌ها قابلیت خرد شدن و تبدیل به پودر را دارند و می‌توانند به‌صورت اسنیف، مخلوط در انواع نوشیدنی ها مصرف کرد.

“Methamphetamine use can lead to several physical changes, such as diminished hunger, heightened activity levels, enlarged pupils, reddened skin, profuse perspiration, and increased motor activity. It can also cause dryness in the mouth and teeth clenching, which can result in a condition known as ‘meth mouth’. Other effects include headaches and an irregular pulse, which can manifest as either a rapid or a slowed heartbeat.” استفاده از مت آمفتامین می‌تواند باعث بروز تغییرات فیزیکی متعددی شود، از جمله کاهش اشتها، افزایش فعالیت، گشادی مردمک چشم، سرخی پوست، تعریق زیاد، افزایش حرکت، خشکی دهان و قروچه دندان (که منجر به وضعیتی معروف به “دهان مت” می‌شود)، سردرد و ناهنجاری در ضربان قلب که می‌تواند به صورت تسریع یا کاهش ضربان قلب باشد.
به نقل از سایت wikipedia

مصرف مخدر شیشه به چه صورت است؟

مصرف مخدر شیشه به چه صورت است؟

این ماده مخدر به چندین شکل مصرف می‌شود، از جمله بلعیدن (به صورت قرص)، تزریق مستقیم به ورید و استنشاق یا اسنیف کردن. برخی از مصرف کنندگان، ماده مخدر آیس یا کریستال را به صورت پودر در می‌آورند و با دود کردن آن در شیشه‌هایی که به آن‌ها پایپ می‌گویند، دود حاصل را استنشاق می‌کنند. آیس دارای خلوص بالایی است و همانند کراک استفاده می­شود. دودی که از مواد حاصل می­شود، بدون بو است. برخی از معتادان پس از مصرف آیس باقی مانده های آن را نگه می­دارند و مجدد مصرف می­کنند.

برخی از معتادین مواد را از طریق بینی خود وارد می­کنند که تاثیر آن سریع‌تر ایجاد شود. همچنین، پودر را با آب مخلوط کرده و به خود تزریق می­کنند. در طی ۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف، فرد دچار سرخوشی می­شود که «راش» نام دارد.

در ادامه، توهمات و حالات خوشحالی یا بالعکس، رفتارهای غیر عادی و خطرناک در طول ۱۲ ساعت آتی ظاهر می‌شوند. دو روش اسنیف و تزریق سریع‌ترین تأثیر را ایجاد می‌کنند و عوارض، توهمات و احساس خوشحالی آن معمولاً بین ۵ تا ۱۰ ثانیه پس از استعمال ظاهر می­شود. انواع روش‌های مصرف ماده مخدر شیشه عبارتند از:

توضیحاتروش های متفاوت مصرف
این ماده مخدر به شکلی مصرف می‌شود که در آن به شیشه نوشابه ریخته و سپس نوشیده می‌شود. متأسفانه، این روش مصرف مواد مخدر کریستال با نوشابه‌های حاوی انرژی یا کافئین، اثراتی مانند عصبانیت و انجام کارهای خطرناک وجود دارد.مصرف شیشه با نوشابه
یکی از روش‌های مصرف شیشه این است که ماده مخدر را در یک زرورق یا فویل قرار داده و در ادامه به آن حرارت داده و استعمال می­کنند.طریقه مصرف شیشه با زرورق
استفاده از ماده مخدر در شیشه‌هایی مانند پایپ یا قلقلی، عوارض فراوانی را مانند سرماخوردگی را به همراه دارد.کشیدن شیشه با قلقلی

بعد از استعمال شیشه فرد چه حالتی را دارد؟

شیشه با اثر بر ترشح دوپامین، باعث ایجاد حالت هایی مانند هیجان و سرخوشی می‌شود. اکثر معتادان به این ماده مخدر در توصیف حالات خود پس از استعمال شیشه، به ویژگی های مانند افزایش مدت زمان بیماری، سطح زیادی از انرژی و استقامت، افزایش اعتماد به نفس همراه با افزایش قوای جنسی اشاره می‌کنند.

نخوابیدن برای زمان طولانی باعث ایجاد حالت هایی مانند هذیان و توهم در افراد معتاد می­شوند که باعث ایجاد اختلالات روانی می­شود. علاوه براین ممکن  است معتادان روزها بدون نیاز به خواب سپری کنند که این موضوع به خاطر افزایش قدرت و انرژی در بدن این افراد است.

استعمال زیاد از شیشه علاوه بر کاهش خواب در معتادان، دچار حالاتی مانند «نیشگون گرفتن و کشیدن» می­شوند. می‌گویند. این حالت باعث کاهش امید و ایجاد اختلالاتی مانند پارانوئیدی و ناپایداری می‌شود و به احتمال زیاد دچار به توهمات و روان پریشی می‌‌­شوند.

ویژگی های استعمال شیشه چیست؟

این ماده مخدر به چندین شکل مصرف می‌شود، از جمله از طریق بینی، خوراکی، تزریق مستقیم به ورید و تدخین. بلافاصله پس از مصرف، در مدتی بین ۵ تا ۳۰ دقیقه، حالتی به نام rush یا flash در فرد ایجاد می‌شود. تأثیر اصلی این ماده بر مغز است و جذب آن از طریق کبد صورت می‌گیرد؛ بنابراین، به سرعت در بدن منتشر می‌شود و علائم اولیه مصرف این ماده مشاهده می‌شود.  علائم مصرف شیشه ممکن است تا دو تا سه روز یا حتی ۱۲ ساعت پس از مصرف ادامه داشته باشد. ویژگی های استعمال شیشه را می­توان به دو دسته ویژگی های اولیه و علائم طولانی پایدار تقسیم می‌کنیم.

علائم اولیه مصرف شیشه

مصرف شیشه یکبار در ماه چه علائم و عوارض چیست؟  این عوارض می‌توانند در صورت افزایش شدت، منجر به انقباض عروق و سکته قلبی یا مغزی شوند. لازم است توجه داشته باشید که ظهور علائم و شدت آن‌ها به میزان زیادی به حالت روحی، سن و جنسیت فرد بستگی دارد. آشکارترین ویژگی اولیه استعمال شیشه عبارت‌اند از:

علائم مصرف شیشه عبارتند از:

  • هیجان‌زدگی
  • سخن گفتن به سرعت
  • بی‌قراری
  • افزایش فعالیت‌های بدنی
  • کاهش اشتها
  • احساس خوشحالی و توهمات ذهنی
  • عدم تمایل به خوردن غذا برای چندین روز
  • افزایش تعداد ضربان‌های قلب
  • افزایش تعداد تنفس
  • افزایش دمای بدن
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌خوابی در شب
  • سرخ شدن چهره
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • قرمزی و درد چشم
  • ایجاد بوی شیمیایی از نفس فرد معتاد
  • گیجی
  • لرز و تشنج
  • پارانویا یا ترس وحشتناک
  • خشونت.

ویژگی های طولانی‌ مدت افراد مصرف کننده مخدر شیشه

The effect of methamphetamine on the body2

این موارد که بیان شدند، عوارض بلند مدت مصرف متامفتامین هستند که فرد در ۵ تا ۳۰ دقیقه اولیه استفاده تجربه می‌کند. با این حال، مصرف ماده مخدر کریستال می‌تواند اثراتی با دوام هم داشته باشد و منجر به ظهور برخی از بیماری‌ها شود. عوارض طولانی‌مدت مصرف ماده مخدر شیشه و انواع آن شامل موارد زیر است:

  • کاهش توانایی بدن در مقابله با بیماری‌ها
  • صدمات به اندام‌های داخلی مانند ریه، کبد و کلیه
  • خشکی فراگیر پوست
  • زخم‌های پوستی و آکنه
  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • لاغری غیرطبیعی
  • تخریب دندان‌ها
  • بی‌قراری
  • پیشرفت سریع بیماری‌ها
  • افسردگی
  • توهم و هذیان
  • فراموشی، مانند گم کردن زمان و تاریخ
  • عوارض ناشی از اعتیاد به ماده مخدر شیشه.

علائم اوردوز مصرف شیشه

دوزهای محدود و با کیفیت متامفتامین موجب مرگ افراد نمی‌شود. اغلب، مصرف مواد مخدر تقلبی با نام شیشه، شرایط روانی و توهمات فرد در حین مصرف، باعث مرگ این گروه از افراد می‌شود. تحمل مصرف هر فرد به عوامل متفاوتی وابسته است. ممکن است فرد علاوه بر اسنیف یا دود کردن، از نوع محلول یا قرص متامفتامین نیز استفاده کند. معمولاً دوز متعادل مصرف مت آمفتامین برای سرخوشی بین ۵ تا ۶۰ میلی‌گرم است. اگر فرد بیش از ۲۰۰ دوز در یک دفعه مصرف کند، اوردوز می‌شود که علائم زیر را دارد:

  • تعریق زیاد
  • ناتوانی در تنفس
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • مشکلات قلبی و عروقی

 این عوارض می‌تواند مرگبار باشد. در صورت بروز چنین وضعیتی، باید فوراً با اورژانس تماس گرفته و شرایط را اطلاع دهید.

اعتیاد به شیشه چه راه تشخیصی دارد؟

 به‌خاطر سرعت بالای اعتیاد و ظهور عوارض سوء استفاده از ماده مخدر شیشه، می‌توان به سرعت اعتیاد به شیشه را شناسایی کرد. علاوه بر نشانه‌هایی که قبلاً به آن‌ها اشاره شد، موارد زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا به سرعت اعتیاد نزدیکان خود را شناسایی کرده و برای ترک دادن این افراد اقدام شود.

 نشانه‌ های فیزیکی اعتیاد به شیشه

در بعضی از موارد، با اعتیاد و مصرف ماده مخدر شیشه، فرد ممکن است به تشنج، حمله قلبی و نارسایی کبدی دچار شود. این موارد نیاز به اقدام فوری پزشکی دارند. در بسیاری از موارد، بروز این حالات می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. به نشانه‌های اعتیاد به شیشه در اطرافیان و دوستان خود توجه کنید. موارد دیگر عبارت‌اند از:

  • وجود بوی بد در دهان
  • پوسیدگی شدید دندان‌ها
  • سیاه شدن دندان‌ها
  • وجود سوختگی روی لب و انگشت‌ها
  • افزایش سایز مردمک چشم و قرمزی آن
  • تعریق زیاد
  • تنفس ناهماهنگ
  • جای سوزن روی وریدها، به‌خصوص بازو
  • از دست دادن حس بویایی و خونریزی مداوم از بینی
  • کاهش سریع و شدید وزن
  • احساس وجود حشرات و خزنده در پوست (مانند حس کرم‌زدگی)
  • دهان مت (عفونت ناشی از مصرف شیشه)
  • پیری زودرس پوست
  • زخم، آبسه، عفونت و بیماری‌های متنوع ویروسی
  • هذیان و توهم
  • افت یا افزایش ناگهانی میل جنسی
  • علائم با مدت طولانی
  • تحریک یا هیجان عصبی
  • انهدونیا (ناتوانی در احساس لذت ناشی از تخریب گیرنده‌های دوپامین در مغز)
  • اضطراب یا احساس نگرانی و ناراحتی
  • عصبی بودن فرد و وجود رفتارهای جدید متفاوت

ویژگی‌های رفتاری افراد معتاد به کریستال

یکی از نشانه‌های دیگر اعتیاد به ماده مخدر کریستال، ایجاد تغییرات ناگهانی در اخلاق و رفتار فرد است. اگر به فرد مواد مخدر هم نرسد، اوضاع وخیم تر خواهد شد. اعمال زیر از جمله رفتارهای رایج در بین معتادان به ماده مخدر شیشه است:

  • کاهش توانایی در انجام حرکت‌های دقیق مانند نبود تعادل در حرکات و لرزش دست
  • انجام رفتارهای خشونت‌آمیز مانند دزدی برای تهیه­ی مواد مخدر
  • انجام رفتارهای وسواس مانند جویدن ناخن، خراشیدن پوست و یا کشیدن مو
  • انجام رفتارهای ناآگاهانه در جامعه
  • بی‌خوابی یا خواب زیاد
  • افت اشتها (برای مدت ۲ تا ۳ روز)
  • فراموش کردن تاریخ های با اهمیت، زمان یا حتی مکان
  • وجود انرژی بالا
  • انجام اعمال خشونت‌آمیز
  • منزوی شدن فرد در اجتماع و عدم برقراری ارتباط با دیگران
  • عدم وجود علاقه به کارهای روزانه
  • افت میل جنسی و بی‌تفاوتی نسبت به امورات
  • عدم تمرکز
  • انجام رفتارهای جنسی خطرناک و اعتیاد به روابط جنسی

ابزار مورد نیاز برای استعمال مواد مخدر شیشه

Crystal drug use tool

اگر شما نشانه‌های زیادی از مصرف مخدر شیشه را در یکی از افراد نزدیک به خود مشاهده کردید، می‌توانید اقدام به جستجو در وسایل شخصی او برای پیدا کردن مواد مورد نیاز برای استفاده از شیشه یا کریستال کنید. این ابزارها به آسانی می‌توانند در خانه یا ماشین نگهداری شوند. با توجه به اینکه شیشه ماده‌ای بی‌بو است، بنابراین امکان دارد فرزند یا همسر شما بدون اینکه شما متوجه شوید، در خانه شیشه مصرف کرده و به آن وابسته شده باشد. روش‌های مختلفی برای استعمال این ماده مخدر وجود دارد. اگر شما مشکوک شده‌اید یا وسایل مصرف شیشه را پیدا کردید، باید چه اقدامی انجام دهید؟ مراجعه به آزمایشگاه برای تست اعتیاد به شیشه. وسایلی که ممکن است برای مصرف شیشه استفاده شوند عبارتند از:

  • پیپ یا پایپ
  • لوله‌های باریکی که سیاه شده‌اند
  • فویل و آلومینیومی که سوخته است
  • قاشقی که سیاه شده است
  • سوزن و سرنگ
  • بند و کش لاستیکی
  • تکه‌های شیشه، آینه یا پودر سفید روی پول برای اسنیف کردن
  • برگه‌های کاغذی که به شکل لوله شده‌اند.

روش‌های موجود برای درمان و ترک اعتیاد به شیشه 

پس از اینکه با قطعیت و اطمینان کامل متوجه شدید که فردی به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارد، باید برای درمان او اقدام کنید. مهم است بدانید که نقش اصلی در این میان متعلق به فرد معتاد است. افراد نزدیک به فرد معتاد مانند خانواده و دوستان باید صبور باشند و تا لحظه همراه او باشند.

بیماری هیپوکالمیا بیشتر بخوانید: هیپوکالمی چیست؟ علت و درمان آن

فردی که به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارد، نیازمند درمان در یک کلینیک تخصصی برای ترک اعتیاد، مراجعه به یک روان‌پزشک، یک تراپیست و یک روان‌درمانگر است. با حضور در جلسات درمان گروهی و آموختن روش‌های رفتار درمانی، او می‌تواند در نهایت از این ورطه توهم‌زای بی‌معنی رهایی یابد.

ترک استفاده از مت آمفتامین یا به عبارت دیگر مخدر شیشه، کاری بسیار دشوار است. افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد به مخدر شیشه گرفته‌اند، در روزهای اولیه یا همان دوره سم‌زدایی، معمولاً به دلیل واکنش‌های عصبی غیرطبیعی، نیاز به بستری در بیمارستان و کمک‌های پزشکی دارند. دوره سخت‌ترین ترک اعتیاد به مخدر شیشه، هفت روز اولیه آن است.

بعد از فاز دتوکس، فرد وارد مرحله درمانی می‌شود. در این فاز، با استفاده از تکنیک‌های درمانی دارویی یا روان‌درمانی، فرد می‌تواند در طول یک دوره ۳۰ روزه به ترک اعتیاد به ماده مخدر شیشه برسد.

Dependency can severely disrupt your life and cause pain to those close to you. “The process of cessation is incremental and it typically requires multiple tries.” وابستگی می‌تواند زندگی شما را به طور جدی مختل کند و به کسانی که در اطراف شما هستند ضرر برساند. ترک کردن مواد مخدر یک فرآیند گام به گام است و نیاز به کوشش دارد.
به نقل از سایت healthdirect

مناسب ترین قرص برای ترک شیشه چیست؟

methadone

بهترین داروهایی که در درمان علائم ترک مخدر شیشه استفاده می‌شوند یا به عنوان پادزهر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • آگونیست‌های اپیوئیدی مثل متادون
  • داروی نالتروکسان
  • کلونیدین
  • قرص فلوکستین
  • لوفکسیدین
  • قرص ب ۲ برای ترک اعتیاد یا بوپرنورفین

استفاده از داروهای گیاهی برای ترک مواد مخدر شیشه

تحقیقات نشان می‌دهد داروهایی مانند جینسنگ  (ginseng) ممکن است علائم روانی مانند اضطراب در زمان ترک مواد مخدر را کاهش دهد. صمغ کندر دارای خواص متعددی است که به بهبود سلامتی کمک می‌کند. این ماده به تقویت سیستم گوارش کمک می‌کند، باعث تسریع فرآیند دفع سموم از بدن می‌شود و به ایجاد حرکت منظم روده کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، این دارو می‌تواند در کاهش علائمی مانند درد و گرفتگی معده، حالت تهوع، باد شکم و حتی دردهای معده مربوط به دوران پیش از قاعدگی (PMS) موثر باشد.

چه آزمایش های برای تشخیص اعتیاد به شیشه استفاده می­شوند؟

این آزمایشات را می‌توان در منزل یا آزمایشگاه اجرا کرد. برخی افراد روش‌هایی برای تقلب در آزمایش‌ها و دریافت نتایج منفی می‌دانند، بنابراین بهترین روش برای دریافت نتایج دقیق آزمایش خون و ادرار، مراجعه به یک آزمایشگاه و انجام آزمایش تحت نظر یک پزشک یا پرستار است تا از هر گونه تقلب جلوگیری شود.

هر یک از تست‌های تشخیصی برای اعتیاد به متامفتامین (شیشه)، زمان آخرین مصرف را نشان می‌دهند. در این بین، لازم است بگوییم که تست خون تا به حال دقیق‌ترین و بهترین روش برای تشخیص اعتیاد به متامفتامین بوده است. برای شناسایی اعتیاد به متامفتامین (شیشه)، از تست‌های زیر استفاده می‌شود:

  • تست مو (تست فولیکول مو که می‌تواند مصرف شیشه را تا ۹۰ روز قبل نیز شناسایی کند.)
  • تست بزاق
  • تست خون
  • تست با استفاده از تزریق دارو (تزریق ماده‌ای به نام نالین در سه مرحله و بررسی علائم در طی ۳۰ دقیقه پس از هر تزریق).

تست اعتیاد به متامفتامین به چه صورت عمل می‌ کند؟

Methamphetamine addiction test

به دلیل هزینه کم و دسترسی آسان به متامفتامین (شیشه)، استفاده از این ماده مخدر بسیار رایج شده است. تست‌های تشخیصی برای اعتیاد به شیشه در آزمایشگاه‌های متخصص و با اجازه مراجع قانونی انجام می‌شود. شناسایی اعتیاد به شیشه نیز بسیار ساده است. با انجام تست ادرار، مقدار متامفتامین موجود در بدن اندازه‌گیری می­شود.

در صورتی که مظنون هستید، می‌توانید از کیت تست اعتیاد به متامفتامین (شیشه) استفاده کنید. این کیت‌ها در حقیقت یک تست غربالگری هستند که مشابه تست‌های بارداری، به سرعت وضعیت اعتیاد فرد را نمایش می‌دهند. اساس کار این تست ها بر اساس تشخیص آنتی‌بادی مونوکلونال در ادرار می­باشد و سطح بالای این آنتی بادی نشان دهنده­ی نتیجه­ی مثبت است.

در صورتی که بیش از ۵۰۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر در ادرار فرد وجود داشته باشد، این نشان‌دهنده اعتیاد او است. در طول این تست، تست مو نیز انجام می‌شود و زمان آخرین استعمال فرد تعیین می­شود.

آیا به نتیجه ­ی آزمایش تست اعتیاد به شیشه می­توان اعتماد کرد؟

بله! اگر تست تشخیص اعتیاد در محیط کنترل شده انجام شود، نتیجه آن معتبر است. با این حال، همچنان ممکن است به دلیل برخی عوامل مانند مصرف برخی داروها یا تقلب فرد در زمان آزمایش، نتیجه تست اعتیاد به متامفتامین (شیشه) منفی باشد. اگر علائم اعتیاد به شیشه را در فرد مشاهده می‌کنید اما نتیجه تست او منفی است، تست را دوباره انجام دهید.

تصویر مواد مخدر شیشه

متامفتامین به چه شکلی است؟ متامفتامین به شکل یک محرک قوی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) در بدن عمل می­کند و به عنوان یک دارو در تفریحات و برای بهبود اختلال کمبود توجه، بیش فعالی و چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به عنوان ماده مخدر مصرف شود، می‌تواند تأثیرات بسیار نامطلوبی بر کل عملکرد بدن انسان داشته باشد. یک نمونه از این ماده مخدر و درمانی در تصویر زیر می­بینید.

اعتیاد به شیشه چه عوارضی را به همراه دارد؟

استعمال شیشه چه عواقبی دارد؟ وابستگی به به متامفتامین (شیشه) به بهانه های مانند تجربه­ی سرخوشی و فرار از مشکلات منجر به عوارض جبران ناپذیری می­شود، از جمله:

۱. اسکیزوفرنی و توهم کرم‌ زدگی:

شیشه چه توهماتی را به دنبال دارد؟ یکی از پیامدهای روانی اعتیاد به ماده مخدر آیس، بیماری مشابه اسکیزوفرنی است. در این وضعیت، فرد ممکن است توهمات بصری و شنیداری، بدبینی و رفتارهای پرخاشگرانه غیرمعمول تجربه کند. احساس کرم‌زدگی، یک توهم متداول بین افرادی است که به مصرف متامفتامین (شیشه) و سایر انواع مت آمفتامین اعتیاد دارند.

علت بروز این توهمات، تأثیر محرک متامفتامین (شیشه) بر مغز است. فرد در این وضعیت احساس می‌کند که کرم‌هایی بدنش را فرا گرفته و در حال خوردن او هستند. این مسئله می‌تواند باعث آسیب به خود فرد برای خلاصی از این احساس، مبتلا شدن به اختلال وسواس اجباری و حتی اقدام به خودکشی برای رهایی از این افکار شود.

۲. عفونت‌ های دهانی:

معمولاً بوی دهان افرادی که به متامفتامین (شیشه) اعتیاد دارند، بسیار ناخوشایند است. این حالت به نام «دهان عفونی» شناخته شده و یکی از پیامدهای جانبی مصرف مت آمفتامین‌ها است. همچنین، این ماده مخدر تأثیر قابل توجهی بر فرسایش دندان دارد. به دلیل تنگ شدن رگ‌های خونی، خشکی دهان، مصرف مواد مخدر دیگر همراه با شیشه و غیره، بروز عفونت‌های دهانی، فرسایش دندان و مشکلات پوستی بسیار متداول است.

۳. لاغری بیش از اندازه:

این مسئله یکی از خطرات مصرف متامفتامین (شیشه) و پیامدهای ترک ناگهانی مواد مخدر است. افرادی که به متامفتامین اعتیاد دارند، اغلب برای روزهای متوالی اشتهایی ندارند. سودجویان از همین موضوع برای تبلیغ قرص‌های لاغری غیرقانونی که حاوی مواد مخدر شیشه استف استفاده می­کنند. افراد ساده لوح با دیدن لاغری سریع افراد مصرف کننده­ی قرص ها و عدم آگاهی از ترکیبات آن، ناخودآگاه به مصرف متامفتامین، معتاد می‌شوند.

همانطور که بیان شده، وابستگی به متامفتامین می‌تواند منجر به فقر مواد مغذی و ویتامین‌ها، کاهش میل به غذا و به تبع آن، ضعف در سیستم دفاعی بدن گردد. این شرایط می‌تواند سبب شود که بدن نسبت به حملات ویروس‌ها و عفونت‌ها آسیب‌پذیر شود. افراد معتاد به شیشه، خطر بیشتری برای گرفتار شدن به عفونت‌ها و بیماری‌های مرتبط دارند.

۴. بیماری‌ ها و زخم‌ های پوستی:

استفاده از ماده مخدر شیشه می‌تواند در کمتر از یک سال، تغییرات قابل توجهی بر روی ظاهر فرد ایجاد کند. این ماده می‌تواند باعث کم آبی بدن، کاهش وزن، بروز راش‌ها و زخم‌های پوستی شود که منجر به دگرگونی کلی در چهره می‌گردد. با گذشت زمان، زخم‌هایی که به نظر می‌رسد از سوراخ‌هایی شبیه به مته ایجاد شده‌اند، بر روی بدن ظاهر می‌شوند. این زخم‌ها عمدتاً در نواحی صورت و بازوها مشاهده می‌شوند.

5.تاثیر اعتیاد به شیشه بر روابط زناشویی:

در نظر داشته باشید که وابستگی به مصرف متامفتامین، علاوه بر تأثیرات فیزیکی، روانی و ذهنی در بلندمدت، معمولاً به انحلال ازدواج و فروپاشی خانوادگی منجر می‌شود. مصرف‌کننده متامفتامین ممکن است در حالت توهم به خیانت پرداخته یا در مقابل، دچار بی‌میلی جنسی شود. معتادان به شیشه در دوران خماری ممکن است رفتار پرخاشگرانه از خود نشان دهند و پس از مصرف نیز موجب آزار و اذیت دیگران شوند. گاهی اوقات، معتادان ممکن است همه چیز خود را برای به دست آوردن ماده مخدر بهتر، به ویژه متامفتامین، از دست بدهند.

تداخل شیشه با داروها چه عوارضی را به همراه دارد؟

لازم است اشاره شود که مصرف متامفتامین می‌تواند با داروهای متعددی تداخل داشته باشد، از جمله:

  • دیژیتال
  • لوودوپا
  • برخی از بیهوش‌کننده‌های استنشاقی

همچنین، ترکیب مصرف متامفتامین با مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) می‌تواند منجر به افزایش خطرناک فشار خون، خطر حمله قلبی، سنکوپ و حتی مرگ شود.

راه‌ های جلوگیری از اعتیاد به شیشه کدامند؟

راه‌ های جلوگیری از اعتیاد به شیشه کدامند؟

یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های جلوگیری از گرایش به مصرف متامفتامین، مخصوصاً در میان جوانان، دقت به رفتارها و دوستان آن‌ها می‌باشد. خانواده‌ها باید در دوران نوجوانی فرزندانشان، آگاهی خود را نسبت به خطرات موجود افزایش دهند. باید با فرزندان خود مانند دوست رفتار کنند و به آن‌ها این امکان را بدهند که همیشه برای حل مشکلاتشان به خانواده رجوع کنند.

برای پیشگیری از اعتیاد به متامفتامین و مقابله با تمایل به مصرف آن، روش‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

  • شرکت در جلسات درمانی
  • گفتگو با دوستان و خانواده در صورت بروز مشکلات
  • اجتناب از حضور در محافل و مهمانی‌هایی که استفاده از این نوع مواد در آن‌ها متداول است
  • تقویت قدرت ذهنی و توانایی ‘نه’ گفتن به مصرف مواد مخدر
  • پرداختن به سرگرمی‌ها، شروع کار جدید، یا تغییر محل زندگی
  • ورزش کردن و اشتغال به فعالیت‌های کوچک مانند باغبانی
  • ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس
  • بالا بردن آگاهی فرزندان در مورد عوارض مصرف مواد مخدر

حکم قضایی حمل مواد مخدر شیشه چیست؟

در جدول پایین، حکم قضایی فروش یا به‌همراه داشتن مخدر شیشه در وزن های ۵، ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم به‌ترتیب شامل:

حکم قضایی فروش و حمل ۲۰ گرم شیشهحکم حمل ۱۰ تا ۱۵ گرم کریستالحکم حمل ۵ گرم کریستال
۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان جریمه نقدیاز ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان جریمه نقدی به بالاجزای نقدی معادل پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون تومان
۱۰ تا ۱۵ سال حبس۵ تا ۸ سال حبس 
۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق 

جمع بندی

آیا در میان دوستان و آشنایانتان فردی با مشکل اعتیاد درگیر می­باشد؟ آیا خودتان درگیر شده­اید و احساس خستگی مفرطی دارید؟ آیا نگران مصرف کردم متامفتامین در فرزند و همسرتان هستید؟ راهکارهایی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، بهترین گزینه‌ها هستند. اگر از اعتیاد فرد به متامفتامین اطمینان دارید، هرگز با او برخورد پرخاشگرانه نداشته باشید. اغلب، مشکلات روانی عامل اصلی اعتیاد به متامفتامین هستند. بنابراین، باید با صبر و حوصله کامل، در کنار فرد معتاد، فرآیند درمان را دنبال کنید.

اولین قدم، مراجعه به یک متخصص اعصاب و روان یا روانشناس برای بررسی نشانه‌های اعتیاد به متامفتامین است. سپس، برای تأیید تشخیص، باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید. اگر تشخیص داده شود که فرد به متامفتامین اعتیاد دارد، می‌توان با کمک پزشک و روان‌پزشک در یک مرکز ترک اعتیاد، روند درمان را آغاز کرد.

سوالات متداول

مدت زمان حضور شیشه در بدن افراد چقدر است؟

پس از مصرف متامفتامین، نخستین نشانه‌ها معمولاً بین ۵ تا ۳۰ دقیقه ظاهر می‌شوند و ممکن است تا ۱۲ ساعت و در برخی موارد تا ۳ روز ادامه یابند. هنگامی که متامفتامین به روش اسنیف کردن یا تزریق وریدی مصرف شود، علائم معمولاً ظرف ۵ تا ۱۰ ثانیه پس از مصرف ظاهر می‌گردند.

اعتیاد فرد به شیشه چقدر طول می­کشد؟

اگر فردی به صورت هفتگی و با افزایش دوز مصرفی به منظور تجربه حس بهتر، متامفتامین مصرف کند، ممکن است در مدت زمانی کوتاه مانند ۳ هفته تا یک ماه به این ماده مخدر اعتیاد پیدا کند.

هزینه یک ماه خرید شیشه چقدر است؟

در بازار کنونی، مت‌آمفتامین که به طور عمومی به نام شیشه شناخته می‌شود، بر اساس دوز و درجه خلوص یا اصالت خارجی آن، به قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر گرم به فروش می‌رسد.

ترک اعتیاد از شیشه در کلینیک‌ های ترک اعتیاد چقدر هزینه دارد؟

هزینه‌های مرتبط با درمان در کلینیک‌های ترک اعتیاد متغیر است و به عواملی چون شدت اعتیاد فرد، روش‌های درمانی مورد استفاده، قیمت داروها، نوع خدماتی که کلینیک ارائه می‌دهد، کیفیت محیط کلینیک، تعداد و نوع جلسات تراپی، و دیگر موارد بستگی دارد.

ترک اعتیاد از شیشه و سم زدایی آن چقدر طول می­کشد؟

دوره اولیه و دشوار ترک اعتیاد به متامفتامین، که به آن دوره سم‌زدایی گفته می‌شود، ۷ روز اول است. اگر فرد در فرآیند درمان مشارکت کند، امکان دارد که ظرف ۳۰ روز اعتیاد خود را پشت سر گذاشته و به حالت عادی زندگی خود بازگردد.

طبع غذایی شیشه گرم یا سرد است؟

این ماده مخدر دارای مزاج سرد است، ولی تریاک سردتر از آن محسوب می‌شود.

قرص شیشه چیست؟

گاهی اوقات متامفتامین به صورت قرص تولید و مصرف می‌شود که در این حالت، به عنوان داروی خوراکی به کار می‌رود.

چه تفاوتی بین مواد مخدر شیشه و کریستال است؟ ماده مخدر موسوم به شیشه به شکل پودری موجود است، در حالی که نوع کریستالی آن دارای بافتی جامد و شبیه به سنگ می‌باشد.

پایپ برای استعمال چیست؟

این دستگاه که ظاهری مشابه لوله دارد، برای مصرف مواد مخدری چون تنباکو و تریاک به کار می‌رود.

آیا شیشه بو دارد؟

خیر، این ماده به شکل طبیعی بدون رنگ و بو است.

بعد از مصرف شیشه باید چه موادی خورده شود؟

به منظور رفع کمبودهای تغذیه‌ای، هنگام ترک اعتیاد، توصیه می‌شود که از خوراکی‌های غنی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها بهره ببرید.

پایداری مواد مخدر شیشه در خون و ادرار چقدر است؟

مواد مخدر شیشه تا چه زمانی در بدن میماند؟ ماده مخدر متامفتامین قابل پایداری بین ۱ تا ۳ روز در خون، ۲ تا ۷ روز در ادرار و بیش از ۳ ماه در آزمایش مو می­باشد و قابل ردیابی است.

شیشه را چگونه استعمال می­کنند؟

از جمله روش های استعمال آن عبارت است از: تزریق، استشمام، بلع، اسنیف کردن و کشیدن شیشه با قاشق

آیا مرگ از عوارض مصرف شیشه است؟

در صورتی که شخصی دوز بیش از حد مصرف کند (مصرف بیش از اندازه) یا به نارسایی‌های قلبی و کبدی مبتلا شود، متأسفانه خطر مرگ نیز مطرح می‌باشد.

آیا مصرف شیشه اعتیاد آور است؟

بعد از چند بار استعمال به شیشه معتاد خواهیم شد؟ متأسفانه، احتمال اعتیاد به این ماده مخدر پس از تنها دو بار مصرف بسیار زیاد است و روند ترک اعتیاد به آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

مواد مخدر شیشه چه طعمی است؟

بله، امکان مصرف به صورت خوراکی هم دارد و مزه تلخی هم دارد.

آیا مصرف شیشه باعث افزایش وزن می­شود؟

خیر، مت آمفتامین می‌تواند باعث ایجاد بی‌خوابی، کاهش اشتها و حالت هیجان در افراد شود. یکی از نشانه‌های مشخص مصرف کریستال مت، کاهش شدید وزن است.

کدام کشور شیشه را می­سازد؟

این ماده برای اولین بار در ژاپن شناسایی و استفاده شد و به مرور زمان به سایر کشورها نیز منتقل شد. متاسفانه، امروزه مواد مخدر مت آمفتامین در کشور همسایه­ی ما افغانستان تولید می‌شود.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا