سلامت جنسی

پوزیشن‌ رابطه جنسی مناسب در دوران بارداری

دوران بارداری می‌تواند سختی‌های زیادی داشته باشد. این دوران تاثیر عمیقی بر زندگی زوج‌ها خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌های معمول آن‌ها را، تغییر می‌دهد. رابطه جنسی یکی از مسائلی است که در دوران بارداری بسیار حساس خواهد شد و لازم است در مواجهه با آن، دقیق باشید.

پوزیشنرابطه جنسی مناسب در دوران بارداری می‌تواند به شما در حفظ سلامت مادر و فرزند و البته داشتن آرامش، کمک بزرگی بکند؛ بنابراین لازم است که راجب این پوزیشن‌ها آگاه باشید و بدانید چه مواردی خطرناک هستند. در ادامه به‌طور کامل و جزئی به این مسئله مهم خواهیم پرداخت.

رابطه جنسی در دوران بارداری

مادران باردار اغلب اوقات از انجام رابطه جنسی در دوران بارداری می‌ترسند. آن‌ها فکر می‌کنند که داشتن رابطه جنسی می‌تواند برای جنین خطرناک باشد یا باعث سقط جنین شود. خوشبختانه باید بدانید که رابطه جنسی هیچ‌تاثیری بر روی سقط جنین نخواهد داشت و حتی، آسیب کوچکی هم به فرزند شما وارد نمی‌کند.

البته این توضیحات برای مادرانی است که وضعیت اضطراری ندارند و یک بارداری نرمال را طی می‌کنند. اگر از پوزیشن‌ رابطه جنسی در دوران حاملگی استفاده کنید و در این دوران به‌طور کامل و دقیق، به شرایط خودتان دقت کنید، می‌توانید رابطه جنسی خوبی را تجربه کنید.

If your pregnancy is normal and you have no complications, having sex and orgasms won’t increase your risk of going into labour early or cause a miscarriage. اگر بارداری شما طبیعی است و هیچ عارضه ای ندارید، داشتن رابطه جنسی و ارگاسم خطر زایمان زودرس شما را افزایش نمی دهد یا باعث سقط جنین نمی شود.
منبع : nhs.uk

حتی می‌توان به جرئت گفت که رابطه جنسی در این دوران بسیار بهتر از دیگر زمان‌ها است. هورمون‌هایی که در مسیر بارداری در بدن مادر پخش‌شده، باعث ایجاد تغییراتی خواهد شد. این تغییرات شرایط رابطه جنسی را بهبود داده و آرامش را برای مادر و حتی پدر جنین، فراهم خواهند کرد.

چرخه بارداری

جزئیاتی از ۹ ماه بارداری در خانم‌ها

برای آشنایی بهتر شما مادران عزیز، دوران بارداری را به ۳ قسمت تقسیم می‌کنیم. هر قسمت، ۳ ماه را پوشش داده و جزئیات بارداری را تحت این شرایط بررسی خواهیم کرد. به‌کمک این بررسی‌ها می‌توانید نحوه رابطه جنسی در دوران بارداری را برای خودتان پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

۳ ماهه اول

۳ ماه اول دوران بارداری را می‌توان خطرناک‌ترین ماه‌ها معرفی کرد. احتمال سقط جنین در این زمان به بیشترین مقدار خودش خواهد رسید و مادر، باید به‌شدت مراقب باشد. ممکن است که در این زمان حتی خانم باردار متوجه حضور فرزندش نشود. علائم جنین در این ماه‌ها به شرایط بدنی مادر بستگی خواهد داشت.

وجود جنین در بدن زن، اغلب باعث تغییراتی خواهد شد. برای مثال در ماه‌های اول به‌دلیل اینکه مادر به حضور جنین عادت ندارد، ممکن است احساس خستگی داشته باشد. حالت تهوع و حساسیت نسبت به بو نیز می‌تواند مادر را آزار دهد. همچنین ممکن است میل جنسی خانم‌ها در این دوران به‌شدت کم شود. البته این دوران گذرا خواهد بود.

۳ ماهه دوم

وقتی به ۳ ماه دوم بارداری می‌رسیم، مادر می‌تواند مطمئن‌تر باشد. احتمال سقط جنین در این چند ماه بسیار کم‌تر است. مادر دیگر به بو و طعم غذاها حساس نیست و حالت‌تهوع به مقدار قابل‌توجهی کمتر خواهد شد. در این شرایط، بدن مادر به حضور جنین عادت کرده است.

ترشح هورمون‌های مخصوص این دوران، باعث بهبود حال مادر خواهد شد. افزایش حس شادابی، بهبود وضعیت پوست و مو و بهتر شدن اخلاق و روحیات مادر، از نشانه‌های ۳ ماه دوم بارداری هستند. در این دوران میل خانم‌ها به رابطه جنسی بیشتر خواهد شد؛ بنابراین می‌توانید یک رابطه لذت‌بخش را تجربه کنید.

۳ ماهه آخر

با ورود به ۳ ماهه سوم بارداری، تمام مسائل خوب دوباره از‌بین می‌روند. رشد جنین بدن مادر را بیشتر از قبل اذیت می‌کند. حرکت‌های کودک می‌توانند اندام‌های داخلی خانم را تحت‌تاثیر قرار دهند و باعث بی‌قراری مادر شوند. در این دوران درد و کلافه‌بودن از مشخصات بارز یک زن باردار است. طبیعی است که اگر مادر درد داشته باشد، میلی به برقراری رابطه جنسی نخواهد داشت. همچنین بزرگ شدن شکم و ورم دست و پا ممکن است به زن باردار، حس خوبی ندهد؛ بنابراین مادر از انجام رابطه جنسی خودداری خواهد کرد. بهتر است که رابطه جنسی در دوران بارداری، در ۳ ماهه دوم انجام شود و در دیگر دوران‌ها به مادر باردار سخت نگیرید. شرط رابطه جنسی خوب در این دوران، استفاده از پوزیشن‌ صحیح رابطه جنسی در دوران بارداری خواهد بود.

انواع پوزیشن در رابطه جنسی

انواع پوزیشن‌ها در دوران بارداری و موارد مربوط به آن

در قسمت قبل راجب مراحل بارداری و میزان میل جنسی در هر مرحله به‌طور کامل صحبت شد و مشاهده کردید که پوزیشن‌ رابطه جنسی در حاملگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لازم است که پدر و مادر جنین راجب این موضوع تحقیق کرده و با آگاهی کامل، رابطه جنسی در دوران بارداری را تجربه کنند.

در ادامه چند نمونه پوزیشن‌ رابطه جنسی مناسب برای دوران بارداری را به‌طور دقیق و جزئی شرح خواهیم داد. با کسب این اطلاعات می‌توانید از این دوران حداکثر استفاده را داشته باشید و خاطره‌های ماندگاری بسازید.

رابطه جنسی با راحت‌ترین روش ممکن در دوران بارداری

انواع پوزیشن‌ رابطه جنسی در بارداری وجود دارد؛ اما یکی از بهترین این پوزیشن‌ها حالت خوابیده به پهلو است. در این روش مادر و پدر جنین به پهلو می‌خوابند. می‌توانید برای راحتی بیشتر از بالش استفاده کنید. پاهای مادر باردار باید بر روی کمر یا باسن مرد قرار بگیرد.

در این روش هر ۲ فرد می‌توانند یکدیگر را مشاهده کنند. دسترسی پدر جنین در این روش بیشتر از مادر باردار است. راحتی در این روش برای زن بسیار بیشتر است و اگر مشکلی وجود داشت، می‌توان با استفاده از بالش آن را حل کرد. درکل در مقایسه با دیگر روش‌ها، این روش می‌تواند مزیت‌های خوبی داشته باشد.

رابطه جنسی با کنترل مادر باردار

در این روش لازم است که مرد در راحت‌ترین حالت ممکن دراز بکشد. سپس مادر باردار بر روی مرد قرار خواهد گرفت. در این روش هیچ فشاری، شکم زن باردار را تهدید نخواهد کرد و جنین در بهترین حالت ممکن قرار خواهد گرفت.

افزون‌بر مورد گفته‌شده باید بدانید که در این وضعیت، کنترل رابطه جنسی بر عهده زن است. در واقع مادر باردار می‌تواند میزان دخول را کنترل کند. این روش برای مادرانی که از رابطه جنسی می‌ترسند و فکر می‌کنند امکان آسیب به جنین وجود دارد، بسیار مناسب است؛ چرا‌که می‌توانند به دلخواه خودشان، عمل کنند.

استفاده از صندلی، یک ایده نوین

پوزیشن‌‌های رابطه جنسی مناسب در دوران بارداری می‌تواند بسیار گسترده باشد. برای مثال می‌توانید از صندلی استفاده کنید. در این روش باید مراقب باشید که صندلی شما تکیه‌گاه داشته باشد؛ وگرنه، ممکن است ناگهان به سمت زمین سقوط کنید و این می‌تواند بسیاز خطرناک باشد.

در این روش مرد باید روی صندلی نشسته و زن را بغل کند. این روش برای مادر باردار چندان مناسب نیست؛ زیرا ممکن است فشار زیادی به شکم او وارد شود. در این راهکار، فضای محدودی خواهید داشت؛ بنابراین حرکت‌ شما باید بسیار کمتر باشد. اگر دوست دارید در‌طی بارداری خودتان خلاقیتی داشته باشید می‌توانید چند بار از این روش استفاده کنید.

رابطه جنسی درکنار فشار کم بر روی شکم مادر باردار

یکی از بهترین انواع پوزیشن‌ رابطه جنسی در دوران بارداری، حالتی است که به شکم زن باردار فشاری وارد نشود. بهترین وضعیت برای مورد مذکور، خوابیدن مادر به پهلو است. در این روش زن باردار باید به پهلو دراز بکشد.

سپس مرد به پهلو و در پشت زن قرار بگیرد. در این وضعیت هیچ فشاری به جنین وارد نخواهد شد و کنترل رابطه جنسی به دست مرد است. فرآیند این رابطه بدون‌محدودیت انجام شده و می‌تواند بسیار راحت و لذت‌بخش باشد. همچنین دخول به اندازه خوبی انجام شده و مشکلی وجود نخواهد داشت.

رابطه جنسی با بیشترین آزادی برای مادر باردار!

در این روش شما به‌عنوان مادر لازم است که به ساده‌ترین شکل ممکن دراز بکشید. فراموش نکنید که در این روش لازم است از چند بالش استفاده کنید. علاوه‌بر آن، کمر خود را بدون‌فضای خالی بر روی بالش قرار دهید. در‌واقع کمر شما نباید با زمین فاصله‌ای داشته باشد.

مرد در این روش باید روی خانم قرار بگیرد. برای اینکه به شکم زن فشاری وارد نشود باید دست‌ها و پاها برای بدن مرد تکیه‌گاه شود. در این روش لازم است بسیار مراقب باشید. دخول در این روش می‌تواند به بهترین شیوه انجام شود؛ همچنین رابطه جنسی برای هر ۲ طرف همراه با آرامش انجام خواهد شد.

سکسولوژیست کیست ؟ آنچه باید در مورد مشاور روابط زناشویی بدانید بیشتر بخوانید: سکسولوژیست کیست ؟ آنچه باید در مورد مشاور روابط زناشویی بدانید

از تخت غافل نشوید

استفاده از تخت برای داشتن رابطه جنسی خوب در دوران بارداری می‌تواند یکی از بهترین راهکار‌ها باشد. پوزیشن‌ رابطه جنسی مناسب بر روی تخت بسیار ساده است. ابتدا لازم است که مادر باردار در قسمت پایینی تخت دراز بکشد و روبه‌ روی او، مرد قرار خواهد گرفت. ارتفاع تخت در این روش می‌تواند به‌شدت تاثیرگذار باشد. اگر زن در این روش محدودیت داشته باشد، بهتر است از بالش استفاده کند تا فشار را به حداقل برساند. در این راهکار همانطور که مشخص است، کنترل رابطه جنسی به عهده آقا خواهد بود. میزان دخول در این روش به‌شدت مناسب است و هیچ مشکلی جنین را تهدید نخواهد کرد.

روشی با بیشترین میزان بالش

از دیگر روش‌های رابطه جنسی در دوران حاملگی، می‌توان به پوزیشن بالشی اشاره کرد. در این روش زن باید به کمک دست‌ها و پاهای خودش بر روی زمین قرار بگیرد و مرد، در پشت زن ایستاده و یا به‌طور مناسب، زانو بزند. در این روش ممکن است فشار زیادی بر مادر باردار وارد شود.

البته شکم مادر تحت فشار نیست؛ اما آویزان‌بودن می‌تواند باعث خستگی مادر شود. پس لازم است از بالش استفاده شود تا زیر شکم مادر و البته اطراف آن، محکم شده تا راحتی زن در این روش تضمین شود. تسلط مرد در این راهکار بسیار بیشتر از زن است و می‌تواند رابطه جنسی را پیش ببرد.

رابطه جنسی در بارداری را رو‌در‌رو انجام دهید

رابطه جنسی در دوران بارداری باید بیشترین مزیت را داشته باشد. اگر می‌خواهید رابطه جنسی صمیمانه‌ای داشته باشید بهتر است به پهلو و رو‌به‌روی یکدیگر دراز بکشید. در این روش شما می‌توانید یکدیگر را مشاهده کنید یا حتی در آغوش دیگری، قرار بگیرید.

محدودیت این روش تا‌حدودی زیاد است چون فضای حرکت بسیار کم است. همچنین شکم مادر، وسط قرار می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند مقداری خطرناک باشد. در‌نتیجه لازم است که در این روش بسیار مراقب باشید و به‌عنوان یک مرد باید ابتدا به سلامت همسر خود‌تان فکر کنید.

رابطه جنسی در بارداری را ایستاده انجام دهید

شکم برآمده زن در دوران بارداری یکی از بزرگترین محدودیت‌ها برای داشن رابطه جنسی است؛ بنابراین پوزیشنی که انتخاب می‌کنید باید پوزیشنی باشد که فشار روی شکم را حذف کند. اگر مادر توان انجام رابطه جنسی ایستاده را داشته باشد می‌توانید چند بار از این روش نیز استفاده کنید.

در این روش مرد باید پشت زن به‌صورت ایستاده قرار بگیرد. ممکن است در مسیر رابطه جنسی، مادر اذیت شود. برای راحتی بیشتر زن باردار، می‌توانید دیوار یا میز را تکیه‌گاه کرده و رابطه جنسی بهتری را تجربه کنید.

داشتن یک رابطه جنسی بدون دخول

رابطه جنسی لازم نیست همراه با دخول باشد. اگر بتوانید بدون دخول آرامش را ایجاد کنید، رابطه جنسی خوبی خواهید داشت. انواع مختلفی از روش‌ها وجود دارند که به شما در انجام این کار کمک می‌کنند. استفاده از وسایل مخصوص در این زمینه مانند ویبراتور نیز، می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد.

استفاده از دست و دهان نیز ممکن است شما را در داشتن یک رابطه جنسی موفق همراهی کند. اگر پوزیشن‌‌های رابطه جنسی در بارداری نیز برای همسر شما خطرناک است، لازم است که از روش‌های دیگر بهره بگیرید. باید به همسر خود نزدیک شده و آرامش را در رابطه خودتان حفظ کنید.

رابطه جنسی خطرناک در بارداری

معرفی روش‌های خطرناک در هنگام انجام رابطه جنسی

پوزیشن‌ در دوران بارداری انواع مختلفی دارد که معرفی شد؛ اما آیا ممکن است پوزیشن خطرناکی وجود داشته باشد؟ پاسخ این سوال مثبت است. اگر در دوران بارداری فشار بیش‌از اندازه‌ای به شکم مادر وارد شود، خطر زیادی زن و جنین را تهدید خواهد کرد.

برای مثال پوزیشن‌هایی که زن بر روی شکم خوابیده باشد، بدترین شکل ممکن برای داشتن رابطه جنسی در طول دوران بارداری خواهد بود. همچنین اگر مرد بر روی شکم زن، قرار بگیرد و به آن فشار وارد کند، ممکن است برای جنین مشکل‌ساز شود. به‌جز موارد گفته‌شده باید بدانید که خسته‌شدن مادر در رابطه جنسی نیز می‌تواند برای او و جنین، آسیب‌هایی داشته باشد.

لازم است که مرد در مدت بارداری حامی و منطقی باشد. اگر رابطه جنسی شما به‌دلیل خستگی مادر باردار قطع شد، عصبانی نشوید. این را بدانید که همسر شما علاقه زیادی به شما دارد؛ اما حفظ کودکی که در شکم او زندگی می‌کند، ممکن است مشکلاتی را به‌وجود آورد که طبیعی نیز هست. توقع زن از مرد در این شرایط تنها درک و داشتن علاقه‌ای بی‌اندازه خواهد بود.

چه زمان‌هایی انجام رابطه جنسی می‌تواند خطرناک باشد؟

در قسمت‌های قبل گفته شد با استفاده از روش‌های رابطه جنسی در دوران بارداری می‌توانید بدون محدودیت به همسر خودتان نزدیک شوید؛ اما مواردی وجود دارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید. در مواجهه با این موارد، انجام رابطه جنسی را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

Your baby is protected by your uterus, cervix, and amniotic fluid, all of which cushion your baby and guard against infection. According to studies on miscarriage, there does not appear to be a link between sex and early pregnancy loss or preterm birth. If you are concerned about how safe it is to have sex during pregnancy, consult your doctor. کودک شما توسط رحم، دهانه رحم و مایع آمنیوتیک محافظت می شود که همگی از کودک شما محافظت می کنند و از عفونت محافظت می کنند. با توجه به مطالعات انجام شده در مورد سقط جنین، به نظر نمی رسد ارتباطی بین رابطه جنسی و از دست دادن بارداری زودرس یا زایمان زودرس وجود داشته باشد. اگر در مورد بی خطر بودن رابطه جنسی در دوران بارداری نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.
منبع : medicinenet.com

⛔ اگر همسر شما بارداری خطرناکی دارد و پزشک، رابطه جنسی را برای شما ممنوع کرده است، به هیچ‌عنوان نباید آن را انجام دهید. اگر زن باردار در گذشته جنینی را سقط کرده باشد، انجام رابطه جنسی باید زیر‌نظر پزشک و با مشورت او انجام شود. وجود هر‌گونه خون یا خونریزی در‌حین رابطه جنسی غیر‌طبیعی است و در این زمان، لازم است که مادر توسط پزشک مجرب معاینه شود.

احساس درد به‌ویژه زمانی که به موعد زایمان نزدیک هستید برای رابطه جنسی یک موضوع جدی است و در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید. ترشحات غیر‌طبیعی که نشان‌دهنده پارگی کیسه آب هستند یک اتفاق بسیار خطرناک است. در این زمان باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان بروید تا پزشک متخصص شما را معاینه کند.

اگر مادر باردار بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌های خاصی دارد‌، لازم است که قبل از انجام رابطه جنسی در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید. سپس با دستور و تجویز پزشک، رابطه جنسی را انجام دهید. اگر در دوران بارداری، مادر به‌طور مشخصی چاق یا لاغر شد، باید از انجام رابطه جنسی خودداری کنید. این موضوع را به پزشک با‌تجربه‌ای اطلاع دهید و از او بخواهید شما را، راهنمایی کند.

اگر مادر چندقلو باردار است و با شرایط خاصی روبه‌‌رو هستید، لازم است که قبل از انجام رابطه جنسی با پزشک مشورت کنید. گاهی‌أوقات ممکن است رابطه جنسی را انجام ندهید. در تمامی این روش‌ها حتی اگر از پوزیشن‌ مناسب در دوران بارداری استفاده کنید، باز هم انجام رابطه جنسی می‌تواند سلامت مادر یا جنین را تهدید کند.

نکات رابطه جنسی در بارداری

رعایت چند نکته مهم در زمینه رابطه جنسی در بارداری

  • در رابطه جنسی و البته در دوران بارداری، مرد نقش بسیار مهمی خواهد داشت. بهتر است پدر جنین درباره پوزیشن‌ رابطه جنسی در این دوران تحقیق کرده و با آگاهی کامل رابطه جنسی را آغاز کند.
  • لازم است که مرد به‌عنوان پدر جنین رفتاری همراه با درک داشته باشد. مهربانی و عشق باید در رابطه وجود داشته باشد و ابراز شود. حمل یک جنین به مدت طولانی می‌تواند زن را به‌شدت آزار دهد. همچنین ترشح بعضی هورمون‌ها می‌تواند اخلاق مادر باردار را به‌کلی تغییر دهد.
  • یک پدر خوب و نمونه، تمامی جزئیات دوران بارداری را می‌داند و برای همسر خود، یاری مهربان خواهد بود. اگر امکان برقراری رابطه جنسی حتی با پوزیشن‌ رابطه جنسی مناسب در دوران بارداری وجود نداشت، اصرار نکنید. قبل از هرچیزی سلامت همسر خود‌تان را در اولویت قرار دهید و بعد از آن، بدانید که کار‌‌های خطرناک نیز می‌توانند سلامت جنین شما را تهدید کنند.

تغییرات میل جنسی در دوران بارداری

همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، بارداری و ترشح هورمون می‌تواند بر روی میل جنسی مادر بسیار موثر باشد. شاید برای شما جالب باشد؛ اما بارداری ممکن است میل مردان را نیز به رابطه جنسی بیشتر کند.

بارداری، ظاهر بدن یک زن را به‌شدت تغییر می‌دهد. این تغییر می‌تواند بالا‌تنه را بزرگ‌تر، پوست را شاداب‌تر و موها را درخشان‌تر کند. تمامی این تغییرات ظاهری می‌توانند بر روی میل جنسی یک مرد، تاثیر‌های بزرگی داشته باشند. در‌نتیجه میل جنسی مردان نیز در دوران بارداری ممکن است بیشتر شود.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری مزیتی دارد؟

اغلب مردم رابطه جنسی در دوران حاملگی را حتی با استفاده از پوزیشن‌ رابطه جنسی مناسب در دوران بارداری خطرناک می‌دانند. باید بدانید که انجام رابطه جنسی در زمان بارداری مزیت‌های بسیار زیادی دارد. انجام این کار می‌تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند.

رابطه جنسی می‌تواند دوران بارداری را برای مادر و پدر جنین، قابل‌تحمل کند و صمیمت بین آن‌ها را افزایش دهد. استرس دوران بارداری می‌تواند به کمک رابطه جنسی کاهش یابد و یا حتی از‌بین برود. بی‌خوابی و بی‌قراری‌های مادر باردار ممکن است به‌کمک رابطه جنسی رفع شود. همچنین عشق و علاقه بین زوج نیز افزایش خواهد یافت.

نتیجه گیری

در مطالب فوق به‌دنبال شناخت پوزیشن رابطه جنسی مناسب در دوران بارداری انواع مختلفی از مسائل را بررسی کردیم. در مرحله اول دانستیم که انجام رابطه جنسی در دوران بارداری محدودیتی ندارد . در ادامه، متوجه شدیم که بهترین زمان برای انجام رابطه جنسی، ۳ ماه دوم بارداری خواهد بود.

پس از آن چندین روش مختلف برای داشتن یک رابطه جنسی ایده‌آل را معرفی کردیم. لازم است هر زوج باتوجه به وضعیت بدنی خودشان، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند. در دوران بارداری از اعمال خطرناک دوری کنید تا سلامت مادر و جنین، به‌طور کامل حفظ شود. همچنین به‌عنوان پدری خوب، مهربان باشید و شرایط را به‌درستی درک کنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا