داروها

داروی لووتیروکسین چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

نام تجاری رایج دارو: لووتیروکسین – Levothyroxine

توجه: این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی ارائه شده و به هیچ وجه جایگزین مشاوره پزشکی نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخلات دارویی و موارد دیگر، حتما به دکتر متخصص مراجعه نمایید.

لووتیروکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

هورمون جایگزین تیروئید یا لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) تجویز می شود. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند. این اتفاق می تواند به دلیل آسیب به غده تیروئید در اثر داروها، پرتودرمانی یا جراحی باشد. هورمون های تیروئید برای سلامت روان، فعالیت های بدنی و رشد طبیعی (در کودکان) ضروری هستند.

از لووتیروکسین برای درمان سایر اختلالات تیروئید مانند برخی از انواع گواتر و سرطان تیروئید نیز استفاده می شود.

این دارو نباید برای درمان ناباروری استفاده شود مگر اینکه ناباروری ناشی از کمبود هورمون تیروئید باشد.

Levothyroxine, also known as L-thyroxine, is a synthetic form of the thyroid hormone thyroxine. It is used to treat thyroid hormone deficiency, including a severe form known as myxedema coma. It may also be used to treat and prevent certain types of thyroid tumors. It is not indicated for weight loss. Wikipedia لووتیروکسین، همچنین به عنوان L-تیروکسین شناخته می شود، یک شکل مصنوعی از هورمون تیروئید تیروکسین است. این دارو برای درمان کمبود هورمون تیروئید، از جمله نوع شدید آن به نام کما میکسدم استفاده می شود. همچنین ممکن است برای درمان و پیشگیری از انواع خاصی از تومورهای تیروئید استفاده شود. برای کاهش وزن توصیه نمی شود.

نحوه مصرف لووتیروکسین و دوز مصرفی

تداخلات دارویی لووتیروکسین با سایر داروها

قبل از شروع استفاده از لووتیروکسین و قبل از هر بار مصرف دوباره، دستورالعمل های موجود در دارو را به دقت مطالعه کنید یا از پزشک غدد یا داروساز سوال کنید.

لووتیروکسین را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز، با معده خالی، یک ساعت تا سی دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید. دارو را با یک لیوان آب کامل استفاده کنید؛ مگر اینکه دکتر معالج شما دستور دیگری داده باشد.

اگر کپسول لووتیروکسین مصرف می کنید، تمام کپسول را به طور کامل ببلعید. کپسول را نصف نکنید، نجوید و خرد نکنید.

افرادی که قادر به بلعیدن کامل کپسول نیستند (مثل کودکان و نوزادان) باید از قرص این دارو استفاده کنند. اگر کودک یا نوزاد شما نمی تواند قرص را به طور کامل ببلعد، آن را له کرده و در یک یا دو قاشق چایخوری آب حل کنید و بلافاصله با قاشق به او بدهید. محلول را برای مصرف بعدی کودک یا نوزاد خود ذخیره نکنید.

دوز مصرف لووتیروکسین به سن، وضعیت بیماری، نتایج آزمایش ها و پاسخگویی بدن شما به درمان تعیین می گردد.

برای اثرگذاری بهتر لووتیروکسین آن را به طور منظم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر روز در زمان مشخص از لووتیروکسین استفاده کنید.

مصرف لووتیروکسین را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. درمان جایگزین هورمون تیروئید برای کم کاری تیروئید به طور معمول تا پایان عمر فرد ادامه خواهد داشت.

برندهای گوناگونی از لووتیروکسین در بازار عرضه شده است. بدون مشاوره با پزشک خود یا داروساز، برند مصرفی خود را عوض نکنید.

برخی از داروها مانند کلسترامید، سزاوین، رزین های تبادل یونی، داروهای ضد اسید، سوکرالفات، سایمتیکون، مکمل های آهن، پُلی استایرن سولفونات سدیم، کلسیم، اورلیستات و سولامر می توانند جذب هورمون تیروئید را در بدن پایین بیاورید. اگر از هر یک از این داروها استفاده می کنید، حداقل با فاصله چهار ساعت قبل و بعد از مصرف لووتیروکسین، آن ها را مصرف کنید.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، درد عضلات، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ضربان قلب آهسته و حساسیت به سرما است. اگر وضعیت شما چند هفته پس از شروع مصرف دارو بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی آموکسی کلاو چیست ؟ چگونگی مصرف و عوارض آن بیشتر بخوانید: داروی آموکسی کلاو چیست؟ چگونگی مصرف و عوارض آن

نحوه عملکرد لووتیروکسین

لووتیروکسین با جایگزینی یا تامین هورمون تیروئید که به طور طبیعی توسط غده تیروئید ترشح می شود، عمل می کند.

عوارض جانبی لووتیروکسین

در چند ماه نخست درمان، امکان دارد ریزش مو رخ دهد. این عارضه معمولاً موقتی است و زمانی که بدن شما با دارو سازگار شود، از بین می رود. اگر این عارضه ادامه داشت یا بدتر شد، پزشک خود یا دکتر داروخانه را مطلع نمایید.

اگر پزشک مصرف لووتیروکسین را به شما توصیه کرده است، اطمینان داشته باشید که مزایای آن بیشتر از معایبش است. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر کسانی که این دارو را مصرف می کنند، عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند.

علائم جدی و نادر

در صورتی که هر یک از این علائم جدی اما نادر پرکاری تیروئید رخ داد، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید و از اورژانس کمک بگیرید:

  • تعریق شدید
  • حساسیت به گرما
  • تغییرات خلقی و روحی مانند اضطراب و نوسانات خلقی
  • خستگی
  • اسهال
  • لرزش
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • درد استخوان
  • شکستگی آسان استخوان ها
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب سریع، شدید و نامنظم
  • تورم دست ها، مچ پا و پاها
  • تشنج

واکنش آلرژیک جدی به لووتیروکسین نادر است. با این حال، اگر هر گونه واکنش آلرژیک جدی مانند علائم پوستی، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و مشکل در تنفس را تجربه کردید، سریعاً از اورژانس کمک بگیرید.

موارد احتیاط در مصرف داروی لووتیروکسین

قبل از مصرف لووتیروکسین، در صورت داشتن حساسیت به این دارو به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. لووتیروکسین ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث آلرژی یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

پیش از استفاده از لووتیروکسین، تمام سابقه پزشکی خود از جمله سابقه افزایش هورمون های تیروئید یا پرکاری تیروئید، نارسایی غده فوق کلیوی، بیماری های قلبی (مانند بیماری عروق کرونر و ضربان قلب نامنظم)، فشار خون بالا و دیابت را به پزشک خود اطلاع دهید.

چنانچه به بیماری دیابت مبتلا هستید، مصرف داروی لووتیروکسین امکان دارد بر میزان قند خون شما اثر بگذارد. برای پایش دقیق، به طور مرتب آزمایش قند خون انجام داده و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت مشاهده علائمی نظیر تشنگی شدید، افزایش ادرار، لرزش، تعریق غیرطبیعی، سرگیجه و گرسنگی غیرمعمول، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. امکان دارد برای کنترل قند خون، نیاز به تنظیم دوز داروی دیابت، تغییر رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خود داشته باشید. پیش از انجام هرگونه عمل جراحی، لیست کامل داروهای مصرفی خود را به پزشک یا دندانپزشک ارائه دهید.

عوارض جانبی در کودکان: کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو مانند سردرد، تغییرات بینایی و درد مفاصل و پاها حساسیت بیشتری نشان دهند. کاهش رشد استخوان ها و کوتاه قدی در دوران بزرگسالی، از جمله عوارض احتمالی افزایش سطح هورمون تیروئید در کودکان است. برای کنترل این موارد، انجام منظم آزمایشات خونی و معاینات پزشکی ضروری است.

سالمندان نیز بیشتر در معرض عوارض جانبی داروی لووتیروکسین، به خصوص تپش قلب سریع و نامنظم، قرار دارند.

بر اساس مطالعات، مصرف لووتیروکسین در دوران بارداری بلامانع است. با این حال، به دلیل احتمال نیاز به تنظیم دوز دارو، در صورت بارداری، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پیش از مصرف لووتیروکسین در دوران شیردهی، با پزشک خود مشورت کرده و در مورد مزایا و معایب آن راهنمایی بخواهید.

تداخلات دارویی لووتیروکسین با سایر داروها

تداخلات دارویی لووتیروکسین با سایر داروها

 مصرف همزمان لووتیروکسین با برخی داروها می تواند عملکرد و اثرات آن را تغییر دهد یا خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. لیست کاملی از داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز ارائه دهید و بدون دستور پزشک، مصرف لووتیروکسین را شروع، قطع یا تغییر ندهید. لووتیروکسین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، دیگوکسین و ساکروفریک اوکسی هیدروکساید تداخل ایجاد کند.

علائم اوردوز مصرف داروی لووتیروکسین

اگر فردی مقدار زیادی از داروی لووتیروکسین مصرف کرده باشد و دچار عوارضی مانند از هوش رفتن یا مشکل در تنفس شود، بلافاصله با اورژانس تماس حاصل فرمایید.

هرگز داروی خود را با دیگران تقسیم نکنید

برای کنترل عوارض جانبی و جلوگیری از آنها، باید به طور منظم آزمایشات و معاینات پزشکی انجام شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

درصورتیکه نوبت مصرف داروی لووتیروکسین را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. ولی چنانچه به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک هستید و به یادتان افتاد که دارو را مصرف نکرده اید، نیازی به دو برابر کردن دوز لووتیروکسین نمی باشد. فقط دوز معمولی را مصرف نمایید، مگر اینکه پزشک شما دستور داده باشد که حتما در هر شرایطی دوز خود را استفاده کنید. اگر به طور متوالی بیش از دو نوبت مصرف دارو را از یاد بردید، در این مورد از پزشک خود مشاوره بگیرید.

برای نگهداری صحیح داروی لووتیروکسین، آن را در دمای اتاق، دور از نور، گرما و رطوبت و دسترس کودکان نگهداری نمایید. از نگهداری دارو در حمام خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که داروی تاریخ گذشته را استفاده نکنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا