داروهاروانشناسی و روان‌درمانی

قرص پرفنازین برای چه درمانی است؟ آیا عوارضی دارد؟

قرص پرفنازین چیست؟ و بهترین زمان مصرف قرص پرفنازین

قرص پرفنازین یا به انگلیسی Perphenazine یک داروی ضد روانپریشی تیپیک است. از نظر شیمیایی، آن را به عنوان piperazinyl فنوتیازین طبقه بندی می‌کنند. در اصل به عنوان Trilafon در ایالات متحده به بازار عرضه شد، برای ده‌ها سال است که مورد استفاده بالینی قرار گرفته است. پرفنازین تقریباً ده برابر قوی‌تر از کلرپرومازین در گیرنده دوپامین-2 (D2) است. به این ترتیب پرفنازین به عنوان داروی ضد جنون با قدرت متوسط در نظر گرفته می‌شود.[به نقل از ویکی پدیا فارسی]

قرص پرفنازین برای چه درمانی است؟

پرفنازین در اسكیزوفرنی و حالات روانی، مانیا و درمان كمكی كوتاه مدت اضطراب شدید، تحریكات روانی حرکتی، هیجان و تحریکات رفتاری شدید و ناگهانی، استفراغ و تهوع شدید به كار می‌رود.

در دوزهای پایین از آن برای درمان افسردگی آژیته (همراه با داروی ضد افسردگی) استفاده می‌شود. هنگام درمان افسردگی، پرفنازین به همان سرعتی که شرایط بالینی اجازه می‌دهد قطع می‌شود.

از دیگر مصارف پرفنازین، درمان کوتاه مدت hyperemesis gravidarum است، که در آن زنان باردار حالت تهوع و استفراغ شدید را تجربه می کنند. این مشکل می‌تواند به اندازه کافی شدید شود که بارداری را به خطر بیندازد. از آنجا که نشان داده شده است که پرفنازین تراتوژنیک نبوده و بسیار خوب عمل می‌کند، گاهی اوقات به صورت خوراکی با کمترین دوز مصرف می‌شود. خانم‌های باردار و شیرده قبل از مصرف این نوع داروها لطفا با پزشک خود مشورت کنند یا با یک دکتر متخصص زنان قبل از مصرف داروی پرفنازین مشورت کنند.

پرفنازین چگونه اثر می‌کند؟

پرفنازین همچون اغلب داروهای آنتی سایکوتیک گیرنده‌های دوپامینی را مهار نموده و اثر درمانی خود را با مهار این گیرنده‌ها در سیستم مزولیمبیک و مزوکورتیکال اعمال‌ می‌نماید. همچنین سبب مهار گیرنده‌های آلفاآدرنرژیک و موسکارینی می‌گردد.

نحوه و مقدار مصرف قرص پرفنازین چگونه است؟

این دارو را به صورت خوراکی به طور معمول یک تا 3 بار در روز (4 میلی گرم) باغذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین خواهد شد و پزشک ممکن است در ابتدا برای شما دوز کم تجویز کند، سپس مقدار آن را افزایش دهد تا احتمال عوارض جانبی مانند اسپاسم عضلات کاهش یابد.

مقدار مصرف در افراد مسن نصف تا یک چهارم افراد بزرگسال است.

عوارض جانبی پرفنازین

خواب آلودگی، سستی، کابوس شبانه، بیخوابی، بی‌ثباتی، افسردگی، خشکی دهان، یبوست، احتباس ادرار، بدتر شدن علائم منفی اسکیزوفرنی تاری دید و احتقان بینی از عوارض شایع دارو هستند. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک خود یا یک پزشک متخصص اعصاب و روان اطلاع دهید.

برم هگزین بیشتر بخوانید: قرص و شربت برم هگزین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض

یکی از عوارض شایع این دارو پارکینسونیسم است.

سرگیجه و سبکی سر می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد، بنابراین هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. این دارو ممکن است باعث مشکلات عضلانی/سیستم عصبی شود برای همین ممکن است پزشک داروی دیگری برای کاهش این عوارض تجویز کند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

احتیاط مصرف پرفنازین برای افراد دیابتی

پرفنازین ممکن است نیاز انسولین بیماران دیابتی را افزایش دهد. میزان قند خون بیماران وابسته به انسولین را به طور مرتب در طول درمان طولانی مدت رصد کنید.

احتیاط مصرف پرفتازین در خانم های شیرده

پرفنازین به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

احتیاط در زمان مصرف بیش از حد قرص پرفنازین

اگر بیش از حد مصرف کرده باشید و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس دارید با اورژانس (115) تماس بگیرید. از علائم مصرف بیش از حد می‌توان به تنفس کند/ کم عمق و عدم توانایی در بیدار شدن از خواب (کما) اشاره کرد.

فراموش کردن مصرف قرص پرفنازین

اگر مصرف دارو را در یک وعده فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید و دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از قرص پرفنازین

در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد دور از نور و رطوبت نگهداری شود. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

لیست پزشکان مرتبط:

4 دیدگاه

  1. سلام منم چندین ساله بامشکل اصطراب فراگیروبعدش وسواس فکری عملی مواجه شدم انواع واقسام دکتررفتم هرکدام یه داروآخرینش دوسال پیش سرترالین ۱۰۰وپرفنازین ۴مصرف میکنم یبارخودسرانه قطعش کردم فوری افکارمنفی ووسواسهابرگشتن بهم دوباره به ناچارشروع کردم الان سرترالین ۵۰مصرف میکنم باپرفنازین ۴ولی احساس میکنم دوزش نسبت به شدت بیماری من کمه زیادم مصرف میکنم عوارضش زیاده

  2. سلام من خانم 33 ساله. دو ساله که قرص های پرفنازین 8.کوئپین 100.تری هگزیفیندل 2.مصرف میکن.و الان حالم کاملا خوبه. میتونم داروهامو دیگه مصرف نکنم؟؟؟

  3. وقتی قرص مصرف میکنم برعکس بی قرار میشم دلیل چیست

    1. جناب امیری عزیز سلام
      قرص پرفنازین توسط پزشک برای کنترل و کاهش اضطراب تجویز می‌شود. در صورت عدم کنترل این موضوع بهتر است با پزشک خود برای تعویض دارو مشورت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا