استخوان و مفاصل - ارتوپدیمحتوای سلامتی

علت زانو درد و درمان خانگی آن

درمان زانو درد خانگی و بهترین قرص برای زانو درد

هیچ نعمتی فراتر و ارزشمندتر از سلامتی نیست. تا زمانی که جسم‌مان بدون درد باشد، می‌توانیم احساس مطلوبی از زندگی داشته باشیم. به محض شروع درد در هر یک از نقاط بدن، این احساس از ما سلب شده و پس از آن دائما با احساسات ناخوشایند روبرو خواهیم بود. احساساتی که می‌توان با درمان آن درد بر آنها غلبه یافت. یکی از دردهای رایج میان افراد که ریشه در دلایل مختلف دارد، زانو درد است. علت زانو درد متفاوت است، اما علت هر چه که باشد، قابل رفع است. رفع این درد نه تنها با مراجعه به پزشک، امکان‌پذیر می‌باشد، بلکه با تکیه بر روش‌های درمانی خانگی نیز تبدیل به امری ممکن گردیده است.

در این مطلب سعی می‌کنیم با اشاره به نکات خود مراقبتی به پیشگیری از زانو درد به شما کمک کنیم و هم‌چنین به‌روش‌های درمانی زانو درد مثل بهترین قرص زانو درد، قرص‌های ویتامینی برای زانو درد، علت درد زانو و برای زانو درد چی بخوریم؟ اشاره خواهیم کرد. پس با دکتریاب همراه شوید.

کاهش درد توسط درمان خانگی

احساس درد در زانوها نه تنها احساسات نامطلوبی را در فرد بیمار به وجود می‌آورد، بلکه دامنه‌های حرکتی او را نیز محدود می‌سازد. ممکن است این درد گاهی ادامه داشته باشد و گاهی لحظه‌ای اتفاق بیفتد. در هر حال روش‌های درمانی موثر همچون درمان‌های خانگی می‌توانند تا حدود زیادی این درد را کنترل نموده و آن را بهبود بخشند. تغییر در رژیم غذایی، مصرف مکمل‌ها و تمرین، در دسته روش‌های خانگی جای گرفته و می‌توانند التهابات ناشی از درد را کاهش دهند.

بررسی علل زانو درد

زانو درد نیز مانند هر درد دیگر، امان فرد را بریده و لذت یک زندگی راحت را از او می‌گیرد. ضمن اینکه این درد به فرد، اجازه انجام ساده‌ترین کارها مثل راه رفتن را هم نمی‌دهد؛ البته اگر شدت درد زیاد باشد، چنین اتفاقی رخ خواهد داد. برای تشخیص صحیح علت و درمان زانو درد بهتر است به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کنید و همچنین با استفاده از روش‌های درمانی کارآمد می‌توان از پیشرفت این درد جلوگیری کرد و با کنترل آن، یک زندگی راحت را تجربه نمود. در ادامه به بررسی انواع علت زانو درد پرداخته و پس از آن، شیوه‌های درمان خانگی تاثیر‌گذار را معرفی خواهیم کرد:

آرتروز

یکی از شایع‌ترین علت زانو درد که فرد را به ناراحتی دچار نموده و به روند زندگی عادی او خلل وارد می‌سازد، آرتروز زانو است. با استفاده از شیوه‌های درمانی گوناگون می‌توان به این درد خاتمه داد.

صدمه دیدن غضروف ها

این عارضه که به عنوان پارگی مینیسک نیز شناخته شده، نه تنها افراد مسن را درگیر می‌سازد، بلکه در بین جوان‌ها نیز رخ می‌دهد.

در رفتگی کشکک زانو

در رفتگی کشکک نیز می‌تواند علت زانو درد باشد. در زمان وقوع این مشکل، یک درد شدید در فرد احساس می‌شود. همچنین به مرور نیز دردهای مزمن در فرد به وجود آمده و تا زمانی که شخص برای درمان اقدام نکند، این مشکل حل نخواهد شد.

صدمه دیدن رباط های زانو

گاهی وارد آمدن آسیب در ناحیه رباط‌های زانو باعث تشکیل درد می‌شود. این مشکل که عضلات زانو را دچار ناراحتی نموده، اغلب در حین انجام ورزش‌های مختلف به وجود می‌آید. آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی، آسیب رباط صلیبی خلفی، آسیب رباط طرفی خارجی و آسیب رباط طرفی داخلی، از نمونه‌های متعدد این بیماری به شمار می آیند.

کندرومالاسی

زمانی که غضروف‌ها نرم می‌شوند؛ کندرومالاسی کشکک اتفاق می‌افتد. این عارضه که کشکک زانو را درگیر می‌کند، در بین افراد جوان مشاهده می‌شود. افرادی که بین 15 تا 35 سال سن دارند.

تاندنیت زانو

یکی دیگر از عارضه‌هایی که علت زانو درد به حساب می‌آید، تاندنیت کشکک است. تاندنیت کشکک را می‌توان به عنوان بزرگترین عضو متعلق به قسمت جلویی زانو به شمار آورد. زردپی کشکک جایی است که تاندنیت در آن قابل رویت است.

بورسیت

افرادی که فعالیت‌های مربوط به زانو انجام می‌دهند، بیشتر در معرض بروز این مشکل قرار دارند. مثلا افراد باغبان از جمله کسانی هستند که بیشترین کار را از زانو می‌کشند.

اسگود شلاتر

نوجوانی دوره رشد است. در این دوره، استخوان‌های اطراف مفصل رشد نموده و در نتیجه باعث بروز این مشکل در بین نوجوان‌ها می‌شوند.

کیست بیکر

علت زانو درد را می‌توان در موارد زیادی جستجو نمود. کیست بیکر یکی از این موارد است که اغلب نشان از پارگی مینیسک دارد. زمانی که قسمت پشتی مفصل زانو دچار ورم می‌شود، می‌گویند عارضه کیست بیکر رخ داده است.

نقرس

نقرس نه تنها مشکلات متعددی را در بیماران به وجود می‌آورد؛ بلکه آنها را دچار درد زانو نیز می‌سازد.

نشانه های زانو درد

آثار و نشانه‌هایی که می‌گویند به زانو درد مبتلا شده‌اید

  • به گوش رسیدن صداهایی مثل صدای قلنج از ناحیه مفصل
  • ناتوانی در صاف نمودن زانو
  • التهاب و قرمزی پوست
  • احساس گرما در پوست
  • ضعف زانو
  • ورم

درمان‌های خانگی موثر برای درد زانو

با پی بردن به علت زانو درد می‌توان در صدد درمان و رفع این مشکل برآمد. در این بخش به ارائه روش‌های درمان خانگی جهت درمان و بهبود درد زانو خواهیم پرداخت:

تمرین‌های ورزشی

تمرین‌ها و فعالیت‌های بدنی سبب ایجاد تاثیرات مثبت بر روی بافت‌های غضروفی می‌شوند. اعضای حمایتی مفاصل نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تقویت خواهند شد. ضمنا عضلات پا تقویت شده و در نتیجه درد زانو کاهش می‌یابد. از جمله فعالیت‌های ورزشی موثر برای کاهش این درد، ورزش‌های آبی‌اند که مانع از ایجاد فشار خواهند شد و از مشکلات و بیماری‌های شایع ارتوپدی جلوگیری می‌کند..

بیشتر بخوانید: پیشگیری از خودکشی ; راهکار هایی که باید بدانید

فعالیت‌های جسمی تقویت کننده

برخی از فعالیت‌ها و تمرینات تقویت کننده که فیزیوتراپ‌ها تجویز می‌کنند، می‌توانند موثر باشند. این تمرینات را می‌توان در منزل انجام داد و از طریق آنها بر درد زانو غلبه نمود. مثلا با انجام تمرین‌های مربوط به تقویت عضلات ران می‌توان مفصل زانو را تحت حمایت قرار داد. یکی از تمرینات مربوطه، بالا آوردن پا به صورت صاف هنگام نشستن یا دراز کشیدن است. همین حرکت را می‌توان برای پای بعدی نیز تکرار کرد.

استفاده از تکیه گاه حین نشستن

علت زانو درد می‌تواند به فشار زانوها مربوط باشد. زمانی که بدون استفاده از تکیه‌گاه بنشینید، با این کار به زانو فشار وارد کرده و باعث ایجاد حس درد در آن خواهید شد. سعی کنید از نشستن روی صندلی‌های کوتاه نیز بپرهیزید. همچنین پوشیدن کفش‌های استاندارد را جدی بگیرید. از نشستن‌های طولانی‌مدت نیز خودداری کنید.

توجه به رژیم غذایی سالم

یکی از معضلاتی که امروزه در بین انسان‌های مختلف مشاهده می‌شود، چاقی و افزایش وزن است که با تحرکات کم بدنی در ارتباط می‌باشد. چاقی نه تنها باعث ایجاد مشکلات بسیار در بدن می‌شود، بلکه اصلی‌ترین علت زانو درد نیز به حساب می‌آید. با استفاده از کاهش وزن و تغییر در رژیم غذایی می‌توان اقدامی در جهت کاهش درد زانو انجام داد. ضمن اینکه این کار منجر به افزایش سلامتی فرد نیز می‌گردد. منظور از رژیم غذایی صحیح، رژیمی است که در آن تمام مواد خوراکی جای گرفته باشند. مثل: میزان کمی از چربی از جمله چربی‌های حیوانی، سبزی و میوه، گوشت، مرغ و …

استفاده از کمپرس یخ و استراحت زانو

افرادی که دچار درد خفیف زانو هستند؛ می‌توانند از این روش استفاده نمایند. گاهی این درد به دلیل پیچ خوردگی ایجاد می‌شود که در این حالت با این شیوه، قابل حل خواهد بود. نه تنها کمپرس یخ می‌تواند مرهمی بر این درد باشد، بلکه استراحت نیز برای آن کارساز خواهد بود. مثلا استراحت کردن و متوقف سازی فعالیتی که سبب بروز این درد شده، کاملا موثر می‌باشد. همچنین استفاده از کمپرس یخ نیز به مهار تورم و التهاب کمک می‌کند.

برای زانو درد چی بخوریم؟

برای زانو درد چی بخوریم؟

مصرف مکمل‌ها و پروتئین را می‌توان از موثر‌ترین شیوه‌های درمان خانگی به حساب آورد. مهم نیست علت زانو درد چیست، آنچه اهمیت دارد، حس خوب سلامتی است که پس از مصرف پروتئین‌هایی نظیر کلاژن ایجاد می‌گردد. کلاژن سبب تقویت بافت‌های زانو شده و مفاصل را نیز می‌سازد. به طور کلی کلاژن علاوه بر کاهش درد‌های جسمی، سبب کاهش ناراحتی‌های روانی شده و به رشد بهتر اندام‌های بدن از جمله عضله‌ها کمک می‌کند.

در واقع کلاژن به بازیابی توان جسمی کمک نموده و مفاصل را نیز تحت حمایت قرار می‌دهد. از جمله مواد غذایی پروتئینی کلاژن‌دار می‌توان به این موارد اشاره نمود: غشاء پوسته تخم مرغ، ماهی و گوشت گوساله.

بهترین قرص برای زانو درد

محصولات گیاهی ضد التهاب، الکترولیت‌ها شامل سدیم و پتاسیم، آنزیم‌های پروتئین کافت، گلوکز‌آمین، ویتامین دی، کلسیم و داروهایی نظیر ناپروکسن، ایبوپروفن، دیکلوفناک، آستامینوفن و سلوکسیب می‌توانند در کاهش درد زانو اثر‌گذار باشند.

قرص‌های ویتامینی برای زانو درد

کمبود ویتامین‌ها از اصلی‌ترین علت‌هایی است که در ضعیف شدن مفصل و در نهایت زانو درد دخیل است. ویتامین C یک معجزه عالی برای تقویت استخوان و پیشگیری از زانو درد محسوب می‌شود. برای داشتن استخوان‌ها و مفاصل سالم، ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا بدن با جذب این ویتامین آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می‌کند که وجود چنین ماده‌ای برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. در صورتی‌که علت درد زانوی شما به دنبال بیماری آرتریت روماتوئید بوجود آمده باشد. شما باید مکمل‌های اسید فولیک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و بهترین شیوه‌های درمانی محسوب نمود. ماساژ زانو، زمانی که پاها در حالت صاف و مسطح قرار داشته و فرد نیز در حالت دراز‌کش قرار دارد، امکان‌پذیر خواهد بود. بهتر است این کار توسط متخصص ماساژ درمانی صورت گیرد، چون در این حالت، نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت.

سرد یا گرم کردن

گرم یا سرد نمودن کمر نه تنها می‌تواند به کاهش درد کمر منجر شود، بلکه روی ناراحتی‌های ناشی از آرتروز نیز تاثیر نهاده و آنها را نیز بهبود می‌بخشد. این کار در بخش پایینی کمر صورت گرفته و کاهش درد را به دنبال خواهد داشت. گرما نه تنها درد را کمتر می‌سازد، بلکه سفتی را کاهش داده و عضلات را دارای عملکرد بهتری خواهد گرداند. به عبارت دیگر این کار باعث عملکرد روان عضلات شده و احساس خوبی را در فرد به وجود می‌آورد.

برای این کار می‌توان از یک دستمال گرم به همراه یک عدد بطری آب کمک گرفت. همچنین سرد کردن با استفاده از یک دستمال که یخ در آن قرار دارد نیز بهترین شیوه برای کاهش تورم، التهاب و درد خواهد بود. یکی از نکات مهمی که باید به یاد داشته باشید، تست کردن همه این کارها قبل از انجام است. پیش از آنکه جسم گرم را روی کمر قرار دهید، ابتدا از داغ نبودن آن مطمئن شده و سپس این کار را انجام دهید.

چه زمانی برای زانو درد به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم به علل زانو درد اشاره کنیم و روش‌هایی را برای پیشگری از زانو درد و همچنین کاهش درد زانو به شما معرفی کنیم. اما در برخی موارد بررسی علت و درمان زانو درد بسیار تخصصی است که حتما می‌بایست توسط پزشک متخصص و با تجربه ارتوپدی انجام شود. به همین علت ما در ادامه ما لیست بهترین دکترهای ارتوپد در برخی مراکز استان را برای شما قرار می‌دهیم. دقت داشته باشید برای دسترسی به پزشکان خوب و معتبر ارتوپدی در شهر خود، کافی است وارد سایت دکتریاب شوید و از قسمت تخصص، ارتوپد و در قسمت شهر، شهر خود را انتخاب کنید تا به لیست بهترین پزشکان جراح ارتوپدی دسترسی داشته باشید.

بهترین پزشکان جراح ارتوپدی تهران :

  • دکتر افشین امین زاده گوهری
  • دکتر بابک اتوکش
  • دکتر مسعود صابری
  • دکتر میثم باایمان اسکویی
  • دکتر خدامراد جمشیدی
  • دکتر غلامعلی عکاشه
  • دکتر حسین حاجی تقی
  • دکتر علیرضا میرزاصادقی

بهترین پزشکان ارتوپدی مشهد :

  • دکتر امید شاهپری
  • دکتر کوروش اخوان رضایت
  • دکتر محمد حلاج مقدم
  • دکتر مصطفی خلیلی پور
  • دکتر حسین فرهمند مطلق
  • دکتر علی بیرجندی نژاد

لیست بهترین جراح ارتوپدی کرج:

  • دکتر محسن عمادالدین
  • دکتر منصور رضایی
  • دکتر حسین رحیمیان
  • دکتر فرحناز دانشور
  • دکتر محسن توکلی
  • دکتر راضیه نبی

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا