محتوای سلامتی

تاثیرات طلاق در زندگی شخصی و اطرافیانش

زمانی که زوجین تصمیم بگیرند از یکدیگر جدا شوند طلاق اتفاق می‌افتد. اگر تفاهم بین زوجین از بین برود و رابطه آنها پر از تنش و ناسازگاری باشد آنها تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند و یا همان طلاق اتفاق می‌افتد.

ولی طلاق فقط به این معنی نیست که یک زوج کامل از هم جدا می‌شوند. بر همین اساس دو نوع طلاق داریم. این دو نوع شامل طلاق روانی و طلاق اجتماعی است. این دو نوع طلاق چه تفاوتی دارند؟ این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

طلاق روانی

زمانی طلاق روانی اتفاق می‌افتد که زوجین با هم زندگی می‌کنند ولی هیچگونه وابستگی عاطفی با هم ندارند.

طلاق اجتماعی

زمانی طلاق اجتماعی اتفاق می‌افتد که زوجین از نظر قانونی از یکدیگر جدا شده‌اند. زمانی که دو نفر تصمیم به جدا شدن از یکدیگر می‌گیرند متحمل آسیب‌های زیادی می‌شوند. اگر زوجین فرزند یا فرزندانی داشته باشند آسیب‌ها بیشتر می‌شوند. چون آسیب‌های اجتماعی و روانی زیادی بر فرزندانی که در این رابطه قرار دارند تحمیل می‌شود.  

آسیب‌های طلاق

آسیب‌های طلاق

طلاق باعث می‌شود زن و مرد آسیب‌های فراوانی را به دوش بکشند. آسیب‌هایی که تا سال‌ها ممکن است تبعات آن ادامه داشته باشد. به همین جهت قبل از آنکه تصمیم بگیرید بهتر است با یک مشاور صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

  • ترس از تنها شدن

ترس از تنها شدن مخصوصا در ابتدای جدایی، یکی از مهم‌ترین اثراتی است که طلاق بر روی زنان و مردان می‌گذارد. جدا شدن برای هر دوی آنها بعد از یک دوره وابستگی عاطفی ترسناک است. بعضی از زنان به دلیل آنکه از لحاظ اقتصادی به مردان خود وابسته هستند فرایند جدایی باعث مشکلات اقتصادی در زنان می‌شود و در نتیجه بیشتر دچار ترس از تنهایی می‌شوند.

  • داشتن احساس گناه

بعضی مواقع وقتی زن و مرد تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند دچار تردید می‌شوند. داشتن احساس گناه نیز یکی دیگر از اثراتی است که طلاق بر روی زن و مرد خواهد گذاشت. برای کسی که در رابطه نقش پررنگ تری داشته است احساس گناه بیشتر نمایان می‌شود. چون شخص احساس مسئولیت دارد و خودش را بخاطر این جدایی مقصر می‌داند.

  • افسرده شدن

افسردگی زوجین یکی دیگر از آسیب‌هایی است که طلاق باعث آن می‌شود. بعد از جدایی زوجین احساس غم و اندوه و گناه دارند مخصوصا اگر رابطه عاطفی طولانی مدت باشد. بعضی مواقع این احساسات عمیق می‌شود و در نهایت باعث افسردگی می‌شود.

  • کاهش اعتماد به نفس

وقتی زوجین از هم جدا می‌شوند به زنان اصطلاحات خاصی از جمله مطلقه یا بیوه گفته می‌شود. کاهش اعتاد به نفس یکی دیگر از آثاری است که طلاق بر زوجین به ویژه بر زنان می‌گذارد که بسیار مخرب است.

طلاق علاوه بر آثار مخربی که بر روی زن و مرد می‌گذارد بر روی فرزندان آنها نیز اثرات منفی قابل توجهی می‌گذارد. در ادامه مطلب بیشتر آن را بررسی خواهیم کرد.

آثار طلاق بر فرزندان

آثار طلاق بر فرزندان

از مخرب‌ترین و هم ترین آثاری که طلاق بر روی فرزندان دارد موارد زیر را می‌توان نام برد.

  • ایجاد حس ناامنی در فرزندان

ههنگامی که بین زوجین طلاق اتفاق می‌افتد بیشترین اثرات مخرب بر روی فرزندان خواهد داشت. چون باعث می‌شود فرزندان احساس تنهایی و عدم امنیت کنند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از خودکشی ; راهکار هایی که باید بدانید

  • پرخاشگری در فرزندان

پرخاشگری از کارهایی است که فرزندان کوچک برای اینکه مخالفت خود را اعلام کند انجام می‌دهند. اما فرزندان بزرگ به طور آشکارا والدینشان را سرزنش می‌کنند.

خشمی که در کودک به وجود می‌آید به شکل لجبازی بروز می‌کند و وظایفش در خانه را انجام نمی‎دهد و یا امکان دارد با کودکان دیگر درگیر شود.

  • احساس گناه در فرزندان

هنگامی که والدین دعوا می‌کنند به طور معمول فرزندان طرف یکی از والدین را می‎گیرند و بعد از مدتی دچار عذاب وجدان می‌شوند. این باعث آسیب به آن کودک می‌شود. به همین دلیل کودک شدیدا احساس گناه می‌کند و این احساس در کودک به اضطراب و استرس تبدیل خواهد شد.

  • گوشه گیر شدن فرزندان

وقتی والدین طلاق می‌گیرند ممکن است فرزندان احساس شرمساری کنند و نسبت به دوستان همسن خود دچار گوشه گیری شوند.

  • افت تحصیلی در فرزندان

به طور معمول فرزندان طلاق در زندگی، به آشفتگی و سردرگمی دچار می‌شوند. به همین جهت ممکن است دچار افت تحصیلی شدیدی خواهند شد.

  • افتادن در دام دوستان ناباب

والدینی که از هم طلاق گرفته‌اند دنبال مشکلات خودشان بروند و به فرزندان تجهی نکنند، ممکن است فرزندان دچار دوستان ناباب می‌شوند و دچار مشکلات شدید از لحاظ روحی و جسمی می‌شوند. ممکن است دوستان ناباب باعث شوند فرزند طلاق گرفتار مواد مخدر شود و یا از او سوء استفاده مالی کنند.

به همین جهت توصیه می‌شود که زوجین قبل از اینکه هرگونه تصمیمی برای جدایی بگیرند از یک مشاور حرفه‌ای راهنمایی بگیرند.

مشاوره پیش از طلاق

اگر قبل از طلاق، زوجین از مشاوره کمک بگیرند باعث می‌شود تا زوجین قبل از آنکه تصمیم به جدایی بگیرند بتوانند ابتدا احساسات خود را کنترل کنند، دلایلی که باعث شده برای طلاق تصمیم بگیرند را بررسی کنند و برای این کار از یک مشاور حرفه‌ای راهنمایی بگیرند.

دلایل اصلی برای گرفتن مشاوره طلاق

دلایل اصلی برای گرفتن مشاوره طلاق

در ادامه مطلب مهمترین دلایل اصلی برای مشاوره طلاق را بررسی می‌کنیم:

  • مشاور طلاق کمک می‌کند تا احساسات خود را کنترل کنید.
  • مشاور طلاق برای چالش‌هایی که در طول مدت زمان طلاق پیش می‌آید بهترین پشتیبان است.
  • مشاور طلاق همچنین فرزندان شما را آماده می‌کند و در برابر تصمیمی که شما گرفته‌اید آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهد تا بتوانند احساساتشان را مدیریت و کنترل کنند.
  • مشاوره طلاق به شما آموزش می‌دهد که با فرزندان خود چه رفتاری داشته باشید تا باعث شود کمتر به اندوه و افسردگی و خشم دچار شوند.
  • مشاوره طلاق به شما آموزش می‌دهد که برای یک زندگی بهتر، چگونه خود را آماده کنید.

 همانگونه که مشاوره قبل از طلاق به کنترل کردن احساسات استرس، غم و اندوه خود به شما کمک می‎‌کند و همچنین با اختلافات و تفاوت‌های همدیگر آشنایی بیشتری داشته باشید، به شما کمک می‌کند که نحوه رفتار با فرزندان چگونه باشد تا آسیب کمتری به فرزندان برسد. قطعا ادامه دادن جلسات مشاوره بعد از طلاق نیاز است.

مشاوره بعد از طلاق

مشاوره بعد از طلاق باعث می‌شود تا فرد به دوران مجردی خود را دوباره تجربه کند و از آن لذت ببرد. برای برخی افراد تنها مماندن خیلی سخت است، در نتیجه آنها باید هر چه زودتر روحیه خود را بدست آورند و با نفر جدیدی ارتباط برقرار کنند.

مهمترین مسئله‌ای که والدین باید به آن اهمیت دهند توجه و رسیدگی به فرزندان است. وظیفه اصلی والدین بوجود آورن یک محیط امن است که از هر گونه کشمکش و تعارض دور باشد. به طور معمول جلسات مشاوره بعد از طلاق، یکبار در هفته تشکیل می‌شود و به زن و مرد کمک می‌کند تا با این موضوع به شکل بهتری کنار بیایند و آن را مدیریت کنند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا