مغز و اعصاب

سردرد و حالت تهوع همزمان چه دلیلی دارد ؟

در این مقاله شما خواهید خواند

یکی از مشکلاتی که در بدن رخ میدهد و میتواند فرد مبتلا را بسیار اذیت کند، درد در ناحیه سر است که گاهی با مشکلاتی دیگر مثل حالت‌تهوع (استفراغ) نیز دست‌به‌دست هم داده و فرد را درگیر میکنند. لازم به‌ذکر است که علتهای زیادی وجود دارند که موجب بروز سردرد و حالت‌تهوع یا استفراغ باهم میشوند. ما در ادامه بررسی خواهیم کرد که این دو باهم نشان از چه هستند و درمان آنها چگونه است. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

دلیل بروز سردرد و حالت‌تهوع چیست؟

دردی معمول که در میان اکثر افراد (بزرگسال یا کودک) شایع بوده و غالبا خطرناک هم نیست، سردرد میباشد. اگرچه گقتیم این درد بیخطر است، اما برای اینکه فرد درگیر عوارض ناشی از آن نشود بهتر است علت آن را ریشه یابی کرد. از علل رایج سردرد و حالت‌تهوع میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

اثری که میگرن روی سردرد و حالت‌تهوع دارد

میگرن یکی از رایجترین دلایل ایجاد سردرد و استفراغ و حالت‌تهوع باهم است. فردی که دچار میگرن میشود، به نور حساس شده و مایل است بیشتر در تاریکی بماند. از نشانه‌های میگرن، دردی با حالت ضربانی در یک طرف سر است.

اگر فرد علاوه بر سردرد و حالت‌تهوع به نور نیز حساس میباشد، بهتر است برای اینکه سیستم عصبی خود را بررسی کند به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

دلیل سردرد و چشم‌درد و حالت تهوع باهم

گاهی پیش میاید که فرد علاوه بر سردرد به چشم‌درد نیز مبتلا میشود. حتما باید علت ظاهر شدن این دردها در کنار هم مشخص شود. چرا که دردچشم معمولا زمانی اتفاق میافتد که فرد دچار فشار‌چشم یا ستوزیت شده است. اگر فردی دردسر و حالت‌تهوع و همچنین درد در پشت چشم را باهم داشته باشد، به احتمال زیاد فرد میگرن دارد. توصیه متخصص مغز و اعصاب این است که برای جلوگیری از ابتلا به درد مزمن سر، درمان آن دنبال شود.

اثری که الکل و سایر داروها روی سردرد دارد

مصرف الکل میتواند منجر به ایجاد سردرد و حالت‌تهوع و حتی مشکلات معده و عرق‌کردن زیاد شود. گاهی مصرف برخی از داروها به صورت خودسرانه مانند ایبوبروفن هم باعث بروز این مشکلات میشود. دکتر در این زمینه توصیه میکند که برای جلوگیری از ابتلا به سردرد، مصرف الکل و خودسرانه دارو باید رها شود.

اثری که کرونا در ایجاد سردرد دارد

از علائم ویروس جدید کرونا میتوان به سردرد و حالت‌تهوع، آبریزش بینی و گلودرد و همچنین کوفتگی عضلات اشاره کرد. در این بیماری زمانی که سردرد و حالت‌تهوع رخ میدهد، متفاوت میباشد. سردردهایی که مربوط به کرونا هستند به شیوه‌هایی خاص ظاهر میشوند. در این سردردها از دو طرف سر فشاری وارد شده و درد بصورت ضربانی است و درهنگام خم شدن سر، درد بیشتر میشود.

گاهی ممکن است این علائم یعنی سردرد و حالت‌تهوع هنگامی آغاز شود که کرونا تازه شروع شده است و گاهی اوقات نیز در مراحل بعدی کرونا روی میدهند.

دلیل ایجاد سردرد و تپش‌قلب

گاهی سردرد و حالت‌تهوع و تپش قلب باهم در فرد ظاهر میشوند که در اینصورت باید بررسی شود، چراکه ممکن است دلیل آن مشکل قلبی باشد و یا به قلب به‌میزان کافی خون نرسد. وقتی اینگونه باشد، فرد درد قفسه‌سینه را نیز تجربه خواهد کرد.

اثری که کم‌آبی روی سردرد و حالت‌تهوع دارد

 انسان باید در طول روز لااقل ۸ لیوان آب بنوشد تا بدینوسیله بدن هیدراته شده و سالم بماند. اگر میزان آبی که نوشیده میشود، کم باشد فرد دچار سردرد و حالت‌تهوع در صبح میشود. چراکه کم‌آب شدن بدن علتی عمره برای سردرد بوده و فرد درصورت کم‌آب شدن بدنش دچار سردرد در صبح میشود.

مشکلاتی در خوابیدن و سردرد و حالت‌تهوع

اگر فرد در خواب مشکل داشته باشد، دچار سردرد و حالت‌تهوع در صبح میشود. درواقع هرکسی که الگوی مناسبی برای خواب ندارد و دندان قروچه میکند، بعداز اینکه از خواب بیدار میشود، دچار سردرد میشود. گاهی این افراد علائم دیگری نیز دارند که عبارتند از:

الف. خروپف با صدایی بلند

ب. ایجاد تغییرات خلقی

ج. خس‌خس کردن

د. ایجاد درد فک به‌خاطر دندان قروچه

وجود پرفشاری و سردرد و حالت‌تهوع

اگر سردرد و حالت‌تهوع همراه با فشاربالا باشد، نشان دهنده‌ فشار بالای داخل جمجمه میباشد. این نوع سردرد با سردردهای عصبی و میگرنی فرق دارد و گاهی دردقفسه سینه یا تاری دید نیز دراین مورد پیش میاید.

سردرد و حالت‌تهوع و کم‌خونی

گاهی سردرد به دلیل وجود کم‌خونی (فقر آهن) و تامین نشدن آهن بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب، روی میدهد. گاهی نیز کم‌خونی بخاطر بیماری‌های دیگر زمینه‌ای و مشکل تولید گلبول قرمز به‌وجود میاید.

سردرد و حالت‌تهوع و بارداری

تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار باعث ایجاد سردرد و حالت‌تهوع میشود. ممکن است خانمی که باردار است دچار سردرد تنشی شده و عضلاتش در پشت گردن دردناک و سفت شود و یا خانم باردار دچار میگرن شده و به نور حساس شود.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

این امکان نیز وجود دارد که وقتی خانمی باردار در ابتدای بارداری چنین علامت‌هایی را تجربه کند، بدن وی به دلیل حالت تهوع و استفراغ کم‌آب شده و دچار سردرد شود.

ایجاد سردرد و حالت‌تهوع بعد از تزریق بوتاکس

یکی از کارهایی که برای زیبایی و رفع چین‌وچروک چشم و صورت انجام میشود، بوتاکس است، ولی این درمان ممکن است باعث ایجاد سردرد و حالت تهوع و گاهی سرگیجه شود.

البته بروز سردرد بعد از تزریق بوتاکس دلایلی میتواند داشته باشد که عبارتند از انقباض زیاد برخی عضلات در صورت و تزریق اشتباه یا خطای پزشکی. گاهی نیز اگر ماده تزریق شده ناخالصی داشته باشد، سردرد و حالت‌تهوع ایجاد خواهد شد.

چگونه میتوان سردرد و حالت‌تهوع را درمان کرد؟ (سه نوع درمان)

چگونه میتوان سردرد و حالت‌تهوع را درمان کرد؟ (سه نوع درمان)

از آنجایی که حالت‌تهوع و سردرد باعث ایجاد مشکل در زندگی فرد و اختلال در کیفیت زندگی فرد میشود، لذا افراد این سوال را مرتب میپرسند که علت سردرد و سرگیجه و حالت‌تهوع چیست و چگونه میتوان آنرا درمان کرد؟

در گام اول بعد از سردرد و حالت‌تهوع، باید علت آن مشخص شود و این کار توسط دکتر تهوع انجام میشود.

الف. استراحت و استفاده از مسکن

فرد باید در هنگام بروز سردرد و حالت‌تهوع در جایی ساکت و آرام استراحت کند و از مسکن‌هایی که بدون نسخه در دسترس هستند مانند استامینوفن و آسپرین و دیکلوفناک استفاده کنند. اما اگر این سردرد مداوم باشد و مدتی طولانی انسان را درگیر کند، باید به پزشک مراجعه شود و هیچ دارویی بصورت خودسرانه استفاده نشود.

ب. استفاده کردن از کمپرس های گرم و سرد

برای اینکه بتوان در خانه سردرد و حالت‌تهوع را درمان کرد، میتوان از کمپرس گرم روی پیشانی و کمپرس سرد در پشت گردن استفاده کرد.

ج. درمانهای تکمیلی برای درمان سردرد و حالت‌تهوع

درمانهایی مانند طب‌سنتی و آروماتراپی برا تسکین سردرد و حالت‌تهوع و سرگیجه، بخشی از درمانهای تکمیلی هستند. برای‌مثال در طب سنتی روغنهای گیاهی مانند روغن اسطوخودوس و رزماری و نعنا برای کاهش سردرد تجویز میشوند.

زمان مراجعه به پزشک چه موقع است؟

اگر سردرد و حالت‌تهوع به‌همراه علايمی باشد که در ادامه گفته میشود، مراجعه سریع به پزشک و یافتن علت آن ضروری است.

الف. ضربه به سر بصورت ناگهانی

ب. از دست رفتن هوشیاری

ج. تاری دید

د. وجود تب

ه. ادرار نکردن تا بیش از ۸ساعت

سوالاتی که معمولا در هنگام حالت‌تهوع و سردرد پرسیده میشوند

چه نوع سردردی خطرناک است؟

اگرچه هر نوع سردردی ریشه متفاوتی دارد، اما اگر سردرد ناشی از عروق یا ابتلا به هیدروسفالی و اختلال مغزی باشد، این نوع سردرد خطرناک است.

موقعی که سردردی ناگهانی و با شدت رخ میدهد، چه کاری باید انجام داد؟

 اگر سردرد در پی ضربه به سر به وجود آید و به دنبال آن شخص گیج شده و تعادلش را از دست بدهد، این نوع سردرد خطرناک بوده و باید در فوریتهای پزشکی بررسی شود.

معمول‌ترین دلیل در بروز سردرد و سرگیجه کودکان چیست؟

اکثر کودکان زمانی که دچار سرماخوردگی و عفونت گوش و گلودرد میباشند، سردرد و سرگیجه را نیز تجربه میکنند که پس از چند روز برطرف میشود، اما اگر این نشانه‌ها طول بکشد، بیماری کودک جدی است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا