قلب و عروق

انواع آنژیوگرافی ; آمادگی و نحوه انجام آن

در این مقاله شما خواهید خواند

در آنژیوگرافی به منظور مشاهده رگ های خونی در بدن از کنتراست اشعه ایکس استفاده‌ می‌کنند. در عکس‌برداری معمولی که از اشعه ایکس استفاده می شود رگ‌های خونی به صورت واضح مشخص نیستند در نتیجه باید به خون شما یک رنگ مخصوص تزریق گردد. با این کار رگ‌های خونی شما برجسته می شوند و به دکتر قلب کمک می کند هر مشکلی را در رگ های خونی ببیند.

تاریخچه آنژیوگرافی چیست؟ (آنژیوگرافی مغز یا آنژیوگرافی قلب چیست)

آنژیوگرافی قلب که به انگلیسی Cardiac angiography نامیده می شود اولین بار توسط Egas Moniz پزشک و متخصص مغز و اعصاب پرتغالی در سال 1972 در دانشگاه لیسبون توسعه پیدا کرد. هدف این پزشک این بود که با استفاده از اشعه ایکس متضاد آنژیوگرافی را به منظور تشخیص بیماری شریانها و انواع بیماری‌های عصبی مانند تومورها را انجام دهد. در نتیجه مونیز در این زمینه به عنوان پیشگام شناخته‌می‌شود.

مونیز در سال ۱۹۲۷ اولین آنژیوگرافی مغزی را در لیسبون انجام‌داد. در حقیقت خیلی از تکنیک‌های آنژیوگرافی که الان استفاده می شود در دانشگاه لیسبون توسط پرتغالی‌ها توسعه داده‌شده‌اند. به‌عنوان مثال لوپو دِ کاروالیواولین، در سال ۱۹۳۲ از طریق سوراخ وریدی عضو فوقانی، آنژیوگرافی ریه را انجام‌داد. همچنین در سال ۱۹۴۸ اولین کاووگرام را سوزا پریرا انجام داد.

در سال ۱۹۵۳ تکنیک دسترسی رادیال برای آنژیوگرافی ارائه گردید. دقیقا زمانی که برای اولین بار شریان رادیال را برای انجام آنژیوگرافی کرونری کانول توسط ادواردو پریرا انجام گردید. در سال ۱۹۵۳، تکنیک سلدینگر معرفی گردید و در نتیجه این روش به‌طور چشمگیری ایمن تر گردید. چون دیگر نیازی نبود دستگاه‌های تیز مقدماتی در لومن عروقی قرار گیرد. امروزه اگر این عمل جراحی تقریبا ساده انجام شود در برخی از موارد، دیگر عمل قلب باز انجام نمی گیرد.

آنژیوگرافی به انگلیسی چیست؟

 آنژیوگرافی کرونری یک عکس است که با اشعه ایکس از شریان‌های قلب گرفته می شود که نشان دهنده میزان و شدت بیماری قلبی است و به پزشک در فهمیدن اینکه قلب چقدر خوب کار می کند کمک می کند. Angiography یا عبارت انگلیسی آنژیوگرافی همان انجام تصویربرداری ایکس ری از رگ‌های بدن می باشد. کلمه آنژیو به معنای قلب عروق و گرافی به معنای تصویربرداری می باشد. در نتیجه به وسیله آنژیوگرافی به عبارتی می‌توانیم تصویر عروق را بدست بیاوریم.

فرق بین آنژیوگرافی با استنت و بالن قلب چیست؟

آنژیوگرافی با استنت یا همان فنر گذاشتن قلب  روشی است که با آن به وسیله اشعه ایکس و رنگ کنتراست شریان‌های مسدود شده تجسم می شوند و پس از آن استنت را به منظور باز نگه داشتن شریان قرار می دهند.

آنژیوپلاستی با بالون زدن قلب، یا همان روش آنژیوپلاستی عروق کرونر از راه پوست (PTCA) است که در آن به منظور گشاد کردن شریان باریک و بازگرداندن جریان خون از یک کاتتر با نوک بالونی استفاده می‌کند.

به همراه آنژیوپلاستی با بالون از استنت‌ها به منظور حفظ باز بودن شریان استفاده می کنند. تمرکز داشتن استنت گذاری بر باز نگه داشتن شریان و کاربرد آنژیوپلاستی با بالون در گشاد کردن شریان تفاوتی است که در این دو تکنیک وجود دارد.

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوگرافی یک رگ خونی که به درستی کار نمی‌کند را ثبت و آنالیز پزشکی می کند. آنژیوپلاستی فرآیندی است که یک رگ خونی که انسداد دارد یا شریان مسدود را باز می کند.

آنژیوگرافی به وسیله دستگاه اشعه ایکس تخصصی و ید انجام‌ می‌گیرد. آنژیوپلاستی با کاتتر بالون انجام‌می‌گیرد. بیماران آنژیوپلاستی طول عمر به نسبت زیادی دارند و این روش به تسکین علائم انسداد عروق از جمله درد قفسه سینه (آنژین صدری) و همچنین بهبود جریان خون به قلب کمک موثی میکند.

The term “angioplasty” means using a balloon to stretch open a narrowed or blocked artery. ترجمه فارسی:
“آنژیوپلاستی” اصطلاحی است که به معنای استفاده از بالون برای باز کردن شریان باریک یا مسدود شده می باشد.
به نقل از سایت nhs

انواع آنژیوگرافی چیست؟

انواع آنژیوگرافی چیست؟

انواع مختلفی برای آنژیوگرافی یا به عبارتی بهترین آزمایش برای قلب با توجه به اینکه کدام قسمت از بدن بررسی می گردد وجود دارد. انواع رایج آنژیوگرافی عبارتند از:

روش انجامانواع روش‌های آنژیوگرافی عروق کرونری
از انواع آنژیوگرافی قلب و مراحل آنژیو قلب که برای بررسی قلب و عروق خونی مجاور جهت تشخیص بیماری قلبی و عروقیآنژیوگرافی عروق کرونر
بررسی رگ‌های خونی تامین‌کننده ریه‌هاآنژیوگرافی ریه
برای بررسی عروق خونی داخل و اطراف مغزآنژیوگرافی مغزی
بررسی رگ‌های خونی تامین‌کننده کلیه‌هاآنژیوگرافی کلیه

۱. سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در آنژیوی قلب، گاهی اوقات ممکن است از سی‌تی‌اسکن یا MRI به‌جای اشعه ایکس استفاده‌شود. به این روش آنژیوگرافی ام آر آی یا Ct آنژیوگرافی می‌گویند. ام آر آنژیوگرافی چیست؟ روشی است که هدف آن هم تصویربرداری از عروق خونی می باشد.چون در بسیاری از روش‌های تصویربرداری، بافت های نرم مثل عروق خونی به‌خوبی نشان داده‌نمی‌شوند ولی دستگاه آنژیوگرافی با این روش کمک کننده میتواند باشد.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

جواب دهی سی تی آنژیو قلب چقدر طول میکشد؟ یکی از عمل‌های تشخیصی و درمانی که برای بسیاری از بیماری‌های قلبی استفاده می شود، سی تی آنژیوگرافی می‌باشد. تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب کار ساده ای نیست. در حقیقت به منظور بررسی و تفسیر آن را خودتان نمی توانید انجام دهید و لازم است ار از دکتر قلب کمک بخواهید.

موقعیت و وضعیت رگ‌های بخش مورد نظر در این گزارش توصیف شده‌اند و دکتر با مطالعه کردن این گزارش متوجه می شود چه مشکلی دارید. توجه داشته باشد اگر مسئله را به دکتر متخصص واگذار نکنید، نمی توانید سی تی آنژیوگرافی خود را تفسیر کنید.

۲. آنژیوگرافی قلب (عروق کرونر)، آنژیوگرافی قلب از طریق دست

مشاهده عروق کرونری قلب، از رایج‌ترین آنژیوگرافی‌هایی است که انجام می‌شود.از روش های اصلی برای تشخیص بیماری قلبی، آنژیوگرافی قلب است. یک لوله بلند، منعطف و نازک به نام کاتتر به منظور تزریق کردن ماده‌ی کنتراست اشعه ایکس به محل مورد نظر در این روش استفاده می گردد.

نوک کاتتر از طریق یک شریان در ساعد به داخل شریان کرونر اصلی وارد می‌شود و پیش می رود. اندازه‌گیری دهانه‌های شریان توسط تصاویر اشعه ایکس فراهم می شود. نمی توان به وضوح وجود یا عدم وجود گرفتگی رگ قلب یا آتروم در دیواره رگ‌ها را تعیین کرد.

می‌توان تنگی عروق کرونر یا تنگ‌شدن رگ خونی را در آنژیو کردن قلب عروق کرونر بررسی‌کرد. اگر مقطع عرضی بخش‌های باریک‌شده‌ی رگ خونی با بخش‌های وسیع‌تر رگ مجاور مقایسه گردد درجه تنگی را می‌توان تعیین کرد.

۳. آنژیوگرافی فلورسین

عمل آنژیو چگونه است؟ یک نوع روش تصویربرداری آنژیو فلورسین است که در آن از یک رنگ فلورسنت استفاده‌می‌شود. رگ‌های خونی پشت چشم توسط این رنگ برجسته می شود تا بشود از آنها عکس گرفت. برای مدیریت اختلالات چشمی غالبا از این آزمایش استفاده‌ می‌شود.

۴. آنژیوگرافی OCT

نوعی فناوری تصویربرداری، توموگرافی انسجام نوری (OCT)است که به منظور تصویربرداری از چشم، از نور مادون قرمز، به‌ویژه برای مشاهده ریزساختار‌های پشت سطح شبکیه استفاده‌می‌شود. در روش آنژیوگرافی OCT چشمی (OCTA) به منظور ارزیابی سلامت عروق شبکیه از فناوری OCT استفاده‌می‌کند.

۵. میکرو آنژیوگرافی

معمولا به منظور تصویربرداری عروق خونی ریز از میکرو آنژیوگرافی استفاده‌می‌شود.

۶. آنژیوگرافی عصبی عروقی

آنژیوگرافی سابستراکشن دیجیتال عصبی – عروقی، یکی از روش‌های رایج آنژیوگرافی است که برای تصویربرداری از جریان شریانی و وریدی به مغز استفاده می شود.

A coronary angiogram is a special procedure that takes dynamic x-ray pictures of your heart. The purpose of this procedure is to see if your coronary arteries are narrowed or blocked and to look for abnormalities of your heart muscle or heart valves. ترجمه فارسی:
آنژیوگرافی عروق کرونر روشی است که از قلب شما عکس های واضحی به وسیله اشعه ایکس شما می‌گیرد. هدف از انجام این آزمایش بررسی کردن عروق کرونر از لحاظ باریک یا مسدود شدن می باشد و به دنبال ناهنجاری‌های عضله قلب یا دریچه‌های قلب شما هستند.
به نقل از سایت betterhealth

۷. آنژیوگرافی محیطی

همچنین از آنژیوگرافی به منظور بررسی کردن عروق باریک در بیمارانی که به لنگی یا گرفتگی مبتلا هستند پا بیمارانی که به تنگی مجرای کلیه مبتلا هستند (که معمولاً منجر به فشار خون بالا می‌شود) استفاده‌می‌شود. همچنین می‌توان از این روش برای یافتن آسیب‌های سکته مغزی و ترمیم آن استفاده‌کرد.

تست آنژیوگرافی محیطی به طور معمول از راه شریان فمورال انجام‌می‌شود، ولی می توان آن را از طریق شریان بازویی یا زیر بغل هم  انجام داد. هر گرفتگی یا تنگی رگ در بیماری شریان محیطی با استفاده از آنژیوپلاستی با بالون، استنت‌گذاری یا آترکتومی ممکن است درمان شود.

۸. آنژیوگرافی مغزی

تصاویری که آنژیوگرافی مغزی تولید‌می‌کند در تشخیص انسداد یا سایر ناهنجاری‌ها را در رگ‌های خونی سر و گردن افراد، به پزشک کمک می کند. هرگونه انسداد یا ناهنجاری در رگ‌های مغزی رخ دهد باعث خونریزی در مغز یا سکته مغزی می شود.

چرا از آنژیوگرافی استفاده می شود؟

چرا از آنژیوگرافی استفاده می شود؟

به منظور بررسی سلامت رگ‌های خونی از جمله سرخرگ‌ها و همچنین جریان خون در آنها از آنژیوگرافی استفاده می‌شود. به منظور تشخیص یا بررسی علائم مشکلات قلبی از این روش می‌توان استفاده‌کرد، این مشکلات عبارتند از:

  • نارسایی شریانی یا نارسایی قلبی: خونرسانی به عضلات پا کاهش می یابد.
  • آترواسکلروز: باریک‌شدن شریان‌ها یا گرفتگی عروق خونی که باعث می شود شما در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی قرار گیرید.
  • لخته‌شدن خون یا آمبولی ریه: در شریان‌های تأمین‌کننده خون ریه‌ها انسداد بوجود آید.
  • آنژین: درد قفسه سینه که از کاهش جریان خون در عضلات قلب ناشی شده است
  • آنوریسم مغزی: در یک رگ خونی در مغز شما یک برآمدگی بوجود می آید.
  • انسداد در خونرسانی به کلیه‌ها.

همچنین به منظور برنامه‌ریزی برای درمان برخی از این مشکلات و بیماری‌ها از آنژیوگرافی استفاده می شود.

چه کسانی باید آنژیوگرافی انجام دهند؟

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را داشته‌باشید، امکان دارد پزشک شما آنژیوگرافی تجویز کند:

  • درد قفسه سینه
  • درد قفسه‌ی سینه‌ای که زیاد شده‌است یا به تازگی ایجاد شده‌است.
  • علائم بیماری‌های قلبی و کرونر قلب
  • درد در فک، بازو، دست و پشت که با دلایل دیگر قابل توضیح نیست

چه کسانی نباید آنژیوگرافی انجام دهند؟

اگر شخص بخواهد آنژیوگرافی انجام دهد باید کلیه‌های سالمی داشته‌باشد. در صورتی که کلیه ها دارای نارسایی باشند و یا در عملکرد آنها مشکلی وجود داشته باشد شخص نمی‌تواند آنژیوگرافی انجام دهد. از رنگ برای انجام فرایند آنژیوگرافی، استفاده می‌شود.  موادی که وارد بدن شده اند از طریق کلیه ها دفع می گردند. در صورتی که این کار رخ ندهد بدن فرد دچار مشکل می‌شود. در نتیجه اگر کسی کلیه‌های سالمی نداشته باشد گزینه مناسبی برای انجام عمل آنژیوگرافی نیست.

مزایای انجام آنژیوگرافی چیست؟

مزایای فرایند آنژیوگرافی که باعث می شود در تشخیص بیماری و یا درمان مشکلات بیمار، موثر باشد.  مزایای این عمل عبارتند از:

  • آنژیوگرافی در تشخیص بیماری‌های مرتبط با عروق خونی به دکتر کمک می‌کند.
  • آنژیوگرافی در انتخاب بهترین روش درمانی را برای برطرف کردن مشکل شما به دکتر کمک می‌کند.
  • کمتر بودن عوارض این روش تشخیصی و درمانی به نسبت روش‌های قدیمی‌تر و موثر بودن آن

مراحل آنژیوگرافی: در آنژیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

مراحل آنژیوگرافی: در آنژیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می شود؟ این عمل در بخش رادیولوژی بیمارستان انجام می گیرد. نحوه آنژیوگرافی قلب و مراحل انجام آنژیوگرافی و و سایر اعضا شامل موارد زیر است:

آیا فشار خون پایین خطرناک است؟ بیشتر بخوانید: آیا فشار خون پایین خطرناک است؟

  • به طور معمول بیدار خواهید بود ولی امکان دارد برای شما داروی آرام‌بخش تجویز شده‌باشد.
  • بعد از دراز کشیدن شما روی میز اشعه ایکس، روی شریان شما یک برش کوچک زده می‌شود (این شریان به طور معمول در کشاله ران یا مچ دست انتخاب می‌شود)
  • به طور معمول از بی حس کننده موضعی برای انجام دادن این کار استفاده‌می‌شود.
  • به شریان یک لوله بسیار نازک و انعطاف‌پذیر (کاتتر) وارد می‌شود.
  • کانتر به قسمتی که به بررسی نیاز دارد (مثل قلب) فرستاده می‌شود.
  • به کاتتر یک رنگ (محیط کنتراست) تزریق می‌شود.
  • رنگی که وراد کانتر می‌شود باعث قابل مشاهده شدن جریان خون در داخل رگ‌های خونی توسط اشعه ایکس می‌شود و ناحیه‌های مسدود شده یا باریک شده در رگ خونی را نشان می‌دهد. این رنگ از طریق کلیه‌ها و ادرار بعد از بدن شما دفع می‌شود.
  • وقتی رنگ در رگ‌های خونی شما جریان یافت با استفاده از اشعه ایکس تعدادی تصویر تهیه می‌شود.

مدت زمان آنژیو کردن قلب بین 30 دقیقه تا 2 ساعت به طول می‌انجامد. می‌توانید چند ساعت بعد از آنژیوگرافی به خانه بروید.

آیا آنژیوگرافی بیهوشی دارد؟

آیا در آنژیوگرافی قلب، فرد بیهوش می‌‍شود؟، علت این بیهوشی چیست؟، خیر به طور معمول آنژیوگرافی به بیهوشی نیازی ندارد و شما با هوشیاری فرایند آنژیوگرافی را طی می‌کنید. اما برای اینکه مشکلی پیش نیاید و درد نکشید از از آرام‌بخش برای شما استفاده می‌شود. البته برای جلوگیری از بی قراری در افرادی که سن کمی دارند و برای کودکان، بیهوشی عمومی مورد نیاز است.

چگونه برای آنژیوگرافی آماده شویم؟

قبل از آنکه آنژیوگرافی انجام شود نیاز است که معاینه شما توسط پزشک انجام گیرد که بعضی از مسائل بررسی شوند، از جمله:

سابقه پزشکی شما، به خصوص آلرژی.

  • داروهای مصرفی، پزشک دستورات لازم در مورد مصرف داروها را به شما خواهد‌داد.
  • انجام آزمایش‌هایی برای بررسی سلامت عمومی شما، از جمله آزمایش خون و معاینه فیزیکی.
  • صحبت درباره آنژیوگرافی، از جمله چگونگی انجام آنژیوگرافی و خطرات آن، و اینکه قبل از آزمایش چه کاری باید انجام دهید و اینکه آیا تمایل دارید در روز آنژیوگرافی از آرام‌بخش استفاده کنید یا خیر.

اگر قصد دارید از آرام‌بخش استفاده کنید از شما درخواست می‌شود که چند ساعت قبل از آزمایش غذا مصرف نکنید. همچنین باید کاری کنید که شخصی شما را از بیمارستان به خانه برساند چون که خود نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

بعد از آنژیوگرافی چند روز بستری دارد؟

بعد از انجام آنژیوگرافی، به بخش ریکاوری برده می‌شوید در اینجا از شما درخواست می‌شود که چند ساعت بی‌حرکت درازکش باشید تا از خونریزی ناشی از بریدگی جلوگیری شود. بستری بعد از آنژیوگرافی مدت زمان کمی است و به طور معمول همان روز می‌توانید به خانه بروید، با این حال گاهی اوقات لازم می‌شود یک شب در بیمارستان بمانید.

امکان دارد قبل از اینکه به خانه بروید نتیجه آزمایش را به شما بدهند. اگرچه غالبا تصاویر اشعه ایکس نیاز به بررسی دقیق دارد و چند هفته بعد نتایج آماده می‌شود.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست؟ (مراقبت های بعد از آنژیوگرافی)

داشتن اطلاعات در مورد مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل بسیار مهم است. در دوران نقاهت در منزل:

  • باقی مانده روز را استراحت کنید. اگر مشکلی دارید، بهتر است حداقل ۲۴ ساعت یک نفر همراه شما بماند.
  • اگر احساس آمادگی کردید، می‌توانید بخورید و بنوشید. رنگ کنتراست از طریق ادرار دفع می‌شود؛ در نتیجه نوشیدن آب زیاد آن را سریعتر دفع می‌کند.
  • به طور معمول روز بعد از آنژیوگرافی فعالیت های عادی را انجام دهید، ولی لازم است به مدت چند روز اجسام سنگین را بلند نکنید و از ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  • احتمال دارد تا چند روز بعد از آنژیوگرافی کمی درد و کبودی داشته باشید که نیاز به مراقبت دارید.

تغذیه بعد از آنژیوگرافی: بعد از آنژیوگرافی چی بخوریم؟ (چه میوه هایی برای آنژیوگرافی خوب است؟)

احتمال دارد بخواهید بدانید بعد از انجام آنژیوگرافی ، استفاده از چه مواد غذایی مفید است و چه چیزی باید بخوریم؟ اطلاع داشته باشید محدودیت غذایی چندانی بعد از انجام آنژیوگرافی وجود ندارد. ولی بهتر است توصیه‌های پزشک خود را گوش دهید و عمل کنید.

مصرف غلات کامل، یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که به اشخاصی که آنژیوگرافی انجام داده‌اند، داده می‌شود. سعی کنید از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید:

  • برنج
  • نان
  • محصولات و غلات سبوس‌دار
  • حبوبات
  • پاستا
  • دانه‌های روغنی
  • کینوا

بعضی از میوه‌هایی که برای شما مفید هستند، عبارتند از:

  • فلفل دلمه‌ای
  • آووکادو
  • هویج
  • همه میوه‌ها می‌توانند بسیار مفید و مناسب باشند. چون حاوی ویتامین و انتی اکسیدانت هستند.

عوارض بعد از آنژیوگرافی قلب و دیگر بخش ها (خطرات آنژیوگرافی قلب)

عوارض بعد از آنژیوگرافی قلب و دیگر بخش ها (خطرات آنژیوگرافی قلب)

انجام دادن آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی، مانند تمام روش‌های پزشکی دارای خطرات و فوایدی می‌باشند. درباره عوارض بعد از آنژیو قلب و نگرانی‌های‌تان با پزشک مشورت کنید. تیم پزشکی شما می‌تواند در مورد سطح خطر و شرایط فردی اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

۱. عوارض جزئی عمل آنژیوگرافی (مثل جای زخم آنژیوگرافی)

عمل آنژیوگرافی قلب دارای عوارض جزئی زیر می‌باشد:

  • در محل زخم، خونریزی زیر پوست صورت می‌گیرد که بعد از چند روز برطرف می‌شود، ولی اگر نگران شدی با پزشک خود ارتباط بگیرید.
  • محلی که کانتر وارد شده تا چند هفته به صورت کبود باقی می‌ماند.
  • آلرژی به رنگ کنتراست که باعث می‌شود علائمی مثل بثورات پوستی بروز پیدا کند. قبل از آنکه آنژیوگرافی انجام دهید لازم است درباره حساسیت و آلرژی‌هایی که دارید با پزشک خود صحبت‌کنید.
  • درد کتف بعد از عمل آنژیوگرافی
  • در محل بریدگی ممکن است عفونت ایجاد شود. این عفونت موجب داغی، قرمزی، متورم‌شدن و دردناک‌شدن محل می‌شود. برای اینکه این عفونت درمان شود نیاز است آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

۲.  عوارض جدی آنژیوگرافی مانند قلب درد بعد از آنژیوگرافی که در اثر سکته (عوارض آنژیوگرافی از پا یا دست)، عوارض دیگری که جدی‌تر هستند که معمول نیستند عبارتند از:

  • آسیب به شریان بازو یا کشاله ران توسط کاتتر، که احتمال دارد بر خونرسانی به اندام تأثیر بگذارد.
  • آنافیلاکسی که واکنش آلرژیک جدی به رنگ می‌باشد و سبب مشکلات تنفسی، دست‌دادن هوشیاری و سرگیجه می‌گردد.
  • سکته قلبی یا حمله قلبی خفیف
  •  آسیب به کلیه‌ها به علت رنگ کنتراست
  • سکته مغزی (به علت سرفه بعد از آنژیوگرافی)
  • آسیب بافتی به دلیل تابش اشعه ایکس در صورت طولانی‌شدن عمل
  • خونریزی شدید
  • مرگ.

عوارض جدی گفته شده خیلی نادر هستند. مثلا پیش بینی می‌شود که از هر 1000 نفر که آنژیوگرافی انجام می‌دهند 1 نفر به سکته مغزی دچار می‌شود که باعث بی‌حسی یا ضعف دائمی (فلج) می‌شود.

۳. عوارض آنژیوگرافی از دست

از طریق دست و پا می‌توان به عروق قلب رسید و از آنها تصویربرداری کرد. در آنژیوگرافی کرونر یا آنژیوگرافی قلب، از راه وارد کردن یک کتتر به ساعد، تصاویر عروق قلب انجام‌می‌شود.

کتتر که یک لوله‌ی نازک و باریک است که از راه شریان ساعد به طرف کرونر اصلی قلب وارد می‌شود و بعد از ورود ماده‌ی کنتراست مخصوص اشعه‌ی ایکس، تصاویر مناسبی از عروق قلبی گرفته می‌شود. اگر انژیوگرافی یا آنژیو قلب از طریق دست انجام شود دارای عوارض زیر است:

  • برای تصویربرداری از عروق کرونر قلبی توسط اشعه ایکس ورود ماده‌ی حاجب به بدن لازم است. ممکن است این ماده‌ی رنگی مخصوص باعث آسیب به کلیه ها شود. البته آسیب وارده به کلیه ها موقتی است و مدتی بعد برطرف می‌شود.
  • گاهی اوقات به دلیل وارد‌شدن کتتر به داخل کرونر، شخص دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی قلبی شود. این وضعیت بسیار خطرناک است و در موارد نادری اتفاق می‌افتد.
  • از آنجا که کتتر از داخل عروق عبور می‌کند به دلیل نازک بودن عروق امکان آسیب وجود دارد. اگر دیواره‌ی عروق آسیب بینند و پارگی در آنها ایجاد شود فرد دچار خونریزی داخلی می‌شود که به شکل‌های مختلفی بروز کند.
  • در برخی موارد نیز امکان دارد شخص دچار واکنش شدید حساسیتی به ماده‌ی رنگی شود. این وضعیت بسیار خطرناک است و حتی ممکن است باعث مرگ شود. علائم شوک آنافیلاکسی شامل سبک‌شدن سر، سرگیجه، از دست‌دادن هوشیاری و تنگی نفس باشد.

علت درد دست و پا بعد از آنژیوگرافی چیست؟ (آیا آنژیوگرافی درد دارد؟)

از آنجا که کتتر آنژیوگرافی را از طریق ساعد و مچ به بدن وارد می‌کنند و تصویر برداری از عروق را انجام می‌دهند، امکان دارد بعد از اتمام کار، مچ دست شما درد داشته باشد.

توجه کنید که اکثر افراد حدود 1 تا 2 روز بعد از انجام آنژیوگرافی درد دارند، بعد از این مدت درد معمولا با لمس حس می‌شود و افزایش می‌یابد. اگر بیش از 2 یا دو هفته گذشت و درد دست افزایش یافت و مشکلات دست بیشتر طول کشید احتمال ایجاد مشکلات دیگر از جمله عفونت وجود دارد. در نتیجه لازم است با دکتر مشورت کنید. البته با کمک مواردی که در زیر بیان شده درد را تسکین دهید؛

  • با قرار دادن یک آیس پک یا کمپرس سرد بر روی محل زخم حس بهتری پیدا کنید. مدت زمان قرار دادن آیس پک روی زخم 10 الی 20 دقیقه است که هر چند ساعت یکبار این کار را انجام دهید.
  • در صورت نداشتن آیس پک به سادگی می‌توانید آن را درست کنید. چند گاز یا یک حوله را بر روی زخم قرار دهید و روی آنها یخ را بگذارید.
  • پیاده روی بعد از آنژیوگرافی می‌تواند به درد پا کمک کند.

۴. احتمال مرگ در آنژیوگرافی وجود دارد؟

فرایند آنژیوگرافی قلب روش چندان خطرناکی نیست و بعد از انجام آنژیوگرافی، احتمال عوارض خطرناک بسیار کم است. ممکن است در موارد نادر (۰.۰۲٪) بعد از انجام آنژیوگرافی، مرگ اتفاق بیفتد. عواملی که در مرگ بر اثر آنژیوگرافی نقش دارند عبارتند از:

  • آنژیوگرافی در افراد با سن بالا نسبت به سایر افراد احتمال عوارض خطرناکی دارند. البته بسیاری از افراد مسن آنژیوگرافی را بدون هیچ مشکلی پشت سر می‌گذارند و عارضه‌ی خطرناکی نیز برایشان اتفاق نمی‌افتد.
  • اگر زخم‌های بزرگ همراه با عروق کرونر باقی‌بمانند، برای فرد خطراتی جدی ایجاد می‌کنند.
  • اگر استنوز آئورت برای فرد ایجاد شود احتمال مرگ او وجود‌دارد.
  • سکته یکی از مواردی است که باعث مرگ در اثر آنژیوگرافی می‌شود.

احتمال اینکه بعد از آنژیوگرافی مرگ اتفاق بیفتد بسیار کم است. یعنی از هر ۱۰۰۰۰ نفر ۲ نفر ممکن است دچار مرگ شوند.

۵.  چه عواملی باعث افزایش احتمال بروز عوارض گرفتگی رگ قلب و آنژیوگرافی می‌شود؟

angiography7

موارد زیر احتمال بروز علائم گرفتگی عروق قلب را بیشتر می‌کند:

  • سن شما: هرچه سن بالاتر باشد، خطر بیشتر است.
  • اگر این روش درمان اورژانسی یا برنامه ریزی شده است: درمان اورژانسی همیشه خطرناک‌تر است چون برای برنامه‌ریزی زمان کمتری وجود دارد و بیمار برای شروع آن خوب نیست.
  • اگر بیماری کلیوی دارید: رنگی که در طی آنژیوپلاستی مورد استفاده قرار می‌گیرد گاهی اوقات می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب بیشتر برساند.
  • اگر یک یا چند شریان کرونر مسدود شده دارید.
  • در صورتی که سابقه بیماری قلبی جدی دارید.

اگر یک تنگی یا انسداد در تصاویر آنژیوگرافی شما نشان داده شود که می‌تواند فوری درمان شود، ممکن است متخصص قلب شما تصمیم بگیرد که از آنژیوپلاستی (به عنوان بخشی از همان روش) استفاده‌کند.

فواید آنژیوگرافیعوارض آنژیوگرافی
روش آنژیوگرافی به پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی برای مشکل شما کمک می‌کند.کبودی
روش آنژیوگرافی به پزشک در تشخیص بیماری‌های مرتبط با عروق خونی کمک می‌کند.خونریزی زیر پوست در محل زخم
روش آنژیوگرافی دارای عوارض کمتری نسبت روش‌های قدیمی‌تر بوده و برای شما موثرتر است.آلرژی به رنگ کنتراست که منجر به علائمی مانند بثورات پوستی می‌شود

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

متاسفانه به دلایلی از جمله تغذیه نامناسب، سبک زندگی ناسالم، ورزش نکردن، گرفتگی عروق به یک بیماری شایع در دنیای امروزه تبدیل شده‌است. به منظور بررسی گرفتگی‌های عروق قلبی و حتی عروق دیگر به تست‌هایی نیاز داریم که تنگی رگ یا گرفتگی را به ما نشان‌دهد. در بسیاری از روش‌های تصویربرداری، رگ‌های بدن چندان واضح نیستند. در نتیجه می‌توان از روش آنژیوگرافی بهره برد.

در روش آنژیوگرافی با استفاده از یک رنگ که به داخل رگ‌ها تزریق می‌شود تصویربرداری از رگ‌های خونی صورت می‌گیرد. برای بررسی رگ‌های مهم بدن از این روش می‌توان استفاده‌کرد.

پرسش‌های متداول

عمل آنژیوگرافی قلب چقدر طول میکشد؟ 

آنژیوگرافی قلب چند ساعت به طول می‌انجامد؟ به طور معمول آزمایش نیم ساعت طول می‌کشد ولی گاهی اوقات امکان دارد بیشتر به طول بینجامد. در طی عمل،  ضربان و ریتم قلب شما به وسیله‌ی یک مانیتور قلب ثبت می‌شود و تحت نظر هستید. هر زمان که احساس ناخوشی کردید، باید به کارکنان بیمارستان اطلاع دهید. اگر از استنت (آنژیوپلاستی) در طول آنژیوگرافی استفاده‌کنید، مدت زمان بیشتری به طول می‎انجامد.

آیا آنژیو قلب خطرناک است؟

خیر آنژیوگرافی روشی بی‌خطر است و خطرات کمی برای عوارض جدی وجود دارد.

آیا با آنژیو رگ قلب باز میشود؟

در روش آنژیوگرافی، در داخل رگ‌های خونی اصلی بدن و قلب لوله‌ها قرار می‌گیرند. در این روش یک برش کوچک در پوست نیاز است. در طی آنژیوگرافی عروق کرونر، به منظور باز کردن شریان‌های مسدود شده نام آنژیوپلاستی و استنت گذاری انجام می‌شود.

چه زمانی می توانم بعد از آنژیوگرافی به خانه بروم؟

ممکن است بعد از عمل لازم باشد چند ساعت یا یک شب در بیمارستان بمانید. ممکن است از شما درخواست شود به منظور جلوگیری از کم‌آبی بدن مایعات بنوشید و رنگ مورد استفاده را از کلیه‌های خود پاک‌کنید. قبل از آنکه به خانه بروید یک پرستار آموزش لازم را در خصوص بررسی محل خونریزی به شما می‌دهد و توضیح‌می‌دهد اگر این این اتفاق‌افتاد، چه اقدامی انجام دهید. اگر از کشاله ران برای انجام آزمایش استفاده شده بود، درخواست می‌شود برای جلوگیری از خونریزی اجسام سنگین را بلند نکنید و به مدت 1 هفته از زور زدن اجتناب کنید.

اسکن هسته ای قلب بهتر است یا آنژیوگرافی؟

اسکن هسته‌ای قلب در داشتن تصویر خونرسانی به عضله قلب به دکتر کمک می‌کند. پس ئر صورتی که انسدادی در رگ پشت قلب وجود داشته باشد در این تصویربرداری مشخص می‌شود. ولی آنژیوگرافی رگ‌های خونرسان به قلب را مشخص می‌کند و اگر در آنها مشکلی وجود داشته باشد به پزشک اطلاع می‌دهد. در آنژیوگرافی هر گونه ناهنجاری در عروق قلب مشخص می‌شود.

سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟

سی تی آنژیوگرافی قلب، از آناتومی رگ‌های قلب تصویری تهیه می‌کند و پزشک می‌تواند نقشه ای از این عروق داشته‌باشد. حال می‌شود بیان کرد که این عروق در کجا با مشکل مواجه شده‌است و چرا! به منظور انجام آنژیوگرافی قلبی به این روش از دستگاه سی‌تی‌اسکن استفاده‌می‌شود. در این روش توسط ماده رنگی که به داخل رگ‌ها وارد می‌شود و سپس استفاده از دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس، آناتومی رگ‌های قلب و نقشه آن در اختیار پزشک قرار‌می‌گیرد.

آیا کبودی پا بعد از آنژیوگرافی طبیعی است؟

گاهی اوقات کتتریزاسیون و آنژیوگرافی از طریق ساق پا یا ران انجام‌می‌شود به همین دلیل نیاز است این نواحی برش داده شوند. توجه کنید گاهی اوقات به علت عبور کتتر از داخل عروق ممکن است به دیواره‌ی آنها آسیب برسد و پاره شوند. اگر آسیب جدی نباشد به طور معمول کبودی ایجاد می‌شود ولی اگر آسیب جدی باشد، برای ترمیم، از جراحی استفاده شود.

فیلم آنژیوگرافی قلب چیست؟ 

اگر قصد دارید درباره روند انجام آنژیوگرافی بیشتر بدانید از فیلم انژیوگرافی می‎توانید بهره ببرید. شاید این فیلم اطلاعات بیشتری درباره  انجام این فرایند به شما بدهد. همچنین با دیدن این فیلم، استرس‌هایی که در رابطه با این فرایند دارید از بین ببرید و مشاهده کنید که این فرایند آنچنان دردناک و سخت نیست. این فیلم در فضای مجازی در دسترس همه وجود دارد.

هدف از آنژیوگرافی چیست؟

یکی از روش‌های بسیار مهم در تشخیص مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی آنژیوگرافی است. انجام این فرایند کمک می‌کند با مشکلاتی که در رگ‌های قلب دارید آشنا شوید. اگر در رگ‌های شما دارای تنگ‌شدگی و گرفتگی باشند انجام انژیوگرافی شما را متوجه آن می‌کند. گاهی اوقات گرفتگی رگ قلب با انجام آنژیوگرافی، برطرف می‌شود.در به=عضی از موارد تشخیص انواع بیماری های قلبی (مانند بیماری های دریچه میترال قلب) به تست ورزش یا چکاپ قلب نیاز دارد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا