داروها

 قرص ملوکسیکام برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

در این مقاله شما خواهید خواند

ملوکسیکام، دارویی است که در دسته‌ی داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) قرار می‌گیرد و به منظور کاهش درد، حساسیت، تورم و سفتی که از بیماری‌هایی چون استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید ناشی می‌شود، به کار می‌رود. استئوآرتریت، ناشی از فرسودگی غضروف مفاصل و آرتریت روماتوئید، ناشی از التهاب پوشش مفاصل است.

در صورتی که پزشک، مصرف قرص ملوکسیکام را برای شما توصیه کرده باشد، مهم است که با جزئیات مربوط به کاربرد، عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و تأثیرات آن در دوران بارداری و شیردهی آشنا شوید. در این مقاله، به بررسی دقیق این موارد خواهیم پرداخت.

قرص ملوکسیکام (meloxicam) چیست؟

ملوکسیکام به صورت قرص، کپسول و آمپول تزریقی در دسترس است و می‌توانید نسخه‌های داخلی یا خارجی آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید. این دارو برای درمان آرتریت و کاهش علائم همراه آن مانند درد مفاصل، تورم و سفتی تجویز می‌شود.

نام تجاری و انگلیسی:

  • نام تجاری: موبیک (Mobic)
  • نام انگلیسی: Meloxicam

اشکال دارویی رایج در ایران:

  • موبیک ۱۵ میلی‌گرم
  • قرص کاملوکس
  • ملوکسیب
  • ملوکسی کام
  • قرص روماتوبیک ۷.۵ و ۱۵ میلی‌گرم
  • ملوکسی فام
  • ملوکاکس

مکانیسم اثر قرص ملوکسیکام به چه صورت است؟ 

ملوکسیکام با مهار آنزیم‌های پروستاگلاندین سنتتاز، که در فرآیند التهاب نقش دارند، علائم مرتبط با التهاب و درد را تسکین می‌دهد. این آنزیم‌ها باعث حساس‌سازی گیرنده‌های درد در سیستم عصبی می‌شوند و مهار آن‌ها منجر به کاهش درد می‌گردد.

نحوه مصرف قرص ملوکسیکام چگونه است؟

نحوه مصرف قرص ملوکسیکام چگونه است؟

قبل از مصرف قرص ملوکسیکام، مطالعه‌ی دقیق دستورالعمل‌های دارویی ضروری است. این دارو معمولاً روزانه یک بار مصرف می‌شود و باید همراه با یک لیوان آب نوشیده شود. در صورت تجویز دوزهای ۷.۵ یا ۱۵ میلی‌گرمی، توصیه می‌شود که پس از مصرف دارو، حداقل برای ۱۰ دقیقه دراز نکشید. اگر دارو به صورت شربت تجویز شده باشد، باید قبل از مصرف به خوبی تکان داده شود.

در صورت بروز درد معده هنگام مصرف دارو، مصرف آن همراه با غذا، شیر یا آنتی‌اسید توصیه می‌شود. دوز دارو بر اساس شدت علائم و پاسخ بدن به درمان تعیین می‌گردد و نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود، زیرا این امر خطر زخم و خونریزی معده را افزایش می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عوارض، نحوه مصرف، تداخلات دارویی و مقدار دوز مورد نیاز، مشاوره با متخصص روماتولوژی، دکتر ارتوپد یا دکتر داخلی ضروری است. این دارو باید هر روز در ساعت مشخص مصرف شود و ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا تاثیرات کامل آن در بدن مشهود شود.

زمان مناسب برای استفاده از قرص ملوکسیکام ۱۵ چه موقعی است؟

برای کسانی که می‌خواهند اطلاعاتی در مورد فواصل زمانی مصرف داروی ملوکسیکام به دست آورند، باید بدانند که این دارو معمولاً به صورت روزانه، چه همراه با غذا و چه بدون غذا، در یک ساعت معین توسط پزشک توصیه می‌شود. لازم است که دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب دارو را با دقت مطالعه کرده و در صورت عدم درک بخشی از آن، از پزشک یا داروساز خود برای توضیحات بیشتر درخواست کمک کنید. مصرف ملوکسیکام بایستی دقیقاً مطابق با دستورالعمل‌های پزشکی انجام پذیرد.

اقدامات لازم در صورت فراموشی مصرف دوز ملوکسیکام

پایبندی به برنامه‌ریزی دقیق در مصرف دارو، نقش مهمی در اثربخشی آن دارد. در صورتی که مصرف دارو به طور منظم انجام نگیرد، ممکن است کارایی دارو کاهش یابد یا اثربخشی آن به طور کلی از دست برود. برای حصول نتیجه‌ی مطلوب از دارو، باید میزان مشخصی از آن به طور دائم در جریان خون موجود باشد.

در صورتی که مصرف یک دوز از دارو فراموش شده باشد، باید هرچه سریع‌تر آن را مصرف نمایید. ولی اگر زمان کمی تا مصرف دوز بعدی باقی مانده باشد، باید دوز فراموش شده را رها کرده و به برنامه‌ی معمولی خود ادامه دهید.

کاربردهای دارویی قرص ملوکسیکام چیست؟

این دارو برای کاهش علائمی چون درد، تورم، حساسیت و سفتی که ناشی از بیماری‌های التهابی مفاصل می‌باشد، تجویز می‌گردد. پزشکان ممکن است برای درمان بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت (که به دلیل فرسایش غضروف مفاصل ایجاد می‌شود) و آرتریت روماتوئید (که به دلیل التهاب غضروف مفاصل به وجود می‌آید)، داروی ملوکسیکام را توصیه کنند.

یک نوع خاص از بیماری آرتریت روماتوئید وجود دارد که کودکان بالای دو سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به آن آرتریت ایدیوپاتیک جوانان می‌گویند. این دارو می‌تواند برای کاهش علائم این بیماری و همچنین تسکین درد، تورم، حساسیت و سفتی مفید باشد. ملوکسیکام با مهار تولید موادی در بدن که موجب التهاب و درد می‌شوند، به تسکین علائم کمک می‌کند.

پزشکان ممکن است این دارو را برای افرادی که از بیماری‌های زیر رنج می‌برند تجویز نمایند:

  • آرتروز
  • روماتیسم
  • آرتریت ایدیوپاتیک جوانان در کودکان بالای دو سال
  • آرتریت روماتوئید

میزان دوز مصرفی ملوکسیکام چگونه تعیین می‌شود؟

میزان دوز مصرفی این دارو بر اساس شدت بیماری، نوع آن و سن بیمار تعیین می‌گردد. دوزهای موجود این دارو عبارتند از:

  • قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلی‌گرم
  • قرص ملوکسیکام ۱۵ میلی‌گرم

دوز مناسب برای بیماری‌های آرتروز و آرتریت روماتوئید به شرح زیر است:

گروه سنیدوز مصرفی روزانه قرص ملوکسیفار
کودکان کمتر از ۲ سالدر این گروه سنی از بیماران ممکن است دارو موثر و بی‌خطر نباشد. به همین علت میزان دوز معین نگردیده است.
بیماران ۲ تا ۱۷ سال (برای بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان)مقدار دوز در شروع مصرف و حداکثر مقدار آن بایستی روزانه ۷.۵ میلی‌گرم باشد.
مقدار مصرف در بیماران بالای ۱۸ سال سنمقدار دوز در شروع مصرف ۷.۵ میلی‌گرم در روز و حداکثر دوز آن روزانه ۱۵ میلی‌گرم می‌باشد.

اوردوز با داروی ملوکسیکام

مصرف بیش از حد ملوکسیکام می‌تواند سطح دارو در بدن را به میزان خطرناکی افزایش دهد. علائم ناشی از اوردوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • خونریزی معده

در چنین شرایطی، آسیب‌های جدی به اعضای بدن وارد شده و ممکن است منجر به نارسایی اندام‌ها یا مشکلات قلبی شود. در صورت مصرف بیش از حد دارو، باید فوراً با پزشک یا مراکز اورژانس تماس بگیرید.

 استفاده از قرص موبیک در درمان درد کمر و بیماری دیسک کمر

در مواجهه با درد ناشی از دیسک کمر، داروهایی از دسته ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی می‌توانند در کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از فتق دیسک کمر مؤثر باشند. پزشکان ممکن است برای مدیریت درد ناشی از این بیماری، داروی ملوکسیکام یا سایر داروهای مشابه از این دسته مانند ایبوپروفن را توصیه کنند.

تأثیر ملوکسیکام بر خواب

به طور کلی، مصرف داروی ملوکسیکام باعث بروز خواب‌آلودگی نمی‌شود و تأثیری بر الگوی خواب فرد ندارد. با این حال، در صورت مصرف بیش از مقدار توصیه شده، ممکن است فرد دچار خواب‌آلودگی شود. در چنین شرایطی، مراجعه به پزشک و اطلاع‌رسانی در مورد عوارض بروز یافته ضروری است.

کاربرد ملوکسیکام در کاهش سردرد

ملوکسیکام، که جزء دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است، برای تسکین درد در افرادی که با مشکلاتی همچون سردرد، التهاب مفاصل (آرتریت)، دردهای دوران قاعدگی و درد ناشی از آسیب‌های جزئی دست و پنجه نرم می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اثر ملوکسیکام بر دوره قاعدگی

 اثر ملوکسیکام بر دوره قاعدگی

مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ملوکسیکام و ایبوپروفن می‌تواند بر دوره قاعدگی تأثیر گذاشته و موجب کاهش یا تأخیر در آن شود. تحقیقات نشان داده‌اند که ملوکسیکام خوراکی می‌تواند فرآیند تخمک‌گذاری را به تأخیر انداخته و بر زمان‌بندی آن تأثیر بگذارد.

ملوکسیکام در درمان درد دندان

با توجه به خصوصیات مسکنی ملوکسیکام، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف ۱۵ میلی‌گرم از این دارو می‌تواند در کاهش درد پس از عمل‌های جراحی دهان مؤثر باشد.

 تأثیر ملوکسیکام بر گرفتگی عضلات و آرتریت

ملوکسیکام به عنوان یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی، در درمان التهاب مفاصل و تسکین درد عضلانی کاربرد دارد. این دارو به عنوان یک شل‌کننده عضلات عمل نمی‌کند، اما تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که ملوکسیکام می‌تواند به عنوان یک مسکن در درمان کمردرد و آرتروز مفید باشد.

ملوکسیکام و تأثیر آن بر بیماری‌های کلیوی

مصرف ملوکسیکام تا سقف ۱۵ میلی‌گرم در روز، معمولاً خطری برای عملکرد کلیوی ایجاد نمی‌کند و در بیمارانی که دچار نارسایی خفیف کلیوی هستند، منجر به تجمع دارو در کلیه‌ها نمی‌شود.

عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف ملوکسیکام

عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف ملوکسیکام

ملوکسیکام می‌تواند عوارض جانبی متفاوتی را در افراد ایجاد کند که ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند. برخی از این عوارض به صورت شایع بروز می‌کنند و احتمال دارد پس از مصرف دارو رخ دهند، در حالی که برخی دیگر تنها در تعداد اندکی از مصرف‌کنندگان مشاهده شده‌اند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد عوارض جانبی، مشورت با پزشک یا داروساز ضروری است. در زیر فهرستی از برخی عوارض جانبی رایج ارائه شده است:

  • درد شکم
  • اسهال
  • سوءهاضمه یا سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خارش یا بثورات پوستی

علایم جدی‌تر پس از استفاده از داروی ضد التهاب ملوکسیکام می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

حمله قلبی:

از جمله نشانه‌های حمله قلبی می‌توان به احساس درد یا ناراحتی در ناحیه سینه، دشواری در تنفس، تعریق بیش از حد و احساس درد در نواحی بازوها، کمر، شکم، گردن، فک یا منطقه بالای شکم اشاره کرد.

سکته مغزی:

علائم سکته مغزی شامل کاهش حس یا ضعف در نیمه‌ای از صورت، بازوها یا پاها، گیجی ناگهانی، مشکل در برقراری ارتباط کلامی، دید مختل، مشکلات حرکتی، از دست دادن توازن، سرگیجه و سردردهای شدید و ناگهانی می‌باشد.

مشکلات گوارشی:

خونریزی، زخم یا پارگی در دستگاه گوارش می‌تواند منجر به درد شدید در ناحیه معده، بالا آوردن موادی شبیه به خون، دفع مدفوعی که خونی یا تیره و قیری‌ رنگ است، شود.

آسیب‌های کبدی:

علائم آسیب به کبد شامل تغییر رنگ ادرار به تیره، مدفوع رنگ‌پریده، احساس تهوع، استفراغ، درد در ناحیه معده و زرد شدن پوست می‌باشد.

افزایش فشار خون:

علائم فشار خون بالا می‌تواند شامل سردردهای شدید، سرگیجه و خونریزی داخلی معده باشد.

احتباس مایعات و تورم:

نشانه‌های احتباس مایعات شامل افزایش وزن ناگهانی و تورم در نواحی دست‌ها، پاها و مچ‌ها است.

مشکلات پوستی:

تاول‌ها یا بثورات پوستی می‌تواند از عوارض پوستی ناشی از مصرف این دارو باشد.

آسیب به کلیه‌ها:

تغییر در میزان یا دفعات ادرار، درد و کم‌خونی می‌تواند نشان‌دهنده آسیب به کلیه‌ها باشد.

عوارض جانبی در کودکان:

عوارض جانبی در کودکان ممکن است شامل درد معده، اسهال، استفراغ و ناراحتی‌های گوارشی باشد که در مقایسه با بزرگسالان ممکن است با شدت بیشتری بروز پیدا کنند.

فواید و مضرات مصرف زیاد قرص امگا ۳ بیشتر بخوانید: فواید قرص امگا ۳ و مضرات مصرف زیاد

You shouldn’t take meloxicam for pain before, during, or after coronary artery bypass graft surgery. This can increase your risk for a heart attack or stroke. مصرف ملوکسیکام برای درمان درد قبل، حین، یا پس از عمل جراحی پیوند عروق کرونری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.
به نقل از سایت medicalnewstoday

احتیاط‌های لازم هنگام مصرف ملوکسیکام:

Meloxicam tablets6

باید به واکنش‌های آلرژیک نسبت به داروها، مواد غذایی، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده و سایر عوامل حساسیت‌زا توجه داشته باشید و در صورت وجود، پزشک را مطلع سازید. این دارو برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود و در سالمندان ممکن است عوارض جدی‌تری داشته باشد. همچنین، مصرف همزمان ملوکسیکام با داروی کتورولاک توصیه نمی‌شود و باید از مصرف آن با الکل خودداری کرد. برخی شرایط پزشکی مانند آسم، کم‌خونی، فشار خون بالا و زخم معده می‌تواند بر عملکرد و عوارض این دارو تأثیر بگذارد.

 مصرف قرص ملوکسیکام در بارداری و شیردهی

هنوز مشخص نیست که آیا ملوکسیکام به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. در صورت انتقال، ممکن است عوارض جانبی در نوزاد مشاهده شود. بنابراین، مشورت با پزشک در این زمینه ضروری است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، باید از مصرف این دارو خودداری کنید، زیرا مصرف آن در هفته بیستم بارداری یا بعد از آن می‌تواند به جنین آسیب برساند. در دوره بارداری از هفته بیستم تا سی‌ام، تنها با تجویز و توصیه پزشک باید از این دارو استفاده کرد و در صورت رسیدن به هفته سی‌ام یا بالاتر، مصرف دارو باید به طور کامل متوقف شود.

 مصرف ملوکسیکام و الکل

توصیه می‌شود که مصرف قرص ملوکسیکام در کنار نوشیدنی‌های حاوی الکل یا استعمال دخانیات انجام نگیرد. نوشیدن الکل می‌تواند به تشدید عوارض جانبی مرتبط با مصرف این دارو منجر شود. بنابراین، پزشکان به شدت توصیه می‌کنند که ملوکسیکام را تنها با آب میل نمایید.

 پیامدهای استفاده‌ی دراز مدت از ملوکسیکام

ملوکسیکام، که به عنوان درمانی مؤثر برای بیماری‌های التهابی شناخته می‌شود، در صورت استفاده‌ی طولانی‌مدت می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، از جمله افزایش احتمال بروز حمله‌ی قلبی. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • خونریزی لثه‌ها
  • نفخ و اختلالات گوارشی
  • وجود خون در ادرار
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید
  • احساس سوزش یا درد در ناحیه‌ی فوقانی شکم و معده
  • بروز زخم‌های شانکر
  • احساس فشار یا سنگینی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه

موارد منع مصرف ملوکسیکام

برخی از افراد ممکن است در صورت مصرف ملوکسیکام با عوارض جانبی شدیدتری مواجه شوند. لذا، توجه به موارد منع مصرف این دارو از اهمیت بالایی برخوردار است تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود. افرادی که دارای شرایط زیر هستند، نباید از قرص‌های ضدالتهابی ملوکسیکام استفاده کنند:

  • بیماری‌هایی مانند آسم، رینیت آلرژیک و پولیپ‌های بینی
  • مشکلات تنفسی
  • واکنش‌های آلرژیک به آسپرین
  • دوران بارداری
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • فشار خون بالا
  • زخم معده یا خونریزی‌های گوارشی
  • آسیب‌های کبدی
  • افراد مسن بالای ۶۵ سال
  • کودکان زیر دو سال

در صورتی که به بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، تنفسی، فشار خون بالا یا آسیب‌های کبدی مبتلا هستید، در دوران بارداری به سر می‌برید یا از بیماری خاصی رنج می‌برید، پیش از مصرف ملوکسیکام حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخلات دارویی ملوکسیکام با سایر داروها

تداخلات دارویی ملوکسیکام با سایر داروها

ملوکسیکام ممکن است با داروهای دیگری تداخل داشته باشد و به تغییراتی در واکنش‌های دارویی منجر شود. برخی از این تداخلات می‌توانند عوارض جانبی را تشدید کنند و برخی دیگر ممکن است در کارایی دارو اختلال ایجاد نمایند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین داروهایی که ممکن است با ملوکسیکام تداخل داشته باشند اشاره می‌کنیم. هنگام مراجعه به پزشک، لازم است اطلاعات کاملی در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید در اختیار ایشان قرار دهید تا از بروز هرگونه تداخل دارویی پیشگیری شود.

 تداخل با داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب

مصرف همزمان ملوکسیکام با داروهای ضدافسردگی می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. از جمله این داروها می‌توان به مهارکننده‌های بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین مانند ونلافاکسین اشاره کرد.

 تداخل با کورتیکواستروئیدها

استفاده از ملوکسیکام در کنار کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و دگزامتازون می‌تواند احتمال زخم معده و خونریزی را بالا ببرد.

 تداخل با داروهای سرطان

داروی پمترکسد که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، در صورت مصرف همزمان با ملوکسیکام می‌تواند خطر بروز مشکلات کلیوی و گوارشی و عفونت‌ها را افزایش دهد.

تداخل با داروهای ضدالتهاب روماتیسم

هنگامی که داروی متوترکسات، که برای تعدیل بیماری‌های روماتیسمی به کار می‌رود، با داروی مورد نظر ما ترکیب شود، ممکن است میزان متوترکسات در جریان خون افزایش یابد. این امر می‌تواند به نارسایی کلیوی منجر شود و خطر بروز عفونت‌ها را بالا ببرد.

 تداخل با داروهای ضد انعقاد خون

استفاده همزمان از داروهایی که به رقیق شدن خون کمک می‌کنند، مانند وارفارین، در کنار داروی مورد بحث، می‌تواند ریسک خونریزی داخلی، به ویژه در ناحیه معده، را افزایش دهد.

 تداخل با داروهای درمان اختلال دوقطبی

در صورت مصرف همزمان داروی لیتیوم، که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شود، با داروی مورد نظر، سطح لیتیوم در خون می‌تواند به میزان خطرناکی افزایش یابد. نشانه‌های مسمومیت با لیتیوم شامل لرز، تشنگی شدید و سردرگمی می‌باشد.

تداخل با داروهای کنترل فشار خون

مصرف داروی مورد نظر ما می‌تواند تأثیر داروهای کاهنده فشار خون را کم کند. داروهایی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند عبارتند از:

  • مهارکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین مثل کاندسارتان و والزارتان
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند بنازپریل و کاپتوپریل
  • مسدودکننده‌های بتا مانند پروپرانولول و آتنولول

تداخل با داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی

ملوکسیکام خود یکی از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی است. مصرف همزمان آن با دیگر داروهای این دسته می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده و خونریزی را افزایش دهد. دیگر داروهای این گروه شامل موارد زیر هستند:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • اتودولاک
  • دیکلوفناک
  • فنوپروفن
  • کتوپروفن
  • تولمتین
  • ایندومتاسین

سوالات متداول

ملوکسیکام برای درمان چیست؟ قرص ملوکسیکام ۱۵ برای چه دردی است؟

ملوکسیکام با تأثیرگذاری بر هورمون‌های مسئول ایجاد التهاب و تورم در بدن، به کاهش تولید آن‌ها کمک می‌کند. این دارو برای تسکین درد ناشی از بیماری‌های آرتریتی و کاهش نشانه‌های درد سیاتیک کمر تجویز می‌شود. دوزهای بالای این دارو قادر به کاهش دردهای متوسط تا شدید در افراد بزرگسال است.

آیا قرص ملوکسیکام مرفین دارد و اعتیاد آور است؟ علائم ترک ملوکسیکام چیست؟

ملوکسیکام به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی شناخته می‌شود و ماده مخدر نیست. این دارو با کاهش تولید هورمون‌های خاصی که باعث درد و التهاب می‌شوند، عمل می‌کند و به همین دلیل اعتیادآور نیست.

تأثیر ملوکسیکام بر وزن بدن چیست؟

مصرف ملوکسیکام به طور معمول منجر به افزایش وزن یا ادم نمی‌شود. اگر پس از مصرف این دارو با افزایش وزن یا تورم بدن بدون دلیل مواجه شدید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا قرص ملوکسیکام کورتن است؟

ملوکسیکام جزو داروهای غیر استروئیدی است و حاوی کورتون نمی‌باشد.

عوارض قرص ملوکسیکام ۱۵ چیست؟

مصرف ملوکسیکام می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند درد شکم، اسهال، سوءهاضمه و سوزش سر دل شود.

آیا ملوکسیکام مسکن است؟

ملوکسیکام، دارویی است که به‌عنوان ضددرد و مسکن عمل می‌کند.

آیا قرص ملوکسیکام فشار خون را بالا می‌برد؟

مصرف ملوکسیکام می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. هنگام استفاده از این دارو، مشورت با پزشک در خصوص تداخلات دارویی با داروهای کنترل فشار خون ضروری است.

آیا می‌توانم در دوران بارداری ملوکسیکام مصرف کنم؟

توصیه می‌شود از مصرف ملوکسیکام در دوران بارداری، به‌ویژه پس از هفته سی‌ام، خودداری شود مگر آنکه پزشک تجویز کند.

خواص و فواید قرص ملوکسیکام چیست؟

ملوکسیکام عمدتاً برای مقابله با آرتریت به کار می‌رود و به کاهش درد، کاهش تورم و انعطاف‌پذیری بیشتر مفاصل کمک می‌کند.

مصرف ملوکسیکام در کودکان مجاز است؟

ملوکسیکام در درمان آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان برای گروه سنی ۲ تا ۱۷ سال به کار می‌رود، اما برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.

ملوکسیکام برای سالمندان تجویز می‌شود؟

مصرف ملوکسیکام در افراد مسن‌تر از ۶۵ سال به دلیل خطر بالای عوارض جانبی توصیه نمی‌گردد.

آیا مصرف و تهیه ملوکسیکام بدون تجویز پزشک ممکن است؟

ملوکسیکام تنها با نسخه پزشک قابل تهیه است، زیرا دارای عوارض جانبی جدی است و ممکن است در برخی افراد موجب بروز واکنش‌های حساسیتی شود.

قیمت قرص ملوکسیکام چقدر است؟

قیمت ملوکسیکام بر اساس دوز مورد نظر تعیین می‌گردد. به‌طور مثال، قیمت بسته ۳۰ عددی ملوکسیکام ۱۵ میلی‌گرم حدود ۱۸,۵۰۰ تومان و ملوکسیکام ۷.۵ میلی‌گرم حدود ۹,۰۰۰ تومان است.

قرص ملوکسیکام مسکن است؟

ملوکسیکام یکی از مسکن‌های قوی است که باید تحت نظر پزشک مصرف شود. این دارو با مهار هورمون‌های خاصی، درد را تسکین می‌بخشد.

دیکلوفناک بهتر است یا ملوکسیکام؟

دیکلوفناک به‌طور گسترده‌ای برای کاهش درد و التهاب تجویز می‌شود، در حالی که ملوکسیکام بیشتر برای درمان انواع آرتریت به کار می‌رود و دارای عوارض جانبی بیشتری است.

ناپروکسن بهتر است یا ملوکسیکام؟

ناپروکسن برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط مناسب است و به‌طور معمول بدون نسخه در دسترس است، در حالی که ملوکسیکام ممکن است مشکلات گوارشی بیشتری ایجاد کند.

آیا ملوکسیکام باعث زخم مری و معده می‌شود؟

یکی از عوارض رایج ملوکسیکام، ایجاد زخم در معده و احتمال خونریزی است. در صورت وجود مشکلات گوارشی، مشورت با پزشک برای جایگزینی دارو ضروری است.

ملوکسیکام دامی چیست؟

ملوکسیکام برای حیوانات هم تجویز می‌گردد و در تسکین درد، کاهش التهاب و تب در حیواناتی مانند سگ، گربه و گاو به کار می‌رود و برای درمان دردهای ناشی از جراحی و آرتروز در حیوانات مفید است.

لطفا امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا