کرونا

گرفتگی صدا و خلط گلو از علائم کرونا است؟

افرادی که با ابتلا به کرونا علائمی را تجربه می‌کنند، برای دریافت نتیجه درست و قطعی از انجام آزمایش، می‌بایست نکات مهمی را در نظر داشته باشند. براساس جدیدترین تحقیقات، علائم کرونا به صورت روزشمار تغییر می‌کنند که در این مقاله به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

هر چقدر که از عمر کووید ۱۹ بیشتر می‌گذرد، علائم و نشانه‌های کرونا و عوارض کرونا نیز تغییرات جدیدی پیدا می‌کند. در ابتدا علائمی نظیر تنگی نفس و سرفه‌های خشک جز نشانه‌های بالینی بیماران کرونایی به‌حساب می‌آمدند. با گذشت زمان از دست دادن حس بویایی و چشایی نیز به علائم قبلی اضافه شد. کم کم محققان دریافتند افرادی که بیماری‌هایی زمینه‌ایی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های خود ایمنی و … دارند، بیشتر تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرند.

علائم روز به روز کرونا چگونه است و چرا علائم جدیدی به وجود می‌آید؟ آیا ویروس کرونا پیوسته در حال جهش است؟ آیا کرونا روز به روز قوی‌تر می‌شود؟ آیا می‌توان جلوی جهش‌های این ویروس را گرفت؟ این‌ها سوالاتی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که سعی می‌کنیم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم، پس با دکتریاب همراه شوید.

علائم کرونا امیکرون

امیکرون از نظر سرعت سرایت، نوع بیماری‌زایی، علائم و طول دوره بیماری تفاوت‌های چشمگیری با سویه‌های قبل از خود دارد. امیکرون از نظر ظاهری و پروتئین‌های سطحی تغییرات زیادی داشته است به طوری که قادر است از سد سیستم ایمنی تقویت شده با واکسیناسیون نیز عبور کند. یکی دیگر از ویژگی‌های امیکرون مبتلا کردن تمام طیف‌های سنی است.

علائم امیکرون در کودکان

شایع‌ترین علائم امیکرون در اطفال شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خستگی و بی‌حوصلگی
  • گلودرد
  • سرفه
  • خروسک

علائم امیکرن در بزرگسالان

  • عطسه
  • اسهال
  • تب و لرز خفیف
  • دردهای عضلانی
  • کمر درد
  • سردرد
  • گلودرد
  • خشکی گلو

افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند و یا دچار نقص سیستم ایمنی و یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند امکان درگیر شدن ریه وجود دارد.

گرفتگی صدا و گلو از علائم ویروس کرونا

در طول همه‌گیری کرونا یا کووید-19، این ویروس همچنان علائم و عوارض بیشتری را با گسترش در سراسر جهان نشان می‌دهد. و یکی از علائمی که اکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته این است که چگونه می تواند بر صدای شما تأثیر بگذارد و باعث گرفتگی صدا شود.

برخی از بیماران مبتلا به کرونا گزارش می‌دهند که صدای آنها در حالی که ویروس سیر خود را طی می‌کند، خشن می‌شود. اما این علامت ریشه در سایر پیامدهای ویروس COVID-19 دارد.

دکتر خبازا پزشک ریه و مراقبت‌های ویژه می‌گوید: “هر گونه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باعث التهاب راه هوایی فوقانی می‌شود.” این شامل تارهای صوتی می شود. لارنژیت می تواند با هر یک از این ویروس‌ها رخ دهد.

او ادامه می دهد: «وقتی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند کووید-19 روی ریه‌ها تأثیر می گذارد، حتی بیشتر سرفه می‌کنید. شما در حال حاضر گلو و تارهای صوتی ملتهب ناشی از عفونت دارید و سپس سرفه ثانویه که رخ می دهد می تواند بسیار شدید و تحریک کننده باشد.

به طور خاص، سرفه می تواند باعث التهاب در حنجره شود. حنجره، که به عنوان جعبه صدا نیز شناخته می‌شود، عضوی در گلو است که تارهای صوتی را در خود جای داده است، دو لایه بافتی که حرکت می‌کنند تا اجازه تنفس و ارتعاش برای کمک به صحبت کردن شما را بدهد.

این التهاب بر انعطاف پذیری تارهای صوتی تأثیر می گذارد و آنها را متورم و سفت می کند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند آنقدر ارتعاش کنند. این می تواند بر زیر و بم و عمق صدای شما تأثیر بگذارد و باعث شود صدای خشن به نظر برسد یا حتی آن را به یک زمزمه کاهش دهد.

گرفتگی صدا از علائم کرونا است؟

گرفتگی صدا به تنهایی علامت کرونا نیست هرچندکه نمی‌توان با قطعیت نظر داد، اما اگر سایر علائم شبیه به کرونا را ندارید، میتواند مربوط به علل دیگر مثل ریفلاکس معده ، آلرژی ، دود سیگار ، اختلال تیروئید و … باشد.

مصرف مایعات فراوان و استفاده از بخور گرم می‌تواند در بهبود علائم موثر باشد که در صورت ادامه دار بودن به مدت 7 الی 10 روز نیاز به مراجعه حضوری و بررسی بیشتر خواهد بود.

کرونا پیرولا بیشتر بخوانید: علائم کرونا پیرولا | کرونای جدید دی 1402

پیشگیری از گرفتگی صدا

چند روش ساده برای جلوگیری از گرفتگی صدا و درمان خانگی گرفتگی صدا و گلو درد وجود دارد:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • از الکل و کافئین و سایر مایعاتی که بدن شما را کم آب می‌کنند، اجتناب کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید.
  • طولانی مدت از صدای خود استفاده نکنید.
  • با صدای بلند صحبت نکنید یا داد نزنید.

درمان‌های ساده و خانگی برای گرفتگی صدا

اگر دچار گرفتگی صدا شده اید و می‌خواهید در منزل گرفتگی صدا را درمان کنید، راه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه برای شما می‌آوریم.

مایعات بیشتر مصرف کنید

برای درمان گرفتگی صدا مایعات استفاده کنید و همچنین می‌توانید از مایعات گرم و همچنین سوپ استفاده کنید. توجه کنید که از نوشین مایعات کافئین دار خودداری کنید.

استفاده از دستگاه بخور سرد

مرطوب‌کردن هوا به خصوص در طول فصول سرد سال مفید است، زیرا گرمایش داخلی هوا را خشک می‌کند که ممکن است باعث تحریک بیشتر گلو شود.

آب نمک غرغره کنید

با غرغره‌کردن آب گرم و نمک از التهاب حنجره خلاص می‌شوید. نمک به بهبود بافت‌های تحریک‌شده کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان آب گرم (داغ نباشد) اضافه کنید و چند بار در روز غرغره کنید تا علائم برطرف شوند.

عسل را فراموش نکنید

عسل خواص دارویی بسیاری دارد و می‌تواند گرفتگی صدا را درمان کند. شواهد نشان می‌دهند که عسل می‌تواند سرفه و ترشح مخاط را کاهش دهد. عسل را می‌توانید داخل یک فنجان آب گرم یا چای حل کرده و نوش جان کنید. همچنین می‌توانید یک لیموی تازه داخل آن بچکانید.

پودر روتارین

روتارین و درمان گرفتگی صدا در کرونا

پودر روتارین که به صورت ساشه ای تولید می‌شود و اثر بسیار خوبی برای درمان گرفتگی صدا و التهاب گلو دارد. شرکت قائم دارو برای تولید این از یک دانه‌ی بسیار معروف برای درمان التهاب گلو و یک گیاه پرخاصیت برای بهبود سرفه و عفونت استفاده می‌کند. دانه‌ی به و مرزنجوش دو گیاهی هستند که در ترکیبات پودر روتارین مشاهده می‌کنید.

قرص آلتادین

قرص آلتادین، راهی برای درمان خارش گلو و گرفتگی صدا در کرونا

حال اگر می‌پرسید که برای گرفتگی صدا چه قرصی بخوریم، می‌توانیم قرص آلتادین را به شما معرفی کنیم. قرص آلتادین بیشتر با عنوان قرص برای خارش گلو شناخته می‌شود. اما برای رفع گرفتگی صدا و حتی برونشیت و گلودرد ویروسی نیز اثربخشی خوبی دارد. دلیل این اثربخشی، وجود عصاره‌ی نعناع در کنار گل ختمی و شیرین بیان در ترکیبات این قرص است.

لیکوفار؛ ضد التهاب قوی برای تارهای صوتی و گلو

قرص مکیدنی لیکوفار تنها یک قرص برای گرفتگی صدا نیست؛ بلکه برای بهبود سرفه خشک و درمان خلط گلو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرین بیان و اکالیپتوس دو گیاه موجود در قرص لیکوفار هستند که در کنار هم یک تیم کامل برای رفع گلودرد و گرفتگی صدا را تشکیل می‌دهند.

چه زمانی به پزشک برای گرفتگی صدا مراجعه کنیم؟

اگر صدای شما به مدت بیش از ۳ هفته گرفته باشد و با درمان خانگی گرفتگی صدا بهبود نیابد، باید به دکتر عفونی مراجعه کنید. همچنین اگر علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا نداشته باشید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و می‌توانید از دکتر عفونی تلفنی مشورت بگیرید.

علت تغییر علائم روزشمار در ویروس جدید کرونا چیست؟

زمانی که ویروس کرونا به گیرنده‌های خاصی از سلول‌های بدن انسان می‌چسبد و ژنوم خود را وارد سلول انسان می‌کند، ژنوم کرونا در داخل سلول شروع به تکثیر می‌کند. سیستم کپی شدن ژنوم کرونا مانند ژنوم هسته سلول بدن انسان است، با این تفاوت که در هنگام کپی شدن مکانیسم PROOF READING را ندارد. بنابراین در هنگام تکثیر شدن ژنوم ویروس کرونا در داخل سلول انسان اشتباهات زیادی رخ می‌دهد که منجر به جهش‌های تازه در این ویروس می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این موضع بپردازیم که آیا گرفتگی صدا از علائم کرونا است؟ یا اینکه علت دیگری هم دارد. در صورتیکه دچار گرفتگی صدا شده اید، ما در این مقاله راهکارهای خانگی را به شما معرفی کردیم که می‌توانید از آن‌ها برای درمان صداگرفتگی استفاده کنید. اگر با انجام درمان‌های خانگی و گذشت بیش از 3 هفته علائم شما بهتر نشد، می‌بایست به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید تا علت آن توسط پزشک بررسی شود.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا