کلیه و مجاری ادراری

درمان سنگ کلیه : روش های خانگی و پزشکی

سنگ کلیه می تواند مشکلی شایع در افراد با سنین مختلف باشد. برخی از انواع این سنگ ها امکان دارد بدون ایجاد هیچ مشکلی در کلیه باقی بمانند. اما گاهی اوقات این سنگ ها به سمت پایین مجاری ادراری حرکت کرده و درد و مشکلات مختلفی را به وجود می آورند. بسیاری از این سنگ ها می توانند بسیار دردناک باشند و به درمان های تخصصی نیاز داشته باشند. خوشبختانه روش های متنوعی برای تسکین درد و دفع سنگ کلیه وجود دارد، از روش های خانگی گرفته تا مصرف دارو و جراحی. در این مقاله با شیوه های گوناگون درمان سنگ کلیه بیشتر آشنا خواهیم شد.

درمان سنگ کلیه چگونه انجام می شود؟

درمان سنگ کلیه چگونه انجام می شود؟

درمان سنگ کلیه به تشخیص پزشک بستگی دارد. متخصصان مراقبت های بهداشتی با در نظر گرفتن عواملی مانند اندازه، محل، نوع و … سنگ کلیه، بهترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب می کنند. همانطور که گفته شد، درمان سنگ کلیه می تواند شامل روش های خانگی، دفع سنگ با دمنوش ها و داروهای گیاهی و یا درمان های پزشکی باشد.

طبق مقاله منتشر شده در وبسایت urologyhealth.org:

سنگ های کلیه می توانند با اندازه های بسیار کوچکی شروع شده و به مرور زمان بزرگتر شوند. به همین دلیل، درمان یکی از مهم ترین اقدامات پس از تشخیص سنگ کلیه است.

درمان سنگ کلیه با شیوه های پزشکی

اگر سنگ کلیه دردناک باشد و موجب ناراحتی فرد شود، بیمار پس از مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی و انجام معاینات و آزمایشات لازم، بهترین درمان پزشکی را دریافت می کند. در مواردی که سنگ کلیه بسیار کوچک باشد، پزشک با ارائه یک سری راهکارهای ساده مانند نوشیدن زیاد آب و هیدراته نگه داشتن بدن به دفع سنگ کمک می کند. همچنین ممکن است برای تسکین درد، داروی مسکن تجویز شود. شیوه های پزشکی دیگر برای درمان سنگ کلیه شامل مصرف داروهای دفع سنگ تا روش های تخصصی تر مانند لیتوتریپسی (شکستن سنگ با امواج صوتی) و جراحی است. چنانچه در پی راهی برای درمان سنگ کلیه خود هستید، حتماً با یک متخصص نفرولوژی مشورت بگیرید.

قرص برای درمان سنگ کلیه

Tablets for the treatment of kidney stones

پزشک شما امکان دارد برای تسکین سریع درد سنگ کلیه، داروی دفع سنگ تجویز کند. این نوع داروها که به عنوان مسدودکننده های آلفا شناخته می شوند، عضلات حالب را شل کرده و به دفع سریعتر و آسانتر سنگ کلیه با درد کمتر کمک می کنند.

تامسولوسین (Flomax) و داروی ترکیبی دوتاستراید و تامسولوسین نمونه هایی از مسدودکننده های آلفا هستند. شربت دفع سنگ کلیه که حاوی منیزیم سیترات و پتاسیم سیترات است نیز می تواند به عنوان داروی درمان سنگ کلیه مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، سنگ های اسید اوریک معمولاً تنها نوع سنگ کلیه ای هستند که گاهی اوقات با کمک دارو قابل حل بوده و برای این منظور، نمک های سیترات قلیایی یا بی کربنات سدیم و گاهی الوپورینول تجویز می شود.

آمپول دفع سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه هایی که درد فراوانی دارند و دفع آن ها ممکن است برای بیمار بسیار دردناک باشد، از آمپول کترولاک استفاده می شود. این دارو یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که ممکن است برای دفع سنگ کلیه تجویز شود. با این حال، در صورت وجود مشکلات و بیماری های کلیوی، باید در مصرف این دارو احتیاط کرد.

درمان سنگ کلیه با استفاده از امواج شوک خارج بدنی (سنگ شکنی)

یکی از روش های درمانی غیر تهاجمی برای رفع مشکل سنگ کلیه، استفاده از امواج شوک خارج بدنی (ESWL) می باشد. در این روش، پزشک متخصص با استفاده از دستگاه ESWL، سنگ های کلیوی را به قطعات ریزتر تفکیک می کند. این قطعات ریز سپس از طریق مجرای ادراری دفع می شوند. در برخی موارد، ممکن است برای انجام این عمل سرپایی، از بیهوشی استفاده شود. در این روش با استفاده از امواج صوتی لرزش های قدرتمندی ایجاد می کند که منجر به شکستن سنگ ها به ذرات ریز می شود. این فرآیند تقریباً 45 تا 60 دقیقه به طول می انجامد و امکان دارد با درد خفیف تا متوسط همراه باشد.

اثرگذارترین داروی سنگ  شکن

در مواردی که سنگ های کلیوی از ابعاد بزرگتری برخوردار باشند، گاه از دارو برای تبدیل آنها به قطعات ریزتر استفاده می شود. این داروها به منظور تسریع در حل شدن سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل مجدد آنها تجویز می شوند. سیترات پتاسیم یکی از داروهای رایج در درمان انواع سنگ کلیه اسید اوریک است.

عمل آندوسکوپی

انتخاب روش مناسب برای دفع سنگ کلیه به ابعاد سنگ و محل قرارگیری آن بستگی دارد. عمل آندوسکوپی یا سیستوسکوپی یکی از روش های مورد استفاده برای درمان سنگ های کلیوی بزرگ است. در حین انجام سیستوسکوپی، پزشک با استفاده از یک سیستوسکوپ به بررسی داخل مجرای ادراری و مثانه می پردازد تا محل دقیق سنگ را در مجرای ادراری یا مثانه بیمار مشخص کند. سپس با توجه به شرایط و ابعاد سنگ، ممکن است سنگ با استفاده از ابزارهای مخصوص خارج شده و یا توسط لیزر به قطعات ریزتر تبدیل شود.

اورتروسکوپی

اورتروسکوپی، روشی مشابه آندوسکوپی است که برای برداشتن سنگ های کلیه و مجرای حالب استفاده می شود. در این روش، از ابزاری نازک و انعطاف پذیر به نام اورتروسکوپ که دارای دوربین است، استفاده می شود. اورتروسکوپ از طریق مجرای ادراری وارد بدن شده و به کلیه و مجرای حالب می رسد.

متخصصان می توانند از طریق اورتروسکوپ، سنگ را مشاهده کرده و با استفاده از ابزارهای مخصوص، آن را گرفته و خارج کنند یا با لیزر به قطعات ریزتر تبدیل کنند تا به راحتی دفع شود. اورتروسکوپی معمولاً تحت بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و بیمار می تواند در همان روز یا روز بعد به خانه بازگردد.

نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL)

percutaneous nephrolithotomy PCNL

PCNL، نوعی جراحی کم تهاجمی است که برای برداشتن سنگ های بزرگ کلیه که با سایر روش ها قابل درمان نیستند، استفاده می شود. در این روش، یک برش کوچک در پشت یا پهلو ایجاد می شود و از طریق آن، ابزاری نازک و انعطاف پذیر به نام نفروسکوپ وارد کلیه می شود.

متخصصان می توانند از طریق نفروسکوپ، سنگ را مشاهده کرده و با استفاده از ابزارهای مخصوص، آن را گرفته و خارج کنند یا با لیزر به قطعات ریزتر تبدیل کنند تا به راحتی دفع شود. PCNL معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و بیمار ممکن است 1 تا 2 روز در بیمارستان بستری شود.

درمان خانگی سنگ کلیه

در برخی موارد، سنگ های کلیه کوچک ممکن است با درمان های خانگی دفع شوند. این درمان ها شامل:

  • نوشیدن مایعات فراوان: به خصوص آب، برای کمک به دفع سنگ از طریق ادرار
  • رژیم غذایی: محدود کردن مصرف غذاهایی که می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند، مانند غذاهای پر اگزالات، سدیم و پروتئین حیوانی
  • داروهای مسکن بدون نسخه: برای تسکین درد
  • داروهای گیاهی: برخی از گیاهان دارویی مانند خار خار و قاصدک ممکن است به دفع سنگ کلیه کمک کنند.

درمان با نوشیدن آب

نوشیدنی ها می توانند با کم کردن غلظت و افزایش مقدار ادرار، از ته نشین شدن مواد و تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند. مصرف آب آشامیدنی را می توان به عنوان راه حلی فوری برای درد سنگ کلیه در نظر گرفت. علاوه بر این، آبرسانی به بدن به عبور راحت تر سنگ کلیه نیز کمک می کند.

به نقل از mayoclinic:

با مصرف زیاد آب و نوشیدنی ها، دفع سنگ کلیه در منزل و حتی پیشگیری از عود آن ممکن است.

درمان سنگ کلیه با آبلیمو تازه   

Treatment of kidney stones with fresh lemon juice

علاوه بر آب، نوشیدنی های جایگزین دیگری مانند آب لیموی طبیعی نیز می توانند به عنوان درمان خانگی سنگ کلیه مفید باشند. طبق تحقیقات، آبلیمو ممکن است به شکستن سنگ کلیه و دفع راحت تر آن کمک کند. لیمو حاوی اسید سیتریک است که از رسوب کلسیم و ایجاد سنگ کلیه از جنس کلسیم جلوگیری می کند. همچنین این اسید می تواند سنگ های ریز را خرد کرده و باعث دفع آسان تر آن ها شود.

 کرفس: درمان سنتی و خانگی سنگ کلیه

طب سنتی، کرفس را به عنوان راه حلی موثر برای رفع مشکل سنگ کلیه معرفی کرده است. این موضوع با یافته های علمی نیز همسو است. مطالعه ای که در سال 2019 بر روی موش ها انجام شد، نشان داد که عصاره کرفس می تواند به تجزیه سنگ های کلیوی کمک کند. به همین دلیل، کرفس به عنوان گزینه ای امیدوارکننده برای درمان خانگی سنگ کلیه شناخته می شود.

انار: میوه ای برای درمان سنگ کلیه

مصرف آب انار، این میوه بهشتی، سابقه ای دیرینه در بهبود عملکرد کلیه ها و درمان بیماری های کلیوی دارد. انار با قدرت خارق العاده خود، سنگ ها و سموم را از دستگاه ادراری دفع می کند. این میوه ارزشمند، سرشار از آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند و ممکن است در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز موثر باشد. همچنین با کاهش سطح اسیدیته ادرار، خطر ابتلای مجدد به این عارضه دردناک را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

 دفع سنگ کلیه با ریحان

ریحان، این گیاه پرخاصیت، سرشار از مواد مغذی است. در طب سنتی از دیرباز از آن برای درمان اختلالات گوارشی و التهابی استفاده می شده است. برخی منابع، ریحان را به عنوان درمان گیاهی سنگ کلیه نیز معرفی می کنند. آب ریحان حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به حفظ سلامت کلیه ها کمک کند. با وجود این، تاکنون شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی ریحان در درمان سنگ کلیه به دست نیامده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

برای امتحان کردن این روش، از برگ های معطر ریحان تازه یا خشک برای تهیه دم کرده استفاده کنید و به طور مداوم در طول روز میل کنید. همچنین می توانید ریحان تازه را با دستگاه آبمیوه گیری آبگیری کرده و به نوشیدنی مخلوط خود اضافه کنید. هنوز بی خطر بودن مصرف درازمدت آب ریحان در مقادیر زیاد به اثبات نرسیده است و تاثیرات بلندمدت آن نیاز به بررسی بیشتر دارد. مطالعات اندکی در مورد اثربخشی ریحان در درمان سنگ کلیه انجام شده است، با این حال این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

درمان سنگ کلیه با سیاه دانه و عسل

Treatment of kidney stones with black seeds and honey

ترکیب عسل به عنوان یک ماده التیام بخش با سایر ترکیبات قلیایی مثل جوش شیرین، سرکه طبیعی، آب مرکبات و غیره به عنوان درمان خانگی سنگ کلیه در نظر گرفته می شود. در کنار این ترکیبات، می توان از ترکیب سیاه دانه با عسل نیز برای درمان خانگی سنگ کلیه بهره برد.

درمان خانگی سنگ کلیه با هندوانه

شاید مقداری غیرمعمول به نظر برسد، ولی پخت و مصرف هندوانه یکی از شیوه های درمان خانگی سنگ کلیه است. این روش به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان خانگی سنگ کلیه شناخته می شود. برای کاهش سریع درد سنگ کلیه، به طور سنتی پوست و دانه های هندوانه را می پزند، سپس صاف کرده و میل می کنند.

درمان سنتی و گیاهی

علاوه بر درمان های خانگی که از مواد خوراکی و میوه های به آسانی یافتنی در منزل استفاده می کنند، می توان از ترکیبات گیاهی با خواص دارویی نیز برای درمان سنگ کلیه بهره برد. درمان گیاهی سنگ کلیه با دستورالعمل های طب سنتی در بسیاری از موارد، به خصوص برای دفع سنگ کلیه به قطر 5 میلی متر و کوچکتر، می تواند اثرگذار باشد.

مواد غذایی مضر برای پروستات بیشتر بخوانید: مواد غذایی مضر برای پروستات

درمان سنگ کلیه با آبجو

یکی از ترکیبات کارآمد برای درمان و دفع سنگ کلیه، آبجو است که می تواند اثر فراوانی در دفع سنگ داشته باشد. حتی از این شیوه به عنوان یک روش پیشگیری کاربردی برای جلوگیری از ایجاد دوباره سنگ کلیه نیز استفاده می شود.

دفع سنگ کلیه با سرکه سیب

سرکه سیب، چاشنی محبوب و پرکاربرد در آشپزی، خواص درمانی فراوانی نیز دارد. یکی از این خواص، کمک به دفع سنگ کلیه است. سرکه سیب با داشتن اسید استیک، می تواند به حل شدن سنگ های کلیوی، به خصوص سنگ های کلسیمی، کمک کند. علاوه بر این، مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که سرکه سیب خاصیت ضد التهابی نیز دارد که می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سنگ کلیه کمک کند. ولی تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا سرکه همان اثر را روی سنگ کلیه در داخل بدن انسان دارد یا خیر.

دمنوش قاصدک

قاصدک از دیرباز در طب سنتی برای درمان عارضه های مربوط به گوارش مورد استفاده قرار گرفته است. تمام قسمت های گیاه قاصدک، از جمله برگ ها، ساقه و گل ها، خواص دارویی دارند. این گیاه با داشتن مقادیر بالای ویتامین های A، B، C و D و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی به سم زدایی بدن و پاکسازی کلیه ها کمک می کند. همچنین خاصیت ادرار آور آن سبب افزایش حجم ادرار و در نتیجه دفع راحت تر سنگ های کلیوی می شود. می توان ریشه این گیاه را به صورت دمنوش به عنوان یکی از شیوه های بهبود سنگ کلیه استفاده کرد.

دمنوش بلال

بلال، غله ای مغذی و پرخاصیت، علاوه بر مصارف خوراکی، در طب سنتی نیز کاربرد دارد. یکی از کاربردهای دمنوش بلال، کمک به درمان سنگ کلیه است. بلال با داشتن مقادیر بالای فیبر و پتاسیم، به سم زدایی بدن و پاکسازی کلیه ها کمک می کند. همچنین خاصیت مدر (ادرار آور) آن سبب افزایش حجم ادرار و در نتیجه دفع راحت تر سنگ های کلیوی می شود. برای تهیه دمنوش بلال، می توانید 25 گرم بلال خشک شده را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت یک ساعت دم کنید. سپس دمنوش را صاف کرده و روزانه میل کنید.

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم خاصیت ادرار آور دارد و می تواند موجب افزایش حجم ادرار شود. در نتیجه این ترکیب گیاهی تاثیر مثبتی در دفع زودتر سنگ کلیه در خانه خواهد داشت.

دمنوش برگ چای سبز

Green tea leaf tea

یکی دیگر از روش های درمانی متداول و گیاهی برای سنگ کلیه، مصرف متعادل دمنوش برگ چای سبز است. پلی فنول های موجود در برگ چای سبز برای سلامت کلی دستگاه ادراری و کلیه ها مفید بوده و مصرف آن می تواند هم در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و هم در درمان و دفع آن موثر باشد. این ترکیب گیاهی به طور خاص برای دفع انواع سنگ کلیه اگزالات کلسیمی مفید است.

گیاه گزنه

گزنه، ماده گیاهی دیگری است که به عنوان درمان مؤثر سنگ کلیه شناخته می شود. این گیاه دارویی می تواند خاصیت سنگ شکنی داشته باشد و به تدریج به دفع سنگ کلیه بزرگ نیز کمک کند. افراد مبتلا به انواع سنگ کلیه می توانند گزنه را به صورت دمنوش مصرف کنند.

جوانه گندم

گندم سرشار از مواد مغذی بوده و سابقه طولانی در ارتقای سلامت عمومی دارد. جوانه گندم با افزایش جریان ادرار، به دفع و درمان سریع سنگ کلیه کمک می کند. همچنین حاوی مواد مغذی حیاتی برای پاکسازی کلیه ها است.

جوش شیرین

یکی دیگر از راه های درمانی خانگی سنگ کلیه، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین ترکیبی است که به خنثی کردن محیط اسیدی بدن کمک می کند. با توجه به اینکه سنگ ها در محیط اسیدی تقویت می شوند، جوش شیرین به حذف آنها کمک شایانی می کند.

درمان سنگ کلیه با ترب سیاه

ترب سیاه، گیاهی که با نام علمی “Horsetail” نیز شناخته می شود، یکی از قدرتمندترین راهکارهای طب سنتی برای درمان سنگ کلیه است. این گیاه شگفت انگیز با افزایش جریان ادرار، به دفع سنگ ها کمک می کند. خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی ترب سیاه، نقشی کلیدی در سلامت کلی سیستم ادراری ایفا می کند و التهاب را نیز به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

نکته: مصرف ترب سیاه برای افراد باردار، کودکان، مادران شیرده و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی جدی توصیه نمی شود.

درمان سنگ کلیه در طب سنتی

Treatment of kidney stones in traditional medicine

در طب سنتی، ریشه بسیاری از بیماری ها، از جمله سنگ کلیه، در رژیم غذایی نامناسب جستجو می شود. به همین دلیل، متخصصان طب سنتی با ارائه رژیم های غذایی خاص، به پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه و دفع سنگ های موجود کمک می کنند.

۱. درمان سنگ کلیه با روغن گیاهی

روغن های گیاهی، از موثرترین راه ها برای مقابله با سنگ کلیه در طب سنتی هستند. روغن زیتون و روغن نارگیل، دو نمونه از این روغن های شفابخش، نقشی موثر در دفع سنگ ها ایفا می کنند.

۲. درمان سنگ کلیه با عرقیات گیاهی

در طب سنتی، مصرف برخی از عرقیات گیاهی نیز به عنوان عاملی موثر در دفع سنگ کلیه شناخته می شود. عرق خارخاسک، عرق گزنه، عرق خارشتر و عرق رازیانه، از جمله این عرقیات شفابخش هستند.

۳. بهترین معجون برای دفع سنگ کلیه

درصورتیکه در پی معجونی قدرتمند برای دفع سنگ کلیه هستید، طب سنتی راهکارهای موثری برای ارایه دارد. ترکیب عسل و روغن زیتون، عسل و جوش شیرین یا روغن زیتون و آبلیمو، نمونه هایی از این معجون های شفابخش هستند. ترکیب روغن زیتون با اسیدسیتریک موجود در آب لیمو، به عنوان بهترین دارو برای درمان سنگ کلیه شناخته می شود.

نکته: قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی یا معجون، حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

آیا روش‌های مختلفی برای درمان انواع سنگ کلیه وجود دارد؟

پزشک با انجام آزمایش‌های تشخیصی نوع سنگ کلیه را مشخص می‌کند. به طور کلی، درمان کلی برای انواع سنگ کلیه مشابه است. با این حال، برخی از روش‌ها، به خصوص روش‌های درمان خانگی سنگ کلیه، بسته به نوع سنگ و ترکیبات آن انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال، درمان خانگی سنگ کلیه معمولاً برای انواع سنگ‌های اسید اوریک و اگزالات کلسیم می‌تواند مؤثر باشد.

برای بسیاری از انواع نادرتر سنگ کلیه، مثل سنگ سیستئینی، امکان دارد استفاده از درمان‌های خانگی و گیاهی امکان‌پذیر نباشد. علاوه بر این، رژیم غذایی مناسب برای درمان نیز بر اساس نوع سنگ تعیین می‌شود.

درمان فوری سنگ کلیه

درمان فوری خانگی سنگ کلیه می‌تواند شامل اقداماتی مانند نوشیدن زیاد آب و مایعات و مصرف مسکن برای تسریع دفع سنگ از طریق ادرار باشد.

راه‌های درمان سنگ کلیه بزرگ چیست؟

برای دفع سنگ کلیه بزرگ، بسته به نظر پزشک، باید از روش‌های پزشکی مانند سنگ‌شکنی، اورتروسکوپی یا جراحی استفاده شود.

برای درمان و دفع سنگ کلیه بزرگ باید با متخصص کلیه و مجاری ادراری یا اورولوژیست مشورت کنید.

درمان سنگ کلیه در بارداری

Treatment of kidney stones in pregnancy

علائم سنگ کلیه در زنان با مردان تفاوتی ندارد. اگر در دوران بارداری علائم مشکوکی را تجربه کردید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. کنترل بیماری و رژیم غذایی مناسب، بهترین گزینه‌های درمان سنگ کلیه در بارداری هستند. به زنان باردار توصیه می‌شود که مصرف آب و مایعات را افزایش داده و تا حد امکان وزن خود را پایین نگه دارند. رژیم غذایی کم نمک و کم شکر نیز برای درمان و کنترل بیماری توصیه می‌شود.

برای دفع سنگ کلیه چه چیزی باید مصرف کنیم؟

بهترین چیزی که می‌توان برای دفع سنگ کلیه مصرف کرد، مایعات زیاد، به خصوص آب و مرکبات، است.

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

درمان سنگ کلیه بر مبنای اندازه، محل و نوع آن انجام می گیرد. برای استفاده از درمان موثر، باید معاینات پزشکی انجام شود. درمان‌های گیاهی و خانگی نیز می‌توانند مؤثر باشند، اما با این حال، بهتر است پیش از اتخاذ هر تصمیمی با یک متخصص کلیه و مجاری ادراری در مورد بهترین راهکار درمان مشورت نمایید. افراد مبتلا به سنگ کلیه، به خصوص در صورت مشاهده مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز، خونریزی، درد شدید پهلو و غیره، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

سوالات متداول

درمان خانگی سنگ کلیه نوزادان چگونه ممکن است؟

تنها درمان خانگی مؤثر برای نوزادان مصرف آب و شیر مادر به میزان فراوان است تا میزان ادرار آنها زیاد گردد.

برای بهبود گیاهی سنگ کلیه گیر کرده در حالب چکار باید کرد؟

ترب سیاه از درمان های گیاهی می باشد که می تواند برای درمان سنگ کلیه بزرگ و سنگ گیر کرده در حالب هم تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

برای درمان سنگ کلیه کودکان چکار باید کرد؟

نوشیدن مایعات فراوان راهکار موثری برای دفع سنگ کلیه و جلوگیری از ایجاد دوباره سنگ های جدید است. این مایع نه تنها سموم را دفع می کند، بلکه به حرکت کردن سنگ های کلیوی از طریق دستگاه ادراری هم کمک می کند. با این همه توصیه می شود که پیوسته در مورد کودکان مراقب بود و با یک پزشک متخصص کلیه در مورد نحوه درمان مشورت نمود.

آیا زنجبیل در درمان سنگ کلیه مؤثر می باشد؟

زنجبیل به عنوان یک داروی قدرتمند و بسیار کارآمد در دفع سنگ کلیه شناخته می شود و آن را به عنوان یک ماده سنگ شکن مؤثر هم معروف است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا