داروها

داروی آسپرین چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

آسپیرین، که با نام آسِس آ نیز شناخته می شود، دارویی است که به عنوان مسکن و برای پیشگیری از سکته مغزی کاربرد دارد. این دارو در دسته داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی قرار می گیرد. اما چطور باید از این دارو استفاده کرد؟ آیا مصرف آن خطرات و عوارض جانبی به همراه دارد؟ مقدار مصرف مناسب آن چقدر است؟ اگر این سوالات ذهن شما را درگیر کرده، در ادامه با ما همراه باشید.

توجه: مطالب ارائه شده در این متن فقط جنبه اطلاع رسانی دارند و به هیچ وجه جایگزین تجویز و توصیه پزشک متخصص نیستند. برای مصرف هر نوع دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخلات دارویی و موارد دیگر ضروری است. لذا حتماً برای مصرف آسپرین به دکتر متخصص رجوع کنید.

قرص آسپرین چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص آسپرین چیست و چه کاربردی دارد؟

نام رایج: آسپرین – Aspirin

آسپرین نوعی سالیسیلات و داروی ضد التهاب غیراستروئیدی می باشد که برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط مانند درد عضلات، دندان درد و سردرد استفاده می شود. همچنین این دارو برای کاهش التهاب و درد مفاصل ناشی از آرتروز نیز تجویز می شود.

علاوه بر این، آسپرین امکان دارد به عنوان داروی ضد انعقاد خون برای افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قلب مانند بای پس قلب (عمل قلب باز)، اندآرترکتومی کاروتید (جهت رفع انسداد عروق کاروتید) یا آنژیوپلاستی عروق کرونر قرار گرفته اند، تجویز شود.

نحوه عملکرد آسپرین

آسپیرین با مسدود کردن ماده ای طبیعی در بدن که باعث ایجاد درد و التهاب می شود، عمل می کند. پزشک شما ممکن است این دارو را برای جلوگیری از لخته شدن خون نیز تجویز کند که این امر به کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی منجر می شود. آسپرین با جلوگیری از چسبیدن پلاکت های خون به یکدیگر، از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند.

نحوه مصرف آسپرین چگونه است؟

در استفاده این دارو، به موارد ذیل دقت داشته باشید:

  • درصورتیکه آسپرین را با نسخه پزشک مصرف می کنید، دقیقاً طبق دستورالعمل های ایشان عمل کنید.
  • میزان و مدت مصرف آسپرین به بیماری و پاسخ بدن شما بستگی دارد.
  • بروشور داخل بسته راهنمایی می کند که در 24 ساعت چند قرص آسپرین مصرف کنید و حداکثر چند روز می توانید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کنید.
  • هرگز بدون دستور پزشک، میزان و دفعات مصرف دارو را افزایش ندهید. کمترین دوز موثر را برای درمان استفاده کنید.
  • اگر از آسپرین برای خود درمانی سردرد استفاده می کنید و علائمی مانند لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن، اختلال ناگهانی بینایی دارید، یا اگر سردرد شما ناشی از ضربه به سر، سرفه، خم شدن، تهوع شدید و مزمن، تب و گرفتگی گردن است، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشان دهنده مشکلات جدی باشند.
  • اگر آسپرین را فقط در صورت نیاز و بدون برنامه منظم مصرف می کنید، به خاطر داشته باشید که مصرف داروها در ابتدای ظهور علائم درد، موثرتر است. صبر کردن تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثر دارو را کم کند.
  • چنانچه با وجود مصرف آسپرین، درد بیشتر از 10 روز و تب بیش از 3 روز طول کشید و متوقف نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشان دهنده مشکل جدی تر باشد.
  • چنانچه پس از مصرف آسپرین، علائم بیماری شما بدتر شد یا علائم غیرمعمولی مانند قرمزی و تورم ناحیه درد، مشکلات شنوایی یا وزوز گوش مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

«Aspirin is in a group of medications called salicylates. It works by stopping the production of certain natural substances that cause fever, pain, swelling, and blood clots.» آسپرین در گروه داروهایی به نام سالیسیلات ها قرار دارد. این دارو با التهاب مقابله کرده و از مواردی چون درد، تب، ورم و لخته خون جلوگیری می کند.
منبع: medlineplus

دستورالعمل کلی برای مصرف آسپرین با دوز پایین (آسپرین ۸۰)

  • طبق دستور پزشک یا داروساز خود عمل کنید. آنها ممکن است با توجه به شرایط سلامتی شما، مقدار و زمان مصرف خاصی را تجویز کنند.
  • به طور معمول، آسپرین با دوز پایین یک بار در روز، معمولاً قبل از خواب، مصرف می شود. این زمان می تواند به کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی که بیشتر در شب رخ می دهد، کمک کند.
  • آسپرین با دوز پایین را با یک لیوان پر آب، با یا بدون غذا میل کنید. از مصرف آن با معده خالی خودداری کنید، زیرا ممکن است خطر تحریک معده را افزایش دهد.
  • قرص را له یا نجوید. آن را به طور کامل ببلعید.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر به زمان نوبت بعدی نزدیک است، دوز فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم خود ادامه دهید.

بهترین زمان مصرف آسپرین

بهترین زمان مصرف آسپرین به علت مصرف آن و سایر عوامل فردی بستگی دارد. پیروی از دستورالعمل پزشک یا داروساز و استفاده از آن همراه غذا یا یک لیوان آب برای پیشگیری از ناراحتی های معده لازم است.

مصرف آسپرین در شب

زمان خاصی در طی شبانه روز برای خوردن آسپرین وجود ندارد. با این حال، مصرف آن در شب امکان دارد برای برخی افراد سودمند باشد، چرا که می تواند منجر به جلوگیری از لخته شدن خون در طول خواب گردد.

چه کسانی به داروی آسپرین نیاز دارند؟

آ اس آ، که به طور عام به عنوان رقیق کننده خون شناخته می شود، می تواند به جلوگیری از انعقاد خون کمک کند. به همین دلیل، اغلب برای افرادی که سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی دارند، جراحی قلب باز انجام داده اند و همچنین افرادی که در معرض خطر ابتلا به این شرایط هستند، تجویز می شود. با این حال، مشورت با پزشک قبل از مصرف آ اس آ ضروری است، زیرا می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

داروی آسپرین برای چه مواردی استفاده می شود؟

داروی آسپرین برای چه مواردی استفاده می شود؟

آ اس آ برای طیف وسیعی از مشکلات پزشکی کاربرد دارد، از جمله:

  • کاهش درد (درد خفیف دندان/ سردرد بدون علت)
  • پایین آوردن تب
  • کاهش التهاب
  • پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی
  • کاهش علائم آرتریت روماتوئید یا علائم روماتیسم
  • جلوگیری از میگرن

علاوه بر موارد ذکر شده، آ اس آ به دلیل خاصیت ضد درد، ضد التهاب و ضد انعقاد خون، کاربردهای دیگری نیز دارد، از جمله:

۱. آسپرین برای چاقی صورت

شواهد علمی اندکی برای اثبات استفاده از آ اس آ برای این منظور وجود دارد. آ اس آ به طور معمول برای اهداف آرایشی استفاده نمی شود، اما گاهی اوقات در برخی ترفندهای زیبایی برای تهیه ماسک مو یا ماسک صورت کاربرد دارد.

۲. قرص آسپرین ۸۰ برای غلظت خون

آ اس آ ۸۰ برای افرادی که در معرض خطر عوارض مربوط به غلظت خون یا علائم سکته قلبی هستند تجویز می شود. آ اس آ می تواند منجر به رقیق شدن خون و جلوگیری از تشکیل لخته گردد.

۳. آسپرین برای سیاهی دور چشم

 آ اس آ می تواند به صورت موضعی به عنوان روشن کننده پوست و برای درمان سیاهی دور چشم استفاده شود. با این حال، استفاده از دوز صحیح قرص آ اس آ و جلوگیری از ورود آن به چشم اهمیت فراوانی دارد.

۴. رشد گیاهان با کمک آسپرین

آسپرین می تواند محرک موثری برای رشد و نمو گیاهان باشد. با این حال، استفاده از آن در دوز مناسب و با روش های صحیح حائز اهمیت است، چرا که مصرف بیش از حد می تواند به گیاهان آسیب برساند.

۵. سیرابی سفید و بدون بو با آسپرین

برای سفید کردن و رفع بوی نامطبوع سیرابی، می توانید از محلول آسپرین به همراه جوش شیرین استفاده کنید.

۶. واریس و آسپرین: یک درمان نه چندان مطلوب

قرص آسپرین به طور معمول برای درمان واریس تجویز نمی شود. رگ های واریسی به دلیل نقص در عملکرد سیاهرگ ها ایجاد می شوند و مانع از جریان صحیح خون شده و باعث برجسته شدن رگ ها می شوند.

با این وجود، آسپرین ممکن است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای لخته شدن خون در بیمارانی که تحت درمان واریس قرار دارند یا سابقه لخته شدن خون دارند، تجویز شود.

عوارض جانبی احتمالی آسپرین

عوارض جانبی احتمالی آسپرین

مسمومیت با آسپرین یکی از شایع ترین علل مسمومیت در کودکان است. برخی از عوارض رایج مصرف آسپرین که در برخی موارد با مصرف همزمان با غذا یا شیر برطرف می شوند، عبارتند از:

  • ناراحتی معده مثل افراد با علایم زخم معده (تهوع)
  • سوزش سر دل
  • معده درد و حالت تهوع
  • سوزش سردل

در صورت تجویز آسپرین توسط پزشک، اطمینان حاصل کنید که فواید آن بیشتر از مضراتش است. بیشتر کسانی که آسپرین استفاده می کنند، عوارض جدی را تجربه نمی کنند.

هشدار: در صورت مشاهده عوارض جانبی جدی مانند خونریزی سریع، مشکلات شنوایی، وزوز گوش، علائم مشکلات کلیوی، تهوع و استفراغ شدید، خستگی بی دلیل، سرگیجه، ادرار تیره، زردی چشم یا پوست، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک و حساسیت به آسپرین بسیار نادر است و خیلی کم رخ می دهد. با این حال، چنانچه هر یک از علائم حساسیت دارویی، مثل:

  • علائم پوستی
  • خارش
  • تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)
  • گیجی شدید
  • و اختلال تنفسی شدید،

به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نمایید. با توجه به اینکه فهرست عوارض کامل نیست، امکان دارد با عارضه ای مواجه شوید که ذکر نگردیده باشد. در این موارد از دکتر متخصص یا داروساز مشاوره بگیرید.

مصرف همزمان آسپرین و پلاویکس

مصرف آسپرین و پلاویکس (که هر دو ضد پلاکت هستند) به طور همزمان می تواند خطر خونریزی و دیگر عوارض جانبی را بالا ببرد. قبل از مصرف همزمان این دو دارو، حتماً با پزشک مشورت کنید.

«Never give aspirin to children under 16, unless their doctor prescribes it.» «به هیچ وجه به کودکان زیر 16 سال آسپرین ندهید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد».
به نقل از nhs

برای آگاهی از جزئیات بیشتر در مورد موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آسپرین، با پزشک یا متخصص قلب و عروق مشورت نمایید.

موارد احتیاط آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید)

اگر به آسپرین یا داروهای مشابه مثل سالیسیلات ها (کولین سالیسیلات)، داروهای ضد درد و تب بر، یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مانند ناپروکسن و ایبوپروفن) حساسیت دارید، قبل از مصرف آسپرین با پزشک یا داروساز مشورت کنید. آسپیرین امکان دارد حاوی مواد غیر فعالی باشد که منجر به آلرژی یا مشکلات دیگر شود.

در صورت ابتلا به اختلالات خونریزی یا لخته شدن خون، قبل از مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید:

  • هموفیلی
  • کمبود ویتامین K
  • پلاکت خون پایین

چنانچه سابقه هر یک از بیماری های زیر را دارید، قبل از مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های کبدی
  • دیابت یا مشکلات معده (زخم معده، سوزش معده، درد معده)
  • آسم حساس به آسپرین (سابقه مشکلات تنفسی، آبریزش یا گرفتگی بینی بعد از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی)
  • نقرس
  • پولیپ بینی
  • کمبود برخی آنزیم ها (کمبود پیرووات کیناز یا آنزیم گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز)

مصرف همزمان الکل و سیگار با آسپرین، خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

داروی آموکسی کلاو چیست ؟ چگونگی مصرف و عوارض آن بیشتر بخوانید: داروی آموکسی کلاو چیست؟ چگونگی مصرف و عوارض آن

قبل از جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که از آسپرین استفاده می کنید.

کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال که مبتلا به آنفولانزا، آبله مرغان یا سایر بیماری های تشخیص داده نشده هستند یا اخیراً واکسن زده اند، نباید از آسپرین مصرف کنند. این کار می تواند ریسک ابتلا به سندرم ری (یک بیماری جدی و نادر) را افزایش دهد.

استفراغ یا تهوع شدید و مداوم می تواند از علائم اولیه این سندرم باشد. در صورت مشاهده این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سالمندان بیشتر در معرض عوارض جانبی دارو، به خصوص خونریزی معده و روده، هستند.

مصرف آسپرین در دوران بارداری و شیردهی

مصرف آسپرین برای تب یا درد در دوران بارداری توصیه نمی شود، چرا که امکان دارد به جنین آسیب برساند یا زایمان را با مشکل مواجه کند.

در برخی موارد خاص، مصرف مقدار کمی آسپرین (40 تا 150 میلی گرم در روز) در دوران بارداری مجاز است، اما این کار فقط باید با تجویز پزشک انجام شود.

مصرف آسپرین در دوران شیردهی نیز فقط با تجویز پزشک مجاز است. در این دوران، ممکن است برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی، مقدار کمی آسپرین با تجویز پزشک مصرف شود.

دلایل تجویز آسپرین در دوران بارداری

آسپیرین ممکن است در دوران بارداری برای پیشگیری از پره اکلامپسی (فشار خون بالا و آسیب به اندام ها) تجویز شود. با این حال، مصرف آن تنها بایستی زیر نظر دکتر ع انجام شود.

تداخلات دارویی آسپرین

تداخلات دارویی آسپرین

مصرف همزمان آسپرین با برخی داروها می تواند اثر آن را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. توصیه می شود لیست کاملی از داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز بدهید و بدون دستور پزشک، مصرف آسپرین را شروع، قطع یا تغییر ندهید.

داروهایی که امکان دارد با آسپرین تداخل داشته باشند:

  • استازولامید
  • سایر داروهای انعقاد خون، مانند وارفارین هپارین
  • کورتیکواستروئید، مانند پردنیزون
  • داروهای گیاهی، مانند جینکو (کهن دار)
  • کتورولاک
  • متوتروکسات
  • میفپریستون
  • والپروات.

چنانچه به تازگی واکسن زنده مانند آنفولانزا یا آبله مرغان دریافت کرده اید، قبل از مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف همزمان داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مانند ناپروکسن و ایبوپروفن) با آسپرین، می تواند اثر ضد پلاکتی آن را کاهش دهد. اگر از آسپرین برای پیشگیری از سکته قلبی یا مغزی استفاده می کنید، در صورت نیاز به مسکن یا داروی تب بر، با مشورت پزشک از استامینوفن استفاده کنید.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آسپرین، قبل از مصرف هرگونه مسکن یا داروی سرماخوردگی، برچسب آن را به دقت مطالعه کنید و از عدم وجود آسپرین در آن مطمئن شوید.

آسپرین می تواند بر نتیجه برخی آزمایش های آزمایشگاهی (مانند تست قند ادرار) اثر بگذارد. قبل از انجام هرگونه آزمایش، پزشک و یا کارکنان آزمایشگاه را از مصرف آسپرین مطلع کنید.

اطلاعات تکمیلی درباره قرص آسپرین(انواع قرص آسپرین)

قرص آسپرین با نام های دیگر ASA و اسید استیل سالیسیلیک نیز شناخته می شود و در اشکال گوناگونی در دسترس است:

  • قرص آسپرین معمولی: حاوی دوز استاندارد ماده فعال آسپرین
  • قرص جویدنی آسپرین: مناسب برای افرادی که در بلعیدن قرص مشکل دارند
  • قرص روکش دار آسپرین: این نوع آسپرین برای معده کمتر تحریک کننده است و به گونه ای طراحی شده که تا زمان رسیدن به روده، از حل شدن آسپرین جلوگیری می کند.
  • قرص بافر آسپرین: حاوی ترکیبی از آسپرین و آنتی اسید برای کاهش تحریک معده
  • قرص آسپرین با دوز پایین: (معمولاً 81 میلی گرم) بیشتر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای حملات قلبی و سکته مغزی استفاده می شود.
  • قرص جوشان آسپرین: برای حل شدن در آب و معمولاً برای تسکین درد یا تب استفاده می شود.

اطلاعات دارویی آسپرین

اشکال داروییعوارضانواع آسپرین
ASA ۱۰۰MG CHEWABLE TAB
قرص جویدنی آسپرین
علائم پوستیقرص آسپرین معمولی
ASA ۱۰۰MG FC TAB
قرص آسپرین
زخم معده (تهوع)قرص های جویدنی آسپرین
ASA ۳۲۵MG EC TAB
ASA ۳۲۵MG EFF TAB
قرص جوشان آسپرین
خارشقرص های آسپرین سازگار با معده
ASA ۳۲۵MG SUPP
شیاف آسپرین
سوزش معدهقرص های بافر آسپرین
ASA ۳۲۵MG TAB
ASA ۵۰۰MG MC TAB
ASA ۷۵MG TAB
معده دردقرص آسپرین با دوز پایین
ASA CODEINE TAB
قرص آسپرین کدئین
سوزش سردلقرص های جوشان آسپرین
قرص آ اس آ روز دارو ۸۱ میلی گرم
قرص آسپرین خوارزمی ۸۱ میلی گرم
قرص وناپرین ۸۱ میلی گرم
تورم—-
قرص ا اس ا-جالینوس ۱۰۰ میلی گرم
قرص روکشدار آ اس ا سامی ساز(کاردیوسپرین) ۸۰ میلی گرم
قرص آسپریمکس ۸۰ میلی گرم
گیجی شدید—-

تفاوت آسپرین و پلاویکس

پلاویکس با نام تجاری Osvix شناخته می شود و دارویی ضد پلاکتی است که از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند. آسپرین و پلاویکس هر دو در دسته داروهای ضد پلاکت قرار دارند و می توانند به پیشگیری از لخته شدن خون کمک کنند، اما نحوه عملکرد آنها متفاوت است. آسپرین با مهار تولید ترومبوکسان (ماده ای که باعث چسبندگی پلاکت ها و تشکیل لخته می شود) عمل می کند. در مقابل، پلاویکس با مهار فعالیت پلاکت ها و جلوگیری از تجمع آنها اثر خود را می گذارد. هر دوی این داروها عوارض جانبی و خطرات احتمالی دارند و پیش از مصرف هر کدام باید با پزشک مشورت کرد.

تفاوت آسپرین 80 و 81

آسپرین 80 و 81 هر دو نوع کم دوز آسپرین هستند که به طور معمول برای کمک به پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی استفاده می شوند. تفاوت این دو بسیار جزئی است. آسپرین 81 معمولاً کمی کوچکتر است و بلع آن آسان تر از آسپرین 80 است.

تفاوت آسپرین 80 و 100

آسپرین 100 مانند آسپرین 80 نوع کم دوز آسپرین است، اما تفاوت این دو در قدرت دارو است. آسپرین 100 کمی قوی تر از آسپرین 80 است و ممکن است برای برخی افراد موثرتر باشد. با این حال، مهم است که قبل از مصرف منظم آسپرین با پزشک مشورت کنید و دوز تجویز شده را به دقت رعایت نمایید.

قرص آسپرین کودکان

قرص آسپرین کودکان به نوع کم دوز آسپرین اشاره دارد که غالباً برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی در کودکان تجویز می شود. این فرمول ها به طور معمول حاوی 80 میلی گرم آسپرین هستند و غالباً برای کودکانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند، تجویز می شوند.

فواید آسپرین برای زنان

آسپیرین در شرایط خاص برای زنان مفید شناخته شده است. برخی از این فواید عبارتند از:

  • پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی
  • پیشگیری از سرطان: کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و تخمدان
  • پیشگیری از عوارض بارداری: آسپرین با دوز پایین (81 میلی گرم) گاهی اوقات برای زنانی که در معرض خطر پره اکلامپسی هستند، تجویز می شود.
  • کاهش درد قاعدگی

فواید قرص آسپرین برای مردان

آسپیرین در شرایط خاص برای مردان نیز مفید است. برخی از این فواید عبارتند از:

  • پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی
  • پیشگیری از سرطان پروستات
  • پیشگیری از سرطان کولورکتال
  • کاهش درد
  • مصرف آسپرین برای افراد سالم

برخی تحقیقات اثبات کرده اند که آسپرین با دوز پایین امکان دارد فواید سلامتی بالقوه ای برای افراد سالم، مانند کاهش ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی به همراه داشته داشته باشد.

جمع بندی و توصیه برای مراجعه به پزشک

آسپیرین دارویی رایج است که کاربردهایی مانند پیشگیری از انعقاد خون و ایجاد لخته دارد. با توجه به این که این دارو را می توان بدون نسخه هم خریداری کرد، امکان دارد در مصرف آن افراط شود. همچنین این داروی به ظاهر ساده می تواند عوارض جانبی جدی مانند زخم معده به همراه داشته باشد. بنابراین، مشورت با پزشک عمومی یا متخصص قلب و عروق قبل از مصرف این دارو و مصرف آن در صورت تجویز پزشک بسیار مهم است.

سوالات متداول

آیا قرص آسپرین بر نظم طبیعی قاعدگی بانوان اثر می گذارد؟

آسپرین می تواند به عنوان تسکین دهنده درد قاعدگی و کاهنده خونریزی شدید در دوران پریودی عمل کند.

علائم مصرف بیش از حد آسپرین چه هستند؟

مصرف بیش از حد داروی آسپرین امکان دارد سبب بروز عواملی مانند سوزش و درد در ناحیه گلو و معده، گیجی، آشفتگی ذهنی، غش و ضعف، وزوز گوش، تب، تنفس تند، تغییر در میزان ادرار، تشنج و حتی از دست رفتن هوشیاری شود.

چنانچه این دارو را به طور منظم یا با دوز بالا استفاده می کنید، تست های آزمایشگاهی یا دارویی مانند آزمایش عملکرد کبد و کلیه، اندازه گیری سطح سالیسیلات یا آزمایش شمارش خون می توانند ریسک بروز عوارض جانبی را در فرد نشان دهند.

در صورت فراموشی مصرف آسپرین چه باید کرد؟

اگر پزشکتان تجویز کرده است که این دارو را به طور منظم و نه فقط در مواقع ضروری مصرف کنید و نوبت مصرف آن را فراموش کرده اید، در اولین فرصت ممکن آن را میل کنید. اما اگر به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک هستید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

نحوه نگهداری صحیح از آسپرین چگونه است؟

داروی آسپرین بایستی در دمای اتاق، دور از رطوبت، نور و دسترس کودکان نگه داشته شود. به دلیل تنوع در انواع این دارو، حتما راهنمای نگهداری ارائه شده همراه دارو را مطالعه کنید. از نگهداری آسپرین در حمام خودداری کنید و در صورت مشاهده بوی نامطبوع سرکه مانند از مصرف آن خودداری نمایید.

روش سقط جنین با آسپرین چقدر ایمن است؟

استفاده از آسپرین به این منظور به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که این شیوه نه ایمن و نه موثر است. مصرف آسپرین در دوزهای بالا می تواند منجر به عواقب جدی از جمله خونریزی معده، نارسایی اندام ها و حتی مرگ شود.

چه داروهایی می توانند جایگزین آسپرین باشند؟

با توجه به شرایط سلامتی و وضعیت فردی، جایگزین های گوناگونی برای آسپرین جهت کنترل غلظت خون وجود دارد که بدین قرارند:

  • کلوپیدوگرل
  • وارفارین
  • هپارین
  • دابیگاتران
آیا امکان خودکشی با مصرف آسپرین وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد. آسپرین به عنوان یک داروی بدون نسخه به آسانی قابل تهیه است و در صورت مصرف بیش از حد می تواند سمی و کشنده باشد. در صورت مشاهده تمایلات یا رفتارهای خودکشی در اطرافیانتان، حتما از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

بهترین زمان مصرف آسپرین از چه سنی است؟

سن مناسب برای مصرف آسپرین به شرایط فردی و پرونده پزشکی او بستگی دارد.

لطفا امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا