دهان و دندان

حساسیت دندان به سرما و گرما + علت و روش درمان

دندان یکی از اجزای مهم دندان است که از قسمت‌هایی همچون تاج، عاج، پالپ، ریشه، مینا، سمنتوم، کانال، رباط و لثه تشکیل می‌شود. گاهی اوقات ممکن است در هنگام مسواک زدن، نوشیدن و یا خوردن احساس درد ناخوشایندی در دندان‌های خود داشته باشید که اصطلاحاً به آن حساس شدن دندان گفته می‌شود. درد دندان پس از خوردن چیزهای سرد می‌تواند نشان دهنده پوسیدگی دندان باشد اما حساسیت دندان لزوما نشان دهنده پوسیدگی نیست. اگر تجربه‌ایی همچون تیر کشیدن و درد دندان بعد از خوردن آب سرد، درد دندان بعد از خوردن گوجه سبز، حساسیت دندان نسبت به شیرینی، درد دندان هنگام خوردن چیز سرد و غیره را داشته‌اید، خواندن این مطلب به شما توصیه می‌شود.

حساسیت دندان چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

یکی از سوالاتی که شاید برای شما پیش آمده باشد این است که چرا دندان‌های من به سرما و گرما حساسیت دارند؟حساسیت دندان در حالت کلی به ناراحتی و یا دردی در دندان گفته می‌شود که به برخی محرک‌ها مثل سردی، گرمی یا برخی مزه‌ها مانند ترشی واکنش نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر برای مصرف بستنی اذیت هستید و یا تحمل خودن یک فنجان چای را ندارید این مشکل از علائم حساسیت دندان به سرما و گرما است. حساسیت دندان در پی حرکت مایعات درون سوراخ‌های ریزی که در عاج دندان وجود دارد به وجود می‌‌آید و باعث التهاب عصب می‌شود.

توجه داشته باشید مصرف بیش از حد غذا و مایعات حاوی اسید از قبیل آب پرتقال و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند شما را در معرض خطر حساسیت دندان قرار دهد.

علائم حساسیت دندان به سرما و گرما

حساسیت دندان یک مشکل شایع دندانی است که اشاره به تجربه ناخوشایند تیر کشیدن دندان و یا درد دندان هنگام خوردن و آشامیدن مواد سرد و گرم یا اسیدی دارد. کسانی که حساسیت دندان دارند در واکنش به برخی محرک‌ها، دندان‌هایشان دچار درد یا ناراحتی می‌شود. از دیگر علائم حساسیت دندان می‌توان به بوی بد دهان، حس نکردن مزه‌ها، تورم لثه‌ها، درد عضلانی در دهان و یا درد سینوش اشاره کرد.

علت حساسیت دندان چیست؟

تحلیل مینای دندان و در معرض عاج دندان قرار گرفتن و یا تحلیل لثه و بیرون زدن ریشه دندان می‌توانند از علل حسایت دندان باشد.

راه‌های جلوگیری از حساسیت دندان

برای جلوگیری از تحیلی مینای دندان و همچنین تحلیل لثه‌ها پیشنهاد می‌شود به صورت دوره‌ای توسط بهترین دندانپزشک تهران و یا شهر خود بررسی شوید و هم چنین موارد زیر را رعایت بفرمایید:

  • بیش از حد مسواک نکنید
  • مسواک کشیدن به صورت محکم و سفت ممنون می‌باشد
  • از فشار دادن دندان‌ها بر روی هم و یا دندان قروچه خودداری کنید
  • از خوردن بیش از حد خوراکی‌های شیرین و یا اسیدی خودداری کنید
  • از محصولات سفید کننده دندان بیش از حد استفاده نکنید
  • رفلاکس معده از علل تحلیل مینای دندان و حساس شدن دندان است
  • دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید
  • هر 2 ماه یکبار، مسواک خود را تعویض کنید
  • از مسواک مناسب و نرم استفاده کنید
  • در صورت مصرف خوراکی‌های اسیدی دهان خود را آب بزنید. اگر می‌خواهید مسواک کنید می‌بایست یک ساعت صبر کنید و سپس مسواک کنید.

آیا پُر کردن دندان باعث حساسیت در دندان می‌شود؟

برخی از افراد بعد از پر کردن دندان احساس می‌کنند که دندان‌های آن‌ها حساس شده و با مصرف خوراکی سرد و یا گرم احساس ناراحتی و درد در دندان دارند. این درد برای مدت کوتاهی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست زیرا که پس از گذشت چند روز این درد و حساسیت از بین می‌رود.

رفلاکس معده

آیا رفلاکس معده باعث دندان درد می‌شود؟

گاهی اوقات عوامل دیگری که ربطی به دهان و دندان ندارند موجب از بین رفتن مینا و درد دندان می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد، رفلاکس معده نیز از عوامل تخریب مینای دندان است. رفلاکس معده که در آن اسید معده بالا آمده و وارد مری و حلق می‌شود و ممکن است به دهان برسد، به دلیل اسیدیته بالا باعث می‌شود مینای دندان حل شود و از بین برود. زمانیکه مینای دندان تحلیل می‌رود، دندان‌ها نسبت به خوراکی سر، گرم و اسیدی حساس می‌شوند و شما احساس درد را تجربه خواهید کرد.

تسکین و درمان حساسیت دندان به خوراکی‌های سرد و گرم

اگر در موقع نوشیدن آب سرد و یا خوردن بستنی دچار دندان درد می‌شوید و یا بعد از خوردن شیرینی و یا یک فنجان چای یا قهوه احساس درد در دندان دارید، می‌بایست یک سری موارد را رعایت بفرمایید تا مشکل شما برطرف شود.

خوشبختانه، گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارند که می‌توانند به کاهش این مسئله کمک کنند. از آنجا که ۸۰ درصد از حساسیت‌ها به علت فرسایش لثه‌ها می‌باشد، لازم است با مسواکی دندان‌های خود را مسواک کنید که برای لثه‌های شما مناسب باشد و فرچه‌های نرم‌تری داشته باشند تا از آسیب زدن به لثه جلوگیری شود.

تحلیل لثه

علاوه بر تحلیل لثه، تشکیل پلاک و تارتار می‌تواند روی لثه‌ها تأثیر گذاشته و باعث بیماری‌های لثه شود، لایه‌ی محافظ دندان را از بین ببرد و ریشه‌های دندان‌ها بدون محافظ شوند و بیرون باشند. این امر یکی از دلایل حساس شدن دندان به سرما و گرما است. در چنین مواردی، اگر مشکل درمان نشود، حساسیت دندان می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و مشکلات جدی دیگر شود. برای درمان این مشکل توصیه می‌کنیم به دندان پزشک و یا متخصص لثه مراجعه کنید.

یکی دیگر از روش‌های درمانی فلوراید درمانی است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندانپزشک روی قسمت‌های حساس دندان فلوراید اعمال می‌کند تا استحکام مینای دندان‌های شما افزایش پیدا کند و درد آن کاهش پیدا کند.

گاهی اوقات ریشه‌های دندان بدون پوشش می‌شوند که یک دندان پزشک خوب و باتجربه با اعمال رزین باندینگ، سطوح حساس ریشه‌های دندان را پوشش می‌دهد و حساسیت دندان را از بین می‌برد.

انواع روش پر کردن دندان بیشتر بخوانید: بهترین روش پر کردن دندان + هزینه‌های پر کردن دندان

اگر قسمتی از دندان به خاطر شکستگی از آن جدا شده باشد، عصب مانند قبل محافظت نمی‌شود و می‌تواند آزرده شود. این امر نیز می‌تواند دلیل حساسیت دندان به سرما و گرما باشد و برای درمان آن باید به دندانپزشک مراجعه شود.

خمیردندان ضدحساسیت

معمولاً پس از چند بار استفاده از این نوع خمیر دندان، حساسیت دندان فروکش می‌کند. انواع مختلف خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس وجود دارد. برای انتخاب بهترین نوع بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید.

ژل فلوراید برای دندان‌های حساس

استفاده از ژل فلوراید کاری تخصصی است و توسط دندانپزشک انجام می‌شود تا مینای دندان تقویت، انتقال حساسیت کم و از دندان محافظت شود.

رزین باندینگ برای درمان حساسیت دندان

در صورتی‌که فلوراید نتواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند می‌توان به کمک رزین باندینگ و پوشاندن عاج نمایان شده، حساسیت دندان را درمان نمود.

درمان خانگی حساسیت دندان

درمان‌های خانگی برای حساسیت دندان به سرما و گرما

همانطور که در قسمت جلوگیری از حساسیت دندان اشاره شد، می‌تواند با رعایت یک سری عوامل از حساسیت دندان به خوردن خوراکی‌های سرد و گرم جلوگیری کرد.

مصرف خوراکی‌های یخ و اسیدی را کاهش دهید

اگر دندان‌های شما حساس شده است، تا زمان درمان آن‌ها از خوردن تکه‌های یخ و بستنی اجتناب کنید و برای خوردن بستنی بجای گاز زدن، از لیسیدن بستنی استفاده کنید. خوردن خوراکی‌های اسیدی مانند آلو سبز و آب پرتقال را کاهش دهید و بعد از مصرف دهان خود را با آب بشویید.

از مسواک مناسب و نرم استفاده کنید

مسواک نرم می‌تواند آسیب به لثه که باعث حساسیت دندان می‌شود را کاهش دهد.

بلافاصله پس از خوردن یا آشامیدن مسواک نزنید

اگر غذا یا نوشیدنی اسیدی خورده‌اید، بلافاصله دندان‌های خود را مسواک نزنید و از این کار احتناب کنید. این اسیدها مینای دندان را تضعیف می‌کنند و بلافاصله مسواک زدن باعث از بین بردن مینای دندان می‌شود.

از آب نمک استفاده کنید

آب نمک می‌‌تواند به سرعت به تسکین حساسیت دندان کمک کند. آب نمک باعث متعادل شدن سطح ph دهان می‌شود و می‌تواند به کاهش درد دندان و درمان زخم لثه و عوارض جانبی ناشی از درمان دندان کمک کند.

میخک و روغن میخک

میخک به خاطر خاصیت ضد باکتریایی، بیحس کنندگی و ضد التهابی آن که باعث کاهش درد می‌‌شود و با عفونت دهان مبارزه می‌‌کند. 2 عدد میخک را بکوبید و آن را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه به صورت ضماد روی دندان خود قرار دهید.

از سیر استفاده کنید

سیر حاوی مقدار بسیار زیادی آلیسین این است که آن را به یک ماده آنتی باکتریال و یک بی‌حس کننده قوی تبدیل کرده است. سیر می‌تواند به کاهش درد حاصل از حساسیت دندان و عفونت و آبسه کمک کند. همچنین می‌تواند به از بین بردن باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی و عفونت دندان می‌‌شوند کمک نماید. یک حبه سیر له شده را با ۲ تا ۳ قطره آب و کمی نمک مخلوط کنید و به صورت ضماد در بیاورید و بر روی دندان قرار دهید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا