کرونا

کرونای جدید ۱۴۰۲ چه علائمی دارد؟

ویروس کرونا (نام علمی: Coronaviruses)، گروهی از ویروس‌ها متعلق به خانواده ویروسی کروناویریده هستند که از طریق ایجاد عفونت دستگاه تنفسی در پرندگان و پستانداران، ایجاد بیماری می‌کنند. پیدایش این ویروس در ایران به اواخر بهمن سال 1398 برمی‌گردد که مبدا همه‌گیر شدن و شیوع این ویروس از کشور چین بوده است.

جدیداً سویه‌های کرونا XBB و BQ.1 که از شاخه‌های ویروس امیکرون هستند، توجه جهانی را به خود جلب کرده‌اند. این سویه‌های جدید کرونا به تازگی در حال شیوع در ایران و سراسر جهان هستند. در ادامه به علائم کرونای جدید و همچنین میزان خطر و آیا کرونای جدید کشنده است؟ اشاره خواهیم کرد. پس با دکتریاب همراه شوید.

علائم کرونای جدید XBB

کرونای جدید علائمی مشابه دیگر سویه‌های قبلی خود دارد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون و زیرسویه‌های آن در مقایسه با دلتا حدود 80% کمتر است. این سویه شباهت زیادی به امیکرون دارد و علائم آن نیز به مانند آن است. گلودرد که یکی از علائم کرونا است، در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دیگر انواع ویروس‌های کرونا، ۸ برابر شایع‌تر است.

علائم احتمالی ابتلا به زیرسویه جدید کرونا XBB

  • گلودرد شدید
  • سردرد
  • ضعف و بی‌حالی
  • تهوع
  • استفراغ
  • سوزش قفسه سینه
  • عطسه

آیا کرونای جدید XBB و BQ.1 خطرناک و کشنده هستند؟

خطر بستری شدن در مراکز درمانی و بیمارستان در صورت ابتلا به این سویه‌ها نسبت به نوع ویروس کرونا دلتا کم‌تر است. هرچند که این نوع سویه به نسبت سویه‌های قبلی خطر کمتری دارد اما قدرت انتشار بالاتری دارد و نباید آن را دست کم گرفت!.

چگونه از ابتلا به کرونای جدید جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا و شیوع این ویروس کرونای جدید، می‌بایست به مانند قبل رفتار کنیم، ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، از روبوسی جلوگیری کنیم و واکسیناسیون خود را تکمیل کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افرادی که حداقل 2 دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت سایر افراد کمتر متلا به این ویروس شده‌اند و در صورت ابتلا به نوع خفیف آن دچار شده‌اند.

در تاریخ 20 فروردین ماه 1402 مسئولان وزارت بهداشت، متاسفانه از شروع پیک هشتم کرونا در کشور خبر دادند.

برای دریافت لیست بهترین پزشکان متخصص عفونی و کرونا در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید لیست پزشکان عفونی بهترین دکتر عفونی تهران

آمار کرونا در ایران – اول خرداد 1402

به نقل از ایسنا، از دیروز تا امروز اول خردادماه ۱۴۰۲ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۲۸۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۲۴۲ رسید.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست، یک شهر در وضعیت نارنجی، ۶۸ شهر در وضعیت زرد و ۳۷۹ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

چرا کرونا دوباره جان گرفت؟

به نقل از دکتر مینو محرز متخصص عفونی: مردم از ماهها قبل با این تصور که خطر کرونا کم شده، ماسک را برداشته‌اند. در ایام عید هم که دید و بازدیدها و روبوسی‌ها زیاد شد. با افزایش تجمع‌ها و مسافرت‌ها شیوع بیماری کووید۱۹ در بین مردم ایران به یکباره افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. سالمندان که تا قبل از عید بیشتر در خانه بودند. در ایام عید چون بیشتر مردم برای دید و بازدید به منزل بزرگترها می‌روند، بیشتر درگیر شدند. بنابراین شاهد افزایش موارد بستری و ابتلای شدید به علت ویروس کرونا در بین افراد سالمند بودیم و چون بسیاری از این افراد بیماری زمینه‌ای هم دارند، موارد مرگ و میر بالا رفت.

کرونا پیرولا بیشتر بخوانید: علائم کرونا پیرولا | کرونای جدید دی 1402

وی ادامه داد: علایم کرونا در نوع جدید امیکرون بین افراد مختلف متفاوت است. در تعداد زیادی از مردم خیلی علایم شدیدی ندارد و مثل یک سرماخوردگی معمولی به صورت سرپایی و با استراحت خوب می‌شوند اما در افراد بیشتری نسبت به امیکرون قبلی ریه درگیر عفونت می‌شود. به همین علت تعداد بیماران بدحال نسبت به گذشته بیشتر است و تعداد موارد بستری نیز افزایش داشته است. این موارد به خصوص در بین افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری قلبی و تنفسی بیشتر است.

آمار کرونا در ایران – 04 تیر 1402

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، یک نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۶ هزار و ۲۹۴ ثابت ماند.

تا کنون ۷ میلیون ۳۶۸ هزار و ۹۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۶ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۵۷۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

شیوع سریع سویه جدید کرونا دی 1402

کارشناسان می‌گویند زیرسویه جدید JN.۱ (از نوادگان گونه اُمیکرون کرونا) قابلیت سرایت بیشتر و گسترش سریع‌تری دارد و باعث ایجاد علائمی مانند تب، سرفه، سرماخوردگی، گلودرد و درد بدن می‌شود؛ یعنی همان علائمی که در سایر سویه‌های کروناویروس ایجاد می‌کنند.

آمیتیس رمضانی درباره سویه جدید کرونا که در تعدادی از کشورها شایع شده است، گفت: هم اکنون تقریبا وارد پنجمین سال پاندمی کووید شدیم و این ویروس همچنان به تکاملش ادامه می‌دهد و این مسئله موجب شده تا ایمنی‌های به دست آمده در برابر این ویروس از جمله ایمنی ناشی از ابتلا و یا تزریق واکسن کاهش پیدا کند. از حدود چند ماه پیش با سویه‌ای به اسم پیرولا مواجه بودیم که در دنیا غالب شده بود و نسبت به سویه‌های قبلی جهش‌های بیشتری داشت به نحوی که تنها در قسمت اسپایک ویروس ۳۰ جهش رخ داده بود و به همین دلیل حتی واکسن‌های جدیدی نیز که بروزرسانی شده بودند چندان روی این ویروس تاثیر نگذاشتند.

این زیرسویه از شاخه‌های نوادگان سویه BA.۲.۸۶ (که خودش از سویه اُمیکرون منشا گرفته است) می‌باشد، که نمونه اولیه آن در تابستان امسال یافت شد. این زیرسویه در مقایسه با سویه BA.۲.۸۶ دارای جهش L۴۵۵S اضافی در پروتئین شاخکی ویروس است.

سازمان جهانی بهداشت به دلیل گسترش سریع این زیرسویه، آن را به عنوان یک «سویه مورد علاقه» (VOI) جداگانه از نوادگان اصلی BA.۲.۸۶ طبقه‌بندی کرد. به گفته این سازمان زیرسویه JN.۱ می‌تواند بار عفونت‌های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد.

پزشکان می‌گویند افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند COPD، آسم و بیماری قلبی در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از عفونت کووید قرار دارند.

لیست پزشکان مرتبط:

7 دیدگاه

  1. آیا معده درد شدید و‌سوزش معده و ورم معده و سوزش گلو‌ هم علامت کروناست؟

    1. مشکلات گوارشی از علائم کرونا بوده است اما برای تشخیص صحیح می‌بایست به پزشک مراجعه داشته باشید

      1. سلام من فقط بدن درد دارم و تب و لرز آیا اومیکرون یا آنفولانزا؟؟

  2. نسل جدید کرونا ببخشید آقا دکترو خانم دکتر میشه بفرمایید زنجیره بیماری کرونا قطع شده است یا خیر؟
    از شما خواهشمندم برای تک تک بچه های ایران به طور واضح بیان کنید با تشکر

  3. وای خدایا حدود دو هفتس دارم از سردرد و بدن درد و بی حالی شدید میمیرم یدقه خوب میشم دوباره حالم بد میشه ی روز حالت تهوع دارم ی روز معده درد خیلی این بی حال بودن و خوابیدن زیاد اونم تو ایام امتحانات برام سختههه خدایا نجاتم بده😭😭😭😭😭

  4. باسردرد که شروع شد حالا. تب باشیاف پایین آمد دوباره بالا رفت علایم جدید تب سرفه خشک شدید عطسه شدید دل پیچیده شدید اسهال همراه با بلغم وکف نفخ شدید تلخی دهان ضعف وبی حالی آب ریز بینی چشم ترشحات غلیظ از سینوس حدود ۱۰ درگیر این بیماری هستم ۱۹۰ گفت به متخصص عفونت مراجعه کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا