داروها

داروی کاپتوپریل چیست؟ چگونگی مصرف و عوارض جانبی آن

در این مقاله شما خواهید خواند

کاپتوپریل یک داروی مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) است. این ماده شیمیایی باعث سخت شدن رگ‌های خونی می‌شود. کاپتوپریل با مسدود کردن این ماده شیمیایی، باعث می‌شود رگ‌های خونی محکم تر شوند و در نتیجه باعث کاهش فشارخون می‌شود. این دارو همچنین می‌تواند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

 کاپتوپریل معمولا توسط متخصصین قلب و عروق و دکترهای داخلی پیشنهاد می‌شود و برای استفاده از این دارو باید با متخصصین مذکور مشورت کنید.

اشکال دارویی کاپتوپریل

کاپتوپریل تنها در قالب قرص‌های ۱۲.۵ میلی‌گرمی/ ۲۵ میلی‌گرمی/ ۵۰ میلی‌گرمی/ ۱۰۰ میلی‌گرمی قابل دسترسی است. این دارو را می‌توان به صورت خوراکی یا زیرزبانی مصرف کرد. کاپتوپریل در بازار ایران با نام کاپوتن شناخته می‌شود و با همین نام به فروش می‌رسد.

چگونگی مصرف کاپتوپریل

کاپتوپریل به صورت یک قرص برای مصرف خوراکی در دسترس است و معمولا دو یا سه بار در روز، ۱ ساعت قبل از غذا و با معده خالی مصرف می‌شود. برای یادآوری مصرف کاپتوپریل، توصیه می‌شود که آن را هر روز در حدود همان ساعت مصرف کنید. دستورالعمل‌های روی برچسب داروی خود را با دقت مطالعه کنید و در صورت عدم فهم هر بخشی، از پزشک یا داروساز خود برای توضیح درخواست کنید. کاپتوپریل را دقیقا به شکلی که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. مقدار کمتر یا بیشتری از دارو را مصرف نکنید.

کاپتوپریل فشار خون را و نارسایی قلبی را مدیریت می‌کند، اما آنها را درمان نمی‌کند. حتی اگر احساس سلامتی دارید، از مصرف کاپتوپریل منصرف نشوید. قابل ذکر است قبل از اجازه­ ی دکتر، مصرف کاپتوپریل را خودسرانه قطع نکنید.

برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درباره چگونگی مصرف کاپتوپریل، توصیه می‌شود با پزشک خود مشاوره بفرمایید.

موارد مصرف کاپتوپریل

موارد مصرف کاپتوپریل

کاپتوپریل به تنهایی یا در ترکیب با دیگر داروها برای کنترل فشار خون بالا و نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فشار خون بالا یک بیماری رایج است و در صورت عدم درمان، می‌تواند به مغز، قلب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و سایر بخش‌های بدن آسیب برساند. آسیب به این اندام‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، کاهش بینایی و سایر مشکلات جدی شود.

از داروی کاپتوپریل می­توان برای مواردی مانند افزایش بقا و کاهش مشکلات قلبی پس حملات قلبی در بیماران دارای مشکلات قلبی مانند هیپرتروفی بطن چپ (بزرگ شدن دیواره‌های سمت چپ قلب) استفاده کرد. همچنین این دارو برای بهبود مشکلاتی مانند بیماری کلیوی (نفروپاتی) ناشی از دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و بیماری مانند رتینوپاتی (بیماری چشم) کاربرد دارد

کاپتوپریل جزو گروه داروهایی است که به نام مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) شناخته می‌شوند. این دارو با کاهش مواد شیمیایی خاصی که باعث سفت شدن رگ‌های خونی می‌شوند، عمل می‌کند. در نتیجه، خون با راحتی بیشتری جریان پیدا می‌کند و قلب قادر است خون را با کفایت بیشتری پمپ کند.

بیماری ایسکمی قلبی، یکی دیگر از مواردی است که برای درمان آن از کاپتوپریل استفاده می‌شود. ایسکمی قلبی که با نام بیماری عروق کرونری نیز شناخته می‌شود، اختلالی است که در آن سرخرگ کرونر تنگ و باریک می‌شود و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم می‌گردند.

بیماری ایسکمی قلبی از جمله مواردی است که برای بهبود آن آن از کاپتوپریل استفاده می‌شود. ایسکمی قلبی، که به عنوان بیماری عروق کرونری نیز معروف است، یک اختلال است که در آن عروق کرونری (سرخرگ‌هایی که خون را به عضلات قلب می‌برند) تنگ و باریک می‌شوند و باعث کاهش خون و اکسیژن در عضلات قلب می­شود.

مقدار مصرفی کاپتوپریل

عوامل متنوعی مانند سن، وضعیت سلامت و سایر موارد پزشکی، مقدار دوز مصرفی شما را مشخص می‌کنند. در حالت کلی، هر بیماری دوزهای مختلفی از این دارو تجویز می­شود. در ادامه­ ی متن به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

۱. دوز مصرف کاپتوپریل برای فشار خون:

  • دوز اولیه معمول: استفاده از ۲۵ میلی‌گرم، ۲ تا ۳ بار در روز
  • افزایش دوز: در صورت لزوم، پس از ۷ تا ۱۴ روز، امکان دارد پزشک دوز مصرفی را به ۵۰ میلی‌گرم، ۲ تا ۳ بار در 24 ساعت افزایش دهد.

2.دوز قابل استفاده برای درمان نارسایی قلبی

  • دوز اولیه معمول: مقدار ۲۵ میلی‌گرم، ۳ بار در 24 ساعت مصرف می‌شود.
  • افزایش دوز: پس از اینکه به دوز ۵۰ میلی‌گرمی که ۳ بار در روز مصرف می‌شود رسیده باشید، باید افزایش مصرف ۲ هفته به تعویق افتد. این امر به پزشک شما اجازه می‌دهد تا بفهمد آیا بدن شما به طور مناسب به دارو پاسخ می‌دهد یا نه. بیشتر بیماران با مصرف ۵۰ یا ۱۰۰ میلی‌گرم، ۳ بار در روز درمان می­شوند.
  • حداکثر دوز: ۴۵۰ میلی‌گرم در 24 ساعت

۳. دوز مصرف کاپتوپریل برای مشکلات موجود در کارایی بطن چپ

دوز اولیه معمول: پس از یک دوز ۶.۲۵ میلی‌گرم (نصف قرص)، دوز ۱۲.۵ میلی‌گرم ۳ بار در روز استفاده شود.

افزایش دوز: امکان دارد پزشک شما دوز مصرفی شما را تا ۲۵ میلی‌گرم ۳ بار در روز در ظرف چند روز یا هفته افزایش دهد.

۴. دوز مصرف کاپتوپریل ۲۵ میلی‌گرم برای نفروپاتی دیابتی دوز رایج:

استفاده از 25 میلی‌گرم، ۳ بار در روز. لازم به ذکر است که این دارو به طور اختصاصی بر روی دیابت عمل نمی­کند و معمولا در رابطه با این مشکل، هیچ افزایشی در دوز دارو رخ نمی‌دهد.

عوارض جانبی کاپتوپریل

عوارض جانبی احتمالی مصرف کاپتوپریل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سرفه خشک
  • ایجاد سرگیجه
  • بثورات پوستی
  • تغییر در چشیدن طعم غذاها
  • تورم صورت، زبان یا گلو
  • ایجاد مشکل در بلع
  • مشکل در تنفس
  • احساس درد در  معده
  • استفراغ و حالت تهوع
  • احساس خستگی
  • افزایش توده بدنی

موارد احتیاط در مصرف کاپتوپریل

موارد احتیاط در مصرف کاپتوپریل

کاپتوپریل ممکن است مشکلات سلامتی جدی ایجاد کند، به ویژه برای برخی گروه‌های خاص. بنابراین، افرادی که سابقه پزشکی خاصی دارند، نباید بدون مشورت با پزشک این دارو را مصرف کنند. اگر هر یک از شرایط پزشکی زیر را دارید، باید با احتیاط از این دارو استفاده کنید.

نقایص مادرزادی یا سقط جنین

کاپتوپریل می‌تواند منجر به نقص‌های مادرزادی یا سقط جنین شود. اگر باردار شدید، بلافاصله مصرف کاپتوپریل را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد بارداری دارید، قبل از قطع مصرف کاپتوپریل، گزینه‌های دارویی دیگر را با مشاور دارویی خود بررسی کنید.

افزایش مشکلات کلیوی در مصرف قرص زیر زبانی کا‌پتوپریل

گاهی اوقات، کاپتوپریل ممکن است باعث ایجاد یا تشدید مشکلات کلیوی شود.  بهتر است قبل از مصرف قبل از کاپتوپریل و در حالت کمینه یک بار در سال پس از آن، باید آزمایشات ضروری در زمینه­ ی سلامتی کلیه­ ها انجام دهید.

اثرات قرص خط دار کا‌پتوپریل ۵۰ میلی‌گرم بر مشکلات کبدی

کاپتوپریل به ندرت ممکن است منجر به نارسایی کبد شود. در صورت مشاهده زردی پوست یا چشم‌ها، مصرف دارو را فوراً متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. برای ارزیابی سلامت کبد، انجام آزمایش خون ضروری است.

اثرات قرص زیرزبانی کاپتوپریل بر سرفه

تحریک خفیف گلو و یا سرفه­ ی خشک تا شدید از عوارض جانبی مصرف کا‌پتوپریل می­باشد. عوارض ذکر شده نسبتا شایع بوده و در ماه­های اول استفاده از دارو  نمایان می­شود عوارض ذکر شده در گذر زمان با بدن انسان سازگار نمی­شود و در صورت لزوم باید از داروهای فشار خون یا نارسایی قلبی استفاده کرد. عوارضی مانند سرفه بعد از قطع مصرف دارو حذف می­شود.

 تورم صورت و گلو

آنژیوادم، یا واکنش تورمی که می‌تواند صورت، لب‌ها، زبان، گلو و سایر اندام‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است در هر زمانی در حین مصرف کاپتوپریل و سایر داروهای مهارکننده ACE به وجود آید. این واکنش برای افراد با پوست سیاه به طور خاص بیشتر است. همچنین، برخی از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان‌های خاص و پیوند اعضا، مانند اورولیموس و سیرولیموس، می‌توانند خطر بروز چنین واکنشی را افزایش دهند. در صورت بروز تورم در زبان یا گلو، به ویژه اگر باعث ایجاد مشکلاتی در تنفس شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 پتاسیم بالا

کاپتوپریل، یک داروی فشار خون است که می‌تواند سطح پتاسیم در سرم خون را افزایش دهد. این افزایش می‌تواند به حالتی خطرناک برسد که نیاز به درمان سریع السیر دارد. بیمارانی که دیابت یا اختلالات کلیوی دارند، در معرض خطر بیشتری برای افزایش سطح پتاسیم هستند. همچنین، تعدادی از داروهای دیگر نیز می‌توانند سطح پتاسیم سرم را افزایش دهند و با کاپتوپریل تداخل داشته باشند. بنابراین، برای جلوگیری از این تداخلات دارویی، باید حتماً با داروساز یا متخصص قلب خود مشورت کنید.

اثرات کا‌پتوپریل ۲۵ بر فشار خون پایین

کاپتوپریل، یک داروی کاهنده فشار خون است که می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون و در نتیجه احساس سبکی سر یا سرگیجه شود، به خصوص در هفته اول مصرف. این عوارض می‌تواند به حدی برسد که باعث بیهوشی یا افتادن شما شود. بنابراین، هنگام تغییر وضعیت بدن از حالت نشسته یا درازکش به ایستاده، باید کاملاً مراقب باشید. اگر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی هستید، برای جلوگیری از افت شدید فشار خون، باید اولین دوز کاپتوپریل را در حضور پزشک خود مصرف کنید.

کاپتوپریل و افزایش خطر عفونت

کاپتوپریل، یک داروی فشار خون است که می‌تواند تاثیر منفی بر تعداد گلبول‌های سفید خون داشته باشد و باعث کاهش آن‌ها شود. این کاهش می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزایش دهد. در صورتی که علائمی از عفونت مانند تب یا گلودرد مشاهده کردید، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

حساسیت دارویی و واکنش آلرژیک

کاپتوپریل می‌تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شدید و حیاتی شود. علائم این واکنش عبارتند از:

  • دشواری در تنفس
  • تورم در گلو یا زبان

اگر به کاپتوپریل واکنش آلرژیک نشان داده‌اید، باید فوراً مصرف آن را متوقف کنید. مصرف مجدد این دارو می‌تواند موجب بروز عوارض جدی و حتی مرگبار شود.

 لوپوس

داروهای انتی‌هیپرتانسیو مانند هیدرالازین می‌توانند باعث بروز یک حالت شبیه به لوپوس سیستمیک شوند که ممکن است در صورت وجود لوپوس سیستمیک، علائم آن را تشدید کند.

موارد منع مصرف کاپتوپریل

pregnancy CAPTOPRIL

برای گروه خاصی از افراد، مصرف کاپتوپریل ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند. مصرف کاپتوپریل ۵۰ میلی‌گرم در زنان باردار کاپتوپریل در دسته D داروهای حاملگی قرار دارد. به این معنی است که:

  • بررسی‌های انجام شده بر روی انسان نشان داده‌اند که مصرف این دارو توسط مادر می‌تواند اثرات منفی برای جنین داشته باشد.
  • این دارو فقط باید مصرف شود اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا در حین بارداری یا فشار خون بسیار بالا باشد

 در صورتی که در حال حاضر باردار هستید یا برنامه بارداری دارید، توصیه می شود که با متخصص زنان و زایمان خود مشاوره کنید. از پزشک خود درباره هرگونه خطر احتمالی که ممکن است به حاملگی شما وارد شود، سوال کنید. این دارو باید فقط در صورتی مصرف شود که خطرات احتمالی آن در مقایسه با فواید بالقوه آن قابل قبول باشد.

مصرف قرص زیرزبانی کاپتوپریل در زنان شیرده

کاپتوپریل قابلیت انتقال به شیر مادر را دارد و ممکن است در نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، عوارض جانبی بوجود آورد. در صورتی که شیر به کودک خود می‌دهید، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد تا بین توقف شیردهی یا متوقف کردن مصرف این دارو تصمیم‌گیری کنید.

مصرف کاپتوپریل ۲۵ در سالمندان

افراد در سنین بالاتر ممکن است داروها را با سرعت کمتری متابولیزم کنند. یک دوز استاندارد برای بزرگسالان ممکن است باعث افزایش سطح این دارو در بدن شما بالاتر از حد معمول شود. در صورتی که در گروه سنی بالاتر هستید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز کمتر یا برنامه دوز دارویی متفاوتی داشته باشید.

کودکان

این دارو در گروه سنی کودکان و نوجوانان تحت بررسی قرار نگرفته است. استفاده از این دارو در افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی کاپتوپریل

کاپتوپریل ممکن است با داروها یا مکمل‌های دیگر تعامل داشته باشد و این تعامل ممکن است تاثیرات آن را تغییر دهد. بنابراین، همواره توصیه می‌شود که پزشک و داروساز خود را درباره تمامی داروها و مکمل‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید (شامل داروهای تجویزی و غیر تجویزی، ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و گیاهی) آگاه کنید.

داروی آموکسی کلاو چیست ؟ چگونگی مصرف و عوارض آن بیشتر بخوانید: داروی آموکسی کلاو چیست؟ چگونگی مصرف و عوارض آن

۱. تداخل قرص خط دار کا‌پتوپریل ۵۰ میلی‌گرم با ساکوبیتریل

استفاده از داروی کاپتوپریل در ترکیب با ساکوبیتریل، که به همراه والزارتان برای مدیریت بیماری‌های هایپرتانسیون (فشار خون بالا) و نارسایی قلبی مصرف می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به حالتی خطرناک به نام آنژیوادم (تورم حاد) را افزایش دهد. برای جلوگیری از این وضعیت، شما نباید کاپتوپریل را ظرف ۳۶ ساعت پس از مصرف ساکوبیتریل استفاده کنید.

۲. داروهای فشار خون

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Healthline، داروی کاپتوپریل قابلیت تداخل فارماکولوژیک با دسته‌ای از داروهای کنترل فشار خون را دارد. این داروها عبارتند از:

  • کاندسارتان
  • اپروسارتان
  • ایربسارتان
  • بنازپریل
  • انالاپریل
  • فوزینوپریل

۳. دیورتیک‌ها

استفاده از دیورتیک‌ها در ترکیب با کاپتوپریل می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون شما شود. هنگامی که کاپتوپریل با دیورتیک‌ها مصرف می‌شود، دیورتیک‌های حفظ کننده پتاسیم می‌توانند سطح پتاسیم در خون شما را افزایش دهند، که می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند. برخی از دیورتیک‌های حفظ کننده پتاسیم عبارتند از:

  • اسپیرونولاکتون
  • آمیلوراید
  • تریامترن

۴. تداخل کا‌پتوپریل ۲۵ با داروهای ضد درد

استفاده از کاپتوپریل در ترکیب با برخی از داروهای ضد درد می‌تواند به کاهش عملکرد کلیه منجر شود. این داروها شامل:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

۵. داروهای جلوگیری از رد پیوند عضو

استفاده از داروهای خاص در ترکیب با کاپتوپریل می‌تواند خطر ابتلا به حالتی خطرناک به نام آنژیوادم (تورم حاد) را افزایش دهد، که یک واکنش آلرژیک شدید است. این داروها عبارتند از:

  • تمسیرولیموس
  • سیرولیموس
  • اورولیموس

۶. تداخل قرص خط دار کاپتوپریل ۵۰ میلی‌گرم با طلا

استفاده از اوروتیومالات سدیم (یک فرم تزریقی طلا) در ترکیب با کاپتوپریل می‌تواند خطر بروز واکنش نیتریتوئید را افزایش دهد. واکنش نیتریتوئید یک حالت نادر ولی شدید است که می‌تواند به عنوان یک عوارض جانبی دارویی رخ دهد. علائم این وضعیت می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • برافروختگی (یعنی گرم شدن و قرمز شدن صورت و گونه‌ها)
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • فشار خون پایین

نحوه نگهداری قرص زیرزبانی فشار خون

CAPTOPRIL

داروهایی مانند کاپتوپریل باید در دمای محیطی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. همچنین باید از نور مستقیم و گرمای بیش از حد دور نگهداری شوند. همچنین، داروی کاپتوپریل نباید در یخچال یا فریزر قرار گیرد. در نهایت، کاپتوپریل باید در مکانی خشک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

دوز فراموش شده کاپتوپریل

در مورد مصرف داروهایی مانند کاپتوپریل رعایت دقیق برنامه مصرفی بسیار حیاتی است. اگر یک دوز مصرف دارو را فراموش کردید، باید در اسرع وقت، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. با این حال، اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، نباید دو دوز را همزمان یا با فاصله زمانی کوتاه مصرف کنید.

چه افرادی  قرص کاپتوپریل را تجویز می کنند؟

کاپتوپریل یک داروی تجویزی است که برای درمان اختلالات مختلف تجویز می‌شود. بسته به نوع اختلالی که شما دارید، پزشکان با تخصص‌های مختلف می‌توانند این دارو را تجویز کنند. در صورتی که شما مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و فشار خون بالا باشید، این دارو ممکن است توسط متخصص قلب و عروق پیشنهاد شود. اگر شما به حالات دیگری مانند نارسایی کلیوی ناشی از دیابت مبتلا هستید، این دارو ممکن است توسط یک پزشک داخلی پیشنهاد می­شود.

کلام نهایی و راهنمای مراجعه به متخصصان

اگر دکتر شما این دارو را برایتان تعیین کرده است، در همه ملاقات‌ها با پزشک و آزمایشگاه خود حضور داشته باشید. باید به طور منظم فشار خون خود را بررسی کنید تا واکنش شما به کاپتوپریل را مشخص کنید.

شما باید یک فهرست کتبی از تمام داروهایی که با نسخه و بدون نسخه مصرف می‌کنید، داشته باشید تا در صورت مراجعه به کارشناس قلب یا بیمارستان، آن را در اختیار آن‌ها قرار دهید. عدم رعایت تداخلات دارویی می‌تواند عواقب سنگینی برای شما داشته باشد.

پرسش های رایج

دوره درمان توسط کاپتوپریل چقدر است؟

این دارو بالا رفتن فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را مدیریت می‌کند. بنابراین، ممکن است لازم باشد تا پایان زندگی از آن استفاده کنید.

آیا باید کاپتوپریل را با معده خالی مصرف کنم؟

غذا فرایند جذب کاپتوپریل را برای بدن شما مشکل‌تر می‌کند، بنابراین اگر دارو را با غذا مصرف کنید، اثر مطلوبی نخواهد داشت. تلاش کنید داروی خود را ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از غذا مصرف کنید تا به کاپتوپریل اجازه دهید تا بهترین کارایی را در بدن شما داشته باشد.

چقدر زمان نیاز است، تا کاپتوپریل اثر کند؟

کاپتوپریل در مدت ۱۵ دقیقه شروع به دیسولوشن می‌کند، اما ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا دارو به طور کامل توسط بدن ادمیل شود. حدود یک هفته از مصرف کاپتوپریل طول می‌کشد تا به طور کامل در بدن ادمیل شود و فشار خون شما را کاهش دهد.

آیا  اثر کاپتوپریل را بر فشار خون قابل احساس است؟

بسیاری از اشخاص احساس نمی‌کنند که فشار خونشان کمی تغییر می‌کند. ولی اگر فشار خون شما بسیار کاهش یابد، ممکن است احساس چرخش یا غش داشته باشید.

آیا کاپتوپریل بر حس چشایی تأثیر گذار است؟

تعداد اندکی از اشخاص پس از آغاز مصرف کاپتوپریل به کاهش یا از دست رفتن حس چشایی مبتلا می‌شوند. این اثر جانبی موقتی است و معمولاً پس از ۲ تا ۳ ماه از مصرف آن حل می‌شود.

آیا می‌توان همزمان با مصرف کاپتوپریل الکل مصرف کرد؟

الکل تاثیری بر چگونگی عملکرد کاپتوپریل در بدن شما ندارد. با این حال، پیشنهاد خوبی است که الکل را به میزان معتدلی مصرف کنید، به ویژه اگر شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت یا نارسایی قلبی دارید، زیرا مصرف مقادیر بالای الکل می‌تواند این شرایط را وخیم‌تر کند.

آیا کاپتوپریل ۲۵ میلی‌گرم بر درمان کرونا موثر است؟

کاپتوپریل به عنوان یک داروی کارآمد در تهیه محلول‌ها، می‌تواند برای افزایش بهره‌وری ریه و کاهش عوارض جانبی سیستمیک مفید باشد. این نوع درمان ممکن است برای بیماران مبتلا به کرونا به منظور پیشگیری از درگیری ریه استفاده شود.

انالاپریل بهتر است یا کاپتوپریل؟

انالاپریل نیز یک داروی تنظیم کننده فشار خون است که عملکردی نزدیک به کاپتوپریل دارد. نمی‌توان با قطعیت گفت که این داروها تفاوتی با یکدیگر دارند. هر دو این داروها در موقعیت‌های خاصی توسط پزشک تعیین می‌شوند. انالاپریل در دو شکل قرص و شربت موجود است و قیمتی بسیار بیشتر از کاپتوپریل دارد. برخی از مطالعات بالینی نشان می‌دهند که کاربران از عملکرد انالاپریل رضایت بیشتری دارند، ولی قیمت زیاد آن باعث شده است که تمامی گروه‌ها نتوانند از آن بهره ببرند.

آیا قرص کاپتوپریل خطرناک است؟

هر دارویی، در کنار فواید خود، ممکن است عوارض جانبی احتمالی نیز داشته باشد. کاپتوپریل نیز از این موضوع مستثنی نیست. این دارو دارای عوارضی مانند تورم گلو می­باشد و در برخی موارد ممکن است عفونت ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی این دارو می‌توانند به زندگی افراد تهدید ایجاد کنند. بنابراین، برای مصرف این دارو باید با پزشک مشورت کرد.

آیا قرص کاپتوپریل خطرناک است؟

همانطور که در متن مقاله بیان شد، کاپتوپریل در جلوگیری از تشدید عملکرد کلیه در نفروپاتی دیابتی که به انسولین وابسته است، محافظت می‌کند و به طور قابل ملاحظه‌ای از کنترل فشار خون به تنهایی موثرتر است.

بهترین زمان مصرف داروی کاپتوپریل چه ساعتی از روز است؟

زمان مصرف این دارو در طول روز اهمیت خاصی ندارد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید این دارو را با معده خالی و در بازه‌های زمانی مشخص مصرف کنید.

بهترین داروی ضد فشار خون چیست؟

بر اساس بررسی‌ها و نظرات مصرف‌کنندگان، لیزینوپریل به عنوان یکی از مطرح‌ترین داروهای کنترل فشار خون شناخته شده است. داروهایی همچون آملودیپین بیسیلات و مهارکننده‌های کانال کلسیم در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند.

سرگیجه بعد از کاپتوپریل متداول است؟

در صورتی که پس از مصرف این دارو، فشار خون شما به شدت کاهش پیدا کند، احتمال دارد که با علائمی مانند سرگیجه و سبکی سر مواجه شوید. اگر با چنین عوارض جانبی روبرو شدید، به پزشک خود اطلاع دهید تا دوز داروی شما را تنظیم کند.

سرگیجه بعد از کاپتوپریل رایج است؟

شما می‌توانید این دارو را به دو صورت مصرف کنید: یکی به صورت زیرزبانی و دیگری به صورت خوراکی که با آب همراه می‌شود. قبل از اینکه شروع به مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام روش برای شما بهتر است.

بهترین زمان مصرف قرص کاپتوپریل قبل از غذا یا بعد از غذا می­باشد؟

شما نیاز دارید که این دارو را در حالتی که معده‌تان خالی است بخورید، پس توصیه می‌شود که یک ساعت قبل از وعده غذایی آن را مصرف کنید. البته، اگر دو ساعت پس از خوردن غذا آن را بخورید هم مشکلی ایجاد نمی‌شود.

عوارض قرص کاپتوپریل در آقایان چیست؟

عوارض جانبی این دارو، به جز در حالت بارداری، برای هر دو جنس تقریبا مشابه است. به عنوان مثال، هر دو جنس ممکن است تجربه‌های زیر را داشته باشند:

 ۱. سرفه

 ۲. حس گرفتگی در گلو

 ۳. کم حسی

 ۴. حالت گیجی

 ۵. خارش و بروز بثورات روی پوست

 ۶. از دست رفتن حس چشایی

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا